Annoncør webinar 003: Kategoriser og optimer dine eksisterende affiliates

Annoncør webinar 003: Kategoriser og optimer dine eksisterende affiliates

Annoncør webinar 003: Kategoriser og optimer dine eksisterende affiliates

Det er vigtigt at tiltrække gode og nye affiliates, men det er mindst lige så vigtigt, at vedligeholde og pleje de affiliates, du allerede har.

Derfor skal du vide, hvem dine affiliates er, og hvad de kan. Du er nødt til at kategorisere dem, så du kan optimere dem.

Her får du et webinar, om hvordan du kategoriserer og optimerer dine affiliates:

Webinaret indgår i vores serie om affiliate-tiltag, du kan lave, så du får mest mulig succes med affiliate marketing som annoncør.

Se også:
Annoncør webinar 001: Lav det perfekte produktfeed til dine affiliates
Annoncør webinar 002: Find nye dygtige affiliates

Noter fra webinaret:

Hvorfor skal du kategorisere og optimere dine affiliates?

Der er mindst to grunde til at du skal kategorisere og optimere dine affiliates:

  • Affiliates er mennesker, og nogen er dygtige til det, de laver, andre er knapt så dygtige, og en gruppe er dårlige til det – eller bare ikke aktive.
  • Du skal fokusere din hjælp bedst muligt, så du effektivt optimerer de rigtige affiliates og ikke spilder tid og penge på at give hjælpen forkert.

Når du kender dine affiliates, kan du målrette hjælpen. Det vil booste salget.

Pro tip: Kategorisering og målrettet kontakt med dine affiliates vil gavne din forretning. Næsten ingen andre annoncører gør det!

Sådan kategoriserer du affiliates

Analyser dine affiliates

Før du kan lægge den rigtige plan for optimering af dine affiliates, skal du have et overblik over dem. Heldigvis har de fleste affiliate netværk lister/oversigter over de affiliates, der er tilknyttet dit program.

Desværre er de bare ikke altid lige til at gennemskue og kan kræve, at du trækker data ud i Excel (eller lignende) og sorterer lidt.

Data du skal kigge på:

De parametre, der er vigtige at kigge på, når du analyserer og kategoriserer affiliates, er:

  • Hvem er personen bag (navn og anden info du kan finde). Jo mere du ved om personen (søg fx. på sociale kanaler), desto bedre kan du kommunikere til vedkommende.
  • Hvilke af deres sites (mange affiliates har tilmeldt adskillige sites) sender dig salg og/eller trafik. Selvom en affiliate har 15 sider, er det sandsynligvis kun et eller to af dem, der promoverer noget for dig.
    En del affiliates sender også nyhedsbreve ud, og de salg og den trafik er svær at spore tilbage til et site (du bliver nødt til at spørge affiliaten).
  • Hvilke salg er det affiliaten sender. Er det dyre produkter, billige produkter og hvor mange? Hvor stor er ordreværdien?
  • Hvordan er mængden af trafik? Sendes der meget trafik, men uden at den konverterer, så skal du måske give en advarsel eller smide den affiliate ud, da det ødelægger din statistik hos netværket.
  • Hjemmesidens kvalitet – ranker den godt i søgninger?

Ud fra alle de data, kan du dele dine affiliates op i:

  1. Gode affiliates (salg og kvalitetstrafik) – de dygtigste affiliates
  2. Har potentiale (gode websites, men sælger ikke rigtig noget endnu) – affiliates i ’midten’
  3. ”Skal måske væk” (enten sælger de ikke noget, men sender en masse trafik der ødelægger dine tal – eller også sælger de ikke noget, sender ingen trafik og har ikke et website med potentiale i) – de dårligste affiliates

Hvis netværket ikke giver dig adgang

Nogen netværk, giver dig ikke oplysninger om, hvem dine affiliates er – heller ikke i anonymiseret form. Spørg dem hvordan du så skal analysere dine affiliates’ performance?

Der er 2 veje du kan gå:

  1. Gå ’hårdt’ til netværket – få det til at forstå, at du forventer noget for administrationsomkostningerne du betaler
  2. Finde dine affiliates via SERP

1. Gå ’hårdt’ til netværket:

Du må få netværket til at forstå, at for at kunne optimere dine affiliates, må du vide, hvem de er – i det mindste i anonym form. I sidste ende kommer det også netværket til gode, at dine affiliates bliver dygtigere.

Du kan spørge efter konkret hjælp fra netværkets side. Vil de ikke give dig de data, du har brug for, kan du bede dem om at kategorisere dine affiliates for dig.

Hvis netværket ikke giver dig mulighed for at optimere din affiliate forretning, bør du seriøst overveje, om du er hos det rigtige netværk.

Du skal ikke lave affiliate marketing med bind for øjnene – det er ikke en optimal situation for dig!

Står du i en situation, hvor du er nødt til at blive på netværket, selvom det ikke giver dig de data, du beder om, kan det være, at du skal gå forsigtigt frem. Måske skal du starte op på et andet netværk, hvor du ved, at du har direkte adgang til affiliates.

Partner-Ads.com giver dig direkte adgang til dine affiliates.

2. Finde dine affiliates via SERP

Du kan også selv prøve at finde ud af, hvem der er dine affiliates. Du kan lave en analyse af søgeresultater (SERP).

Se webinar nr. 002 om, hvordan du finder de dygtige affiliates, hvor vi forklarer hvad SERP er.

Du vil typisk kunne gennemskue nogen af de største affiliates, ved at se på de søgeord, du ved, har stort volumen og som konverterer godt.

Du kan se om nogen af de sider, der ranker godt, har et af dine affiliate links. Du kan kontakte dem og evt. foreslå et tættere samarbejde – på den ene eller den anden måde og på det ene eller det andet netværk.

Hvis netværket giver dig adgang

Hvis du er på et netværk, som giver dig oplysningerne om hvem dine affiliates er, og hvad de kan – ja du kender måske ovenikøbet deres hjemmesider, så er du godt stillet. Så vil du nemmere kunne kategorisere dine affiliates.

Du kan fx kategorisere dem sådan her:

  • Hvem sender meget trafik og mange salg. Den gruppe behøver du ikke bruge krudt på. Kan du imødekomme behov affiliates i den gruppe har, vil det blive værdsat og være guld værd for dig.
  • Hvem sender meget trafik men ikke mange salg – det er en gruppe, som måske kun behøver et lille skub for at få flere salg igennem til dig – men det kan også være en rigtig farlig gruppe fordi den kan sænke din EPC. Den gruppe skal du arbejde målrettet med.
  • Hvem sender ikke meget trafik, men mange salg – den gruppe, kan blive meget værd, især hvis den kan skabe mere trafik og ekstremt mange salg.

EPC – Earnings Per Click

Du skal være opmærksom på, at hos de fleste netværk kan affiliates gå ind og vurdere, om dit annoncørprogram er interessant for dem. De kigger typisk på hvad EPC’en for dit program er.

EPC er et tal for, hvor meget affiliaten i gennemsnit kan regne med at tjene pr. klik, som han sender til din hjemmeside, via affiliate linket.

EPC er et vigtigt tal for dit program, da det er et pejlemærke for affiliates om, hvor godt dit program er.

Hvis der fx laves 10 salg for hver 100 klik, så vil det næsnte altid resultere i en “god” EPC.

Omvendt: mange klik og få salg får dig til at se dårligere ud end konkurrenterne, når affiliates vurderer dit program ud fra nøgletallet, EPC.

Optimering af dine affiliates

Hvordan optimerer du så dine affiliates. Her får du forslag og gode råd:

Optimering af de dygtigste – de gode

Hvem er de dygtigste? Det er dem, som sender mange salg – typisk sender de ikke mange clicks i forhold til antallet af salg. Det er dem, som performer godt. Det er dem, som skaber salg.

Det er typisk de top 20% af din affiliate-liste! (Husk 20/80 reglen)

Dine top affiliates fortjener ekstra opmærksomhed og meget gerne personlig opmærksomhed. Med dem bør du skrive personlige mails (ikke automatiske), ringe til dem og måske endda mødes til konferencer eller på 2-mandshånd.

Det er også dine dygtigste affiliates, du bør overveje at sende en lille gave eller et kort til påske, jul, på fødselsdage eller bare fordi, du gerne vil overraske dem positivt.

Det lyder måske ”tamt”, men det virker! Vi mennesker elsker opmærksomhed og specielt af den uventede (positive) slags.

Husk, dine bedste affiliates har stort potentiale for at sælge meget mere for dig. Du ved, de er dygtige, og de ved allerede, at dit program virker godt for dem.

Tal med dem, hjælp dem og motivér dem til at gøre mere for dit program.

Hvordan optimerer du de dygtigste affiliate? Der er 6 skridt:

  1. Find ud af, hvad det er for en side. Er det en prissammenligningsside, er det en rabatkodeside, er det en ’søgemaskine-agtig’ side, hvor de henter feeds ind fra mange annoncører, er det en blog med artikler, er det en avis eller et mediehus?
  2. Vurdér, om du gerne vil være på siden. Det kan være, at du synes siden er grim og du egentlig ikke vil sættes i bås med den, men fordi netop den side sender meget trafik og mange salg, bør du ikke lade din personlige smag beslutte for dig. Tag en beslutning baseret på data (og kroner!).
  3. Lav lidt research på hvem personen bag siden er. Hvad hedder han eller hun? Find dem på de sociale medier. Dan dig et indblik i, hvem det er.
  4. Kontakt personen – via mail eller giv dem et opkald – start en dialog om, hvordan du kan hjælpe ham til at tjene endnu flere penge.
  5. Når du får en dialog i gang, må du lytte til, og vurdere om du kan imødekomme deres behov. Det oplagt at tale om salgs-mål, bonusser, højere provision mv. med dem – det kan være meget effektivt.
  6. Gør dine dygtige affiliates opmærksomme på fx:
    • Nye søgeord de kan arbejde med
    • Nye produkter, som endnu ikke lider under hård konkurrence
    • At du gerne vil ranke bedre – og at de kan komme højere op i rankings og derved får skubbet dine konkurrenter længere ned
    • Sæsonbetonede produkter

De dygtige affiliates er toppen af din salgsstyrke. Beslut dig for, hvordan du kan gøre dem til tætte samarbejdspartnere, så de har dig i tankerne og sælger dine produkter – og ikke konkurrentens.

Et godt tip: Det er en god ide at tale med dine affiliates om, hvor de sender trafik hen udover til dig. Det betyder, at du får indblik i, hvad dine konkurrenter kan. Den viden kan du få gavn af.

Optimering af de midterste – dem med potentiale

Den midterste gruppe er ikke altid den største gruppe, men det er en gruppe med potentiale. Det er vigtigt, at du får dem i tale på en positiv måde, så de motiveres til at gøre mere for din forretning.

Samtidig er det også en gruppe, hvor du må erkende, at det ikke altid er forsvarligt at bruge personlig tid på dem, fordi de endnu ikke tjener ret mange penge til dig.

Du skal motivere disse potentiale-affiliates til at udnytte deres potentiale bedre. Giv dem råd om, hvad der virker, vis dem succeshistorier, og fortæl dem, at du mener de har potentiale.

Du kan overveje at sætte noget automatik op eller i hvert fald udsende gode råd, succeshistorier mv. via personaliserede masse-e-mails. MailChimp (eller lignende) er fantastisk til den slags.

Det er vigtigt, at du skelner mellem 2 typer i den midterste gruppe

  • Dem som sender lidt trafik og få salg – dem må du tale med om hvordan de får lavet flere salg
  • Dem som sender meget trafik og få salg – dem må du tale med om hvordan de optimerer deres side, så trafikken konverterer.

Du skal selvfølgelig tænke på din EPC. De affiliates, som du tilbyder hjælp, men som ikke formår at lave flere salg, må i sidste ende ud.

Optimering af de dårligste – ”skal måske væk” affiliates

De dårligste affiliates er dem, som hverken sender trafik eller salg, eller kun sender trafik, der ikke laver salg. Inaktive affiliates hører også til i den gruppe.

Den gruppe kan også deles ind i 2:

  • Affiliates, som er inaktive. De er ikke så farlige.
  • Affiliates, som sender trafik, men ikke laver salg. De er farlige for din EPC

Affiliates, som sender meget trafik der ikke konverterer, skal du følge op på. Tænk det som en ansat, som skal have en advarsel og enten skal forbedre sig eller opsiges.

De skal ikke nødvendigvis smides ud med det samme, men skal orienteres om, at de enten skal forbedre kvaliteten af den trafik de sender, eller blive smidt ud af programmet.

Affiliates, som hverken sender trafik eller har websites, der ser ud til at have et højt potentiale, kan du vælge at give en advarsel for at åbne forbedringer. Eller du kan eventuelt lade dem ligge passivt hen, fordi de ikke skader dit program som sådan.

I den sidste gruppe kan der sagtens ligge virkeligt dygtige og succesfulde affiliates, som bare har skrevet sig op til dit program, men endnu ikke har prioriteret det i forhold til deres øvrige forretning.

Den slags affiliates skal du selvsagt i dialog med.

Trafikdata via affiliate netværk

Affiliate netværkene registrerer trafikken og alle salg, der laves. Det er data, de skal bruge til deres bogføring. Det er meget store mængder data, og det er ikke altid, at de bliver gemt særligt længe.

Derfor, skal du være opmærksom på, at det kan være nødvendigt, at du selv henter data for trafikken, og opbevarer den for en længere periode – fx for 12 måneder.

Det kan være, at der er en affiliate, som ikke har sendt trafik i den bestemte måned, men som sendte meget trafik til dig i en længere periode for nogle få måneder siden.

Har du ikke den oplysning, kan du lave forkerte konklusioner om dine affiliates.

Løbende opfølgning på affiliates

Det er vigtigt, at du får lagt en god plan for, hvordan du følger op til dine affiliates. Du har brugt tid og ressourcer på at motivere de forskellige affiliates-kategorier, så tab nu ikke arbejdet på gulvet.

Du bør holde styr på hvem og hvad, du har aftalt med dine affiliates, så du effektivt kan følge op til dem. Du bør afsætte tid til opfølgning og videre dialog med dem.

Måske skal det ske 1 gang om ugen, 1 gang hver 14. dag eller 1 gang om måneden. Succesen ligger i at få fulgt op til dine affiliates løbende.

Med konsekvent opfølgning til dine affiliates får du et bedre affiliate program, som vil være tiltrækkende for nye affiliates.

Sørg for at holde godt styr på kommunikationen med de forskellige affiliates. Fx i et excel-ark eller i et CRM-system.

Vil du vide mere om affiliate tiltag?

Hvis du vil vide mere om andre affiliate-tiltag du kan lave, så har vi en liste, som du kan få. Du skal bare sende en mail til service@marketers.dk, så sender jeg den til dig.