Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Disney parkerne modtager hvert år 160 millioner besøgende. Fandom.com har flere hunderede millioner besøgende hver måned. Der er mange penge i fans og med globale briller på, kan du skabe dig en rigtig spændende forretning. Anders og Mikael taler om, hvordan millennials bruger en masse penge på oplevelser relateret til ting, de er fans af.
Som e-commerce virksomhed kan du sælge til dine kunder via egen shop. Platforme har dog store fordele i forhold til konvertering, tracking og flere andre aspekter. Der er dog også en bagside af medaljen, og det skal man have med i sine overvejelser. Kommer mindre end 10% af omsætningen fra platforme, så er det muligvis noget, der bør kigges ind i.
Henover sommeren lancerer Google deres nye features i Google Product Studio (en del af Merchant Center Next), hvor e-commerce ejere kan begynde at modificere produktbilleder via AI. Ligeledes kommer der en funktion, der kan forbedre produktfeedet med mere indhold. Anders og Mikael vender de forskellige muligheder, men taler også om, hvorfor det måske ikke er det bedste sted at foretage den slags rettelser.
Hvis man køber et affiliatesite, så er der en række ting, der kan give mening at arbejde med som noget af det første. I dagens episode har Anders en liste med over de 7 ting, han ville starte med, efter købet af et affiliate site. Alle møntet på at hæve indtjeningen fra dag 1.
Som vært på et podcast er der rigtig mange opgaver, som en lytter muligvis ikke tænker over. Eksempelvis er tidsforbruget for 10 minutter af Marketers Morgen langt højere end de 10 minutter. Skal man gøre det rigtig godt, så kan der ligge mange timers arbejde i “post produktion”. Et lille tool som castmagic.io kan være med til at gøre arbejdet meget lettere.
Anders har fået stjålet en cykel, og Mikael har fået stjålet en ATV. Dagens emne er derfor lidt atypisk, da det handler om tyverisikring. Kan man overhovedet undgå tyveri, og hvad skal der eventuelt til for at holde de lange fingre væk? 100% løsningen findes desværre ikke.
Som så mange andre modtager du sikkert spam e-mails fra personer, der gerne vil sælge noget. Det gjorde Mikael også, og det er emnet for dagens episode. Det viser sig nemlig, at det kan virke langt bedre at skyde bredt i stedet for at gå mere målrettet til værks. Noget der kom lidt som en overraskelse.
Vil du betale $1 i minuttet for en virtuel kæreste? CarynAI er et eksempel på en sådan kæreste. SnapChat stjernen Caryn Marjorie spinder guld på sin nye ide. Anders og Mikael taler om, hvordan de også gerne selv ville betale for at tale med spændende virtuelle personligheder, og hvorfor der helt klart er et marked for netop denne type virtuelle personer.
Apple lancerede for noget tid siden deres Vision Pro produkt. Anders og Mikael taler om, hvad det skal bruges til, og hvornår vi kommer til noget, som de selv ville købe (og hvorfor). Anders slutter episoden af med én specifik usecase, hvor AR briller helt sikkert vil være en stor hjælp.
SEO er ikke dødt, men AI revolutionen kommer helt sikkert til at ændre landskabet betydeligt. Udviklingen er allerede i gang, og hvis man arbejder med SEO, så bliver man nødt til at tænke lidt længere frem. Når indholdsproduktion bliver tæt på gratis og tæt på instant, hvordan påvirker det så landskabet man navigerer i. Det er emnet for dagens episode.
Når man som annoncør har et affiliateprogram, så oplever man at både provision og attribution er meget “standard”. Det behøver det dog ikke at være, og dagens emne handler netop om, hvordan og hvorfor det kan blive lidt mere avanceret. Anders har dykket ned i de 3 forskellige elementer, der kan leges med, og hvordan man (måske) kan få netværket med på ideen.
Endnu engang udkommer Marketers Morgen i både audio- og videoformat. Jonas Krøis Damsted fra Reaktion.com er i studiet for at forklare, hvordan man finder livstidsværdien for en kunde, og derfor langt bedre kan vurdere, hvad man som virksomhed reelt kan betale og stadig få et godt afkast ud af det. Rigtig mange kan bruge flere penge på en ny kunde, end de gør i dag.
Mikael har været til netværksmøde med en række kloge hoveder og har brainstormet om, hvad AI kan bruges til, hvis man skulle tjene penge her og nu. Resultatet var overraskende. Anders har selv nogle ideer, men holder kortene tæt til kroppen indtil videre.
Google, konsulenthuse og bureauer bruger det. Flere andre store virksomheder bruger det. Universiteter bliver fravalgt, og betalt læreplads vinder frem. Det er emnet for episoden i dag, hvor Anders og Mikael kigger på en stigende trend, som vil kunne tjene penge til de rigtige iværksættere og affiliates, hvis bolden gribes.
Efter mere end 1200 episoder kigger Anders og Mikael tilbage på, hvad der har fungeret godt, og hvad der eventuelt kan fungere bedre. De er ikke helt enige om alt, men generelt er der modtaget mange positive tilbagemeldinger fra en bred vifte af lyttere.
Tinder arbejder løbende på at sikre sig mod fake profiler. AI bliver bedre og bedre, så det bliver svært at sikre, at noget er ægte. Hvordan påvirker det markedet, og vil der være elementer, der går mod mere fysiske møder og events? Det er emnet, som Anders og Mikael vender i dagens podcast.
Der er en kæmpe fordel som affiliate, når det kommer til at spotte de hotte nye gavetrends. Anders og Mikael taler om, hvad der potentielt kommer til at rykke i enten 2023 eller 2024 på gavefronten. Det inkluderer også gaver til +30.000 kroner.
Der er ingen grund til at kopiere mange mobilselskaber, som køber de samme kunder igen og igen. Jonas Krøis Damsted fra Reaktion.com er endnu engang i studiet til en snak om, hvordan du med god data indsigt kan træffe bedre beslutninger og undgå at bruge penge på at købe de samme kunder igen og igen.
Den store amerikanske spiller Zillow rykker på AI fronten og har fået udviklet et plugin til ChatGPT. Anders og Mikael har testet det, og de er ikke imponerede. Hør hvad der er galt, og hvordan det kunne gøres anderledes. Episoden kan give inspiration, uanset hvilken niche du bevæger dig i.
Investeringer sker på baggrund af mange forskellige parametre. Dataanalyser har længe været brugt af de store investeringshuse. Nu prøver nogen kræfter med ChatGPT som trader, og her baseres det hele mere på “følelser” end fakta. I konceptet ligger også en forretningsmulighed, der kan gøre dig ekstremt velhavende, hvis du tør gribe bolden.