Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Anders og Mikael ser en tendens i markedet til flere og mindre webshops, der vælger at specialisere sig. I stedet for at bliver en shop for alt, så vælger man en lille og populær niche. At skabe nye, hurtige og gode shops er blevet den nye forretningsmodel. Det er ofte en fordel for affiliates.
Baseret på et skarpt spørgsmål fra den nye Client Manager hos Affiliatemanager.dk, så taler Anders og Mikael i dag om, hvordan situationen ser ud hos affiliates i forhold til udfordringerne med tracking. Driver du en ecommerce virksomhed, så bør du også lytte med særligt til den sidste halvdel, hvor du får et råd til, hvordan du får dit affiliateprogram til at være bedre end konkurrenternes.
Anders har haft muldvarpen oppe og investeret i en hjemmeside i håb om at lave det til en god forretning. I dagens episode taler Anders og Mikael om, hvorvidt det giver mening at bygge en høj DR, om det overhovedet har værdi, og hvordan man evt. angriber det mest effektivt og effektfuldt.
Dagens podcast handler om, hvordan rigtig mange begynder at være nået til et punkt, hvor deres virksomhed kan sælges. I Anders’ og Mikaels netværk har mange allerede solgt eller går med tanker om det, så podcasten kommer til at handle om “behind the scenes” indsigter i nogle af de tanker, der bliver gjort i processen.
Som affiliate er der ofte rigtig meget fokus på den EPC (Earnings Per Click), man får fra en specifik annoncør. Det er et vigtigt nøgletal at kende og holde øje med, men det er ikke det eneste, der er vigtigt. Særligt ikke, hvis man arbejder med affiliatesider, der ønsker at inspirere læseren og derfor skaber en masse forskellige klik. Hør her, hvad Anders og Mikael vurderer, der også bør kigges på.
Mikael har i dagens episode været en smuttur forbi Portugal og har efterfølgende gjort sig nogle tanker om landet i forhold til at være digital nomade eller expat. Anders byder ind med sine mange års erfaring som dansker bosat i udlandet. Har du tænkt over en gang at flytte ud af Danmark, så lyt med her.
Hvis du kun har en enkelt indtægtskilde, så gør det dig mere sårbar. Dagens podcast handler om, hvorfor flere indtægtskilder kan give mening, men også hvordan både Anders og Mikael over tid har opbygge flere forskellige indtægtskilder og værdibevarende investeringer.
Anders og Mikael har ikke helt den samme tilgang til at lære nyt, og det er emnet for dagens podcast. Hvordan kan man prioritere sin tid, og hvornår giver det mening at lære nyt og mere vs. at bruge tiden på at arbejde derudaf. Giver det overhovedet mening at gøre øksen skarpere?
Podcasten i dag handler om at kigge ca. 10 år tilbage til dengang Marketers.dk startede og de indledende webinars. Hvilke emner var vigtige dengang, og hvor meget har ændret sig? Noget er der sket, men en hel del er mere eller mindre det samme. På godt og ondt.
Hvis du har et team af skribenter, så vil du elske at få en editor tilknyttet. Dagens podcast handler om, hvordan Mikael har fundet og hyret en editor, samt hvad hun udfører af opgaver. Det har givet en kæmpe skaleringsmulighed.
Hvis du er dygtig og kan sætte ting i system, så er der voldsomt mange penge at hente som international affiliate. Selv i Danmark er der gode muligheder. Anders og Mikael taler i dag om nogle af de affiliatetyper, som endnu ikke er blevet fuldt opdyrket, fordi ingen (eller meget få) har knækket koden.
Skal du have et affiliatesite, 10 sites, 100 sites eller mere? Der er fordele og ulemper ved alle tilgange, og det er dagens emne. Anders og Mikael byder ind med de fordele og ulemper, de ser, og hvad man giver afkald på ved at vælge den ene frem for den anden.
2022 har indtil videre ikke været gavmildt mod investorer i aktier og crypto. Næsten uanset hvad man har sat penge i, så har bevægelserne været store. Anders og Mikael taler om, hvordan man mentalt kan forholde sig til de store udsving, der til tider finder sted, og hvordan de selv har arbejdet med det.
Efter et lille års tid besøger Anders og Mikael igen konceptet omkring NFT’er. Selvom de stadig er novicer på området, så har de lært mere og finder stadig området meget interessant. Særligt fordi de begge forventer, at det kommer til at betyde en stor ændring i vores alles hverdage fremadrettet.
Med en lille succeshistorie fra det danske Sass miljø, så har vi i dag fået Mogens Møller (nu President for Drip Europe) i studiet til en snak om processen frem til et salg af Sleeknote. Hvilke tanker de har gjort sig, forberedelserne, beslutningen og ikke mindst hvordan fremtiden kommer til at se ud. Episoden er knap 40 minutter, så den bryder med de normale 10 minutter.
Ideal.shop er en nyere dansk spiller på markedet for shopplatforme. I dagens podcast har Mikael inviteret Catharina i studiet til en dialog om, hvad ideal.shop er, og hvordan den prøver at gøre noget bedre og anderledes, end hvad Shopify tilbyder i dag.
Dagens podcast har Søren Gøtterup-Tang fra Weply i studiet. Emnet handler om en Megafon undersøgelse, som har spurgt ind til danskernes opfattelse af chatfunktioner generelt, brugen af chatbots og hvor vigtigt det er at svare tilbage hurtigt (nok også hurtigere end du forventer).
Mere end 2 år inde i pandemien genbesøger Anders og Mikael situationen. Både ud fra et kig på Danmark vs. andre lande, men også ud fra et marketingperspektiv. Særligt Mikael er imponeret over, hvordan det er muligt at manipulere med data til at matche eget synspunkt.
Vi kender nok alle til situationer, hvor vi burde have gjort noget, men ikke får det gjort. Mange af os har nok også lagt planer og sat mål, som aldrig er blevet til noget. Det og meget mere er emnet for dagens podcast, hvor Anders og Mikael taler om “hverdagen, der kan komme i vejen”.
Endnu engang falder snakken på attribution og ROAS. Anders og Mikael taler om de udfordringer, der er ved at betale for annoncering, når en kunderejse ofte består af mange elementer, og alle kanaler gerne vil have “æren” for at have skaffet salget. Som shopejer er det svært at vide, hvor meget man har råd til at betale på hver enkelt kanal, når det hele regnes sammen.