Rabatkoder – Cases og fakta om mersalg
Rabatkoder har i flere år skabt ramme om blandede holdninger – for passer det nu sammen med dit brand? Og havde du måske kunne få en konvertering selv uden brug af rabatkoder? Tilmed har markedet været ramt af sider der ikke vedligeholdes, koder der ikke virker eller er udløbet, og det har været svært at komme i kontakt med nogle af ejerne af rabatkodesiderne i Danmark.
Heldigvis har meget forandret sig, og store virksomheder som H&M, Hotels.com, ASOS osv. udnytter et marked, der er i kraftig vækst, og hvor de ofte er i stand til at nå en masse nye kunder, som de ellers ikke ville kunne få fat i.
I det her indlæg vil jeg gerne vise dig, hvordan du som annoncør får det maksimale ud af rabatkode-affiliates, og jeg vil også vise dig, hvilke muligheder der er i markedet, så du kan vinde markedsandele fra dine konkurrenter.
Du får fakta og cases som underbygning af mine råd.
Disclaimer: Jeg arbejder for Global Savings Group, som er en global virksomhed med rabatkodesider i omkring 25 lande. I Danmark arbejder vi på tre sider, heriblandt den største som er Ekstra Bladet Rabatkoder som vi driver sammen med – you guessed it – Ekstra Bladet.
De mange misforståelser om rabatkoder
Jeg har arbejdet med rabatkodebranchen i flere år, så tro mig, jeg har efterhånden hørt samtlige argumenter for ikke at benytte sig aktivt af det fremragende salgsredskab som rabatkoder er.
Normalt falder argumenterne dog ind i én af to kasser:
- “Rabatkoder passer ikke til mit brand”
- “Jeg tror, brugeren konverterer alligevel hvis han / hun ikke får en rabatkode”
Der findes mange variationer af de to udsagn, men når et argument koges ned, ender det ofte i en af de to kasser.
Lad os tage dem én ad gangen.
Rabatkoder og dit brand
Du har et naturligt behov for at beskytte dit brand og din virksomhed bedst muligt. På den anden side bruger næsten alle virksomheder tilbud, rabatter eller rabatkoder til at sætte gang i salget.
Selv brands som Hugo Boss, Mercedes eller Cartier benytter til en vis grad pris, tilbud og rabatter til at sælge ud af kategorier, ældre varer eller til at udligne sæsonudsving i deres forretning.
Min pointe er, at de fleste virksomheder og brands allerede benytter sig af rabatter, rabatkoder og tilbud, så det er mere et spørgsmål om, hvordan kommunikationen omkring tilbud og rabatter klares, når vi taler om at beskytte dit brand.
Jeg anbefaler, at du sikrer dig, at du arbejder med mennesker og personer, du kan stole på – ligesom i alle andre aspekter af din forretning.
Det handler om at sikre, at kommunikationen omkring dine tilbud er så tydelig og præcis, som den kan være – samtidig med at du er i stand til at opnå et mersalg.
Du gør det helt konkret ved tage kontakt til de affiliates, du arbejder med indenfor rabatkodesegmentet, og ved at du sikrer, de ved, hvilken type tilbud og rabatkoder de må promovere og hvilke de ikke må.
Samtidig kan du lave en særlig aftale om, hvilken type markedsføring der er i orden, og hvilke typer der ikke er tilladte.
Det kan for eksempel være, at du gerne vil være med i et emailnyhedsbrev, men at du ikke vil stå tydeligt på forsiden af en rabatkodeside. Det er op til dig, men først når du kommunikerer dine ønsker kan de efterleves.
Havde brugeren konverteret alligevel?
Mange frygter, at de spilder penge med et samarbejde med en rabatkodeside, fordi din kunde sikkert havde konverteret alligevel. Samme argument ses ofte som en variation af:
“Jeg forestiller mig at en bruger er i kurven, ser et rabatkodefelt, Googler
brandnavn+rabatkode, og så skal jeg betale for en konvertering jeg alligevel havde fået”.
Argumenter holder ikke vand, når man kigger på relevante data – enten fra shoppen selv, fra os, eller fra eksempelvis Google som har lavet et større studie på dette. Hovedpointerne fra Googles studie af 200 millioner søgninger kan du se her:
Se hele præsentationen fra Google og Comscore her.
Yderligere highlights:
- 96% af brugere sammenligner priser på tværs af flere shops, før de konverterer. Efter man har fundet rabatkoder, sammenligner 91% af dem den effektive pris på købet før de beslutter hvor de handler.
- 52% af brugere venter med at købe hvis de ikke finder en rabatkode.
- 40% af brugere leder efter en rabatkode i mere end 15 minutter.
Fra misforståelser til strategisk fordel over konkurrenter
Jeg oplever ofte en skepsis omkring rabatkodemarkedet, og først når man får lidt smag for det mersalg, som rabatkoder er i stand til at skabe, begynder interessen for alvor at blive bygget op.
Når du er kommet udover de misforståelser, der er i branchen, står du pludselig og kigger på nogle rigtigt interessante muligheder.
Her har jeg fremhævet to virksomheder, som først ikke havde en aktiv rabatkodestrategi, og som så begyndte at fokusere på bestemte mål og at indrette deres rabatkoder herefter.
Vi har i en periode kørt med de almindelige tilbud og rabatter, de har haft, men bagefter har vi fået en rabatkode, der er specielt tilegnet deres nye mål, og som i samarbejde med os er blevet lavet eksklusivt til vores brugere. Det har haft en rigtigt fornuftig effekt:
Et skridt videre – Dynamic Coupons
Der er spændende avancerede muligheder med rabatkoder. Vi har bygget en teknologi, som gør, at vi er i stand til at vise forskellige rabatkoder – baseret på en brugers købshistorik. Hvis en bruger er ny, returnerende, har noget i kurven eller ikke har, kan du vælge, at vi viser forskellige rabatkoder.
Det er et værktøj, vi benytter aktivt med nogle af Europas største virksomheder allerede, og hvor vi er i stand til at opsælge, krydssælge og forbedre de KPI’er, du som annoncør har fokus på.
Et eksempel er fra virksomheden Dyson. Vi lavede et simpelt setup med dem, som specifikt var målrettet brugere, der allerede havde et produkt i kurven. Fokus var på opsalg.
Dyson havde som mål at sælge de nyeste modeller af støvsugere, så de gav brugeren en rabatkode for en nyere model. Hvis du kiggede på en V7, ville du se en rabatkode for en V8, og hvis du kiggede på en V8, ville du se en rabatkode for en V9.
Kampagnen ville altså kun være en succes, hvis brugerne rent faktisk endte med et købe et nyere / bedre / dyrere produkt end det produkt, de havde i kurven allerede.
Herunder kan du se resultaterne:
Hvad er dit mål?
Uanset hvad dit mål er, er der en stor sandsynlighed for, at rabatkoder kan understøtte det.
Vi ser hos både store og små virksomheder, hvordan de er i stand til at skabe højere ordreværdi, flere nye kunder, generelt højere salg, sæsonudligning og mange andre ting.
Det handler om hvordan du bruger rabatkoder på en strategisk smart måde, der hjælper dig med at opnå dine mål.
Hvis du ikke har arbejdet med rabatkoder før, anbefaler jeg, at du tager en snak med en af de rabatkodeaffiliates, du overvejer at samarbejde med. Der er desværre mange mindre seriøse sider i markedet, så jeg vil i al beskedenhed anbefale at du bruger 10-15 minutter på lidt research og vurderer de sider, der er i markedet. Nogle vil formentlig passe bedre til dine ønsker end andre. Hvis en virksomhed ikke svarer eller ikke vil prioritere at tage en snak med dig, er det ikke en partner du skal regne med over tid.
Kan du være på et rabatkode-site uden at have rabatkoder?
Lad mig lige kort runde denne, da jeg ved, at mange tænker på rabatkoder som en absolut nødvendighed.
Faktisk kan du godt være på rabatkode-sites uden at have en rabatkode. Det kan du gøre i form af tilbud. Typisk er der tale om kampagnetilbud så som “20% rabat på dette mærke i denne måned” eller “fri fragt ved køb over 200 kroner”. Hvis du af den ene eller den anden grund ikke ønsker en egentlig rabatkode lige nu, er det bestemt det værd at overveje, om du har andre tilbud, som rabatkode-sites kan fremhæve.
Konklusion
Langt de fleste virksomheder kan sagtens bruge rabatkodemedier både strategisk og til at skabe merværdi og mersalg. Det handler om hvordan du bruger det, hvem du arbejder med og hvordan du gerne vil markedsføres. Derfor kan jeg kun anbefale at du sætter dig ordenligt ind i konkurrencen på dit marked, de vilkår du tilbyder til rabatkodemedier og i hvordan rabatkodesiderne er i stand til at markedsføre din virksomhed og dine produkter. Hvis du vil gå skridtet videre bør du altid som minimum planlægge et kvartal fremad – så du er i god tid med at lave aftaler om eksponering til dage som Black Friday, juleudsalg eller lign.
Hvis du har specifikke spørgsmål om os, markedet generelt eller gerne vil have input på din strategi og idéer, skal du være mere end velkommen til at kontakte mig. Det kan gøres på mads.bukholt@joingsg.com.
Leave a Reply