Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Som opfølgning på podcastet fra i går, så er Asger Storebjerg fra Nozebra igen i studiet til en snak om, hvordan man som ecommerce virksomhed bedst optimerer mod og udnytter den gratis trafik, man snart kan begynde at hente ud af Google shopping. Der ligger et spændende potentiale derude, efterhånden som Google udvider deres shoppingoplevelse.
Tilbage i maj 2020 var Asger Storebjerg fra Nozebra i studiet til en snak om Googles Organic Shopping. Siden dengang er der sket en masse spændende ting, så derfor var det på tide at få ham i studiet igen til en snak. I dagens episode taler Mikael og Asger om, hvad der er sket siden sidst, hvorfor Google gør som de gør, og hvad det kommer til at betyde for dig som Ecommerce virksomhed.
2 gange i 2020 har vi oplevet, at Google og deres tjenester er gået ned i større omfang, og i december 2020 var effekten stor. I studiet har Mikael i dag inviteret David McNally fra nyhedsbrevstjenesten Ubiovx. Mange tænker muligvis ikke over, hvordan et nedbrud hos Google påvirker deres email marketing, og derfor er det vigtigt, at du lytter med her. I værste fald har du mistet en stor del af dine subscribers og skal reagere nu for redde dem.
Vi har nok alle oplevet at være kunde et sted, men aldrig rigtig hørt tilbage fra virksomheden om, at de er glade for en som kunde. Anders og Mikael taler i dagens podcast om virksomheder, der hele tiden jagter nye kunder, men glemmer de kunder, de allerede har. Der kan være et kæmpe potentiale i at behandle ens eksisterende kunder godt i stedet for hele tiden at jagte nye kunder.
For mange år siden var det meget benyttet at bytte links mellem to hjemmesider. Det satte Google hurtigt en stopper for, men virker det nu igen? Dagens podcast handler om flere historier, hvor personer har fået linkbytte til at fungere ganske godt, og hvordan de greb det an.
Endnu engang har Mikael inviteret Andreas Lolk fra SavvyRevenue i studiet. Denne gang til en dialog omkring Youtube annnocering og hvorvidt det stadig giver mening at kaste sig ud i og for hvem. Andrews vurdering er, at det ikke længere er så let, som det var engang, og at du skal begynde at gøre dig umage.
Baseret på et LinkedIn opslag fra Marc Lore taler Anders og Mikael i dag om Search i 2040. Kan vi overhovedet forestille os, hvordan verden ser ud, og hvad kan vi bedst gøre for at forberede os. På samme måde som udviklingen over de seneste 20 år er gået stærkt, så vil de kommende 20 år blive endnu vildere.
Hvor ofte kigger du indad og stiller dig selv de svære spørgsmål? Hvor er virksomheden på vej hen, og stemmer det overens med, hvor verden er på vej hen? I dagens episode taler Anders og Mikael om at se sine blinde vinkler og gerne ved at få hjælp af en person, der tør tale hårdt til dig. Spørgsmålet er, om du er klar til at lytte og vurdere de ting, du får at vide.
Når man sidder som Ecommerce-virksomhed og skal vælge nyt Google Ads bureau eller finde ud af, om det man har er godt nok, så er det ikke altid så let. I dagens episode har jeg Andrew Lolk fra SavvyRevenue med i studiet til en snak om, hvilke forventninger man skal have til sit Ads bureau, og hvilke parametre det giver mening at måle på.
Mikael er blevet kontaktet af en ny affiliate, efter hun har læst hans ebog omkring passiv indkomst. Dagens episode handler derfor om, hvordan man som helt ny affiliate skal overveje, hvad det er, man gerne vil promovere, og hvorfor der ikke er (eller nogensinde bliver) frit valg på alle hylder. Tendensen er heldigvis positiv, da flere og flere virksomheder får øjnene op for affiliate marketing som kanal.
Covid-19 har vendt op og ned på fysiske konferencer, og rigtig mange konferencer er blevet aflyst. Flere har dog også forsøgt sig med konvertering til online events, og det kan der være klare fordele ved. Der er dog også flere ulemper, og i dagens episode taler Anders og Mikael om den kommende SEOday konference, som de begge elsker, og som i 2021 kommer til at finde sted som et online event.
Efter alt for mange års tilløb har Mikael nu valgt at tilbyde affiliate management til alle online virksomheder (e-commerce, lead-baseret mv.), som gerne vil tage deres affiliate marketing kanal til det næste niveau. Mikael var endda lidt tilbageholdende med at udgive dette podcast, men nu er det ude i det offentlige rum, og muligheden eksisterer for de virksomheder, der vil noget med deres affiliate samarbejder.
Når du driver en forretning med betalende medlemmer, og indhold som er gemt bag en betalingsmur, så kan det være lidt nervepirrende at skulle skifte et system ud med et andet. Efter 8 år var tiden dog kommet til systemet på Marketers.dk, og selvom Anders og Mikael havde forberedt sig godt, så var der stadig ting, der gik galt. I denne episode deler de åbent de fejl, der blev begået.
Google har offentligt meldt ud, at vi kommer til at opleve store ændringer i, hvordan de kommer til at ranke indhold (organiske placeringer). I dagens episode taler Anders og Mikael om, hvilke ændringer Google har meldt ud, og hvordan man som SEO person eller indholdsejer skal begynde at arbejde med sit indhold fremadrettet. Spørgsmålet er, hvem der bliver de store vindere, og hvem der kommer til at tabe.
Hvis du arbejder som affiliate, så er det en god ide at bruge lidt tid (regelmæssigt) på at lave lyn-audits af dine sider efter en 95-5 betragtning. I dagens episode taler Anders og Mikael om, hvordan du kan “revidere” dine affiliatesider og rette fejl og mangler, som potentielt kan hæve din indtægt fornuftigt og dermed give en attraktiv timeløn. Heldigvis kan en del af det også automatiseres og outsources.
Googles Featured Snippets (også kendt som Rank Zero) er nok den hurtigste vej til at springe køen over og sikre dig en topplacering for dine søgeord. I dagens episode tager Anders og Mikael udgangspunkt i en proces beskrevet af gutterne bag IncomeSchool. Gør du brug af deres proces for at sikre dig Featured Snippet placeringen, så kan der være store mængder trafik i vente.
En disciplin der ofte er overset og har været svært er tracking af sine affiliate aktiviteter. Med toolet WeCanTrack er en masse ting blevet lettere, og det er derfor dagens emne. Mikael har fået en demo af (og optager snart et webinar med) firmaet bag værktøjet WeCanTrack. Lyt med og hør deres #1 ide til at tjene langt mere som affiliate.
Når du skal udvide til andre lande end Danmark eller gerne vil vækste det, du allerede har gang i, så kræver det ofte hjælp fra andre. I dagens epiosde af Marketers Morgen taler Anders og Mikael om, hvorvidt du skal gøre brug af et dansk bureau, eller om det giver mere mening at hyre et lokalt bureau i fx Sverige eller Norge.
Baseret på et webinar Mikael har optaget med et Marketers medlem, så er der en mulighed for indtjening, som rigtig mange affiliates ikke husker at tage med som en del af deres forretning. Anders og Mikael taler i dag om, hvorfor digitale produkter kan være en fantastisk indtægtskilde, og hvorfor man i bund og grund slet ikke behøver at skabe de digitale produkter selv.
5G teknologien blev udviklet tilbage i 2013 af Samsung, men først i dag er den ved at blive rullet ud mange steder i verden. Teknologien skaber en masse spændende muligheder, men har også nogle meget relevante udfordringer, som der skal findes en løsning på, hvis det skal slå rigtigt igennem. Lyt når Anders og Mikael taler om muligheder, fremtiden, begrænsninger og ikke mindst, hvorfor 6G måske aldrig bliver til noget.