28 danske webshopejere løfter sløret årets mest troværdige link

28 danske webshopejere løfter sløret årets mest troværdige link

28-webshopejere-trovaerdige-link

Der er trafikskabende links, og der er troværdighedsskabende links. I dag handler det om de sidste.

Hvis Ekstra Bladet linker til din webshop, kan du regne med masser af trafik. Hvis økonomiministeriet linker til dig, er det ikke sikkert, at det giver en masse trafik. Til gengæld er der en anden troværdighed over sådan et link.

Forestil dig, at du var Google. Ville du ikke forsøge at finde ud af, hvilke links, som var mest troværdige? Ville du ikke hellere linke til den legetøjsbutik, som Pædagogernes Landsforbund linker til, som Sikkerhedsstyrelsen linker til, som biblioteker linker til – end til den butik, som får masser af omtale i Ekstra Bladet og på Splogs?

Det parameter kaldes TRUST, REPUTATION og AUTHORITY hos Google, og du kan læse Henrik Bondtoftes glimrende beskrivelse hér (Han er ikke hos Waimea længere, så hvis du vil følge ham, kan du starte på Bondtofte.dk).

Troværdighed kort fortalt

Jeg synes, at den bedste måde at forklare TRUST på, når det kommer til links, er, at bede dig starte med Statsministeriet.

Du er Google, og du beslutter, at al dansk TRUST starter der. Jo flere link-led væk fra statsministeriet, et website er, jo mindre TRUST har sitet.

Når en webshop får et link fra et bibliotek, beregner du troværdigheden ved at se på afstanden mellem biblioteket og statsministeriet. Afstanden kunne måske se sådan ud:

  1. Statsministeriet linker til Kulturministeriet
  2. Kulturministeriet linker til Det Kongelige Bibliotek
  3. Det Kongelige Bibliotek har en liste med links til alle danske folkebiblioteker

Biblioteket for samtidig trust tilført via links fra fx kommunens hjemmeside, lokale skoler og foreningers hjemmesider osv.

Alt i alt er der masser af TRUST i et link fra et bibliotek til en webshop – og de, der har prøvet at få den slags indgående links, kan tale med om, hvor stor effekt det har på rankings.

Eksempler fra den virkelige verden

Her får du 28 danske webshops afsløring af deres mest troværdige indgående link fra sidste år. Nogle er mere imponerende end andre, men tro mig, der er megen inspiration at hente her!

André Nielsenmyphoneshop_80x80

Tunge links er i sagens natur forholdsvis svære at få, og vi har ikke mange af dem. Men det er lykkedes os at få et fra Miljøministeriets hjemmeside. Som en del af en rapport om hormonforstyrrende stoffer i produkter, foretog Miljøministeriet et køb hos os, og efterfølgende linkede miljøministeriet til shoppen. Jeg har ikke selv gjort noget for at få dette link og ved desværre ikke, hvordan vi er kommet blandt de udvalgte.

 

Emil Kristensen, E-commerce managerlogo_livingshop

Vores tungeste link kommer direkte fra boligmagasinet.dk, hvilket vi har opnået gennem gode miljøbilleder samt et kendt brand i branchen. Dette er et 100% naturligt link. Vi har ikke haft kontakt til boligmagasinet.

 

Martin René Mortensenskiftselv-logo

Det tungeste link vi har fået det sidste år er?… Det er faktisk et rigtig godt spørgsmål… Det er lidt pinligt at indrømme det, specielt når vi nu læser, det er så vigtigt med de indgående links til vores side. Vi må erkende, vi nok er nogle bondeknolde til at skabe de helt tunge links til vores side. Vi gør stort set ingenting (læs rystende lidt) for selv at skabe links til skiftselv.dk. Så det er et område, vi helt sikkert kan give meget mere opmærksomhed.

Men, som ordsproget lyder, så finder en blind høne også korn. Det hænder, vi får nogle rigtig gode links. De bedste vi har fået gennem tiden, er de links der er omtalt via diverse tests på bla. TÆNK og Politiken. Disse link giver en utrolig god trafik og konverterer rigtig godt.

Skal da også indrømme, at vi tidligere var meget aggressive på at sikre at priserne på diverse testvindere altid lå i den lave ende. Grunden til dette var, at Politikken typisk lavede eller omtalte en test og ugen efter kom der et pristjek på testvinderen, hvor der også blev linket til udvalgte forhandlere. Et eksempel kunne være denne artikel: http://politiken.dk/forbrugogliv/test/ECE1534386/her-faar-du-koekkenmaskinen-2000-kroner-billigere/

 

Henrik Kepler, E-commerce managerNordic-Sport_logo80_jpg

Det er et link, der kommer fra aok.dk via en samarbejdspartner, der udbyder kurser i rulleski med reference til os som leverandør af udstyr til dette. Ser jeg på min MOZ og AOK´s profil så har de en PA: 49 og DA på 70. Det er i vores verden et dejligt godt link.

 

Jesper Hedegaardebikecenter_endelaf_sort_mail

Vores tungeste link kommer fra forbrugersitet tænk.dk, hvor de lavede en test af elcykler. Tænk er desværre ikke noget vi kan præge, medmindre man har super gode kontakter. Dernæst er det “Vi cykler til arbejde” via cykellistforbundet, hvor vi støttede deres seneste kampagne.

 

Kasimir Nikolajsen – E-købmandViskerbladet-logo-80pix

Det bedste link jeg har fået i løbet at de sidste 12 mdr. er fra en producent, som producerer nogle af de varer, jeg sælger i webshoppen. Linket er godt, fordi det giver troværdighed, og fordi potentielle kunder, som kigger på producentens site kan se et sted hvor produkterne kan købes af en slutbruger.

Og det har givet flere handler af sig.

 

Tim Liljendahlhaandlavetdk

Det link, som har højest troværdighed, stammer fra en af vores leverandører af hobbyartikler.

 

Brian Brandtsovedyret-logo-80px

I en tid hvor relevans er hypervigtig, så er det rigtig godt at få et relevant link. Sovedyret sælger børneudstyr til puttetiden, fx sengetøj, sengerande, godnatbamser og lignende. Derfor er det super godt at have et samarbejde med sovecoach Jeanette Wegge-Larsen, hvor hjemmesidens tema drejer sig om søvn. Det relaterer sig kraftigt til vores område, med børns sovesituation. Det ser jeg som et stærkt link, som også vokser i kraft, efterhånden som sovecoachen også selv får flere links til sig.

Vi så Jeanette på Facebook og valgte at kontakte hende direkte om et samarbejde. I første omgang tænkte vi ikke videre over, hvad det skulle bestå i, men det udviklede sig over tid til flere forskellige ting

 

Kristian Toft Lønborg, Adm. Direktør Hjem.dkhjemLogo80

Vores tungeste link på hjem.dk er et link fra DR.dk (kontant) fra en artikel om snyd med anmeldelser på Trustpilot. Linket er ikke initieret af den nuværende ejerkreds, men vha. en pressemeddelelse i forbindelse med at hjem.dk blev kontaktet af en person, der ville sælge falske anmeldelser.

Udover at dr.dk i sig selv er et godt sted at få link fra, så har artiklen selv 36 gode backlinks fra andre medier og der kommer stadig links til fra debatfora og i høj grad fra de sociale medier, hvor der allerede er en god stak delinger og likes til artiklen.

 

Kent Medomthissocks (1)

Det tungeste link fik jeg på en større portal, hvis målgruppe var piger mellem 15-30 år. På en utrolig nem og billig måde indgik jeg et samarbejde, hvor jeg sponsorerede præmier til nogle af de konkurrencer de afholdte. Det kostede mig minimalt, men gav god synlighed. Jeg fik logo + link på forsiden, hvilket ikke kunne fås meget bedre. Derudover kom jeg med i nyhedsbreve og blev delt på deres facebookside. En ukompliceret måde til at få meget for pengene.

 

Joachim Løvgaard, Online markedsføringschefbabytorvet-transparent

Babytorvet er en gammel side efterhånden. Vi har igennem tiden arbejdet hårdt på at få gode links fra nogle af de større sider inden for vores branche. Og det er lykkedes gentagne gange. Det lykkes både ved at være aktiv på de sider, men lidt overbevisning i telefonen kan også være med til at give den det sidste skub.

 

Joachim Løvgaard, Online markedsføringschef2trendy

Her har vi arbejdet en del med at lave godt indhold, både på vores egen side, men også når vi skrev noget andre steder. Det er lykkedes os at få links i wikipedia-artikler og i artikler på nyhedssider.

 

Karsten Birkelund, Direktørmade4men-80h

​”Desværre” er det skabt på rigtig godt indhold og ​en gennemarbejdet artikel, som vi indsendte til en kontakt ved BT. De har i redaktionen derefter vurderet kvaliteten af artiklen og lagt den online i deres sundhedssektion – og derfra skaber indlægget både trafik og et rigtigt specifikt og fint backlink.

Vi har ofte sendt artikler til foreskellige online medier, som dækker et specifikt emne. Det fungerer slet og ret sådan, at vi vinkler artiklen på en tendens, der hedder emne og sælger det ind som en tendenshistorie. (Som derfor har en vis nyhedsværdi, selvom vi måske blot skriver en guide eller opsummerer vigtige råd.)

Succesraten for rent faktisk at få artiklen igennem er dog ikke prangende. Vi indsender løbende artikler, men det er kun cirka 1 ud af 4, som går igennem nåleøjet alt efter agurketid og tidspunktet vi sender mailen.

 

Morten Vadskær, e-købmandfaktorfobi-logo

Det mest troværdige link vi fik i 2014 var fra taenk.dk, der testede soltøj. Vi vidste godt, der var en chance for et link, da de lagde en ret stor bestilling. Egentligt har vi ikke selv gjort noget for linket andet end at positionere os i markedet som værende en ressource indenfor UV badetøj til børn.

 

Jakob Hjorth – Online Store Managerandpants-logo

Vi har fået link fra et par af vores leverandører. Bl.a. har linket fra erbsdenmark.dk været rigtig godt for os. Linket har skabt meget trafik og en del salg.

Vi har til hensigt at få link fra de fleste andre leverandører. Det er dog ikke alle leverandører, som er villige til at smide et link på deres site. Mange af vores leverandører er store internationale virksomheder såsom Nike, Armani, Paul Smith m.fl., hvor der kan være langt til at snakke med den rigtige person, som kan give et link til vores shop.

Derudover har vi et link fra E-Mærket (https://certifikat.emaerket.dk/eshop/andpants.com), som ligeså meget er et troværdighedsstempel overfor kunden. Linket har dog ikke skabt så meget trafik.

 

Lise Kryger, Indehaverslip_angsten_logo

Jeg har 2 links der kæmper lidt om pladsen: Bibliotek.dk og Netdoktor.dk.

Jeg tænker, at de begge repræsenterer videnstunge baser, og der er meget tillid forbundet med begge links. Bibliotek.dk, fordi det repræsenterer et udvalgt videnskartotek af danske bøger og e-bøger. Netdoktor.dk, fordi links’ne kommer fra et forum med ægte menneskers meninger og hjælp. De er tunge for min webshop på Slipangsten.dk fordi de blåstempler min viden om angst.

Links’ne er skabt sådan:

Bibliotek.dk: Jeg har udgivet en bog om angst, som jeg har fulgt til døren gennem Saxo.dk og eReolen, og videre til biblioteket.

Netdoktor.dk: Jeg og andre har været aktive i forums derinde og skabt trafik videre til Slipangsten.dk med links.

 

Jesper Christensen – partner.triudstyr_80_logo

Jeg har ingen idé. Jeg fokuserer slet ikke på backlinks, udelukkende intern SEO.

For at være helt ærlig, så har jeg ikke gjort noget som helst aktivt for at få et eneste link til shoppen http://triudstyr.dk.

Siden har dog rigtig mange backlinks fra diverse fora og blogs – primært fra triatlon nørder, der snakker udstyr, osv. Disse er opstået naturligt, og det tror jeg Google belønner siden for – uden at vide det.

Opsætningen, indholdet og de interne links er nøje udarbejdet og gennemtænkt og kombineret med en masse naturlige links og god intern linkbuilding, ranker Triudstyr.dk fantastisk.

 

Christian Harboe – MedejerBlacksnow Logo

Vores tungeste link kommer fra Ekstrabladet http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article4832036.ece. Vi havde i foråret 2013 været hårdt ramt af Dankort svindel, vi tog derfor kontakt til en journalist fra Operation X, som mente at historien var interesant.

Jeg havde en løbende dialog med journalister fra Operation X i omkring 2 måneder. Jeg forsøgte hele tiden at være proaktiv, så udsendelsen blev til noget, så vi ville få en stor plads i deres program. Inden udsendelsen blev lanceret i oktober, tog jeg fat i de helt store onlinemedier og gav et eksklusivt interview inden udsendelsen. Dermed sikrede jeg, at de fik en del nyhedsværdi inden udsendelsen blev vist på TV2.

Det resulterede i at vi fik links og omtale fra både Ekstrabladet og Computerworld (http://www.computerworld.dk/art/228644/frustreret-webshop-ejer-ramt-af-dankort-svindel-quot-politiet-goer-intet-quot).

 

Morten MortensenDomotech-logo2

Når jeg gennemgår listen at trafikkilder, så skal jeg desværre rigtigt langt ned, før der dukker et link op, som IKKE er enten CPC, Affiliate, egen blog, Organisk Google, Sociale medier eller Prisssøgnings tjenester. Jeg har ikke formået at etablere links fra andre ‘troværdige’ kilder end TrustPilot og diverse mere eller mindre lukkede fora, hvor jeg har har brugt min url i signaturen.

Jeg har faktisk, med uforholdsmæssig god succes, formået at samle rigtigt meget trafik op fra long-tail søgninger på min egen blog, som er en væsentlig trafikkilde, som iøvrigt konverterer rigtigt godt.

Jeg er klar over, at jeg har et udviklingspotentiale omkring link-building.

 

Lars Bachmann, Search & Social ManagerCykelpartner-80px

Det er svært at hive et enkelt ud, men vi har været gode/heldige at få omtale fra de store netmedier i forbindelse blandt andet produkttest og guider til forbrugere (både danske, svenske og norske medier, som eb.dk, jp.dk etc.).
Hos Cykelpartner.dk har vi prioriteret vores tekster højt, og har en fuldtids kommunikationsmedarbejder (i daglig tale WordNerd) til at sørge for høj kvalitet på blandt andet vores produktsider, hvilket er medvirkende til at det ofte er cykelpartner, der bliver citeret og linket til. Så man kan sige, at alt forarbejdet med at lave nogle gode og unikke produktbeskrivelser har resulteret i en del omtale (og deraf links).

Et andet område hvor vi også har arbejdet aktivt, er vores leverandører og samarbejdspartnere. Cykelpartner er forhandler af alle de store brands inden for vores branche, og et link fra dem har stor værdi for os. Her har vores indkøbere aktivt kontaktet leverandører med henblik på henvisning fra deres websites. http://www.cykelpartner.dk/#manufacturers

 

Jan Jægermark, WhiteAway Groupwhiteaway

Der er mange, og et af dem kommer fra Tefals hjemmeside. Links fra leverandører og andre samarbejdspartnere er lavthængende frugter, og det er links, der som regel er ret nemme at skaffe, fordi der ikke skal den store overtalelse til, da I jo allerede har et – forhåbentlig godt – samarbejde.

Vi fik vistnok fat i nævnte link ved at skrive en mail eller ringe. Sidstnævnte plejer at have den højeste succesrate.

To tips:

1)      Er du ved at lave en aftale med en ny samarbejdspartner, kan du overveje om det giver mening at have et krav om link til at stå i kontrakten.

2)      Er der en salgsafdeling i din virksomhed, så kan du overveje at lade dem stå for outreach.

 

Mette Bloch, Marketing ansvarligdesignlite-logo

Det mest relevante og troværdige link, vi har skabt igennem det sidste år, kommer fra en af vores leverandører, Noral. Linket er opstået pga. forhandleraftale.
 

Sport Import_logo_80px

Christian Ravnkilde Andersen, stifter og ejer

Det tungeste link kommer fra den lokale fodboldklub (hgifodbold.dk). Linket er opstået i forbindelse med en mindre sponsoraftale, som jeg har indgået med klubben. Klubbens hjemmeside har ca. 1.200 unikke brugere, 2.000 sessions og 5.500 sidevisninger om måneden.

 

Nicolaj Nielsen, Online Marketing – SEO Manager, Compell og Michael Madsen, Managing Director Abilica Denmark AbilicaOnline

Vi har valgt at se dette ud fra, hvor meget salg et givende link har givet – fremfor f.eks. Page Rank. Grunden er også, at dette link har en god historie tilknyttet.

Hos AbilicaOnline.dk samarbejder vi løbende med bloggere indenfor fitnessområdet – og især bloggere, som har en reel interesse i at skrive og drive deres blog. Vi inviterer størstedelen af disse bloggere forbi vores fysiske butik i Århus, eller afholder events ved samarbejdspartnere (fitnesscentre). Alt dette for at få en personlig relation til disse bloggere – hvilket f.eks. kan lede til et længere samarbejde.

Men linket, som vi snakker om her, kom ikke fra vores normale blogsamarbjede men derimod fra en blogger, som kun i få tilfælde tidligere havde skrevet omkring fitness. Bloggeren kontaktede os for at høre omkring muligheden for et samarbejde, og vi var tæt på at afvise hende, blot fordi hun ikke var fitnessblogger. Vi satte os dog for, at undersøge helt præcist hvem hun var – og efter en del research så fandt vi bl.a. ud af, at hun adskilte sig lidt fra alle de andre bloggere på et specifikt punkt – hun formåede at have en personlig relation til alle sine læsere. Dette betød at hun var på fornavn med rigtig mange af dem (og omvendt) og glædeligt hjalp med problemstillinger, som hun havde viden indenfor. Hun anmeldte produkter fra AbilicaOnline.dk ud fra en problemstilling, som hun havde fået enkelte henvendelser på – og aftale at hun kun skrev om produktet i så fald, at de kunne løse problemet.

Vi var behjælpelige i hele processen, og produktet kunne heldigvis løse problemet. Slutteligt blev en god anmeldelse af produktet publiceret på hendes blog til stor interesse overfor hendes læsere, og andre bloggere. Mængden af trafik fra bloggen oversteg langt andre bloggere (især taget i betragtning, at hun ikke var fitnessblogger) – hvilket vi antager var grundet hendes tætte forbindelse til sine læsere. En del af trafikken lå også i, at indlægget blev delt i forums og på andre blogs pga. hendes hjælp (på det tidspunkt var det ikke ofte set, at bloggere på den måde hjalp deres læsere). Rent SEO-mæssigt har de delinger også gjort, at linket i sig selv har haft rigtig stor værdi.

Vi har efterfølgende helt ændret vores holdning til denne type af samarbejde, og den enkelte person og dennes blog er nu endnu mere i fokus en tidligere.

 

Nicolaj Nielsen, Online Marketing – SEO Manager, CompellDANSKI

Et af de mest troværdige links er formentlig kommet fra destinations-sider – dvs. sider tilknyttet landet eller området for den enkelte skidestination. Disse sider har været med til at styrke ranks relateret til disse områder. Igennem et tæt samarbejde med destinationen har det være muligt at få disse benævnelser.

 

Christian Mortensen, webmaster/Billig-arbejdstøj.dkbillig-arbejdstoj-logo-80px

Vi har ikke fået links fra forskellige nyhedsmedier af betydning.

Vi havde dog besøg af finansminister Bjarne Corydon for et års tid siden. Det trak TV midt-vest og et par dagblade. Det gav et godt boost på webshoppen, men det var direkte trafik.

 

Lars Duelund Sørensen, Knowledge Manager MCBvildmedvin-logo

Det er kommet igennem en ekstern samarbejdspartner.

 

Rune Poulsen, ejer – sendentanke.dksendentanke

 

Vi benytter Podio internt i virksomheden som vores CRM system. Så vi tænkte, de sikkert havde en side hvor man kunne skrive et testimonial. Vi skrev en kort mail til dem med en udtalelse om, vi var utrolig glade for at benytte Podio som CRM system. 2 dage efter havde vi et link fra Podio, som har en Pagerank 5. Så et godt råd: Spørg dine leverandører om du må skrive en testimonial på deres website.

 

Vil du have mere af den slags?

Jeg udgiver snart næste runde “Årets link” her på bloggen, så skriv dig på nyhedsbrevet, hvis du vil have besked.

Gå heller ikke glip af søsteren til den her blogpost: 27 webshopejere afslører årets mest trafikskabende link