Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Mange drømmer om at rejse ud i verden. Enten som ung eller på et senere tidspunkt. Dagens episode handler om, hvordan man evt. kan forberede sig på at flytte, men også i høj grad om, hvad der er muligt. Anders og Mikael kommer omkring alt fra sprog til skolevalg og fra lejebolig til exit beskatning.
Efter at have abonneret på Evernote i +7 år (og stadig gør det), så handler dagens podcast i dag om det at tage noter og i endnu højere grad, hvad der skal til for at bruge disse noter aktivt efterfølgende. Vi kan allerede her løfte sløret for, at der er AI med i en løsning, og at løsningen kan komme til at betyde en kæmpe forskel for værdien, du kan få ud af de noter, du har taget gennem tiden.
Når du arbejder mange timer bag en skærm, så gør det et stor forskel, at du har det rette udstyr at arbejde med. Anders og Mikael gennemgår i dag deres setup og forklarer, hvorfor de har valgt, som de har gjort, og hvilke ting de er ekstra glade for.
Kan du være firstmover og spotte trends tidligt, så kan du sætte dig på en stor markedsandel eller sikre dig førstepladserne på Google. Baseret på data fra trendingdata.substack.com taler Anders og Mikael i dag om 4 produkter, som er vækstet voldsomt i USA, og som muligvis kommer til at gøre det rigtig godt i Europa og Danmark også. Lyt med og bliv inspireret til din nye affiliate eller ecommerce forretning.
Hvordan du er som leder, eller hvordan du som medarbejder gerne vil have en leder er, er meget forskelligt. Anders og Mikael griber tingene an på lidt forskellige måder, men efter at have talt lidt frem og tilbage, så gør de egentlig meget det samme, men på lidt forskellige måder. Du kan bruge podcastet til inspiration for, hvad du skal eller ikke skal gøre i din egen specifikke situation.
Rigtig mange e-commerce forretninger benytter produktfeeds, som udelukkende indeholder et minimum af informationer. Det er sjældent en optimal løsning, og dagens podcast handler derfor om, hvilke andre (lidt usædvanlige) attributter man som e-commerce kan vælge at tage med. Både til brug for sin egen annoncering, men også til hjælp for ens affiliates.
Som affiliate kan man sidde med en frygt om, hvad ChatGPT og lignende tools kommer til at gøre ved ens forretning. Forsvinder organisk trafik fra Google, behøver læserne ikke længere den information, man forsøger at give, eller sker der noget helt tredje? Anders og Mikael taler i dag om, hvilke muligheder en AI giver i forhold til at bygge nye redskaber, som brugerne har brug for, og som i høj grad også vil kunne bruges af affiliates.
Vi har alle kun 24 timer i døgnet, og derfor er der mange fordele ved at finde metoder eller værktøjer til at gøre ting hurtigere, nemmere og bedre. I dagens podcast taler Anders og Mikael om 8 forskellige tools og hjemmesider, som kan hjælpe på forskellige måder. De kommer omkring et tool, der hjælper dig med at lære blindskrift, mens du læser din yndlingsbog, og et tool, som hjælper dig med at argumentere bedre i debatter.
Det er vigtigt at have “ja-hatten” på, men det er mindst lige så vigtigt at kunne sige “nej”. Anders og Mikael taler i dagens episode om, hvad der skal til for at sige nej, hvordan de selv griber det an, hvilke faldgruber der kan være og også et par løsninger på, hvordan man bliver bedre til at sige nej.
Cutting edge inden for AI udvikling var at opleve på en Hackathon i San Francisco. Anders og Mikael kigger ind i den (muligvis) eksponentielle udvikling og taler om nogle af de sidste nye muligheder og kreative tilgange indenfor brugen af AI. De kommer blandt andet omkring, hvordan den digitale gud kårer “Church of GPT” som vinderen. Lyt med og forstå de mange muligheder.
At sætte “den rigtige” affiliatesats spænder fra “meget enkelt” til “relativt komplekst”. Der er enormt mange muligheder for fleksibilitet, således at satsen matcher de ønsker og mål, man har som annoncør. Anders og Mikael vender de mange muligheder, og tæller man kombinationerne med, så er der nok langt mere end 27 muligheder.
Udviklingen indenfor AI går i rivende fart, og millioner af mennesker har taget det meget hurtigt til sig. Der er en masse hype omkring AI, og der bliver udviklet apps, software og koncepter på baggrund af GPT3 mv. Er det kommet for at blive, er det en boble, der springer, og hvad skete der med hele krypto og Web3 hypen fra 2021?
Det siges, at vi har to ører, men kun en mund, fordi vi skal lytte mere, end vi taler. Stiller du de rigtige spørgsmål til andre (og dig selv), så bliver dialogen langt bedre, og resultaterne følger med. Hør, hvad Anders og Mikael tænker om det “at stille spørgsmål”.
Rabatkoder er der mange holdninger til. Både blandt affiliates og annoncører. Nogle, der kunne få meget mere ud af at bruge rabatkoder, er content affiliates. Der er mange forskellige vinkler og mange forskellige typer rabatkoder, og alle kan give stor værdi for annoncørerne i den anden ende også. Lyt med og hør, hvad du muligvis har overset.
Hvis du er en virksomhed, der vil ind på et nyt marked med et nyt produkt eller med et helt nyt brand, så er “traditionel” affiliate marketing muligvis ikke den optimale vej. Den fungerer nemlig meget via Pull Marketing. Men hvis du i stedet retter fokus mod Push Marketing, så er der pludselig muligheder. Det er dog et helt andet game og et helt andet tidsperspektiv, man skal arbejde med. Det er vigtigt at forstå, inden man går i gang.
Energi er dyrere, end det længe har været, så hvor taler Anders og Mikael pludselig om gratis energi? Et nyt gennembrud er sket i USA indenfor fusion, og det åbner mange muligheder. Om det kun er positivt, er Anders og Mikael dog ikke helt enige om. Lyt med og hør hvorfor.
Der er muligheder overalt, og særligt hvis du leder aktivt efter dem. Anders og Mikael tager i dag udgangspunkt i to konkrete eksempler, som kan være med til at sætte tankerne i gang i forhold til din egen forretning, eller forretninger du hjælper. Der ligger muligvis penge og venter for enden af den tankerække.
At marketing kommer til at være forandret for altid på grund af AI, er muligvis lidt af en påstand. Men hvis du lytter med til dagens episode, som fokuserer på marketing i form af SEO, så kan du muligvis forstå, hvorfor det ikke er helt ved siden af. Anders og Mikael er i hvert fald meget imponerede.
Anders er klar til at lukke Google ned, men Mikael er ikke helt så overbevist. Har vi brug for en plan-B, og hvad skal den i så fald være? Skal vi til at lave noget helt andet, taler vi borgerløn, eller handler det om at tage den mere kreative hat på og være omstillingsparat.
Baseret på en dialog med flere af de store danske og skandinaviske mediehuse, så er det blevet meget tydeligt, at affiliate marketing er ved at rykke en liga op. Det er noget, som man begynder at tale om på direktionsgangen, og som betyder, at det bliver taget mere seriøst som en del af et sundt marketingmix.