5 linkbuilding tips til nemme links – Med #2 kan du stjæle konkurrentens links

5 linkbuilding tips til nemme links – Med #2 kan du stjæle konkurrentens links
Indlægget her er forfremmet til den offentlige Marketers blog fra Medlemmernes Blog. Det sker, når vi vurderer, at kvaliteten er tilstrækkelig høj, og når medlemmerne internt har givet indlægget en flot modtagelse. Forfatteren står selv på mål for indlægget, og det er ikke nødvendigvis et udtryk for Marketers.dk’s holdninger.

Det er ikke alle linkbuilding tips, som er nemme at gå til, og slet ikke i denne her content marketing tid, hvor det hele drejer mere og mere i retning af, at godt indhold skaber de gode links.

Dem af os, der har fulgt med i den debat, har måske også læst eller hørt, at selvom du har det gode indhold, så skaber linksene stadigvæk ikke sig selv – der skal nemlig stadigvæk marketing til.

Det her indlæg skal dog ikke handle om content marketing, men derimod om et par andre teknikker, som kan give nogle nemme links.

1. Produktanmeldelser

Der er måske ikke så meget nyt under solen på denne her front, da det jo er nævnt mange gange før, at en produktanmeldelse kan få producenten eller butikken til at linke til dig. Et par friske eksempler kunne være min anmeldelse af Nabby på babyalarm-test.dk, den har fået et link fra Nabby’s website her.

Link til produktanmeldelse

Link til produktanmeldelse på babyalarm-test.dk fra producenten

Et andet godt eksempel er her, hvor jeg får et par gode links til min varmepumpe-guide.dk fra den danske importør af varmepumper. Begge mine hjemmesider arbejder ud fra at anmelde produkter, og det er derfor naturligt at have anmeldelser på siden.

Når det er sagt, så tror jeg, at langt de fleste affiliate-sites på en eller anden måde kan indarbejde produktanmeldelser, og hvis man gør det, så skal man ikke tøve med at gribe knoglen og ringe til firmaet bag produktet.

Link til produktanmeldelse på varmepumpe-guide.dk

2 links til produktanmeldelser på varmepumpe-guide.dk fra importøren af mærket.

Jeg tror måske, det virker bedst med små firmaer, hvor det er lettest at få fat i den rigtige medarbejder, men det er heller ikke umuligt med store firmaer. Fx. linker Philips ud til anmeldelser fra deres produktsider på Philips.com. Tag fx. denne her barbermaskine hvor Alatest får et værdifuldt link til deres anmeldelse.

En sidegevinst ved denne type linkbuilding er, at du fanger køberne i et godt sted i købsprocessen. Altså hvor de har besluttet at købe et produkt, og er i gang med at undersøge, hvilken model de skal købe, eller hvor de finder det ønskede produkt til den bedste pris.

2. Udgåede domæner og døde links

Det løber efterhånden mange koldt ned af ryggen, når man taler om opkøb af udløbne domæner. Heldigvis er denne metode lidt anderledes og er mest en måde at identificere links, du er interesseret i at gribe ud efter.

Døde links er ligesom udløbne domæner et kendt kneb. Desværre er de ikke helt nemme at finde – jo der findes crawlere, der søger efter døde links, men hvilke sider skal du kigge på? Du kan selvfølgelig tage top 10-sider i en google søgning på et primært søgeord.

Ideen udspringer egentlig fra det her indlæg af Anders Saugstrup, og er så bare flyttet til danske forhold. I tippet kombineres udgåede domæner og døde links, og det fantastiske er, at jeg ikke behøver sidde og vente på, at der bliver frigivet udgåede domæner for derefter at opkøbe dem.

Selvfølgelig kan der være guld i at fange i et nicherelevant domæne med mange indgående links, men så skal jeg også bygge et helt domæne op med indhold, og der står mange i kø for at få de gode domæner, så de kan være svære at få fingre i.

Det du i stedet kan gøre er at se, hvilke sider der linker til de døde domæner og så række ud til dem. Det kan du fx. med værktøjer som ahrefs.com. Det kræver, at det udgåede domæne er nicherelevant for dit site, men den tid, det tager din konkurrent at lave nyt indhold på det udgåede domæne, den kan du bruge på at snuppe alle de gode indgående links til domænet.

Du ringer eller skriver ganske enkelt til hjemmesideejeren, og oplyser dem om, at den gode ressource de linkede til er lukket ned eller er blevet til noget andet, og om de ikke kunne være interesseret i at linke til din gode ressource i stedet for.

Det kræver i de fleste tilfælde, at dit affiliate-site er mere end bare en liste over bredbåndsudbydere, men jeg tror også, at de fleste, der har arbejdet med affiliate i en længere periode, er nået til erkendelsen af, at de sites, der bidrager til læserne, også holder i længere tid.

Mit yndlingsværktøj til udgåede domæner er i øvrigt domaininsights.dk.

Brug domaininsight.dk til at overvåge udgåede domæner

Sådan ser oversigten over udgåede domæner ud på domaininsight.dk

Det er genialt fordi:

  1. Man kan se hvilke domæner der er udløbet.
  2. Det viser antallet af indgående links til domænet (Hentet fra moz.com)
  3. Man kan se Alexa rank. (Det siger dog ikke så meget, men kan bruges i den en samlet vurdering af domænet)
  4. Det viser Page Rank (Husk at Page Rank kan overføres ved redirect, og derfor ikke nødvendigvis er en god indikator af, at domænet er godt)
  5. Domæne alderen fremgår.

3. Udnyt dit netværk og byt

Dit netværk kan meget vel sidde på guldet. Her tænker jeg ikke så meget på dit sociale eller familiære netværk, men mere på det netværk af andre affiliates, som du har fået fx. her på marketers.dk.

brug dit netværkOfte er det dog sådan, at de sites, som er guld værd for dig, er dine direkte konkurrenter, og her kan det godt blive en udfordring at bytte links i sit netværk.

Jeg har den indstilling, at når jeg laver outreach til et linkbytte, så er jeg indstillet på at give mere værdi end jeg får. Tanken med det er, at det bliver svært for modparten at sige nej til et bytte.

Et godt argument kan også være, at I kan deles om top 3, og at du ikke har noget imod at den anden part har 1. pladsen, så længe du bare får 2. pladsen. Hvis du på den måde bytter dig frem til links med hele side 1 på google, så er du godt på vej efter 1. pladsen.

En vigtig pointe: Tilbyd mere værdi end du får, på den måde acceptere andre nemmere dit forslag til linkbyttet.

Udover at du på den måde har større chance for at bytte dig til relevante links, så giver metoden også kredit på den lange bane. Hvis du er kendt som en, der ikke er bange for at forære mere værdi end du får, kan du helt sikkert forvente, at folk vender tilbage næste gang, de er på jagt efter et linkbytte indenfor en af dine nicher!

4. Byg nichesider og få links fra dem

I modsætning til opkøbet af udgåede nichedomæner så bygger du selv et relevant site, som du kan høste værdien af. Det bedste er at lave et rigtig godt site, som bliver til en slags linkbait. På den måde kan du hente links, som du ellers ikke kunne fordi, det for tydeligt fremgår, at du har et kommercielt formål.

Et eksempel kunne være, hvis du har et affiliate-site, der skal sælge Weber grill og tilbehør. Så kunne du lave et site ved siden af med madopskrifter til netop Weber grillen. På det site kunne du også skrive om forskelligt udstyr til grillen og måske lokke butikkerne til at linke til opskrifterne.

3 gode ting ved brugen af niche sites:

  • Du får indholdsrelevante links.
  • Du kan flytte de mere risikable links et link ud.
  • Du kan bruge dem til linkbytte og dermed opnå flere links.

5. Undgå gæsteindlæg… næsten

Det er ikke så længe siden, at Matt Cutts var ude med riven efter gæsteindlæg, og efter pingvin opdateringen er jeg ikke så tosset med at blæse til ilden. Det betyder dog ikke, at gæsteindlæg ikke fungerer mere. Jeg bliver hurtigt presset, når Google melder ud, at noget som jeg har brugt min tid på, ikke længere betragtes som god linkbuilding, men generelt tror jeg stadig på værdien af gode gæsteindlæg.

Tip: Undgå at kalde dine gæsteindlæg for netop det, i stedet for skal du være kreativ og finde andre termer der betyder det samme. Fx “Jeg har overladt bloggen til [navn] for en stund”.

Der er mange guides til, hvordan du bedst kommer ud med dine gæsteindlæg, og der skal ikke herske nogen tvivl om, at det du sender ud, skal have en hvis kvalitet for at blive accepteret. Når det er sagt, tror jeg de fleste har et eller andet værdifuldt at fortælle verden.

podcast-2013Desværre er gæsteindlæg mest set i nogle brancher, mens det i andre er næsten utænkeligt at komme igennem med det. Fx. ses der ikke ret mange gæsteindlæg i modebranchen, og links fra den niche man arbejder i, er jo det bedste. Men hvis man forsøger at være kreativ,  kan man tit finde en vinkel eller en kobling til en anden niche.

De første gange jeg læste om gæsteindlæg, var min tanke: ”Ej hvem gider lytte til noget, jeg har at fortælle”. Et år senere er jeg blevet lidt klogere fordi, jeg tog chancen og sendt et oplæg til Mikael Rieck på Antphilopshy om, hvordan jeg ved et tilfælde begyndte at tjene en passiv indtægt. Det blev dog ikke til et gæsteindlæg men i stedet for et podcast, som gik hen og vandt en SEMAward.