SEO og UX – 5 måder til at skabe brugeroplevelser der giver trafik

SEO og UX – 5 måder til at skabe brugeroplevelser der giver trafik

Indlægget her er forfremmet til den offentlige Marketers blog fra Medlemmernes Blog. Det sker, når vi vurderer, at kvaliteten er tilstrækkelig høj, og når medlemmerne internt har givet indlægget en flot modtagelse. Forfatteren står selv på mål for indlægget, og det er ikke nødvendigvis et udtryk for Marketers.dk’s holdninger.

seo-ux

SEO handler ikke kun om onsite optimering, teknik og linkbuilding alene. I dette indlæg får du 5 måder til at bygge bro imellem SEO og UX

UX eller User eXperience står for brugeroplevelsen på dit website. UX er arbejdet med designet, brugervenligheden, indholdet og arkitekturen af dit website – alle komponenter der går på om dit website giver værdi og er let at bruge.

UX og SEO smelter mere og mere sammen. Inspireret af en snak med Christian Højbo Møller og hans oplæg her har jeg samlet 5 måder, hvorpå du kan integrere SEO i dit websites brugeroplevelse for at få bedre placeringer og mere organisk trafik:

  1. Arbejd med de rigtige sider
  2. Optimér til forskellige behov
  3. Øg værdien af dit indhold
  4. Lyt til din designer, men insistér på indhold
  5. Implementér logisk menu, brødkrumme og footer

SEO ux

Tænk på grundlaget for Google

Allerede i Larry Page og Sergey Brins afhandling fra 1997, hvor de præsenterede Google for første gang, er essenserne af Google som søgemaskine at skabe det bedste resultat for brugerne.

Allerede fra start var de to studerende klar over, at nettet var ved at flyde over af irrelevante sider med det ene formål at snyde algoritmer for at tjene penge. Og lige siden har Google været forkæmper imod spam og manipulation. Noget Google efterhånden er lykkedes rigtig godt med.

Grundlaget for Google var altså at tilfredsstille de søgendes forespørgsler. Det er det stadigvæk og Google bliver stadig bedre til at inkorporere signaler omkring brugernes tilfredshed i algoritmen.

Derfor flyder SEO sammen med UX allerede nu, men endnu mere i fremtiden. Jeg giver herunder mine 5 forslag til, hvordan du kan få det til at ske.

1 – Arbejd med de vigtige SEO sider

prioritering sider seo De “vigtige sider” er de sider, der enten gør eller kan drive mest forretning fra google.

Det er dem som kan bære, at du investerer større mængde af tid og resurser i at berige dem og gøre dem bedre. Du skal her lave en benhård prioritering af hvad du vil få mest ud af at optimere på.

Hvis du gør som de fleste, så fokuserer du ikke på de rigtige sider. Mange fejlvurderer i min optik hvor deres SEO indsats skal ligge og optimerer på sider dybt på websitet.

Det kan eksempelvis være nyheder, blogindlæg eller produkter. Og bevares det kan også give god trafik, at optimere på dybe sider, men du bør starte med at optimere på dine centrale sider først.

En af de metoder du kan benytte for at finde ud af, hvilke sider der i dag er vigtige er Google analytics. her kan du vælge organisk trafik som segment og herefter vælge landingssider for at se hvilke sider, der er i dag driver mest organisk trafik og endnu mere vigtigt konvertering/slag.

Data fra analytics på vigtigste sider

Desværre viser Google analytics som bekendt kun historiske data. Dvs. du ikke får et billede af hvilke sider, der måske burde være dine vigtigste. For at du kan finde ud af hvilke sider, der har potentiale kan du lave en søgeordsanalyse. Du kan læse om hvordan du gør det i min gratis ebog om søgeordsanalyse.

Min oplevelse er, at der for mange vil være 10-15 primære og så 50-100 sekundære søgeord afhængig af branchen.

I mit indlæg omkring hvorfor og hvordan du optimerer til longtail SEO, fortæller jeg hvordan nogle markeder er meget snævre mens nogle er mere brede. Det er vigtigt, at du kender dit marked. Hvis der kun er søgninger på 50 søgeord, så skal du måske kun arbejde med 10-30 sider på dit website.Det gør at du har tid og resurser til skabe markant bedre indhold og brugeroplevelse for de besøgende på netop de 10-30 sider.

Jeg ser rigtig ofte at der er et uforløst potentiale på kategorisider. Når kategorisider er vigtige, så er det dels fordi vi typisk linker til dem i vores menustruktur og de derfor får masser af intern linkværdi. Og dels fordi det er dem der skal rangere på mere overordnede termer, hvor der ofte er mange søgninger/høj volumen. I en webshop vil det eksempelvis være mærker eller typer af produkter.

Desværre er det ofte kategorisiderne, der bliver gjort mindst ved. Det er en stor fejl, og du bør arbejde meget på at optimere dine kategorisider til SEO. Altså skal du overveje, hvordan du kan berige kategorisider med indhold, så det gør brugeroplevelsen endnu bedre, hvilket vi jo så passende kan tage i de næste to punkter.

På en blog vil det være de overordnede emner, som kategorierne skal rangere på. Overvej at tjekke disse ecommerce SEO tips ud fra min kollega Trond Lyngbø – her slår Trond også på, hvor vigtigt det er at arbejde med indhold og intern linkbuilding til kategorisiderne..

Ud over kategorisider, så kan det dine vigtigste sider også være dine top 10 produkter eller ydelser. Hvis du er som mange andre forretninger, vil de stå for den overvejende del af dit salg. Derfor kan der være meget mersalg at hente i øget trafik og bedre konverteringsrate ved at fokusere på disse sider.

Din konverteringsrate på specifikke købsorienterede søgeord er måske hele 10-20% mens den måske kun er 2-3% for kategorisider. Det skal du tænke ind, når du vælger dine fokussider.

Samlet set ender du altså ud med at skulle fokusere dit arbejde på 10-30 sider. Det er vigtigt at afgrænse dig selv til disse vigtige sider, da det tager lang tid og kræver mange resurser at tilføje indhold, værdi og optimere brugeroplevelsen.

2 – Optimér til forskellige behov

behov optimering seo

De besøgende du får har meget forskellige formål med og ideer om at komme på dit website. Du skal for at lave god SEO kunne tilfredsstille alle behov og målgrupper med dit indhold.

En god måde at gøre det på er ved at tænke købsprocessen ind i dine sider. Der skal være indhold til alle niveauer. Hvis du er i tvivl om hvordan købsprocessen ser ud, så læsden her og den her artikel.

Du skal på dine centrale sider have indhold til de besøgende, der endnu ikke ved, at de har behov for dine produkter eller ydelser. Det vil ofte være indhold omkring de gode ting ved produktet og dets USP’er. Altså helt simpelt indhold, der forklarer hvad det er og hvorfor det er så godt.

Hvis dine besøgende overvejer at købe produktet kan du optimere dit indhold ved at inkludere guides til overvejelse og valg af produktet. Næsten uanset hvilket produkt eller service du har at gøre med, så er der nogle ting, som den besøgende skal overveje inden et valg kan foretages. God SEO er også at hjælpe personen med sammenligning og valg.

Sammenligning er et vigtigt punkt i købsprocessen og derfor skal din centrale side også hjælpe besøgende, der befinder sig på dette punkt. Det kan enten være visuelt med tabeller eller mere tekstuelt med vejledning i, hvordan man skal vælge det ene produkt frem for det andet.

Ligeledes er produktspecifikationer vigtigt på dette punkt for at give den besøgende gode muligheder for at vælge det rigtige produkt

Til selv købssituationen skal du sørge for at det er let og enkelt at bestille, booke eller kontakte dig. I dit indhold kan du her optimere ved at nedbryde mulige barriere ved at besvare de mest almindelige spørgsmål eller på anden måde skabe tryghed for den besøgende.

Hvis du har en vigtig kategoriside, så vil det eneste på denne side ofte være produkterne i kategorien. Men faktisk ligger selv produkterne meget sent i købsfasen, nemlig tæt på selv købet. Hvis du her vil optimere til forskellige behov, der ligger tidligere i købsfasen, kan du inden eller under dine produkter udvide dit indhold.

Det kan være guides til valg af det rigtige produkt, det kan være vejledninger til brugen af produkterne i kategorien. Her oplever jeg ofte et stort uforløst SEO potentiale.

3 – Øg værdien af dit indhold

værdi website seo

Dette punkt ligger fint i forlængelse af det foregående. I stedet for at tænke SEO som optimering imod søgeord og algoritme skal du tænke som optimering af brugeroplevelse. Du optimere brugeroplevelsen på en side ved at skabe mere værdi i indholdet for den besøgende.

Du skal være den resurse eller det website, der bedst svarer på behovet personen har. Dvs. der skal arbejdes intensivt med dine sider for at gøre dem så informative og værdiskabende som muligt. Det gør du ved inkludere mere data, flere reference og flere aspekter og vinkler.

Det lyder som meget arbejde, men vi fandt i det første punkt ud af, at det jo faktisk ikke er ret mange sider, som du skal gøre det ved.

Her er dine kategorisider som nævnt ofte enormt vigtige for din organiske trafik. SEO har lært os, at vi her skal skrive indhold, men ofte ender det i ligegyldig såkaldt SEO tekst, der ikke skaber værdi. Når du laver indhold og tekst i dag og i fremtiden må det ikke være for at få høje placeringer, men derimod for at hjælpe de besøgende.

Overvej om du kan skabe noget, der er specielt og unikt for dit website omkring emnet. Det kan være at du laver en speciel undersøgelse og indsamler data omkring feltet. Det vil kunne berige din side og dit website med værdi, som gør at du skiller dig ud. Du vil få mere at skrive om, og du vil få nogle assets, som du kan bruge i din linkbuilding.

Det bedste ville være, hvis du kan udgive dit indhold direkte på dine vigtige side, da det så vil være dem, der modtager mentions og autoritet. Hvis det ikke er muligt, kan du lægge den et andet sted på websitet og så implementere uddrag og vigtige pointer på dine vigtige landingsside.

4 – Lyt til din designer, men insistér på mere indhold

Snak med din designer

Din designer ved hvad god UX er. Designeren ved hvordan vi laver et visuelt velfungerende design og opbygning af en side, så den fremstår pæn og lækker for den besøgende. Designeren ved hvordan vi skaber en side, der er brugervenlig, så det altid er åbenlyst for den besøgende, hvor næste skridt er igennem tydelig kommunikation, klare call to actions og let genkendeligt design.

Designeren ved hvordan vi skal fremhæve de vigtige ting for den besøgende på en naturlig måde, alt afhængig af målgruppe og formål.

Men husk på at designere ofte er meget visuelt orienterede personer. Dvs. de vil ud fra deres eget perspektiv mene at billeder og visuelle effekter er det vigtigste på et website. Men optimerer du kun til personer, der tænker visuelt udelader du alle dem der tænker og ser med ord.

I følge Wikipedia er det kun 30%, der tænker rent visuelt, og dermed udelader du altså en stor del af dine besøgende ved kun at optimere til en visuel oplevelse.

Du skal insistere på at inkludere tekst og indhold på de vigtigste sider. Selvom Google bliver bedre til at forstå brugervenlighed, så kan Googles crawlere stadig kun se tekst. Derfor er tekst stadig et vigtigt element i god SEO. Og pas på med at skjule indhold i eksempelvis tabs. Indholdet skal være tydeligt og synligt, ellers får det mindre værdi eller indekseres forkert eller slet ikke.

5 – Implementér logisk menu, brødkrumme og footer

byg rigtig seo struktur

Hvis du har et website som mange andre, så vil 50-90% af din trafik komme ind på sider, der ikke er din forside. Det vil de fordi de enten har lavet specifikke søgninger, hvor dine undersider er det korrekte svar frem for forsiden. Uanset hvilken side dine besøgende lander på, så skal denne kunne give den besøgende et let overblik.

Til dette mener jeg, at en logisk og sigende menu er et af de stærkeste værktøjer. En menu skal afspejle strukturen af dit website, som gerne skulle være bygget ud fra de spørgsmål dine besøgende har. Jeg tror på, at du ved at bygge din struktur ud fra søgeord og ved at vise menuen tydeligt på hver eneste side, kan skabe et brugervenligt og let overskueligt website.

For mig består en god menu af de forskellige produktattributer, en ’om os’ side og en ’kontakt’ side.

Ved større websites med mere en 2 niveauer ser jeg brødkrummen som en vigtig del af at skabe et brugervenligt website. Brødkrummen gør det muligt for de besøgende samt for Google at orientere sig om, hvor på websitet man befinder sig. Her kræver det dog, at du har tungen lige i munden med hensyn til at skabe en universel sti i din struktur på tværs af attributer.

Det kan du læse mere om i dette indlæg om SEO struktur og forholdet imellem attributer. Er det eksempelvis farven, mærket eller produkttypen, der skal komme først i stien?

Footeren ser jeg som et vigtigt element, som du kan sætte i brug. I footeren kan du forklare din adresse, kontaktpunkter samt give tryghed. Det er noget både brugere og Google kigger efter, så sørg som minimum for at inkludere firmanavn, telefonnummer, CVR og adresse.

Du har også mulighed for at inkludere en sekundær navigation, hvilket kan være særdeles effektivt, hvis din hovedmenu ikke er så fleksibel i forhold til dropdown, megamenu etc.

UX og SEO mødes i Owned Media

Synergi ux seo

Som du nok kan læse dig ud af dette indlæg så begynder din SEO indsats at smelte sammen med dit webdesign. For mig mødes det hele i Owned Media, som det så klassisk hedder inden for mediebranchen. Der vil altid være behov for SEO, men i stedet for fokus på optimering til søgemaskiner, så skal vi på en god måde tænke mere generelt omkring vores websites for at tilfredsstille Google og brugere.

Du bør afsætte midler og resurser til at forbedre brugeroplevelsen, især centrale sider hvis du vil sikre dig morgendagens gode placeringer i Google.

At arbejde med at øge brugeroplevelsen giver bedre konverteringsrate og gladere kunder. Men det giver også bedre placeringer i Google og dermed mere trafik. Som med alt andet skal du fokusere din energi der, hvor du får mest tilbage igen. Fordelene ved at arbejde med dine centrale sider skulle gerne være højere end effekten af noget andet du investerer tid og resurser i.

Fordelene tæller ikke kun den øgede konverteringsrate på de sider du arbejder med sammen med de forbedrede (eller forsvarede) placeringer i Google. Hvis du gør det godt vil du kunne bruge indholdet til at samle nyhedsbrevsmodtagere, få links og omtale, dele det på dine sociale medier og nedbringe kundeservice

Og med de ord håber jeg, at du har fået noget inspiration til, hvordan du gør de besøgende på dit eget website endnu gladere og tilfredse med, hvad de finder. Det vil ikke kun de belønne, det vil Google også belønne!

Alt godt, Nikolaj