Marketers Morgen Podcast
Alle hverdage udkommer en ny episode på cirka 10 minutter. Emnerne tager udgangspunkt i aktuelle tråde fra forummet på Marketers.dk og handler om affiliate marketing og dermed online Marketing generelt. Dine værter er Anders Saugstrup og Mikael Rieck.
Abonnér her:
Apple iTunes, Android, Google Podcasts, Youtube, RSS eller Email.
I dagens episode har Mikael inviteret Morten Vadskær i studiet til en snak omkring tracking. Både i forhold til den udvikling vi har set over årene, men også i forhold til den trend, der har været de seneste år, og hvor tingene forventes at bevæge sig hen. Det bliver sværere og sværere at tracke, så hvad gør man som marketer nu og i fremtiden? Hør Mortens og Mikaels tanker i denne episode.
Rigtig mange webshops vælger at konkurrere på pris og endda på produkter, som har en lav avance i forvejen. Det kan der være en fin forretning i, men omvendt så er der også nogle spændende muligheder for webshops, der går i den anden retning. Både i forhold til at kunne bruge affiliates i sin markedsføring, men også i forhold til at kunne bruge penge på andre former for marketing, innovation og udvikling. Mikael kommer i dagens episode omkring flere nicher og produkter, som han gætter på har en enormt god avance.
Som affiliate er en af de udfordringer, man har, at de links man opretter til webshops/annoncører, kan holde op med at virke eller pludselig lede trafik til et sted, der ikke konverterer. Der findes et plugin til WordPress, der kan håndtere det langt hen ad vejen. Mikael taler om Commission Harvest plugin’et, hvorfor det er udviklet, hvad det kan, og hvad det ikke kan. Har du udfordringer med at vedligeholde dine affiliatelinks, så lyt med her.
Der findes en god del affiliates, der arbejder med Google Shopping Ads annoncer, men umiddelbart relativt få der arbejder med search ads. Til trods for, at der fx hos Partner-ads findes mere end 300 annoncører, der tillader det. I dagens podcast taler Anders og Mikael om, hvordan det kan være, hvilke udfordringer der måske er, og hvorfor de tror, at der kan ligge en potentiel mulighed gemt for fx eksisterende content affiliates.
I dagens episode afslører Anders en idé, som han længe har gået med, og som involverer dropshipping. Men hvad er dropshipping egentlig, og hvor svært er det. Baseret på et webinar Mikael har optaget i sidste uge, kan du få indsigt i nogle af de fordele og udfordringer, der kan være ved en dropshipløsning.
Som affiliate er det altid sjovt (og nyttigt) at blive inspireret af, hvad andre gør, og derfor er der også et Marketers.dk medlem, der har spurgt, hvordan man finder eksempler på, hvordan SoMe og PPC affiliates arbejder. Det giver Anders og Mikael deres input til i denne episode.
På baggrund af en tråd på Marketers.dk forum, så taler Anders og Mikael i dag om, hvorvidt det giver mening at købe domæner med Æ, Ø og Å i sig, og om hvorfor det i det hele taget er en udfordring med de særlige danske bogstaver, når det kommer til url’er og e-mailadresser.
Et begreb, som Anders og Mikael er begyndt at bruge meget på det sidste, er Full Circle Affiliate. Altså, hvor man vælger at outsource store dele af sin marketing til affiliates i stedet for at gøre det selv eller have et bureau til at hjælpe sig. Det har nogle klare fordele, men også et par enkelte potentielle ulemper. Så lyt med til dagens episode og hør, om det evt. er noget for dig som webshop.
På baggrund af en workshop Mikael har afholdt, så viser en hurtig analyse, at rigtig mange annoncører aldrig har været i dialog med deres affiliates. Dagens episode handler derfor om, hvordan du som annoncør kan kommunikere effektivt og give mest mulig værdi til dine samarbejdspartnere.
Amazon har tabt en amerikansk retsag og er blevet idømt ansvar for en skade, som en kunde har fået, baseret på et produkt, som Amazon har solgt for en 3. parts sælger. Det kan have vidtrækkende effekter for mange store platforme derude. Anders og Mikael taler om konsekvenserne, og hvorfor det muligvis kan påvirke din forretning.
Normalt opsætter man et affiliateprogram og definerer en af tre forskellige aflønningsformer: Kommission, Leadpris eller Recurring betaling (abonnement). Men der kan faktisk være stor værdi for virksomheder i at lave en kombination af to eller flere afregningsmodeller. Lyt med til dagens episode, hvor Anders og Mikael taler om, hvilke forretninger der kan få stor værdi ud af at arbejde med sådan en løsning.
Arbejder du med affiliate marketing og ved, at det kan tage tid at bygge den slags op, så skal du lytte med til dagens episode. Der er nemlig en mulighed for at tage en Fast Track til højere indtjening, hurtigere rankings og bedre konvertering. Men det kræver, at du kan finde ud af at sælge dig selv, og muligheden du repræsenterer. Lyt med og find ud af, om det kunne være noget for dig.
Hvad er en “syntetisk vært”, og hvordan kan man bruge det, når man arbejder med online marketing, affiliate marketing eller ecommerce? Det er emnet for dagens podcast, hvor Anders og Mikael taler om et firma, der hedder Synthesia.io og et stykke imponerende (og skræmmende) stykke software, de har udgivet. Lyt med og bliv imponeret og skræmt på samme tid.
Et emne, som ofte bliver debatteret og også bekymrer mange både influencers og affiliates, er emnet om betaling af skat på gaver eller ydelser, som man modtager. Derfor er Statsautoriseret reviser Jonas Bødker-Iversen med i studiet i dag til at fortælle, hvordan man skal forholde sig, om der findes bagatelgrænser og hvad man skal gøre, hvis man nu ikke ønsker at blive beskattet af de ting, man anmelder og promoverer.
Flere high end brands har bekymringer omkring brug af affiliates som en del af markedsføringsmikset, da man føler, at der mistes noget kontrol over budskabet og brandet. I dagens episode taler Anders og Mikael om, hvordan brands kan arbejde aktivt, konstruktivt og kontrolleret med affiliates, og hvorfor det også giver mening for selv luksusbrands at komme i gang.
Anders har for kort tid siden været i en god dialog med et bureau, som overvejer at anbefale deres kunder at begynde at bruge shopping affiliates. I dagens podcast taler vi om de hyppigste bekymringer, og hvorfor de fleste af dem reelt set ikke har noget hold i virkeligheden.
Baseret på en tråd i Marketers forum, så taler Anders og Mikael i dag om hele konceptet inkasso. Hvornår skal man overhovedet bruge det, og giver det mening at bruge de “gratis” tjenester, der findes derude.
For kort tid siden var der en store omvæltning i Googles søgeresultater, og det skabte hurtigt lidt panik rundt omkring hos de forskellige bureauer og virksomheder, der arbejder meget med SEO. Dagens episode kigger på det forretningsmæssige perspektiv i at være meget afhængig af organisk trafik, og hvorfor det kan give god mening at have flere ben at stå på.
Annoncøren Kitchn er blevet Elite Annoncør på Marketers.dk, og i dagens episode af Marketers Morgen taler Anders og Mikael om, hvordan de selv ville gribe det an, hvis de skulle starte et affiliate site i den niche. Lyt med og bliv inspireret til, hvordan du evt. selv kan udvide og/eller starte et nyt affiliateprojekt.
For snart 8 år siden begyndte Anders og Mikael at udgive webinars på Marketers.dk, og siden dengang er der optaget mere end 200 stk. Baseret på erfaringen fra alle disse optagelser deler Anders og Mikael ud af de bedste erfaringer, do’s & don’ts og hvorfor det (åbenbart) er tæt på umuligt at vurdere, hvornår et webinar vil blive godt modtaget af seerne.