Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
Bloomberg har talt med en række investorer for at høre, hvad de mener, der er “nok” til at kunne leve en god pensionisttilværelse, fra man fylder 60 år. På nuværende tidspunkt er det $3 mio. (ca. 20 mio. kr.). Er det overhovedet realistisk for almindelige mennesker, og hvad kan man gøre?
En af grundstenene til et veludført stykke SEO arbejde er en god søgeordsanalyse. Den slags tager tid, men med hjælp fra tools som SEO.AI og ChatGPT, kan du komme langt på kort tid. Torbjørn Flensted er endnu engang i studiet for at forklare, hvad SEO.ai kan, og hvordan du også nemt kan bruge det til at skabe gode topic clusters og dermed skabe større autoritet om et emne.
Når Anders er på udkig efter en ny cykel, så er dækket vigtigere end cyklen. Han mener ikke, at han er alene om dette, så dagens emne handler om, hvordan man som affiliate kan vælge at skabe et globalt nichesite med alt det, man som køber skal vide om cykeldæk. Holder den vand? Det må du selv vurdere.
Lang de fleste annoncører vil rigtig gerne samarbejde med content affiliates. Både i forbindelse med kommercielle søgetermer, men også gerne de søgninger, der findes højere oppe i købstragten. Udfordringen er ofte tid og økonomi. I dagens episode taler Anders og Mikael om, hvordan udlandet gør brug af “betalt indhold” til at fremskynde processen.
Prompts, prompts, prompts. Det er blevet det nye nøgleord, når det kommer til de mange AI værktøjer derude. Mikael har inviteret Torbjørn Flensted fra SEO.ai tilbage i podcaststudiet til en snak omkring nogle af de bedste prompts og anvendelsesmuligheder for AI tools. Med mindre du lever og ånder AI, så er der helt sikkert nogle gode imellem, som du ikke har hørt om før.
Som E-commerce virksomhed, der påtænker at starte et affiliateprogram op, så er det vigtigt at komme godt fra start. Anders og Mikael vender de forskellige måder, man kan gøre det på, samt de tools man kan bruge, og de udfordringer man kan støde på undervejs.
Med en reference til IronMan og Tony Starks “butler” Jarvis taler Anders og Mikael i dag om en mulig (og ikke længere usandsynlig) fremtid, hvor hjemmesider måske helt forsvinder. Hvad der tidligere var helt usandsynligt eller mange år ude i fremtiden, så er en potentiel ny virkelighed rykket meget tæt på.
Glen Alsopp har lavet endnu en analyse af affiliatelandskabet for produktsøgninger i USA. Den kan du læse her. Mikael har kigget ind i analysen, og det er et lidt dystert billede, der tegner sig for de mange små affiliates. I hvert fald på de meget oplagte søgetermer.
Der findes et hav af SEO tools derude, og i dagens episode får du indblik i, hvilke tools Thomas Rosenstand benytter, når han arbejder med søgemaskineoptimering. Listen er ikke lang, men den dækker alt, hvad du har brug for, hvis du vil til tops i Google. Lyt med og hør, hvordan han bruger følgende tools: Screaming Frog, StoryBase, Ahrefs, CTR Tool (StoryBase), TechnicalSEO.com, Web Developer Extenstion og GSC.
Hvornår er noget rigtigt eller forkert? Anders og Mikael taler etik og moral for affiliates og annoncører og kommer med lidt forskellige eksempler på de problemstillinger, der findes. Lovgivningen skal naturligvis overholdes, så det er mere gråzonerne, der er spændende at dykke ned i.
Hvis man dog bare kunne trykke på én knap og få en maskine til at skrive et helt blogindlæg.. Det kan man desværre ikke, men det er nok slet ikke så skidt endda. Torbjørn Flensted fra SEO.ai er i studiet til en snak omkring, hvad en AI writer (som fx SEO.ai) kan, og hvad der skal til for at sikre gode og unikke blogindlæg, som brugerne finder værdi i og også har lyst til at læse. Det er ikke let i starten, men med øvelsen bliver indholdet rigtig godt.
Kapløbet mellem Google og Bing er i gang, og senest har Bing vist en demo af, hvordan deres AI kan hjælpe købere med at finde de produkter, de leder efter. Anders og Mikael er ikke særlig imponerede, men fremtidige versioner af AI bliver helt sikkert bedre. Spørgsmålet er, om vi som mennesker og affiliates stadig kan bevare vores forretning, og om AI i det hele taget får lov til at stjæle det indhold, der bliver lavet.
Hvis man ikke selv er ekspert, så kan det være svært at vurdere, hvornår andre er det, og hvem man skal stole på. Dagens podcast hjælper dig til at få en bedre forståelse og et par ideer til, hvordan du spotter en god SEO konsulent fra en dårlig SEO konsulent. Helt lavpraktisk og nede på jorden klæder Thomas Rosenstand dig bedre på, når du skal ud at finde en ny samarbejdspartner.
Podcast: Afspil i nyt vindue | Download
Som affiliate i underholdningsnichen (og i alle andre nicher) er det vigtigt at følge med i udviklingen og sikre, at man forbliver relevant. Anders og Mikael taler i dagens episode om, hvor de forventer, at AI kommer til at overtage en del af trafikken fra Search, og hvordan man som affiliate kan vælge en lidt anden retning for stadig at være relevant og kunne bibeholde sin trafik og dermed forretning.
Dagens podcast har Jeff Blaavand fra Speculate B2B bureauet i studiet. Jeff er tidligere CMO hos team.Blue og har stor erfaring med B2B salg og marketing. Jeff og Mikael taler om, hvordan marketingafdelingen og salgsafdelingen ofte ikke taler nok sammen og ikke arbejder med fælles mål. Det er der flere løsninger på, og Jeff kommer ind på nogle af dem i dagens episode.
Når din forretning er at sælge udløbne domæner, så giver det god mening at forsøge at skille sig lidt ud. Det gør Odys og en af deres genistreger er deres nyhedsbrev. Lyt med og hør, hvordan de får eksperter til at hjælpe med at sælge deres produkter, mod at de til gengæld får personlig PR overfor en meget relevant målgruppe.
Hvis du har en webshop med rigtig mange produkter og særligt, hvis der er mange næsten ens produkter, så er det et helvede at skrive gode produkttekster til hvert eneste produkt. I dagens podcast er Torbjørn Flensted fra SEO.ai i studiet for at forklare, hvordan AI tools kan hjælpe dig til at skrive bedre produkttekster, gøre det hurtigere og undgå at blive ramt af duplicate content problemer hos Google. En positiv sideeffekt kan endda være, at du får mere organisk trafik og måske endda en bedre konvertering.
Millioner af kliks ender hver eneste måned i ingenting. Det betyder muligvis også millioner af kroner som affiliates ikke tjener og mange millioner i omsætning, som annoncørerne ikke får. Anders og Mikael taler i dag om udfordringerne for affiliates, og hvad der eksempelvis kan gøres for at løse en del af udfordringerne.
Uanset, hvilken online virksomhed du driver, så giver det mening at få taget temperaturen på din SEO engang imellem. Det er her, en SEO rapport kommer ind i billedet. Men der er stor forskel på de rapporter, du kan købe derude, og dagens episode hjælper dig til et bedre indblik i, hvad der er det rette for dig, og hvilke ting du skal kigge efter som køber.
Podcast: Afspil i nyt vindue | Download
Hvordan kommer AI til at påvirke Search? Og hvad betyder det for fremtidens hjemmesider, shops og ikke mindst SEO? Det og meget mere er emnet for Marketers Morgen, når Anders og Mikael prøver at gætte på, hvad fremtiden kan indeholde af udfordringer og løsninger.