Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Vi arbejder alle på forskellige måder og har større eller mindre held med det. På baggrund af de seneste 6 måneder deler Anders (og Mikael), hvordan det at arbejde i sprints har haft en stor positiv effekt på forretningen, men samtidig også givet nogle udfordringer, som man bliver nødt til at løse. Lyt med og kom meget gerne med feedback i forhold til, hvordan du selv arbejder optimalt.
På baggrund af et spørgsmål på Marketers.dk forummet er dagens emne at arbejde med content affiliate marketing i lande, som ikke er Danmark eller har engelsk som hovedsprog. Anders og Mikael tager udgangspunkt i, hvordan de selv ville angribe fx det polske marked i forhold til den indledende analyse, vurdering af konkurrencen, finde de rigtige affiliatenetværk samt produktion og kontrol af det indhold, der skal skrives.
Med en baggrund i det jyske har Anders fået forhandlinger ind med modermælken. Dagens episode handler derfor om, hvorfor og hvordan man kan forhandle priser i både privat og erhversmæssigt regi. Anders og Mikael kommer med personlige eksempler på, hvordan de hver især forhandler, og hvornår det virker bedst.
En af de store fordele ved at arbejde med affiliates er, at de ofte er langt mere kreative, end man selv kan være. I langt de fleste tilfælde er det en rigtig god egenskab, men i få tilfælde er det ikke altid hensigtsmæssigt. I dagens episode af Marketers Morgen taler Anders og Mikael om, hvordan en annoncør har spurgt ind til en bestemt affiliateteknik og gerne vil have input til, hvad han skal gøre i den forbindelse. Er du webshop og har et affiliateprogram, så skal du lytte med til dette afsnit.
Med baggrund i et blogindlæg udgivet af et af de danske affiliate netværk, så taler Anders og Mikael i dag om, hvorfor Affiliate Marketing IKKE er den vigtigste kanal for StartUps. Affiliate marketing kan rigtig mange ting, men der er nogle grundsten der skal være på plads først og nogle forudsætninger der skal klarlægges inden man bevæger sig ud på denne rejse.
Flere og flere danske bureauer og virksomheder har fået øjnene op for, at affiliate marketing kan være BIG BUSINESS. Dagens podcast handler om hvorfor bureauerne er begyndt at kigge i denne retning, samt hvilken effekt det har får mindre affiliates, annoncørerne og det danske affiliate marked generelt.
Dagens podcast tager udgangspunkt i en tråd i Marketers forum, hvor et medlem vil høre om LEGO kan købes via firmaet. Det kommer der en rigtig god dialog ud af, og Anders og Mikael taler derfor om problemstillingerne, og hvordan man bedst kan sikre sig mod, at SKAT kan finde på at have en anden holdning til, hvad der hører til virksomheden.
Desværre er det ikke ualmindeligt, at dine billeder bliver stjålet fra din hjemmeside eller din webshop. Tager du dine egne produktbilleder eller på anden måde har unikke billeder, så er Google Image Search kilden til mange tyverier. Omvendt kan det også være kilden til at finde tyven og få kompensation for det, der er stjålet. Lyt med til dagens episode og hør, hvilke problemstillinger der er, og hvilke løsninger der findes derude.
YouTube er en af de største søgemaskiner i verden, og antallet af søgninger og visninger stiger år for år. Du ved sikkert allerede nu, at du skal kunne findes på YouTube, og derfor handler dagens episode om de 10 ting, du bør gøre for at sikre dig flest mulige visninger på de videoer, du lægger på din kanal.
Hvis du som annoncør arbejder med flere forskellige affiliatenetværk, så er det vigtigt at implementere deduplikering. Det sikrer nemlig, at du ikke kommer til at udbetale kommissioner flere gange (og i værste fald til den samme affiliate). Kvaliteten af den trafik, som affiliates sender, vil variere, og derfor er det vigtigt løbende at kigge på sine data og vurdere, om der skal ske ændringer i de samarbejder, man som annoncør har med affiliates.
Mange overser mængden af salg, der kan ske gennem fordelsklubber og det til trods for, at langt de fleste mennesker er medlem af en eller flere af disse. Uanset hvilket segment du henvender dig til, og hvilken status dit brand har, så er der fordelsklubber derude, som kan generere gode mængder salg via affiliate marketing.
Normalt bliver affiliates aflønnet enten med faste kommissioner pr. salg/lead eller som en procentdel af den skabte omsætning. Baseret på et spændende spørgsmål på LinkedIn, taler Anders og Mikael i dagens episode omkring fordele og ulemper ved at afregne sine affiliates baseret på konkret profit i stedet for omsætning.
Baseret på et webinar Mikael deltog i hos Obdisian Digital, så taler Anders og Mikael i dag om effekterne af at deltage i webinars og podcasts. Lyt med og bliv klogere på, hvordan du som ekspert eller spirende ekspert kan høste en masse fordele ved at stille din viden gratis til rådighed for andre. Der er nemlig ikke mangel på folk eller virksomheder, der gerne vil høre, hvad du har at sige.
Offline marketing er ikke et emne, der bliver behandlet ret ofte i Marketers Morgen, men i dagens episode tager Anders og Mikael udgangspunkt i en tråd fra Marketers forummet. En EL-virksomhed ønsker mere synlighed på bagenden af deres biler og er i tvivl om, hvordan det skal gribes an. Lyt med og bliv klogere på, hvordan du eventuelt kan gribe det an.
Dagens podcast henvender sig til alle annoncører/webshops, der arbejder eller ønsker at arbejde med affiliate marketing. Mange føler ikke, at deres salg via affiliates vækster hurtigt nok, og derfor taler Anders og Mikael i dag om hele 13 forskellige måder, du kan booste din omsætning via affiliates. Der er rigeligt at vælge imellem, og jo flere du gør brug af, desto mere vækst vil du opleve.
Uanset om du gør brug af Google Shopping, Facebook annoncering eller affiliate marketing, så er dit produktfeed et kritisk element. Desværre lader mange webshop sig nøje med de muligheder deres platform tilbyder og/eller de informationer, de har fået fra deres leverandør. Der er SÅ meget mere potentiale at hente, så lyt med til dagens episode og bliv klogere på, hvilke informationer du skal have tilføjet til dit feed.
En af de helt store nyheder er, at Shopify ruller deres SHOP app ud. Kort fortalt, så vil Shopify gøre brug af deres dominans indenfor webshopløsninger og tage kampen op med de mange andre store platforme, der findes derude. Anders og Mikael taler om, hvordan Shopify har mange spændende muligheder, og hvordan de helt sikkert kommer til at tage en stor bid af kagen for global ecommerce.
Hvis din virksomhed har mulighed for at arbejde med formularer eller beregnere, så er der gode muligheder for både at få hentet flere leads ind, men også at kvalificere dem før en videre dialog. I dagens episode taler Mikael igen med Jakob Bank omkring konverteringsoptimering i form af beregnere og hvilke små tricks, man kan benytte for at få endnu flere til at give deres kontaktinformationer til virksomheden.
Hvis du allerede har et affiliateprogram, og du gerne vil have noget mere ud af det, så kan det være svært at overskue, hvor du helst skal starte. I dagens podcast taler Anders og Mikael om, hvilke ting du først skal kigge på, og hvordan du bedst får Value For Money, når du skal begynde din optimering. Blandt andet er 80/20-reglen en vigtig del af et affiliatesamarbejde, så lyt med her.
Brugen af schema markup og struktureret data er heldigvis en del af mange webshops og WordPress løsninger. Men alt for få udnytter det fulde potentiale og i enkelte nicher udnyttes det så meget, at det bliver direkte misbrugt. I dagens podcast taler Anders og Mikael om, hvilke Rich Snippets, der findes, og hvordan man skal huske at få struktureret sine data.