Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Det er sjældent, at der ligger store affiliatemuligheder og venter på at blive “plukket”. Men i dagens episode er det netop sådan en mulighed, Anders og Mikael vender. Den er stadig mere eller mindre uudnyttet, potentialet er enormt og first movers vil have en kæmpe fordel i markedet.
Insert Marketing kender de fleste nok, når de hører, hvad det er, men de kender muligvis ikke til begrebet. Både Anders og Mikael vidste ikke, hvad Insert Marketing var, men valgte at blive klogere på det og deler det derfor nu med dig som lytter. Det kan være, at der ligger en unik mulighed gemt for dig i dette koncept.
Offline marketing har været nedadgående i lang tid, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er dødt. I dagens episode taler Anders og Mikael om, at netop denne nedgang kan have åbnet op for nye muligheder og måske endda have skabt nogle arbitrage muligheder for affiliates, der er lidt kreative.
Hver gang Google ruller nye updates ud, så ryster de fleste hjemmesideejere i bukserne. Særligt, hvis den primære trafikkilde er fra organisk trafik. I dagens episode taler Anders og Mikael om Googles Helpful update, og hvad det forventes at blive påvirket positivt og negativt.
Endnu engang har Lars Friis, der er partner i MCB, været i studiet for at tale om tracking. I dagens episode taler Lars og Mikael om, hvordan man kan bruge rabatkoder som webshop i forbindelse med influencers. Rabatkoder som eksempelvis kan styres via Google Tag Manager eller direkte via de affiliatenetværk, der tillader den slags. De taler også om, hvordan man sikrer sig, at der ikke er to forskellige affiliates, der får kommission for det samme salg.
Selvom man skulle tro, at “mor nichen” var et blodrødt hav og umuligt at konkurrere i, så er der alligevel nogle, der har formået at opbygge fantastiske forretninger omkring det ved at spille på alle strenge og gøre det godt. Lyt med og bliv inspireret til, om ikke du kan gøre noget tilsvarende i din egen forretning. Uanset om du er affiliate, influencer, webshopejer eller andet.
Det er en drøm for mange at kunne trække sig tidligt tilbage fra arbejdsmarkedet og være finansiel uafhængig. Men går man fra tidligt, så “mister” man de sidste 30 gyldne år af ens arbejdsliv. Lyt med og hør, hvilken dialog Anders har haft med sin far, og hvorfor det måske (eller måske ikke) giver mening at blive ved med at arbejde, til man er godt oppe i årene.
Der er ved at sprede sig en trend med, at content affiliates begynder at gøre mere ud af deres produktreviews i form af reelle tests, originale billeder og i flere tilfælde også rigtig godt videomateriale. Så godt, at webshops gerne vil både linke til det og bruge det i deres markedsføring. MEN… selv det bedste indhold kan være værdiløst, hvis man fejler på design og layout. Lyt med til et rigtigt eksempel på netop sådan en situation.
Når du arbejder med at rekruttere nye medarbejdere, så er det vigtigt hurtigt at kunne sortere fra og dermed spare værdifuld tid. Anders og Mikael taler i dag om, hvordan man hurtigere kan spotte en kvik kandidat, og hvad det er for nogle ting, der gør at en kandidat bliver sorteret fra tidligt i processen.
Affiliate marketing giver mening for rigtig mange webshops, men det kan være en god ide at sikre sig et godt fundament, inden man giver den fuld gas. Anders og Mikael taler i dag om, hvad et godt fundament for affiliate marketing er, og de er ikke nødvendigvis helt enige om tilgangen.
Hvis du har bannere som annoncør eller bruger bannere som affiliate, så er data vigtigt for at blive klogere på, hvad der virker og ikke virker. I dagens podcast taler Anders og Mikael om, hvilke data det giver mening og kigge på, samt hvor svært det kan være at konkludere noget, selvom man har data til rådighed.
Desto bedre forståelse du har for de besøgende på dit affiliatesite, desto bedre kan du målrette indholdet, svare på spørgsmål og få dem til at konvertere. Der findes mange måder at blive klogere på, og Anders og Mikael taler i dag om blandt andet søgefunktionen og chat. De debatterer dog også, om det overhovedet giver mening at bruge tid på den slags, og om det overhovedet er noget, som alle affiliates skal bruge. Lyt med og hør, om det er noget for dig og din forretning.
Tidligere har mange startups arbejdet mod toplinjevækst og ikke kigget så meget på, om der bliver tjent penge. Nu er det billede ved at vende, og flere af disse virksomheder er i en unik position til at udnytte affiliate marketing til at lave sorte tal på bunden.
Episoden er ikke finansiel rådgivning og handler i dag om ETF’er, investring i aktier og hvad der er op og ned på det hele. Anders og Mikael taler om deres holdninger til ETF’er, og hvorfor det både kan være en god og en dårlig ide.
AI genereret tekst er kommet for at blive, og Mikael har købt ind i toolet WordHero for at se, hvad det kunne. De tidligere erfaringer er meget lovende, og dagens emne handler om, hvad toolet kan, og hvordan man kan bruge det som både affiliate, ecommerce og generel marketer.
Det er svært at spå om fremtiden og særligt, når vi taler om AI og eksponentiel udvikling. Anders og Mikael taler i dag om Dall-E, GBT3 og hvordan marketingfolk vil kunne bruge de nye muligheder til at skabe ubegrænsede versioner og personaliserede oplevelser på et helt nyt niveau.
Podcast: Afspil i nyt vindue | Download
Som opfølgning på podcastet fra sidste uge, så taler Anders og Mikael i dag om, hvilke andre elementer, der er relevante for annoncører i forhold til affiliate management. Listen bliver lidt længere, end hvad der kan kommunikeres i en elevator, så meget vil give god mening i salgsmøder eller på diverse pitchdecks.
Den 28. maj 2022 blev der indført nye regler fra EUs side om, hvordan man må lave prismarkedsføring (førpris / nupris). Som e-commerce virksomhed er det særligt vigtigt at være obs på, hvordan det har en stor effekt på Black Friday tilbud og de efterfølgende kampagner omkring julehandlen.
Mikael har inviteret Lars Friis fra MCB i studiet til en uddybende dialog omkring affiliate tracking, og hvordan man via Google Tag Manager har nogle helt unikke muligheder i forhold til cookietider, differentierede kommissioner og generelt langt bedre sikkerhed for at vigtig data bliver registreret.
I dagens episode har Anders givet Mikael 30 sekunders forspring i forhold til emnet omkring elevatortalen. Lyt med og hør, hvilke ting en affiliatemanager pitcher, hvorfor og hvilke elementer, der er vigtige for forskellige typer af annoncører.