Facebook annoncering med 730 % i ROI – Sådan gør jeg (og du)

Facebook annoncering med 730 % i ROI – Sådan gør jeg (og du)
Indlægget her er forfremmet til den offentlige Marketers blog fra Medlemmernes Blog. Det sker, når vi vurderer, at kvaliteten er tilstrækkelig høj, og når medlemmerne internt har givet indlægget en flot modtagelse. Forfatteren står selv på mål for indlægget, og det er ikke nødvendigvis et udtryk for Marketers.dk’s holdninger.

facebook-roi

facebook ikonerI JUF.dk forsøger jeg at digitalisere advokatbranchen stykke for stykke – herunder måden, hvorpå de får nye klienter ved at generere leads til advokater.

Leads genererer jeg fortrinsvis ved hjælp af organisk søgemaskineoptimering. Dette sker bl.a. ved at have en af Danmarks største juridiske ressourcer online.

Jeg er personligt ikke stor fan af PPC – men jeg gjorde for et par måneder siden en undtagelse og begyndte at benytte Facebook annoncering og nærmere betegnet “remarketing” for alle, der havde besøgt JUF.dk.

Det har jeg nu nogle valide resultater med, jeg gerne vil dele med dig.

Inden jeg går videre vil jeg sende al æren for at remarketing på JUF.dk kører som det gør til Michael Roscoe, stifter af ejendomsmæglerportalen Salea.dk. Michael er – i min verden – Danmarks ubetinget dygtigste Facebook-marketer.

Sådan er det sat

JUF.dk’s remarketing kører direkte gennem Facebook og altså ikke gennem et af mange værktøjer som AdRoll eller Perfectaudience. Jeg har prøvet såvel AR, PA og Facebooks eget tool nu og ser ingen grund til at bruge et eksternt og fordyrende værktøj til ens remarketing. Facebooks eget er udmærket.

JUF.dk’s remarketing er sat op således, at alle besøgende undtagen de der har besøgt 2 specifikke URL’er tælles med. Jeg har altså lavet en negativ-liste.

De to negative-sider handler om hhv. børnebidrag og ’gratis advokathjælp’ – to sider, der får mange besøgende, men som dags dato stadig har til gode at generere deres første lead.

Alle andre sider tæller med.

Når du har besøgt JUF.dk, vil du derfor på Facebook blive ramt af mine annoncer. Min annonce ser sådan her ud:


Michael nævnte, at ingen tekst og et stort billede trak flest klik. Jeg har ikke splittestet dette og hører gerne evt. Forslag til andre metoder modtages gerne i kommentarerne herunder.

Min cookielevetid er på 7 dage. Hvis du har en webshop ville jeg vælge en længere levetid. Jeg ved dog efter at have kørt JUF.dk i snart et år, at mine leads har en kort levetid. De skal bruge en advokat, og det var i går, de skulle bruge ham eller hende.

Jeg kommer til at eksperimentere med cookietiden. Resultaterne vil jeg dele på min Google Plus-profil.

Mine klikpriser er i øvrigt følgende for desktop, der genererer flest klik:

Resultat for april måned

Remarketing har kørt i et par måneder. Jeg tager herunder nylige april måned for at give dig et billede af, hvordan det for JUF.dk virker.

I april måned har jeg brugt 242 kroner på retargeting. Jeg har mellem 18-20.000 besøgende om måneden og det er langt størstedelen af disse, der bliver forfulgt af mine annoncer på Facebook.

Ud af de penge har jeg fået 10 leads. Det giver en pris per lead på 24 kroner.

Det er sket med et reach på 2527 personer (reach er unikke personer og ikke samlede antal visninger).

Resultaterne er meget lig de, jeg fik i marts måned.

Efter at Michael brugte en time eller to på at sætte det op rigtigt til at starte med, har jeg brugt 0 timer på opfølgende arbejde. Jeg har bare tjekket stats og set de ekstra leads komme ind.

Jeg er først for nyligt begyndt at køre remarketing på Google AdWords og resultaterne her er indtil nu lovende. Umiddelbart betaler jeg lidt mere for en konvertering end på Facebook, men stadig et beløb, jeg er villig til at betale. Her har jeg dog ikke tilpas valide resultater til, at jeg tør dele dem endnu. Jeg skriver en opdatering på min Google Plus-konto, når jeg her har flere tal at dele.

ROI

Nu ved vi, at jeg betaler 24 kroner for et lead på Facebook med remarketing på JUF.dk. Men det betyder ikke, at jeg har en sund forretning. Det afhænger af, hvad jeg får et ind på et lead.

Jeg får ikke en fast pris pr. lead på JUF.dk. Advokaterne afregnes med et fast, månedligt abonnement. Men jeg kan finde min cirka omsætning pr. lead ved at dividere min samlede omsætning fra advokater med antallet af leads, jeg sender ud til dem.

Her må vi så gå ud fra, at flere leads er lig med en cirka lige stigende indtægt.

Dividerer vi min omsætning med antallet af leads får vi en omsætning pr. lead på omkring 175 kroner. Et tal, der forhåbentligt stiger noget om lidt, men ikke desto mindre tallet for nu.

Mine 10 leads er altså lig en omsætning på cirka 1.750 kroner.

Som jeg har betalt 240 kroner for.

Eller en ROI – Return of Investment – på cirka 730 %.

Husk, at den ret vilde ROI hænger sammen med, at jeg allerede har skaffet den besøgende i første instans. Arbejdet med at forvandle JUF.dk til en ressource inden for jura er lavet. Derfor er der mange penge at hente på lige at lokke folk ind på siden en gang til.

Opstartsomkostninger og løbende regnskab

Michael Roscoe har som nævnt i indledningen sat remarketing op for mig.

Det har taget ham lige knap 3 timer, bannere eksklusive (dem klarede jeg på Swiftly.com). Michael tager 800 kroner i timen for hans hjælp.

Swiftly er smart til at få klaret små grafiske opgaver her og nu. Jeg har brugt det 5 gange og alle gange med held - bl.a. til mine Facebook- og AdWords-annoncer og deres grafiske elementer.

Swiftly er smart til at få klaret små grafiske opgaver her og nu. Jeg har brugt det 5 gange og alle gange med held – bl.a. til mine Facebook- og AdWords-annoncer og deres grafiske elementer.

Hvis du vil ud at lave noget lignende og vi tager udgangspunkt i min opsætning, er det altså en udgift på omkring de 2.400 kroner eksklusive moms.

Der er ingen løbende udgifter. Nu er det sat op og det kører bare.

Jeg omsætter omkring de 1.500 – 2.000 kroner om måneden på remarketing lige nu. Tallet vil stige som kontinuerlig udbygning af JUF.dk sikrer flere besøgende og jeg begynder at tjene flere penge per lead.

Det skal altså køre under 2 måneder før end det hele er betalt hjem og jeg bare har overskud.

Lignende publikum kan bruges af dig – ikke mig

Facebook har i en ny opdatering givet mulighed for, at du kan rette annoncer med et audience, der “ligner” et, du allerede har.

Har du en remarketing liste fra din webshop og består den fortrinsvis af 40-årige kvinder, vil Facebook forsøge at rette annoncer mod andre lignende 40-årige kvinder og derved øge dit salg.

Jeg kan ikke bruge den, da behovet for en advokat ikke går igen for hele befolkningen. Men sælger du fx tøj eller elektronik ville jeg KLART give den et skud.

Læs mere om den mulighed lige her på Google Plus.

Meget fin forretning, der fortsætter

For mig på JUF.dk har det – samlet set – være en meget fin forretning at køre remarketing på Facebook.

Jeg kommer til at eksperimentere med længere cookietid. Nogle leads kan godt vente lidt – skal man stævne en person, tager det et par uger. Andre leads, fx boligadvokater til køb af bolig, skal bruges her og nu og her giver en cookietid på 14 dage ikke mening. Jeg kan segmentere mellem forskellige typer af leads afhængigt af hvilken side de har besøgt, men det er et stort arbejde og bliver aldrig 100 % præcist. Derfor fortsætter jeg med blot at targete 95 % på én annonce.

Har du selv resultater, du er villig til at dele, vil jeg gerne se dem i kommentarerne herunder. Jeg anbefaler også at læse Sasa Kovacevics gode indlæg på Ivaekst om samme. Han fortæller om konverteringsrate på 16 % med remarketing.