Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Som virksomhed kan man let falde i den fælde, at man kommunikerer omkring sit produkt eller serviceydelse i form af features og tekniske specifikationer. Men skal din kommunikation være skarp, så fokuserer du på, hvilke problemer dine produkter løser for kunderne og hvilke følelser, de giver dem. Camilla fra Aboutthebrand er i studiet og kommer med råd til, hvordan du kan skifte din tankegang og kommunikation.
Endnu engang gæster Camilla Rixen fra Aboutthebrand podcaststudiet og taler denne gang med Mikael om, hvorfor man skal være konsekvent omkring sit brand. Både i forhold til farver og fonte, men også i forhold til, hvordan man vælger at kommunikere på skrift og i tale. Lyt med og få gode råd med på vejen til, hvordan du kan styrke dit eget brand.
En af de store udfordringer, når man driver en affiliate webshop eller en almindelige webshop, er, at der skal skrives gode tekster til alle ens produkter. Jo flere produkter, desto større en udfordring. For affiliates er udfordringen endnu større, da de ikke kender produkterne i samme omfang, som annoncøren gør. Heldigvis findes der nogle tools, der kan hjælpe med opgaven, og det er et af den slags tools og hele udfordringen, som Anders og Mikael vender i dagens podcast.
I dagens podcast har Mikael inviteret Camilla Rixen fra Aboutthebrand i studiet til en dialog om at finde sin virksomheds kerne, og hvorfor det er så super vigtigt, når man skal kommunikere til sine kunder. I episoden hører du også om, hvordan du kan finde frem til din kerne, hvis den ikke lige står klar for dig.
EPC (Earnings Per Click) er et nøgletal, der fortæller lidt om, hvor profitabel en annoncørs affiliateprogram kan være. Derfor er det vigtigt at holde øje med dette tal og blive klogere på, hvorfor det udvikler sig opad- eller nedadgående. Anders og Mikael giver deres input til, hvor man kan lede, og hvordan man kan spotte eventuelle udfordringer, så de kan blive rettet.
Hvad skal man forvente af sine medarbejdere som chef, og hvad skal man forvente af sin chef, når man er medarbejder? Dagens podcast handler om, hvem der skal stille spørgsmål, og hvem der skal komme med svarene. Baseret på en historie om Reagan og et egern taler Anders og Mikael om, hvorfor det bør være medarbejderen, der kommer med svarene på chefens spørgsmål og ikke omvendt.
En af udfordringerne ved at skalere en content affiliate forretning er produktion af artikler, men også i høj grad upload og formatering af artikler. Det er emnet for dagens podcast og er baseret på praktiske erfaringer fra medlemmerne på Marketers forum.
Dagens podcast udspringer af en konkret situation, hvor kommunikation gik skævt. Med Anders som lead bliver der talt om, hvordan man i en dialog med fordel kan varme samtalen lidt op ved at hyggesnakke om løst og fast.
På baggrund af en tråd i forummet på Marketers.dk, så taler Anders og Mikael i dag om, hvilke værktøjer der giver mening at anskaffe sig som nybegynder indenfor affiliate marketing. Der bliver talt om både tools og kurser, der koster noget, men også om, hvor mange gratis muligheder man har adgang til.
Dagens podcast er anden del af en checkliste på 10 punkter til at starte et succesfuldt affiliateprogram. Har du ikke hørt del 1, så kan du finde det her: https://marketers.dk/blog/mm936/ – Mikael kommer blandt andet omkring opsætning af “regler”, brug af bannere og andre kreativer, samt hvorfor det er vigtigt ikke at sætte sit affiliateprogram på autopilot.
Folkepensionen rækker ikke langt, og derfor er affiliate marketing en unik mulighed for at supplere indkomsten baseret på den viden, man allerede ligger inde med. Anders og Mikael vender i dag muligheden for at komme i gang med affiliate, hvis man er pensionist og tør kaste sig ud i et nyt eventyr.
I dag er Tier 2 linkbuilding noget som primært bliver praktiseret af folk i meget konkurrenceprægede nicher (lån, casino mv.) og af enkelte affiliates. Men hvad er Tier 2 linkbuilding i det hele taget, og hvordan finder man ud af, om det giver mening at benytte? Det er nogle af de emner, som Mikael taler med Christoffer Thorsager fra Partnertekst om i dagens episode.
Det lyder nemt at starte et succesfuldt affiliateprogram, men der er mange vigtige elementer at undersøge og tage stilling til. Mikael har samlet en liste med 10 punkter, som du skal igennem som annoncør. Dagens episode inkluderer de første 5, som blandt andet handler om at finde lækager, undersøge konkurrenter og vælge platform.
Som affiliate kan du vælge at sælge produkter i mange prisklasser. Du kan vælge de billige produkter, middel produkter og de dyre produkter. I dag taler Anders og Mikael om de dyre produkter, og hvorfor det nogle gange giver mening at sælge dyre produkter og andre gange ikke gør. Fremgangsmåden er i hvert fald forskellig.
Podcastet er i dag lidt anderledes end normalt. Formatet er stadig 10 minutter, men emnet er gode råd og tricks fra et hav af forskellige mennesker og om meget forskellige områder. Det er alt fra forretning til brusebad. Lys med og se, om ikke der er et par tips, der kan gøre din hverdag lidt nemmere.
Mikael har inviteret Christoffer Thorsager fra Partnertekst i studiet til en snak om køb af flere links fra det samme domæne, og hvorfor det kan give rigtig god mening. Mange jagter links fra nye domæner, og det er der helt sikkert også god værdi i. Mange overser dog værdien af at få nye links fra de samme domæner, og det er en skam. Lyt med og hør, hvorfor du måske bør få flere links fra samme sted.
David Metzon fra Hverdag.dk og Leadspin.dk er i podcast studiet til en dialog om performance marketing og branding. De to ting hænger nemlig sammen og bliver også nødt til at anskues som sådan. Lyt med og få et indblik i, hvorfor alle dine performance tiltag også har en brandingeffekt, og hvorfor det har en reel værdi i det samlede mix.
I en dialog med et populært trykt medie, som vil gå online og fokusere på affiliate marketing, har Mikael kigget ind i de mange udfordringer, der kan ligge i at bevæge sig over i en helt ny disciplin. Mulighederne er enorme, men læringskurven kan også være stejl.
Særligt Instagram og Apple driller i forhold til tracking og affiliate marketing. Arbejder man som influencer, så giver det derfor god mening at sikre korrekt tracking gennem brug af blandt andet rabatkoder. Det ene erstatter ikke det andet, men kan samlet set give et mere fuldstændigt billede og sikre, at man får betaling for alle de affiliatesalg, man skaffer.
Det er meget almindeligt at annoncører gerne vil arbejde sammen med content affiliates. De fanger trafik i hele kunderejsen og kan være med til at varme kunden op til at foretage et køb. Content affiliate marketing er dog noget, man spiller på den lange bane, og dagens podcast handler derfor om, hvordan man som annoncør kan være med til at sætte tempoet i vejret på den proces.