Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Med utallige services, tjenester og tools online, så har vi alle et hav af passwords for at logge ind. Alt for mange tager ikke deres password sikkerhed seriøst eller har ikke indblik i, hvor usikre deres passwords egentlig er. Lyt med til dagens podcast og hør, hvad der skal til for at gøre din tilgang til passwords bedre og hvilke tjenester, der eventuelt kan hjælpe dig til langt større sikkerhed.
Som annoncør er det ofte populært at få lov til at blive fremhævet som virksomhed, eller via de produkter man sælger på hjemmesider for content affiliates. Men at finde de content affiliates er ikke altid lige let. I dagens podcast får du derfor 3 konkrete råd til, hvordan du selv kan begynde at lede.
At fastsætte den “rigtige” kommission på sit affiliateprogram kan være en svær opgave som annoncør. I dagens podcast taler Anders og Mikael om 6 grunde til, at den kommission man har sat, muligvis er sat alt for lavt. Det spørgsmål, man kan stille sig selv, er også, om det samme kan have en positiv effekt på andre former for betalt annoncering, man kører.
Det har altid været relativt let at få links fra fora og profilsider, men giver de overhovedet værdi? I studiet er endnu engang Nico Razvani fra Rank Base for at tage en dialog med Mikael om, om den slags links overhovedet giver mening. Hvis ja, hvordan bør man så gribe det an for at få mest mulig effekt ud af det.
Baseret på en undersøgelse af +5 millioner URL’er, så er der overraskende mange sites, der potentielt kan blive meget hårdt ramt, når Google skifter 100% over til udelukkende at indeksere og ranke websites baseret på deres mobile version. Lyt med til dagens podcast og forstå den udfordring, vi står foran, og hvordan du relativt let kan teste, om dit website er et af dem, der potentielt bliver ramt.
Der er rigtig mange affiliatesider, der går efter søgeord i hus og have nichen (og med stor succes). Alligevel kan mange af de sider, hvis du spørger Anders og Mikael, forbedres og dermed blive endnu bedre og mere brugbare for læserne. I dagens episode bliver der derfor givet feedback på sider omkring græsslåmaskiner.
Linkbuilding er stadig en super vigtig disciplin i forhold til at ranke godt i Googles søgemaskine. Hvis man ikke vil betale for links, hvad gør man så? I dag har vi Nico Rezvani fra Rank Base i studiet til en snak om kreative metoder til at få skabt flere links til sit site.
Yoasts SEO plugin til WordPress har længet været standarden, når man skulle optimere sit WordPress site. Nu har en ny spiller meldt sig på banen med en rigtig interessant løsning. Det er emnet for dagens episode, hvor Anders og Mikael taler om RankMath pluginnet.
At skrive (eller få skrevet) indhold er ofte en enten tidskrævende proces eller en der koster en del penge. Derfor er der en kæmpe fordel, hvis du kan bruge et koncept, der i høj grad får brugerne til at generere indholdet til dig. Som en disclaimer skal det siges, at denne idé muligvis kan være på kanten af loven, så tænk dig om, inden du løber med idéen.
Hvem vil ikke gerne bygge en millionforretning? I dagens podcast kan du høre, hvordan du ved hjælp af en relativ enkel proces kan få kunder til at efterspørge dine ydelser og få dem til selv at ville købe fra dig. Processen gør endda, at du undervejs kan oparbejde en anstændig timeløn og samtidig gøre det ved hjælp af en mere eller mindre step-by-step proces.
Muligvis en af de største udfordringer for affiliates er tracking af, hvad der tjener penge, og derfor hvor man helst skal bruge sin tid på at optimere. Anders og Mikael har tidligere talt omkring WeCanTrack, og hvorfor det er fantastisk i forhold til affiliates. I dagens episode bliver det kombineret med en anden service kaldet KeywordHero. De to tilsammen giver affiliates mulighed for at fokusere helt ned på det specifikke keyword, der reelt konverterer bedst.
Drømmen om passiv indtægt lever hos mange, og derfor er der også daglige nye affiliates, der opretter konti på de forskellige affiliatenetværk. At oprette en affiliatekonto behøver ikke at være svært, men der er nogle ting, man skal være opmærksom på, når man gør det. Eksempelvis skal man forstå, hvad annoncøren på den anden side af bordet kan se og derfor optimere efter det.
Hvis du arbejder som content-affiliate, så er en af dine vigtigste opgaver at finde ud af, hvilke søgeord du ska skrive om og forsøge at ranke på. I dagens episode af Marketers Morgen taler Anders og Mikael om, hvordan man i praksis kan finde ud af, om søgeord kan forventes at være rentable eller ej. I en sidenote kommer de også omkring søgeord, som nogen er villige til at betale om til 2500 kr. pr. klik for (CRAZY!!).
Marketers Morgen handler i dag endnu engang om Google Affiliate, og hvorfor de fleste webshops/annoncører skylder sig selv at teste muligheden af. Baseret på erfaringer fra mange forskellige programmer taler Anders og Mikael i dag om, hvad der rører sig på markedet, og hvorfor fremtiden ser lys ud for annoncører, der kan få denne type affiliate marketing til at give mening for deres forretning.
Baseret på en dialog Mikael havde med et medlem fra Marketers.dk, så handler dagens podcast i dag om alternativer til at tjene penge på Googles Adsense. Anders og Mikael kommer ind på flere indtjeningsmuligheder, samt vigtigheden af heller ikke kun at være afhængig af en enkelt trafikkilde. Kan man bygge et site op, der har et bredere fundament, så vil det også være lettere at sælge til en anden.
Når der bruges penge på annoncering, så taler vi gerne om ROAS, og hvad den skal være for, at noget giver økonomisk mening. Men at styre efter profit (POAS) i stedet for omsætning er begyndt at vinde frem. Spørgsmålet er, om det giver mening i affiliate marketing, og hvorvidt det teknisk overhovedet er en mulighed uden at dele forretningskritiske data.
I dagens episode kommer både Anders og Mikael lidt på glatis, da emnet går på NFT’er. Et spændende nyt fænomen, der virkelig har fået vind i sejlene og som indeholder kæmpe og spændende muligheder for fremtiden. Det handler om at skabe digitale kontrakter på stort set alt, og at det i fremtiden bliver muligt at gøre ting hurtigere, mere sikre og uden en masse fordyrende mellemled.
Endnu engang har Mikael en dialog med Asger Storebjerg fra No Zebra i studiet til en snak om PPC. Google har netop meldt store ændringer ud, som nu nok definitivt dræber brugen af 3. parts cookies til tracking. Asger forklarer, hvad fremtiden bringer i forhold til annoncering, og hvordan vi som ecommerce virksomheder bliver nødt til at anskue markedsføring.
Som opfølgning til podcastet fra i går har Mikael endnu engang inviteret Frederik fra ProfitMetrics.io i studiet til en snak omkring erfaringer fra virkelige kunder og nicher, som er begyndt at arbejde med POAS som nøgletal i betalt annoncering. Frederik løfter også sløret for en af de helt store udfordringer, som mange ecommerce virksomheder står med, og lover en løsning som ikke er så langt ude i fremtiden.
Når man arbejder med betalt annoncering (Google Ads, Facebook Ads og andre former for PPC), så er det vigtigt at kende sine data. Mange arbejder med ROAS mål, men det giver for de fleste ikke et retvisende billede. I studiet har Mikael i dag inviteret Frederik Boysen fra ProfitMetrics.io til en snak omkring POAS vs ROAS. Hvis du vil have en yderligere forklaring, så kan du finde ProfitMetrics beskrivelse om ROAS vs POAS her (på engelsk).