Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Dagens podcast handler om købsadfærd, og er baseret på et opslag fra en tidligere gæst i Marketers Morgen, nemlig David Metzon. Anders og Mikael tager udgangspunkt i det opslag og kommer med eksempler på, hvordan virksomheder bruger navne aktivt til at påvirke, hvilke produkter kunderne ender med at købe. Hvis ikke du har tænkt ret meget over dine produktnavne, så lyt med her.
Omkring hver 4. affiliate lærer om et nyt affiliateprogram via en annoncørs shop eller hjemmeside. Alligevel er der rigtig mange shops, der ikke har dedikeret en landingsside til den forretningsmulighed, de tilbyder. Anders og Mikael taler om, hvilke elementer man bør implementere på sådan en hjemmeside for at sikre flest mulige nye og dygtige affiliates.
Fra tid til anden oplever vi som forbrugere, at nogle varer slet ikke er til at købe, eller at priserne når nogle vanvittige niveauer. Dagens episode handler om, hvorfor markedskræfterne ikke altid virker, og hvad der kan være med til, at virksomheder ikke blot hæver priserne til et niveau, hvor ingen længere ønsker at købe noget.
Så er det Mikaels tur til at finde på et “affiliatenavn”, og det endte i denne omgang på “Full Throttle Affiliate”. Konceptet handler om, hvordan du som affiliate kan tænke en masse forskellige elementer ind i din kampagner og få hvert element til at booste de andre elementer også. Der bliver tjent flere penge på kampagnen, og efterfølgende står man også meget stærkere og klar til næste kampagne.
Vinteren i Danmark er ofte både mørk, kold og våd. Dagens podcast handler derfor om, hvordan en periode i syden kan være godt givet ud i de mørke måneder. Anders interviewer blandt andet Mikael i forhold til hans tidligere ophold i Malaga området.
Der er offentligt tilgængeligt data overalt. Hvordan du bruger det på en værdiskabende og forretningsmæssig måde er en helt anden snak. Anders og Mikael tager i dag afsæt i en konkret case, og fra den bevæger de sig ud i, hvordan du kan bruge data til at bygge en forretning op, og de nævner flere eksempler på andre, der har gjort det samme.
Driver du en dropshipping webshop, så kan det være svært samtidig at få affiliate marketing til at fungere godt. Blandt andet er de lavere marginer en udfordring. Det kan dog godt fungere, men det kræver, at du skiller dig ud fra de andre dropshippers, som måtte vælge at bruge præcis de samme data til deres shops.
Som annoncør kan det virke logisk at ville betale mere for nye kunder end gamle kunder. Desværre er sådan en vurdering ikke sort/hvid, og i mange situationer er en gammel kunde ikke nødvendigvis det samme som en loyal kunde.
At starte et affiliatesite, der skal være bæredygtigt eller fokusere på bæredygtighed, kan være op ad bakke. Ikke desto mindre har det været opgaven for en lang række elever at skabe et affiliatesite med den baggrund. Anders og Mikael kommer med deres input til, hvordan man kan gribe det an, og hvilke problemstillinger det kan give.
Hvis vinteren bliver kold, så er det godt at positionere sig selv korrekt som affiliate. Anders og Mikael taler i dagens episode om, hvilke ting som formentlig kan skabe gode indtægter som affiliate, og hvilke ting man nok skal holde sig fra. Lyt med og bliv inspireret til nye affiliateprojekter.
Checkout marketing er et begreb, som ikke bliver brugt så meget, men som mange alligevel kender til, når de får det forklaret. Det er dog ikke en disciplin, der bliver udnyttet ret ofte, så det håber Anders og Mikael at få påvirket lidt med denne episode. Der ligger nemlig gode muligheder gemt i kvitteringssiden på mange shops.
Som webshop er der ofte meget forskellig avance på produkter. Nogen har meget lille avance, mens andre har en del højere. Derfor kan det give mening at arbejde med forskellige satser overfor sine affiliates. Via Google Tag Manager kan man blive meget avanceret, og det taler Mikael med Lars Friis fra MCB om i dagens episode.
Google har meldt ud, at fra 22. oktober er der risiko for, at du ikke længere kan køre dine Google Ads, hvis du bruger popups. Men gælder det alle popups, eller er det kun nogle udvalgte? Det taler Mikael med Per Allerup fra Bizon om i dagens podcast. Heldigvis er udmeldingen fra Google Ads nok ikke helt så skræmmende, som den først lød.
Der er tre store trends, der rør sig derude. De-globalisering, energiforsyningssikkerhed og opskalering af de militære budgetter. Alle tre ting er noget, hvor du som marketingperson eller erhvervsdrivende kan bringe dig selv i en position, hvor du kan komme til at tjene gode penge. Det er emnet for dagens podcast, og Anders og Mikael deler flere muligheder.
Noget, der ellers normalt er forbeholdt Google og Facebook, kommer nu til Affiliates også. Lars Friis fra MCB er igen i studiet og fortæller denne gang om, hvordan man som webshop kan belønne affiliates (baseret på performance) for at sende emails ud til deres lister… Selvom modtageren hverken åbner eller klikker i mailen. Reglerne kan man selv definere, og det åbner op for en masse spændende nye muligheder til firstmovers.
Det er sjældent, at der ligger store affiliatemuligheder og venter på at blive “plukket”. Men i dagens episode er det netop sådan en mulighed, Anders og Mikael vender. Den er stadig mere eller mindre uudnyttet, potentialet er enormt og first movers vil have en kæmpe fordel i markedet.
Insert Marketing kender de fleste nok, når de hører, hvad det er, men de kender muligvis ikke til begrebet. Både Anders og Mikael vidste ikke, hvad Insert Marketing var, men valgte at blive klogere på det og deler det derfor nu med dig som lytter. Det kan være, at der ligger en unik mulighed gemt for dig i dette koncept.
Offline marketing har været nedadgående i lang tid, men det betyder ikke nødvendigvis, at det er dødt. I dagens episode taler Anders og Mikael om, at netop denne nedgang kan have åbnet op for nye muligheder og måske endda have skabt nogle arbitrage muligheder for affiliates, der er lidt kreative.
Hver gang Google ruller nye updates ud, så ryster de fleste hjemmesideejere i bukserne. Særligt, hvis den primære trafikkilde er fra organisk trafik. I dagens episode taler Anders og Mikael om Googles Helpful update, og hvad det forventes at blive påvirket positivt og negativt.
Endnu engang har Lars Friis, der er partner i MCB, været i studiet for at tale om tracking. I dagens episode taler Lars og Mikael om, hvordan man kan bruge rabatkoder som webshop i forbindelse med influencers. Rabatkoder som eksempelvis kan styres via Google Tag Manager eller direkte via de affiliatenetværk, der tillader den slags. De taler også om, hvordan man sikrer sig, at der ikke er to forskellige affiliates, der får kommission for det samme salg.