CASE. Under SEO-hammeren – Hvad gør du, når du bliver ramt hårdt
Med baggrund i en coaching-session, som Anders havde for lidt tid siden, handler dagens emne om, hvordan du med fordel kan forholde dig, hvis Googles SEO-hammer rammer dig. Skal du give den mere eller mindre gas? Hvordan finder du ud af, hvad der er “galt”? Og bør du i det hele taget kigge i andre retninger for bedre at sikre din forretning.
Maskinransskriberet version:
(Der tages forbehold for fejl)
Godmorgen Anders godmorgen Mikael blevet podcasttid endnu en gang. Og i dag skal vi tale om en case kan vi faktisk sige. Det handler om, når man bliver ramt af Googles vrede.
[00:00:30.780]
Når man har bygget en forretning op, baseret meget på SEO, og der sker nogle forskellige ting, og det hele kommer sig egentlig af en coaching session. Du har haft for nylig med en rigtig stor affiliate, som var kommet lidt i problemer, kan du og jeg både fortælle, hvad det ligesom der var var sket, men også så kom vi til at snakke om. Hvad er det så, man kunne gøre, når og hvis den slags sker?
[00:00:56.770]
Ja bestemt. Jeg skal med det samme sige det ikke sådan, at jeg slår mig op som kort et eller andet i den stil, men det endte med at blive sådan fordi at den her meget, meget store affiliate og mad til mig måtte stå som en rigtig stor affiliate. Der var kommet nogle alvorlige problemer, som vi så det sammen, når jeg kom med mine bedste bud på nogle råd til ham. Situationen er, at han driver et meget stort internationalt snit, hvor trafikken og dermed indtjeningen er meget baseret på.
[00:01:29.900]
På SEO på søgemaskineoptimering sejlede rigtig stort og flot og godt, de har masser af ekstremt gode links. Det et godt indhold er gode tools, så alt er ligesom som det skal være. Men det er et affiliate site, og jeg har tidligere talt med ham om, at han skulle passe på ikke at være for afhængig af Det her med søgemaskineoptimering. Og jeg ved også, at han har taget nogle skridt allerede i forhold til at forberede sig på man kan sige og at have nogle andre ben at stå på.
[00:02:01.670]
Men det der skete, er, at hans niche, der blev han hårdt ramt på grund af krisen. Der var en masse programmer, der blev lukket. Der var andre programmer, og som blev sat ned og så videre. Han blev hårdt ramt på indtjeningen, da krisen ramte. Og så blev han yderligere ramt af en core update i Google så en Algoritme ændring i Google, som skete i maj, og som stadigvæk nu hvor vi optager. Der er stadigvæk ikke rigtig nogen, der helt ved, hvad den handler om, og hvordan den har ramt, og som han sagde til mig.
[00:02:38.670]
Så det må du jo forskellig fra land til land også. Tingene hang ikke sammen. Der var ikke, så man kan forklare tingene. Uanset hvilke parametre man kiggede på, jamen så er der store undtagelser i Google Ads. Hvor sites som overtræder. Det er vel det parameter, der lige nu gør højere, og det er den frygtelige, frustrerende situation man står i. Og så blev han så også ramt af en tredje ting i forbindelse med, at han skiftede platform op, og han havde gjort alting rigtigt.
[00:03:08.150]
Og alligevel så fik han et ekstra smæk af Google. Så jeg ved ikke, hvor langt ned han er i forhold til normalt niveau. Men det lyder som om, at de var meget langt nede, og det er et problem, fordi det som sagt meget stort sejt. Og det er en rigtig forretning med masser af masser af ansatte og masser af månedlige udgifter og så videre. Og spørgsmålet er selvfølgelig Hvad gør man er sådan situation? Når det hele lige brager sammen, og man er sådan ret meget ud af kontrol.
[00:03:35.540]
Faktisk selv om man har godt styr på sine ting. Ja, ja, ja. Ham råd delt op i to forskellige grupper. Den ene gruppe Det er sådan, nu og her råd og den anden gruppe er råd, der gælder på den lidt længere bane. Og hvis vi starter med nu og her rådene, så så handler det meget om, at de første sager, som jeg tror det allervigtigste, er, at når man har sin virksomhed med.
[00:04:04.150]
Med en masse udgifter og en masse ansatte om at blive ramt af noget at de er, så skal man reducere sine omkostninger hurtigere end hvad der føles rigtigt. Altså må man skære dybere og hurtigere end det man har lyst til at anvende, end det man tror, det er nødvendigt. Og det er bare sådan ud fra erfaringen og fra hvad jeg har set både hos mig selv og andre. At det kan gå voldsomt hurtigt for en virksomhed med at bryde ud, hvis man, hvis man har omkostninger i et vist omfang.
[00:04:34.300]
Og der kommer altid noget oveni som er uventet osv. Når først man er i situationen, så går alting galt. Så derfor rådgav jeg ham til, at altså han måtte reducere sine omkostninger voldsomt hurtigt, for at undgå at komme i en situation, hvor han ikke havde råd til lønninger eller til at drive virksomheden videre eller noget i den stil, der er typisk, når man er i SEO området, så kan man også gøre det, uden at det har den store effekt som negativt.
[00:05:04.660]
Det betyder ikke det store på Google, om man bliver ved med at udgive en ny artikel hver uge, eller om man holder et par måneders pause med det, fordi at de ansatte eller freelancere eller hvad de. De havde det stoppet op, så det er det virkelig vigtigste, den situation der Michael vi taler om inden det. Det er også de erfaring. Ikke at det et vigtigt punkt, at der skal skæres ind. I hvert fald et rigtig vigtigt punkt, når man ikke ved, hvad der er sket.
[00:05:36.510]
Fordi hvis man siger ja, for der er også masser af cases med corona og ting og sager, hvor der så er nogen, der har trykket speederen ekstra i bund og kastet masser af penge efter mange ting og fået stor succes ud af det. Men det er fordi, de har vidst, hvad der er sket. Hvis du trykker på speederen, når du ikke aner, hvor du på vej hen, så kan du altså. Ja, det kan gå godt, men det kan virkelig også gå hurtigt den forkerte vej.
[00:05:55.920]
Ja, lige præcis under det her med SEO. Jamen, så kan du trykke på speederen. Hvad det så end skulle være og bygge links selv eller udgive indholdet ned. Du trykker speederen lige så meget du vil, men du ved ikke, om det får en effekt. Og så er det et dyrt sats. Det er det, som man problematikken er. Den anden ting, som jeg sagde, han skulle gøre her og nu. Det var jeg, så de har selvfølgelig allerede ham, og hans team har jo analyseret været, hvad der kan være sket, og hvad der kunne være grunden, og til at det er sket og forsøgt at rette ind.
[00:06:27.450]
Og hvad ved jeg. Efter bedste evne og haft eksterne folk til at kigge på det osv. Var jeg sat sammen. Det er såmænd altså det eneste ansvarlige at gøre i sådanne situationer, at det har fundet. second opinion fra rigtig ekspert, som jeg kalder forensic SEO, giver jo altid en kriminal SEO person eller efterforsker eller. En rigtig, rigtig dygtig til at sætte sig ned og finde ud af hvor er fejlen, mens den anden fejl, som ingen andre kan få øje på.
[00:07:00.020]
Hvor er den henne og bliver ved, indtil de finder fejlen, indtil de finder den skyldige. Og der kan man tage fat i en som Thomas Rosenstand, som elsker den slags arbejde, er fantastisk dygtig til det, men man så at sige, uanset hvor meget vi selv tror. Vi ved, at uanset hvem vi har haft på eksperter, hvis ikke vi virkelig har fundet den store fejl, så er det en god investering at smide 10.000 kroner ekstra efter en ekspert, som virkelig er kendt for at kunne finde den fejl, som de andre ikke kan finde.
[00:07:30.590]
Og det er lige meget, om de finder fejlen eller ej. Det er stadigvæk pengene værd, fordi de som så stor en forretning, der skal man investere, også bare for at bekræfte, at man har ret.
[00:07:40.480]
I sådanne situationer er efter min mening, hvad jeg laver, og det er jo faktisk en investering, man bør gøre, nærmest uanset om man er ramt af noget eller ej. Fordi 10.000 kroner i en stor virksomhed er småpenge for at få bekræftet, at de finder ud af, at støv altid et eller andet, der ikke er så godt, som de kunne være. Der blev altså fundet et eller andet, der kunne gøre det penge værd.
[00:08:03.790]
Bestemt. Men andre steder er en anden ting du.
[00:08:06.080]
Du nævner det her, inden vi starter med at optage. Det var også. Du har også givet ham nogle andre råd i forhold til det. Det er jo sådan meget SEO relateret. Og hvordan får vi ligesom gjort noget ved det? Begræns money outflow. Find fejl, men der er også det her med, og når man har lagt alle EPC i den ene kurv, om det nu også er den rigtige vej at gå. Præcis. Jeg skal lige nu.
[00:08:31.570]
Jeg har det en ekstra ting. Jeg sagde til ham, at han kunne bygge noget autoritet, og det kunne jo for eksempel være ved at gå i pressen med historien om nedturen og få nogle linkbuilding i blandt andet stillinger, som de så, for der blev ved med. Det ville nok også være en god ide, men på længere sigt ja, hvad man kan gøre. Det er da klart, at sådan noget som det var tilfældet, diversificere sin forretning altså at finde nogle andre kanaler end SEO.
[00:08:57.130]
Man kan læne sig op ad at sprede sig ud på nogle andre kanaler. Det er oplagt, at det kunne være alt muligt forskelligt. Det kunne være PPC. Altså der er jo begynder at finde en måde at tjene penge på, at købe Google Ads eller Shopping Ads, eller hvad det nu er eller Facebook Ads. På samme måde. Det kunne også være, han skulle have et affiliate programmer, fordi han sad. Formentlig godt kunne bære det. Eller måske bruge et affiliateprogram til at finde andre affiliates, som kunne køre PPC for ham.
[00:09:28.370]
Det kunne også godt være et helt andet ben i forretningen, som man ville starte op, sådan som Mærsk har været kendt for, at de har nogle ting, som ligesom sige svarer godt til hinanden, fordi den ene den går ned, så er det typisk en situation, hvor der er noget, der går op og så videre og så videre. Det kunne være, at det var godt at se på. Også det her med kan vi gå længere for at blive et rigtigt brand.
[00:09:55.620]
Altså sådan et Brand, som får automatisk direkte trafik, sådan som folk finder og husker og går tilbage til og henviser til, at selv når folk spørger efter hjælp til et eller andet i stedet for et Brand, som ikke er bredt nok og dermed er afhængig af, at de bliver fundet i søgninger, når folk har brug for det. Så nogle ting som utak af tingene og mailingliste og social media konto, podcast og så videre kunne også være ting, man kunne se på for i højere grad at blive uafhængig af dem.
[00:10:28.290]
Lige præcis Google trafik. Det skulle helst være sådan, så man kunne leve uden Google trafik i den organiske trafik i den perfekte verden. Eller i hvert fald et langt stykke tid, indtil man har fået ryddet op i den. En anden ting, som jeg har givet eller som jeg sagde, selv om det var mig, kunne også kigge på, at man skulle gå op i autoritet. En ting er at have et rigtig godt affiliate site, men det kunne også være, at du skulle blive, hvis det nu var sejlbåd, affiliate site så skulle blive brugt før.
[00:10:57.500]
For køb af sejlbåde. Det kunne være, du skulle blive forhandler af det, som du omtaler i stedet for bare at være af Philip På det eller lignende ligesom sige. Skulle man tage et skridt videre for at komme højere op i værdikæden? I bund og grund og hvis man ikke er komfortabel med de ting, jamen så kunne man jo så gennem vi fortsætte med vores fokus på SEO. Men vi prøver at sikre os ved at lave. SEO viden lavet et det samme koncept i en helt anden niche og gerne niche, som ikke er påvirket af de samme ting, som hvis man er i your money or your life nicher.
[00:11:38.100]
Jamen så gå ind i en mere tør nicher i stedet for. Og lave et kæmpe site for sikkerhed der.
Leave a Reply