Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Endnu engang er emnet Tesla og Elon Musk. Denne gang handler det om den menneskelignende robot, som Tesla er ved at udvikle. Anders og Mikael taler om, hvordan en veldesignet robot i fremtiden “kun” har brug for softwareopdateringer for at kunne udføre nye opgaver. Der er mange positive muligheder, men også flere skræmmende udfald af en sådan opfindelse.
Vi kommer ikke uden om at skulle markedsføre os på Google, E-mail, Facebook og andre sociale medier. Men vi er ikke alene, og kampen er derfor hård. David Metzon fra Leadspin.dk er i studiet hos Mikael for at tale om, hvor vigtige kreativerne er, og hvor hhv. svært og let en opgave det kan være at lave noget unikt, der skiller sig ud i mængden og rammer de rigtige personer.
Disclaimer: Podcastet er ikke investeringsanbefalinger. Anders og Mikael taler endnu engang om markedet set på kort sigt, lang sigt og om 3 helt fundamentale spørgsmål man med fordel kan stille sig selv, inden man smider sine penge efter en ny investering.
Som marketingansvarlig eller som virksomhed er det vigtigt at forstå, hvilken kundetype man henvender sig til. Der er nemlig stor forskel på at henvende sig til “grønne kunder” og til “røde kunder”. Prøver du at ramme alle, så rammer du ingen. Sanne Dollerup fra Institut for kundetyper er i studiet til en snak om, hvorfor det er så vigtigt at kommunikere på den rigtige måde.
AI bliver mere og mere avanceret, og senest er der kommet, noget der kaldes DALL-E 2. Meget spændende og også meget skræmmende. Anders og Mikael taler om, hvordan det vil kunne gøre internettet til et meget bedre sted, men også en sted der bliver endnu sværere at vurdere. Hvis du begynder at undersøge DALL-E 2 og mulighederne, så pas på. Det bliver meget hurtigt en tidsrøver.
Mange marketingansvarlige er “data-drevne” og ved godt, at mobilen er blevet det væsentligste device til trafik. Men alligevel formår vi ikke at arbejde ægte med mobile first. Mikael har inviteret David Metzon fra Leadspin.dk i studiet til en dialog om, hvorfor det mon er, og hvad vi som marketingansvarlige kan gøre ved det for at blive bedre.
På baggrund af en konkret kunde hos Affiliatemanager.dk taler Mikael og Anders i dag om, hvordan man som affiliate kan angribe B2B markedet. Det er nemlig ikke helt det samme, som når man arbejder med B2C, hvor søgeordsværktøj kan hjælpe en lidt mere på vej. Podcastet indeholder konkrete råd og ideer, man kan løbe med som affiliate.
Hvor kan du kompensere dine affiliates? Der er i hvert fald 5½ forskellige metoder, og de kan også med fordel kombineres. Anders og Mikael definerer de forskellige typer og forklarer, hvordan de kan bruges i forskellige forretninger.
David Metzon fra Leadspin.dk er i studiet til en snak om det at få sat en digital krog i sine besøgende. I stedet for at betale dag ud og dag ind hos Facebook og Google, så er der en måde at “indfange” flere af de besøgende og derfor reducere dit marketingspend betydeligt. Hvis du også føler, at du bruger for mange penge på betalt marketing, så lyt med her.
Som annoncør bliver man ofte ringet op af et eller flere affiliatenetværk i håb om et samarbejde. Det kan være svært at vide, hvad der er op og ned. Dagens episode handler om, hvilke forskelle der er på de danske affiliatenetværk, og hvad man som annoncør bør tage stilling til.
Flere affiliates er begyndt at se ideen i at købe trafik til deres affiliatesider. Det er der rigtig mange fordele i for både affiliates og annoncører. Anders og Mikael taler i dagens episode om, hvorfor det kan være smart, og hvilke ting der skal være tilstede for at få succes med en arbitrageforretning.
Når Anders taler med affiliates, så er der ikke en fælles opfattelse af, hvad “produktsammenligning” og “prissammenligning” er. Dagens podcast handler om, hvad de hver især er, og hvordan man som affiliate med fordel kan bruge dem hver for sig eller sammen.
Det er ikke unormalt, at man som affiliate starter et niche site og får succes med det. Når man får succes, så får man lyst til at udvide og kommer længere og længere væk fra nichen. Er det et problem, og hvad kan man tænke over, inden man kaster sig over det. Det og meget mere er emnet for dagens podcast.
Asger Storebjerg fra Resolution gæster endnu engang podcaststudiet for at tale om Googles Performance Max. Sidste gang var det et helt nyt værktøj, og denne gang har Asger en masse læringer med og en god case med flotte tal. Hvis ikke du ved, hvad Performance Max er, eller gerne vil høre om det mon er en god idé at teste af, så lyt med til dagens episode.
Et medlem på Marketers.dk stiller et godt spørgsmål og rækker ud i forummet. Det kommer der en masse gode svar ud af, og det viser tydeligt, hvor stærkt det kan være at turde stille specifikke spørgsmål. Anders og Mikael krydrer dialogen med deres egne idéer om, hvilke affiliatemuligheder der kunne tages i brug.
Kan vi spå om fremtiden, og hvis vi kan, hvordan ser den så ud? Anders og Mikael er langt fra enige, så der kommer en god dialog ud af, hvor vi er på vej hen, og hvilke forhold der kommer til at give hvilke resultater. Begge er dog enige om, at 2022 bliver “spændende”, og at det godt kan betale sig at stoppe op og tænke sig lidt om.
Endnu engang har Marketers Morgen besøg af Kim Skovgaards fra STEP Network. Denne gang taler han med Mikael omkring udfasning af 3. parts cookien, og hvordan cross-site tracking bliver sværere og sværere. Kim kommer også ind på, hvordan medierne måske kommer til at genvinde noget styrke i form af den data, de ligger inde med, og som ikke længere til være tilgængelig hos andre end dem selv.
Det er spændende at investere i Web3, Crypto og Tech aktier. Vaskehaller, skovdrift og spillemaskiner er knap så sexet. Lige nu er der flere forhold der gør, at du måske alligevel skal tage et kig på nogle af de lidt mere usexede ting. Bemærk, at dette podcast på ingen måde er finansiel rådgivning og udelukkende er et udtryk for de tanker, Anders og Mikael gør sig.
Kim Skovgaards fra STEP Network er i studiet sammen med Mikael til en dialog om DSA (Digital Services Act) og hvilken påvirkning, det kommer til at have. Facebook, Google, Amazon og flere andre store spillere er kommet under hårdt pres for deres tilgang til data, og DSA er et de nyeste skud på stammen i forhold til, hvilke regler vi alle skal spille efter i fremtiden. Lyt med og bliv opdateret på, hvad der sker ude i den store marketingverden.
Hvad gør du, hvis folk vil have rabat, og skal du give dem rabat? Anders og Mikael taler i dagens podcast om, hvordan man kan forholde sig til rabat, om det er godt eller skidt, og om hvilke alternativer man kan tænke i for stadig at gøre kunden glad og sikre en højere konvertering.