41 inspirationskilder der kickstarter godt indhold til din hjemmeside

41 inspirationskilder der kickstarter godt indhold til din hjemmeside
Indlægget her er forfremmet til den offentlige Marketers blog fra Medlemmernes Blog. Det sker, når vi vurderer, at kvaliteten er tilstrækkelig høj, og når medlemmerne internt har givet indlægget en flot modtagelse. Forfatteren står selv på mål for indlægget, og det er ikke nødvendigvis et udtryk for Marketers.dk’s holdninger.

content-inspiration

For en uges tid siden indså jeg noget da jeg snakkede med en ven.

Jeg skriver… meget.

I folkeskolen var der intet værre end at skrive stil. Jeg gad faktisk ikke. Tekstforfatter har jeg heller aldrig haft lyst til at være, men på mystisk vis er jeg begyndt at bruge langt størstedelen af min tid på at skrive.

Ikke sælge, tale i telefon eller noget helt tredje.. Skrive.

Det er blevet en essentiel ting i min værktøjskasse til at markedsføre mine virksomheder, og det burde det også være for dig.

Som Maj Wismann siger til sine kursister; “Få fingeren ud af rumpetten, slå røven i sædet og snitterne i tastaturet”.

White Page of Doom

Jeg ved godt at du har prøvet det.

Du har åbnet Word, og den blanke side stirrer nedværdigende på dig. Hjertet begynder at banke hurtigere, og du får åndenød, mens du tænker: Hvad hulan skal jeg skrive?.

Inspiration kan desværre ikke fremtvinges, når du kigger på en blank side. Faktisk er det helt andre steder, du skal kigge. Der findes inspirationskilder over det hele i din hverdag. Det eneste du skal gøre, er at åbne øjnene.

Har du alligevel svært ved at gennemskue dine muligheder, når det kommer til indholdsproduktion, så er denne liste lige noget for dig. Jeg har nemlig samlet en lang liste med punkter, jeg bruger, når jeg mangler inspiration til at udvikle indhold til min hjemmeside, og jeg er sikker på, at du kan bruge den.

Let’s go.

How-To posts og videoer

Simple skridt for skridt guides i blogformat eller video kan være enormt effektive til at få opmærksomhed. Her får du tre simple input.

  1. Lav en anmeldelse/guide til et nyt værktøj, der er relevant for dit publikum
  2. Optag en simpel video, der viser, hvordan du bruger et værktøj til at løse en bestemt opgave (Se f.eks. Mogens Møller’s guide til Visual Website Optimizer)
  3. Forklar hvordan du kan bruge et værktøj på en utraditionel måde

In-house viden

En af de største inspirationskilder er den viden, I allerede har internt i virksomheden. Måske skal du lede lidt før du ved, hvad der er vigtigt. Forhåbentlig hjælper de her punkter dig igang.

  1. Lav et casestudy, der viser, hvordan du selv eller dine kunder bruger et produkt/værktøj
  2. Snak med dine kollegaer om hvilke emner, der er vigtige for kunderne
  3. Tag fat på dit netværk eller din familie og hør, hvad de tænker om industrien, du arbejder i – skriv om svarene
  4. Find ud af hvilke spørgsmål I oftest får stillet i virksomheden
  5. Forklar typiske fagtermer der er relevante for dine kunder (Se f.eks. Amino’s Wiki sektion)
  6. Brug data fra Google Analytics til at finde spørgsmål og utraditionelle søgeord (eks. igennem organiske søgninger eller websitesøgning)
Et eksempel på et opslag i Aminos Wiki

Et eksempel på et opslag i Aminos Wiki

Branchen

Hvis du ikke ved det selv, må du spørge. I din branche gemmer der sig som oftest en masse personer med en ufattelig viden, og den kan du selvfølgelig udnytte på godt og ondt.

  1. Er der et omdiskuteret blogpost? Lav din egen research og understøt argumenterne, eller vær den frække og tag den modsatte holdning.
  2. Lav et interview med brancheeksperter, der gennemgår tips, nuværende trends eller problemstillinger (se f.eks. denne artikel med tips fra flere SEO eksperter.)
  3. Lav en samling af de vigtigste artikler indenfor et emne og del konkrete takeaways, der kan udnyttes
  4. Del tips eller best practices indenfor din branche
  5. Dræb myter der hersker i din branche

Uddan dine kunder

Der findes utroligt meget indhold på internettet der uddanner læseren indenfor et bestemt felt, og det er en snedig metode at skabe kunder på (jeg bruger selv denne metode). Her får du et par tips til, hvad du kan gå igang med nu.

  1. Lær dine kunder hvordan de bruger et stykke software eller værktøj
  2. Lav en quiz med relevante spørgsmål (Se f.eks. Thomas Rosenstand’s SEO Quiz)
  3. Lav en workshop eller et webinar
  4. Lav en brevkasse
  5. Besvar samtlige af dine kunders spørgsmål i blogformat
  6. Lav simple videosvar på spørgsmål fra dine kunder (se f.eks. WarbyParkerHelp på Youtube)

List posts

Nemmere bliver det vist ikke – jeg har selv gjort det lige her i artiklen, du læser. Jeg har samlet en lang liste, der giver værdi til læsere, der interesserer sig for online markedsføring. Men hvilke lister skal du lave?

  1. Lav en liste over populære nye produkter/værktøjer
  2. Lav en liste med tips fra industrieksperter
  3. Lav en liste med dine fem bedste værktøjer og forklar hvorfor de er vigtige
  4. Lav en ”best of” liste indenfor din industri

For et godt eksempel se Mikael Riecks nye liste over online ressourcer her.

Repurposing

Du har måske allerede en masse indhold på din hjemmeside, der er fantastisk godt, så hvorfor ikke udnytte det ved at genindpakke det og genudgive det?

  1. Genindpak evergreen indhold
  2. Kog lange blogposts ned til en ebog
  3. Indtal et blogpost og udgiv det som lydfil (Se f.eks. mit blogpost 3 Content Marketing emner alle kan tage fat på)
  4. Omskriv eksisterende indhold med en ny vinkel
  5. Kannibaliser indhold, der performer godt
  6. Lav en slideshare præsentation af et populært blogpost
  7. Lav en videopræsentation af et blogpost til Youtube
Et godt eksempel hvor Mikael Rieck har indtalt et blogpost og fået god omtale på det

Et godt eksempel hvor Mikael Rieck har indtalt et blogpost og fået god omtale på det

Forstå kundernes problemer

Du er nødt til at indse, at den vigtigste kilde til relevant indhold er dine kunder. Jeg mener, det er jo for at få flere kunder i bogen, at du laver indhold. Du kan nemt finde ud af hvilken information, de har behov for ved at:

  1. Deltage på messer
  2. Deltage på events
  3. Læse på debatforums
  4. Gennemgå din indbakke med spørgsmål fra kunder
  5. Lytte godt efter når kunderne ringer til dig (eller ring til dem selv)
Der bliver hver dag stillet interessante spørgsmål på forums.

Der bliver hver dag stillet interessante spørgsmål på forums.

Research dig til indhold

En anden fantastisk kilde der kan kræve lidt mere arbejde er research. Vælger du at bruge tiden på at researche kan det typisk give uventede resultater der i sig selv kan være fantastiske at dele.

  1. Brug værktøjer som topsy.com til at finde populære blogposts på social media og lav en dansk version med dine egne pointer og holdninger (dette blogpost er f.eks. inspireret af denne artikel fra Moz)
  2. Lav A/B tests (eller tilsvarende) og del processen og resultaterne (Eksempelvis som Michael Aagaard gør lige her)
  3. Lav et spørgeskema og del konkrete takeaways samt problemstillinger med anbefalede løsninger
  4. Analyser eksisterende markedsresearch indenfor din branche og lav din egen fortolkning
  5. Brug værktøjer som ubersuggest og tinysuggest til at finde relevante keywords du kan udvikle indhold omkring
Der findes fantastiske keyword suggestion tools fyldt med inspiration

Der findes fantastiske keyword suggestion tools fyldt med inspiration

Jeg ved at der findes et væld af andre metoder til at skabe indhold, men de her virker for mig – især når det kommer til at lytte til kunderne.

Hvad siger du?: Har du gode input til listen eller snedige teknikker du bruger til at finde ud af hvilket indhold du skal udvikle? I så fald håber jeg du deler dem her.