Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Dagens podcast er noget helt særligt, da Mikael har inviteret Jes Kaliebe Petersen i studiet til en snak om, hvordan man som ung dansker kan rejse ud til frontier markeder og få succes. Jes har startet sociale netværk med +2 millioner brugere og oplevet et militærkup på tæt hold. Lyt med og bliv inspireret.
Ved du hvad Grey Email er? Det vidste Mikael heller ikke, og derfor taler Anders og Mikael i dagens episode om, hvad det er, og hvorfor det kan ende med at koste dig rigtig mange penge, hvis du ikke er opmærksom på det. Tiderne for e-mailmarketing har ændret sig, og vi bliver nødt til at følge med.
Et af de helt store spørgsmål, når man som annoncør arbejder med affiliate marketing, er, at man skal vælge, hvem man gerne vil, og hvem man ikke vil arbejde sammen med. I dagens episode taler Anders og Mikael om Platin, Guld, Sølv og den friske Bronze-model. Hvilken du vælger er op til dig og dit brand, og der er ikke en rigtig eller en forkert model.
I forbindelse med Mikaels arbejde med AffiliateManager, så har der været et behov for nedskrevne processer for derigennem at effektivisere forretningsgangene. Anders og Mikael taler i dagens episode om, hvordan man kan gå til opgaven om at lave disse procesbeskrivelser og hvilke elementer, der er vigtige at tænke ind i tilblivelsen.
Som annoncør og webshop kan der være stor forskel på, hvor meget profit man har på de enkelte produkter, man sælger. Derfor giver det god mening at arbejde med differentierede kommissionssatser og regelsæt i forhold til sine affiliates. I dagens episode taler Anders og Mikael om mulighederne for at opsætte afregningen lidt smartere.
Der er fordele og ulemper ved at benytte flere affiliatenetværk, når man er annoncør. Det er derfor vigtigt at finde ud af, om fordelene opvejer ulemperne. En ting man i hvert fald skal kigge ind i er opsætning af de-duplikering, så man ikke kommer til at betale for det samme affiliatesalg mere end én gang.
Til årets Shopping Day i Kina/Asien blev der slået rekorder endnu engang. To unge streamers solgte ting LIVE via Alibabas Taobao platform og endte med at skabe omsætning for omkring $3,2 mia. Et helt absurd stort beløb. Lyt med og hør, hvorfor de endte ud med en fantastisk timeløn.
Hvis man er villig til at betale for at bruge LinkedIn, så er der en masse spændende muligheder at dykke ned i. Leif Carlsen fra Social Selling Company er i studiet for at fortælle om Sales Navigator i LinkedIn, og hvordan man aktivt kan bruge den til at følge op på eksisterende og nye potentielle kunder. Er rigtig godt redskab til dem, der vil bruge det aktivt.
I dag kan du høre, hvordan Anders og Mikael begge har forelsket sig i maling og tapet som affiliate nicher, og hvorfor de nærmest scorer max på alle de væsentlige parametre. Som affiliate vil der være virkelig mange penge at hente ved at samle denne bold op og løbe med den.
Podcasten handler i dag om, hvordan 301 redirects kan give super meget værdi og mening, hvis det gøres på den rigtige måde. Mikael har haft Mads Singers i webinar-studiet til en snak om, hvad der er af muligheder, og hvor billigt man kan købe super gode domæner og links.
Pingvinerne kommer… I forbindelse med Googles Penguin 4 og en udtalelse fra John Mueller, så taler Anders og Mikael i dag om, hvordan det ikke (alligevel) er helt risikofrit blot at bygge tonsvis af links uden at tage hensyn til, om det reelt kan komme til at skade ens hjemmeside.
Om der er tale om en direkte forsyningskrise i verdenen skal vi lade være usagt, men i dagens episode taler Anders og Mikael om, hvordan man kan anskue tilstandene, og hvordan man evt. kan placere sig selv investeringsmæssigt og høste frugterne, uanset om krisen blusser op eller går i sig selv.
Med dalende indtægter fra bannervisninger har flere store mediehuse fået øjnene op for mulighederne ved affiliate marketing. Der er både mange penge at hente, men også enkelte udfordringer, hvis systemerne og/eller forretningen ikke helt er gearet til det.
I dagens episode har Anders været omkring Reddit og læst om, hvordan personer der ikke længere behøver at arbejde (økonomisk) har haft udfordringer med at forklare andre mennesker, hvad de laver, og hvordan de har råd til ikke at arbejde. Det har sat nogle tanker i gang som Anders og Mikael deler.
Både på affiliate- og affiliatenetværksfronten sker der konsolideringer. Det er med til at gøre markedet mere professionelt og modent. Selvom mange ting er positive, så er der også negative elementer ved konsolidering og særligt, hvis en spiller bliver for stor. Særligt for dem det kommer til at gå udover.
Selvom vi skriver 2021, så er der rigtig mange virksomheder, der ikke har fokus på de fundamentale ting af den digitale købsrejse. Fokus er nøglen til vækst, og derfor har Mikael inviteret Peter Schjødt fra Plead i studiet. Emnet handler blandt andet om, hvordan man som virksomhed bør fokusere på kunderne, der er aktivt søgende, INDEN man kaster sig over Sociale Medier og alle mulige andre “spændende” tiltag.
Over tid bliver affiliate marketing mere og mere omfattende. Der er snart ikke den type marketing, som ikke kan udføres på performance basis, og hvor en e-commerce virksomhed derfor kun betaler, hvis der kommer en effekt ud af det arbejde, der udføres. Det er spændende tider, vi går i møde.
Baseret på en tråd på Marketers.dk/m taler Anders og Mikael i dag om en unik mulighed, som er udbudt, og hvorfor den slags findes “derude” og kan give mening for de rette personer. Hvis man tænker lidt skævt, kan der opstå sjove forretninger.
Som altid starter dette podcast med en disclaimer om, at der ikke er tale om finansiel rådgivning. I dagens episode får du et indblik i Anders’ og Mikaels erfaringer med de lidt mere tossede investeringer, de har kastet sig ud i.
Endnu engang har Mikael inviteret Ulrik Kristensen fra StepNetwork i studiet. Dagens episode handler om salg af pixels, og hvorfor alt for mange hjemmesideejere og medier sælger deres data ALT for billigt. Data bliver sværere og sværere at få, og derfor stiger værdien. Lyt med og hør, om ikke du kan tjene flere penge på din trafik.
Efter endt optagelse sendte Ulrik disse ekstra punkter, som er vigtige at få med:
– Start højt, det er for dyrt at starte lavt i en prisforhandling om en pixel
– Lav et gennemarbejdet oplæg; og hjælp dem som skal købe med at forstå værdien (altså gør det klart for dem, hvor du som medie er i trakten)
– Specielt ift. FB pixel gør dem klar over, at de har udfordringer på Safari, som du kan hjælpe dem med at løse
– Vær klar over, hvilke annoncører der er mest relevante at kontakte og lav en top 10
– Sørg for at have styr på det lovgivningsmæssige før du kontakter en annoncør (privatlivspolitik, korrekt samtykke opsamling mv.) <- det giver tryghed
- Kend dine konkurrenter på området, måske samarbejd med andre indenfor nichen både for at undgå en ”intern” priskrig, men også for at stå stærkere.
- Husk, jo længere ned i trakten man kommer(tættere på konverteringen) desto større værdi for annoncøren