Annoncør webinar 002: Find nye dygtige affiliates

Annoncør webinar 002: Find nye dygtige affiliates

Find nye dygtige affiliates

Du skal have mange flere salg fra affiliate marketing. En af de vigtigste ting, du som annoncør bør gøre, er at opsøge og motivere nye dygtige affiliates til at tilmelde sig dit program og at starte salgsarbejdet.

Med en lille indsats kan du få mange flere dygtige affiliates ind i din ’stald’, så salget bliver boostet.

Her får du et webinar med opskriften på at finde nye dygtige affiliates:

Webinaret indgår i vores serie om affiliate-tiltag, du kan lave, så du får mest mulig succes med affiliate marketing som annoncør.
Se også: Annoncør webinar 001: Lav det perfekte produkt-feed til dine affiliates.

Noter fra webinaret:

4 kanaler til at finde nye affiliates

Det findes 4 kanaler, du skal kende, når du søger efter nye, dygtige affiliates:

  • Lad netværket finde dem
  • Find dem selv i SERP
  • Der hvor de netværker
  • Lad dem finde dig

Lad netværket finde affiliates for dig

Affiliate-netværket, du er annoncør hos, opkræver et administrationsgebyr for hvert salg affiliates laver til dig. Ofte ligger det gebyr omkring 25%. Det skal du sørge for at få værdi af.

Nyhedsbreve.

En tilgang er, at du finder ud af, hvordan netværket bruger nyhedsbreve, som du kan få dit program promoveret i. Netværket har sikkert en e-mailliste med tusindvis af læsere, som ser nyhedsbrevet. Det er blandt dem, du finder nye affiliates.

Tip: hvis du vil finde ud af, hvad et netværk skriver i sit nyhedsbrev, så meld dig til netværket som affiliate. Det er gratis!

Du kan også kontakte netværket og få en snak med dem om, hvordan du kommer i nyhedsbrevet.

Det er stensikkert, at netværket gerne vil udsende nyhedsbreve med indhold, der er relevant for deres affiliates.

Tal med netværket om, hvilke nyheder der er relevante nu – eller senere.

Der er rigtig mange nyheder, du kan lancere, og som vil tiltrække affiliates opmærksomhed via nyhedsbrevet, fx:

  • Opdatering af bannermateriale
  • Introduktion af produkt-feed
  • Ændringer i satser
  • Rabatter og tilbud
  • Konkurrencer
  • Forretningsnyheder, fx at indtjeningen per klik er steget fra – til.
  • Top 50 bedst konverterende søgeord

Direkte kontakt

En anden tilgang er, at du tager kontakt til netværket og beder om, at du får direkte kontakt til de affiliates, som netværket kan se performer godt i din niche.

De fleste affiliate netværk har mange affiliates tilknyttet. Langt de fleste af dem kommer du aldrig nogensinde i kontakt med. Enten fordi du slet ikke ved, at de er der, eller fordi de arbejder i andre nicher, og derfor ikke kontakter dig selv.

Men du skal i kontakt med de dygtige.

Det er ikke garanteret, at alle netværk vil hjælpe, men de sidder med en masse viden om, hvilke affiliates der er super dygtige, og som tjener mange penge til de annoncører, de promoverer for.

Dem skal du have kontakt til. Du skal se, om de har lyst til at komme og sælge noget for dig.

Så grib knoglen og ring til netværket. Det er slet ikke utænkeligt, at de kan pege dig i den rigtige retning i forhold til dygtige affiliates. Mind netværket om, at I har en fælles interesse i at øge salget på dit affiliate-program, og også at du løbende betaler netværket penge for deres hjælp.

Når du får kontaktoplysningerne på de dygtige affiliates, er det ”blot” din opgave at få solgt ideen om, at de skal sælge dine varer i stedet for en andens i samme niche – eller at overbevise dem om at arbejde i din niche ud over de andre, de har succes med.

Find dine nye affiliates i SERPs

Du kan også finde nye affiliates via søgeresultat-sider i Google (SERPs).

Rigtigt mange af de gode affiliates er slet ikke startet som affiliates endnu. Der sidder masser af hjemmesideejere, bloggere og lignende derude, som brænder for et emne. Men de har ikke forstået at omsætte det til en indtægt (og den mangler de).

Søgeordsanalyse

Øvelsen går derfor ud på, at du skal søge på alle de søgeord, som du ved konverterer godt i din forretning og har en fornuftig mængde søgninger (det ved du enten fra din organiske trafik eller fra AdWords).

Spot potentielle sites i SERPs

Efter hver søgning, kigger du side 1-2 eller flere igennem på Google og prøver at spotte, om nogle af siderne kunne blive til potentielle affiliates for dig.

Dine konkurrenter vil naturligvis ikke være relevante at kontakte, men alle de andre kunne teoretisk godt sælge dine produkter.

Det kan fx være:

  • En blog
  • En prissammenligningsside
  • Et forum
  • Et medie

Denne proces er relativt tidskrævende, men der kan også være rigtig meget at hente. Der er nemlig næsten ingen andre annoncører, der gør det, og derfor vil du kunne få god succes med det – hvis du altså griber bolden.

Når du søger efter oplagte affiliate-websites på den her måde i googles søgeresultater, finder du sikkert også eksisterende affiliate-sider, som bare ikke er opmærksomme på lige dit program.

Dem skal du selvfølgelig også kontakte. De skal overtales til at tage dine varer med i deres omtaler, lister osv. (og eventuelt får du den bonus, at de holder op med at sende salg til dine konkurrenter).

Sådan tager du kontakt

Din opgave nu er at få dem i tale og finde ud af, om det kunne give mening at lave et samarbejde.

Her er det mest effektivt, hvis du ringer sitets ejer op. Du kan hurtigt høre hvordan reaktionen på dit tilbud til dem er, og du undgår, at din potentielle affiliate tror, du spammer via mails.

Find affiliates der, hvor de selv netværker.

Du skal finde vandhullerne, som affiliates foretrækker at mødes ved. Der er det oplagt at ”jage” nye affilaites.

Online og offline

Affiliates beskæftiger sig med online markedsføring og de deltager naturligvis i relevante konferencer, events og online forums for at blive bedre til det, de lever af.

Det er oplagt for dig at deltage i både online og offline netværk, så du kan

  • Gøre opmærksom på dit program
  • Få direkte kontakt og dialog med affiliates, du kan samarbejde med.

Det kan fx være i:

Lad affiliates finde dig.

Affiliates googler også når de leder efter programmer.

Ofte søger de efter et brand, en bestemt butik eller en produktkategori.

Det kan du udnytte. Når affiliates søger, skal de jo finde dit program!

Landingsside

Det er en god ide, at du laver en landingsside hos både affiliate netværket og på din egen hjemmeside – eller en ekstern side, hvor du omtaler dit affiliate program.

Landingssiden skal tage højde for søgningerne på alle måder og den må gerne give oplysninger om:

  • Hvad betaler du i kommission
  • Hvordan er din konverteringsrate
  • Gennemsnitlig ordrestørrelse
  • EPC
  • Information om din butik, produkterne, andre værktøj du stiller til rådighed – fx bannere, tekster, feeds, rabatkoder
  • Hvor kan affiliates komme i kontakt med dig

Ingen kanal står alene

De 4 kanaler kan du selvfølgelig bruge som du vil. Vælg den, du synes er nemmest at gå til nu og byg din søgen op og føj de andre kanaler til senere. Det er op til dig.

Anbefalingen herfra er, at du arbejder systematisk og holder styr på, hvem du er i kontakt med, hvornår og hvad I taler om. Du vil hurtigt se, at dit arbejde giver gode resultater!

Vil du vide mere om affiliate tiltag?

Hvis du vil vide mere om andre affiliate-tiltag du kan lave for at øge salget på dit program, har vi en PDF med en liste, som du kan få.
Send bare en mail til service@marketers.dk, så sender vi den til dig.