Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Det er ikke længe siden, at blandt andet forskere på DTU ved en fejl opfandt en chip, der kan sende enorme mængder data gennem et enkelt fiberkabel. Det er både revolutionerende og energibesparende. Men har det nogen effekt på vores fremtid, og hvilke muligheder åbner det for? Det er emnet for dagens podcast.
OBS: Dette er ikke finansiel rådgivning. I dagens episode fortæller Anders lidt mere om, hvordan han skiftede fra aktier til kontanter og nu er på vej tilbage i aktier, men stadig meget forsigtigt. Du hører om konkrete ideer, og hvad begrundelsen er for de valg, Anders har truffet.
Podcast: Afspil i nyt vindue | Download
Rigtig mange virksomheder fyrer folk, og nogle af dem, der bliver opsagt, er middelmådige sælgere. Virksomhederne har (iflg. en McKinsey analyse) valgt at investere i tech som en måde til at blive mere effektive indenfor bl.a. salg. Anders og Mikael taler i dag om, hvordan langsomme gamle salgsprocesser er ved at uddø og blive udkonkurreret af nye og smartere løsninger.
Der er allerede nogle af de store spillere på markedet, der gør det, men rigtig mange mindre affiliates har ikke taget konceptet til sig. Det er lidt ærgerligt, da man med “1000 lister” eller en god segmentering kan levere relevant indhold og tilbud på e-mail og dermed skabe yderligere affiliatekommissioner.
For rigtig mange forretninger giver det mening at arbejde med affiliate markedsføring, men der er også situationer, hvor det ikke er helt så nemt, som det måske kunne lyde. Anders og Mikael taler i dag om en sådan situation, hvor en B2B / B2C virksomhed har nogle produkter, som muligvis giver mening at sælge direkte B2C, men hvor virksomheden meget hellere vil sælge B2B. Det giver nogle udfordringer, som kan være svære at løse via affiliate markedsføring.
En af måderne at blive en bedre affiliate på er ved at kigge på, hvad de dygtigste gør. I dagens episode kigger Anders og Mikael på Wirecutter, som er verdens (måske) bedste affiliateside. I hvert fald gør de mange ting rigtig godt, og der er meget af lære af den måde, de griber tingene an på.
Anders mener, at Mikael har været på pubben for at indsamle gode råd. Det er ikke helt sådan historien er, men det gør den absolut ikke dårligere. Emnet er omkring high-end produkter, som umiddelbart burde have en lille målgruppe, men med de globale briller på kan det give rigtig god mening. Både som ecommerce og som affiliate.
Affiliate marketing er ikke kun en “ekstern” ting, som sker helt uafhængigt af shoppen. Det er vigtigt som ecommerce købmand at forstå, hvorfor ens egen platform, og de ting der sker på den, er tæt forbundet til den performance, affiliates er i stand til at levere.
Elon Musk har startet sit helt eget show hos Twitter, og det er ikke hos alle, at det falder i god jord. Anders og Mikael taler i dag om bl.a. forandringsledelse, og hvorfor Elons stil måske (eller måske ikke) er helt optimal.
Baseret på en masse indsamlede data har Mikael igen i dag Lars Friis fra MCB i studiet til en snak om, hvorfor det giver mening at optimere sine cookie bannere, og hvad der skal til for at komme Ad Blockers til livs. Det bliver sværere og sværere at indsamle data, og derfor er det vigtigt at sikre, at man får indsamlet det, man stadig har mulighed for.
Google er nok verdens bedste til det, de gør, men det betyder ikke, at de vil eksistere til evig tid. Anders og Mikael taler i dagens episode om, hvad der måske kommer efter Google, og om det bliver en ny spiller, eller noget som Google kommer til selv at udvikle sig til at blive. Dagens episode er et kig ind i en potentiel version af fremtiden.
Når krisen kradser, så begynder mange virksomheder at skære ned, og et sted, der ofte bliver skåret, er på marketingbudgetterne. Det betyder derfor også, at eksempelvis influencers kan ende med at blive ramt økonomisk. Anders og Mikael taler om, hvorfor de forventer, at flere virksomheder vil ønske at arbejde med performancebaseret afregning i stedet for upfront betalinger. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting for influencers, men det er en anden måde at skulle arbejde på.
At have en hurtig hjemmeside bliver kun vigtigere og vigtigere. Alligevel er der mange, der ikke får gjort noget ved det, da det ofte kan virke både teknisk og uoverskueligt. I dagens episode har Mikael inviteret Lars Friis (Partner i MCB) med i studiet til en dialog om 10 helt konkrete ting, du kan arbejde med for at sikre, at din hjemmeside loader så hurtigt som muligt.
Før Covid 19 var de fleste kontorlokaler i storbyerne fyldt med liv, og det kunne være svært og dyrt at finde ny lokaler. Nu er situationen anderledes, og hele måden at arbejde på har ændret sig radikalt. Men hvordan påvirker det samfundet, byerne og butikkerne, og hvilke muligheder skaber det for dig ude i markedet. Lyt med og hør, hvor der måske ligger guld gemt.
Hvis en AI kunne skrive en artikel for dig, som er skræddersyet efter dine interesser, ønsker og på den måde du gerne vil læse indhold, ville du så læse det? Hvad hvis du kunne stille spørgsmål til artiklen og få uddybet bestemte områder endnu mere? Det er emnet for dagens podcast, hvor Anders og Mikael taler om “den uendelige artikel”.
Anders investerer fra tid til anden via CrowdCube, og det er derfor dagens emne i Marketers Morgen. Hør hvorfor han investerer, som han gør, og hvilke elementer han lægger vægt på, når han kigger efter nye muligheder. Bemærk, at dette podcast IKKE er investeringsrådgivning.
Når affiliates og annoncører arbejder aktivt sammen, så kan der opstå magi. Som affiliate er det vigtigt (og ofte relativt nemt) at få en annoncør til at teste nye ting af, således at performance kan blive endnu bedre. Det er derfor vigtigt, at du som affiliate ikke holder dig tilbage, hvis du ligger inde med nogle gode ideer.
En af de helt store fordele ved at drive betalt trafik til dit affiliatesite er, at du hurtigt kan begynde at teste, hvad der virker og ikke virker. Det koster naturligvis lidt penge, men det kan være en rigtig god investering i et fremtidigt afkast. Anders og Mikael taler om, hvordan man kan gribe det an, og hvilke tools man evt. kan benytte til formålet.
Der findes et hav af små online værktøjer “derude”, og i dagens podcast gennemgår Anders og Mikael 9 forskelle, som du muligvis ikke har hørt om. Flere af dem kan hjælpe dig med nogle af de små og irriterende opgaver, du har i dagligdagen, og som du normalt skal bruge betalte værktøjer for at løse.
Rigtig mange affiliates starter med SEO og et forsøg på at skabe organisk trafik. Gør man i stedet brug af PPC trafik, så er det langt hurtigere at teste, hvad der virker, og ofte ligger der nogle rigtig spændende muligheder i den tilgang. Lyt med og hør, hvorfor Search Ads kan være en god vej i en opstart.