Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Nogle gange glemmer vi de store datamængder, som eksempelvis Google ligger inde med. Anders og Mikael tager i dagens episode udgangspunkt i Google Maps, og hvordan AI har reduceret CO2 udslip og ventetid for bilister. Hvor kan store datamængder ellers udnytte AI, og hvordan kan der hentes penge på det? Det bliver der talt meget mere om i dag.
Selvom der er mange virksomheder derude, som kan have enorm gavn af AI, så er der utroligt få, der er begyndt at bruge det eller endda sætte sig ind i det. Det må betyde, at det stadig er tidligt. Anders og Mikael vender de mange muligheder i dagens episode.
OpenAI har endnu ikke lavet en familiepakke til ChatGPT, så Anders må købe 5 enkelte licenser. Børnene skal flaskes op med de mange AI muligheder for at være klar til fremtiden, der kommer. De mange muligheder bliver banebrydende for måden vi arbejder på.
Googles Search Generative Experience kommer potentielt til at vende op og ned på en masse online forretninger. Mister alle hjemmesider det meste af deres trafik, bliver der skabt en nedadgående spiral, og hvordan positionerer man sig bedst. Det og meget mere bliver vendt i dagens episode.
Anders har været på tur med familien og ChatGPT har stået for underholdningen undervejs. De har spillet spil og ramt muren for, hvor meget man må prompte pr. time. Bliv inspireret til helt ny familieunderholdning.
At bygge en virksomhed op er ikke noget lille bedrift. At gøre det succesfuldt er endnu sværere. Skal virksomheden vokse ved hjælp af penge udefra, eller skal den vokse via egne indtægter. Anders og Mikael deler fordele, ulemper og holdninger.
Baseret på en forespørgsel Mikael har fået, så handler podcasten i dag om, hvorvidt webshops skal producere deres egne content sites eller hellere overlade det til deres affiliates. Der er fordele og ulemper ved begge dele. Mikael er ikke i tvivl om sit syn på sagen.
Som leder er det fint at fortælle medarbejderne, hvordan man gerne vil have ting gjort. Kan man samtidig selv vise det, så giver det et vigtigt ekstra element. Anders og Mikael taler om konkrete eksempler på, hvordan man som leder kan vise tingene.
Både som annoncør og som affiliate, så skal man tænke på situationen i samfundet. Hvis alt er positivt, så ser vi mere salg af nice to have produkter. Er der uro og utryghed omkring jobsituationen, så ændrer det på folks købsmønstre.
Der er en del oversete affiliateprogrammer, som betaler en høj kommission og har en rigtig god EPC. Anders har taget 9 forskellige med i studiet og gennemgår dem til inspiration for nye affiliates og/eller nye projekter.
Der kommer flere og flere enheder, som indeholder elementer af AI. Alt fra fitness trackers og smartwatches til briller og halskæder. Anders og Mikael taler både om forskellige devices, men også omkring det, at vi alle nu kan blive endnu mere frivilligt eller ufrivilligt overvåget.
Anders har været i dialog med en dansk affiliate og deler i denne episode sine input med dig som lytter. Et af rådene er blandt andet at fokusere på det, der virker, i stedet for at fokusere på at få det, der er i stykker, til at virke.
Teams ændrer sig, medarbejdere stopper og nye kommer til. Anders og Mikael taler i dag om, hvordan ændringer i små teams kan påvirke, og hvordan man som leder agerer i de ændringer, der sker.
Hvis personens talenter er et match, så er CV’et og erfaringen ikke nødvendigvis så relevant. For 3. gang er Kenneth Bo Jensen fra TalentX i studiet for at forklare, hvordan et skræddersyet jobopslag kan resultere i de perfekte ansøgere og give det luksusproblem, at det kan være svært at vælge.
Der er mange måder at tjene penge på, hvis man har en fanskare. Anders er faldet over, hvordan Bill O’Reilly har skabt sig en ekstra indtægt og samtidig har en uendelig strøm af nyt indhold og måder at promovere sig selv på. Måske kendte danskere kunne benytte den samme metode?
Mange virksomheder bruger en masse tid på rekruttering, samtaler og andre ting i slutningen af processen. Kenneth Bo Jensen fra TalentX er igen i studiet til en snak om, hvorfor forarbejdet er langt vigtigere, når der skal findes de rigtige kandidater til en stilling og en virksomhed.
Mikael er faldet over denne artikel fra Sequoia Capital omkring den næste bølge inden for AI. Den vilde hype har nu lagt sig, og virksomhederne skal til at skabe bedre produkter, der leverer vedvarende værdi for brugerne. Flere arbejder hårdt på det, og løsningen er ikke nødvendigvis let.
Kenneth Bo Jensen fra TalentX er i studiet til en snak omkring talent bias, og hvorfor det kan skabe problemer på mange fronter. Mikael og Kenneth kridter banen op og kommer også omkring, hvordan kommunikation bliver langt bedre, når man forstår sine egne talenter og andres talenter.
Hader du også at dokumentere processer? Anders er faldet over et lille værktøj, som muligvis kan gøre det at skrive gode processer langt nemmere. Mikael er fan af processer, fordi det giver muligheden for at tænke ting grundigt igennem og evaluere, om noget er vigtigt og udført på en optimal måde.
Selvom Anders’ mor er med på beatet, så er Mikael alligevel nysgerrig efter at høre, hvordan Anders vil forklare AI og den udvikling, der sker, til folk der slet ikke har fulgt med. At tage udgangspunkt i en GPS og også generelt starte blødt ud kan være en farbar vej til bedre forståelse.