Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
I dagens episode af Marketers Morgen er Jakob Bank endnu engang i studiet hos Mikael for at tale om konverteringsoptimering, når målet er at indhente flere leads til sin B2B forretning. I episoden kommer Jakob ind på 4 væsentlige elementer, som man med fordel kan udnytte til at skabe en bedre kundeoplevelse og øge sandsynligheden for at opnå et salg.
Det er en konsulenttype, der ikke tales så meget om, men som mange har et behov for. Derfor handler dagens emne i Marketers morgen om, hvad en affiliatekonsulent er, og hvordan både affiliates og webshops kan få gavn af den ekstra hjælp og viden. Anders og Mikael kommer både omkring, hvilke opgaver personen kan løse, men også hvordan afregningsmodeller evt. kan sættes op.
Når man arbejder med at få kundehenvendelser på sit website, så er der flere elementer, der spiller ind. En ting er mængden af henvendelser og noget andet er kvaliteten. I dag har Mikael inviteret Jakob Bank i studiet til en snak om leadgenerering for B2B virksomheder, og hvorfor det er så vigtigt at arbejde med konverteringsoptimering generelt i stedet for små optimeringer på de enkelte marketingkanaler.
Leadgenerering (at skaffe kundeemner) er ikke noget, der bliver arbejdet så meget med i Danmark. B2B forretninger har dog fundet ud af, hvordan det kan skabe værdi, mens mange B2C virksomheder/webshops stadig ikke har fået øje på muligheden. Så driver du en B2C webshop, så er der her et potentiale, som er ekstra stort for dem, som vil være first movers.
I forrige uge blev der givet en lille opsang til content affiliates, og i dagens episode handler det så om de svar og forklaringer, der er kommet tilbage efter denne episode. Arbejder du som content affiliate eller benytter du content affiliates som annoncør/webshop, så giver det god værdi at lytte med.
Når du driver webshop, så skal du huske på rigtig mange ting, og der er aldrig en stille dag. I dagens episode genbesøger Anders og Mikael en masse af de lavthængende frugter, som webshops bør få styr på. Episoden er tænkt som en påmindelse for alle dem, som ikke er kommet helt i mål med deres vigtigste optimeringsmuligheder endnu.
Uanset hvilke typer markedsføring du arbejder med, så er det vigtigt at kende til attributionsmodeller og heriblandt også “Last Click”. Dagens episode tager udgangspunkt i en video på LinkedIn, som Mikael fandt lidt mangelfuld og potentielt skadelig, og det forsøger Anders og Mikael derfor at rette op på i dette podcast.
Når du arbejder med betalt annoncering, så er et af de målepunkter, der oftest benyttes, ROAS. Return On Ad Spend er vigtigt, da det fortæller, om du har lavet en god investering eller ej. Men kører du selv Google Search Ads og Remarketing, så svinger ROAS fra dag til dag og uge til uge. Ved at bruge affiliates til disse to discipliner, så holder du din ROAS konstant og sikrer dermed, at det ALTID er en god forretning. Lyt med og hør hvordan.
I dagens episode af Marketers Morgen taler Anders og Mikael om de tre måder, man kan arbejde med influencers på. Man kan gøre det direkte med individuelle influencers, man kan gøre det via sit affiliate netværk, eller man kan gøre det igennem et influencer netværk. Alle tre metoder har fordele og ulemper, og den ene udelukker ikke den anden. Lyt med og få mere omsætning via influencers.
Der findes mange holdninger og meninger derude omkring affiliate marketing. Der er ikke noget rigtig eller forkert, men hvis du skal have succes med at få affiliates til at promovere dine produkter eller serviceydelser, så skal du se processen med “ja-hatten” på. Det hele skal ses som et samarbejde, hvor begge parter skal have noget ud af den indsats, der bliver lagt i det.
Rigtig mange danske medier er ved at finde ud af, at de store mængder trafik, de har, kan omsættes til indtægt via affiliate marketing. Men hvordan man hurtigst og bedst tester, om affiliate virker, kan være en udfordring. Derfor taler Anders og Mikael i dag om processen, du kan følge for hurtigt at kunne drage en konklusion.
I dagens podcast er SEO ekspert Thomas Rosenstand i podcaststudiet til en dialog omkring hans nye produkt kaldet FiloSEOfi. Selv dem der føler, at de har helt styr på SEO, vil kunne få noget ud af at lytte til Thomas’ ord om de sidste kritiske ting, som giver det store afkast for din butik.
Det burde være noget alle allerede gør, men alligevel er det relativt få webshops der gør brug af tabt kurv. Gennemsnitligt set vil en tabt kurv e-mail kunne øge din omsætning med 22% og det kræver ikke ret mange timers arbejde at få det til at køre helt automatisk. Lyt med til dagens episode og hør hvordan du kan gribe det an.
Google har annonceret, at Google Shopping kommer til at blive gratis, og det bliver rullet ud fra land til land henover 2020. Men hvorfor gør de det, hvad betyder det for dig som annoncør, og er det virkelig så godt som det lyder? I dag er Asger Storebjerg fra No Zebra i studiet til et udvidet podcast på ca. 30 minutter. Lyt med for at forstå, hvordan du skal forholde dig i det marked, som kommer.
Vi skriver 2020, og både ehandel og affiliate marketing er kommet for at blive. Anders og Mikael har tidligere talt om, hvordan væksten kommer til at fortsætte, men med nedlukningen af Danmark, så er der kommet ekstra fut under kedlerne. Lyt med og hør, hvad fremtiden måske bringer.
Amazon har meddelt sin til dato største nedskæring på kommissionsudbetalinger til deres millioner af affiliates. Mange bliver skåret med både 60% og 80% i kommission. Det rammer både nyhedsmedier og almindelige affiliates hårdt, men det åbner samtidig op for nogle nye og spændende muligheder.
Med baggrund i en tråd i Marketers forum taler Anders og Mikael i dag om, hvad cookie stuffing er, og hvorfor det er noget, vi ser meget sjældent i dag. Episoden kommer både omkring de legale aspekter, men også om hvordan det fungerer, og hvorfor det er så dum en idé at bruge.
I dagens episode af Marketers Morgen kommer der en lille opsang til de content affiliates, som gerne vil have bestemte annoncører til at starte et affiliateprogram, men som så ikke tager action, når først programmet kører. Anders og Mikael taler om, hvordan de store annoncører ser på affiliate, og hvorfor man skal arbejde aktivt som affiliate, hvis man vil beholde annoncøren.
For mange er Google Discover ganske ukendt, og det skyldes blandt andet, at det ikke er kommet til Danmark endnu. I USA er det kæmpe stort, og for nogle nicher står det for op til 80% af den samlede trafik. I dagens podcast taler Anders og Mikael om, hvad Google Discover er, og hvordan man bedst sikrer, at ens artikler bliver medtaget i deres indeks.
Uanset om det er i krisetid eller normalt, så skal en webshop forholde sig til, at varer kan blive midlertidigt udsolgt. Vi taler altså om varer, som kommer på lager igen en gang i fremtiden. På baggrund af en artikel fra MOZ taler Anders og Mikael om, hvilke værktøjer en webshop har i sin værktøjskasse, og hvorfor SEO muligvis slet ikke er den mest væsentlige ting at fokusere på, når en vare bliver midlertidigt udsolgt.