Sådan får du succes med din webshop

Sådan får du succes med din webshop

Sådan får du succes med din webshop

9 eksperters bud på, hvordan du bedst investerer 100.000, når du vil starte en webshop.

Mit navn er Henrik Andersen. I mit daglige arbejde som partner i Confero møder jeg mange mennesker med en drøm om at starte en webshop.

Enten er de drevet af interesse for en særlig type produkt, vilde med alle de muligheder der er indenfor E-handel eller har gået med drømmen om at være selvstændig i lang tid. Fælles for dem alle er, at de er fulde af drive, forventninger og ønsker til den nye tilværelse som webshopejer.

At starte en webshop kan dog være en større mundfuld end de fleste forventer – og at få succes med den ofte endnu sværere. Markedet er presset indenfor rigtig mange nicher og kunderne kommer ikke af sig selv, blot fordi webshoppen er kommet online.

Årsagerne til at succesen for manges vedkommende udebliver, er naturligvis et langt stykke hen ad vejen individuelle. Men: Fælles for de fleste er, at vigtige indsatsområder bliver nedprioriteret mens andre får uhensigtsmæssigt meget kærlighed, uden det kan aflæses på omsætningen – hverken nu eller senere.

Det ved jeg, at mange har måttet sande gennem mine efterhånden mange år i branchen. Der skal derfor mere end blot leverandøraftaler, betalingsmoduler og selve shopløsningen til, før drømmen om at leve af salget fra en webshop har mulighed for at blive realiseret.

Ideelt set bør budgettet til en ny webshop med andre ord udnyttes optimalt, så der både investeres i teknik, produkter og markedsføring. Men hvad er den rigtige fordeling? Og hvad er vigtigt at huske som nybagt webshopejer?

For at finde svarene har vi givet 9 forskellige branchefolk en udfordring, der ligner den en nystartet webshopejer har:

Du har 100.000 til at starte en ny webshop for – hvordan bruger du dine penge, så din webshop får den bedst mulige start og kunder allerede fra dag 1?

Det har de hver især givet deres bud på herunder. De kommer ikke med nogen facitliste, men guidelines eller forslag til hvordan det kan gribes an – og så har de alle mange års erfaring indenfor hvert deres vigtige felt.

Spørgsmålene handler kun om opbygning af selve webshoppen, samt markedsføringen af den. Der tages derfor udgangspunkt i, at der allerede er taget hånd om eksempelvis indkøb af varelager, overordnet strategi, markedsanalyse og de andre rent praktiske opgaver.

Derudover er scenariet at det er en B2C webshop, med 10 produkter og ganske få kategorier, der opererer i en marked med middel konkurrence.

De 9 eksperter er

  1. Søren SprogøHop til Søren’s svar.
  2. Halfdan TimmHop til Halfdan’s svar.
  3. Christina Cordes AndersenHop til Christina’s svar.
  4. Henrik BondtofteHop til Henrik’s svar.
  5. Mikael RieckHop til Mikael’s svar.
  6. Casper BlomHop til Casper’s svar.
  7. Benny Christen GrandahlHop til Benny’s svar.
  8. Andreas LolkHop til Andreas’ svar.
  9. Henrik AndersenHop til Henrik’s svar.

Spørgsmål til eksperterne

Vi har stillet eksperterne følgende spørgsmål indenfor de forskellige indsatsområder, der er relevante i forhold til E-handel.

Opsætning:

  1. Hvor mange penge ville du bruge på design af shoppen?
  2. Hvor mange penge ville du bruge på designimplementering, designtilpasning og konfiguration af webshopplatform?

Indhold:

  1. Hvor mange penge ville du bruge på indhold, og hvilken type indhold vil du skabe?

Markedsføring:

  1. Hvor mange penge ville du bruge på SEO, og hvilke SEO discipliner ville du primært arbejde med?
  2. Hvor mange penge ville du bruge på Google Adwords, Bing Ads og anden PPC-annoncering?
  3. Hvor mange penge ville du bruge på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?
  4. Hvor mange penge ville du bruge på annoncering på de samme sociale medier?
  5. Hvor mange penge ville du bruge på Email-marketing – herunder automation og opbygning af modtagerliste og kampagner?
  6. Hvor mange penge ville du bruge på offline markedsføring?

Andet:

  1. Hvor mange penge ville du bruge på andre områder?

Eksperternes svar

Søren Sprogø

Søren SprogøSøren er eCommerce Project Manager hos take away portalen Hungry.dk, der I dag er til stede I både Danmark, Irland og Holland. Her arbejder han med strategisk rådgivning af de tre lande inden for online markedsføring. Og med at få det maksimale ud af de besøgende, som det lykkes at lokke ind på de tre sites.

Han har arbejdet med både eCommerce og online markedsføring siden 2004, både som selvstændig konsulent og som fastansat. Og er måske mest kendt for sin blog om nethandel.

Hvor mange penge ville du bruge på design af shoppen?

20.000. Designet er fundamentet. Det nytter ikke efterfølgende at pøse tid, penge og kræfter i at lokke folk ind i din shop, hvis de flygter igen med det samme på grund af et dårligt design. Og designs kan være svære at rette op på efterfølgende.

Hvor mange penge ville du bruge på designimplementering, designtilpasning og konfiguration af webshopplatform?

30.000. Mindst. Platformen og implementering af dit design er også en del af fundamentet. Hvis teknikken ikke er ordentligt på plads, så f.eks. brugerne har svært ved at navigere rundt eller at Google har svært ved at forstå din shop, så nytter alt det efterfølgende simpelthen bare ikke.

Hvor mange penge ville du bruge på indhold, og hvilken type indhold vil du skabe?

Et sted mellem 0 og 10.000. Til gengæld vil jeg øse oceaner af tid i det. Indholdet er vigtigt, det er det, du skal drive de besøgende ind til. Det nytter ikke noget at poste ting på Facebook, hvis du ikke har noget interessant at lede over til.

Jeg ville benytte stort set alle typer. Kort fortalt, så foretrækker forskellige typer af brugere forskellige typer af indhold. Så jeg vil lave killer copy, gode billeder og små YouTube videoer. Og gøre det både på selve produkterne, men også i bredere artikler. Og så vil jeg især i starten bare se at komme ud over stepperne med at få produceret det indhold, fokusere på kvantitet over kvalitet, indtil jeg har fået mere erfaring med det.

Hvor mange penge ville du bruge på SEO, og hvilke SEO discipliner ville du primært arbejde med?

10.000. Indholdet i foregående spørgsmål skal selvfølgelig også være ”SEO optimeret”, så pengene vil jeg pøse i link deals. Men lave disse deals performancebaserede, baseret på antal ordrer målt i Analytics. I bund og grund Affiliate Marketing, men gå uden om tracking systemerne, så der kommer SEO-værdi ud af dem.

Hvor mange penge ville du bruge på Google Adwords, Bing Ads og anden PPC-annoncering?

Ingen. Og det smerter mig, for især AdWords kan kickstarte din forretning, hvis du ved hvad du gør. Men budgettet er simpelthen for lille. Du skal helst sætte 5-10.000 kr. af om måneden, for at det virkeligt batter.

Hvor mange penge ville du bruge på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?

5.000’ish. Jeg vil ikke bruge pengene på f.eks. boosts, men nærmere på at køre konkurrencer på mine egne sociale medier og i samarbejde med andre. Primært vil jeg udlodde mine egne produkter eller relaterede varer. Så det afhænger lidt af hvordan man ser på det, om man betragter det som en udgift.

Hvor mange penge ville du bruge på annoncering på de samme sociale medier?

I starten vil jeg måske sætte 10.000 kr. af til at lege med Facebook annoncering, her især remarketing kampagner. Og hvis det viser sig at have en målbar effekt i den specifikke situation, så vil jeg øge budgettet. Men det kommer rigtigt meget an på produktet og situationen.

Hvor mange penge ville du bruge på Email-marketing  – herunder automation og opbygning af modtagerliste og kampagner?

Ingen. I den her skala er systemer som MailChimp eller CampaignMonitor praktisk taget gratis. Men jeg vil afsætte tid til at få sat det ordentligt op. Især automatikken. Og så ellers kæmpe for hver evigt eneste e-mail permission og Facebook Like. Det er dem, forretningen skal leve af i fremtiden.

Hvor mange penge ville du bruge på offline markedsføring?

Ingen. Nul & niks. Nada. Der er så mange målbare, lavthængende frugter online, som liiiige skal høstes først, før det kan betale sig at kaste så meget som en krone efter offline. Offline er heller ikke noget, man bare kan gøre en smule af. Skal den slags virke, så handler det om at gøre en masse på samme tid.

Så er pengene vist bedre kastet efter at få nogle effektive AdWords kampagner op at køre.

Hvor mange penge ville du bruge på andre områder?

Tæller jeg sammen, så er der vist 5-10.000 kroner tilbage. Er der udsigt til, at der kommer flere penge ind i biksen, så ville jeg naturligvis bruge pengene på, at få startet op med AdWords. Det er en virkeligt vigtig kanal, men koster knapper.

Hvis produktet er til det, hvis det er spændende nok, så ville jeg starte op på Affiliate markedsføring. Se, om man ikke kan få lavet nogle gode deals med nogle gode mennesker, som så vil arbejde aktivt for din forretning.

Halfdan Timm

Halfdan TimmJeg er medstifter og partner i Obsidian Digital. Vi er et bureau på 20 personer, der arbejder med SEO, PPC, sociale medier og e-mail marketing. En stor del af vores kundegruppe er e-commerce, hvor det er nemt for os at vise værdien af vores arbejde.

Jeg er også forfatter til Danmarks eneste bog om Facebook annoncering og medvært på 10-minutters podcastet Marketing Brief.

Hvor mange penge ville du bruge på design af shoppen?

0 kroner.

Design er vigtigt, men jeg tror på ’less is more’.

Alle elementer på shoppen bør enten skabe troværdighed eller gøre det nemt at konvertere. Det betyder, du får en lækker og simpel shop, og at du ikke har brug for at bruge mange penge på design.

Jeg ville vælge en gængs platform og køre en standardiseret, men svagt tilpasset tema – og så prioritere at skaffe kunder herfra.

Hvor mange penge ville du bruge på designimplementering, designtilpasning og konfiguration af webshopplatform?

5.000 kroner.

Med et standardtema kan de nødvendige tilpasninger blive oprettet for få penge – og så er vi klar til at skaffe kunder.

Hvor mange penge ville du bruge på indhold, og hvilken type indhold vil du skabe?

0 kroner.

Indhold er ikke den lavest hængende frugt for en ny shop. Content marketing er godt, men kræver dedikation og en lang tidshorisont.

Jeg tror meget på at lave relevante blogindlæg, opsætte lækre autoresponders og jævnligt feede nyt content ind til den eksisterende brugergruppe.

Men når casen er, at vi starter fra 0 med en ny webshop og 100.000 kroner, er det ikke her, jeg vil lægge mine midler.

Hvor mange penge ville du bruge på SEO, og hvilke SEO discipliner ville du primært arbejde med?

10.000 kroner.

Jeg forudsætter her, at jeg har valgt et i forvejen SEO-venligt system som fx Shoporama, Shopify eller til dels WooCommerce. Derfor behøver jeg ikke at bruge penge på en SEO-rapport og tekniske rettelser som tilfældet er med fx Magento eller Prestashop.

Linkbuilding er ligeså vigtigt i 2017 som altid. Jeg ville bruge 10.000 kroner på at købe nogle gode links ind til shoppen og give den en god start. Vi laver mange links i Obsidian-regi, og jeg ville snuppe de bedste til 10.000 kroner her.

Hvis min shop havde en effektiv PPC- og Facebook-strategi allerede, ville jeg prioritere flere penge til SEO.

Hvor mange penge ville du bruge på Google Adwords, Bing Ads og anden PPC-annoncering?

35.000 kroner.

Google Shopping er en fænomenal kilde til salg.

Vi ser, at veloptimerede Shopping-kampagner nemt kan stå for 50 % af omsætningen fra AdWords for de shops, vi samarbejder med.

Derfor ville jeg prioritere et veloprettet feed og mange penge til Shopping-kampagner, dynamisk retargeting og almindelige Search-ads.

AdWords skal give penge i kassen her og nu samt nye brugere.

Som ny shop ville jeg prioritere ikke at tabe penge – og herved også forstået ikke at tjene penge. Jeg ville tage alle salg jeg kunne uden at tabe penge. Så køber jeg lageromsætning, gode oplevelser hos kunderne og forhåbentligt også kunder, jeg kan sælge til en gang til.

Hvor mange penge ville du bruge på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?

Jeg tror ikke det giver mening at bruge penge på at opbygge organisk reach i 2017.

Hvor mange penge ville du bruge på annoncering på de samme sociale medier?

35.000 kroner på Facebook.

Facebook er bedre end Instagram for 95 % af shops i Danmark og LinkedIn er ligegyldigt.

På Facebook ville jeg prioritere midlerne således:

  • Retargeting: Så meget som muligt. Retargeting skal (isoleret) give de billigste salg, bidrage til at skabe e-mailsignups, relevante Facebook likes m.v. Så mange penge som muligt. Under 30 i frekvens om måneden er uambitiøst.
  • Lead Ads: Meget. Jeg tror en af fremtidens battlefields bliver relevant og automatiseret e-mail marketing. Vi ser lige nu fantastiske resultater for e-commerce med Lead Ads. Relevante e-mails til 3-4 kroner skal være en god forretning. De penge der bliver brugt her kommer mangfoldigt igen med en seriøs investering i e-mail marketing fremadrettet.
  • Push-annoncering: Lidt. Det er svært at sælge produkter ved bare at smide dem op i hovedet på folk, men det kan nogle gange lade sig gøre – fx børnetøj lige når der kommer børpenge.

Hvor mange penge ville du bruge på Email-marketing  – herunder automation og opbygning af modtagerliste og kampagner?

10.000 kroner.

Den her er vigtig for mig.

Jeg ville bruge penge på et godt system – Mailchimp, ActiveCampaign, Autopilot, Klaviyo eller lignende – og få hjælp til at opsætte nogle killer-integrationer mellem min shop og systemet.

Winback-kampagner, abandoned cart-kampagner, tilmelding til nyheds-brev autoresponders skal være en cornerstone i min virksomhed.

Beløbet er lavt, fordi jeg godt selv kan lave indholdet til mine kampagner, der ellers er tidskrævende. Men jeg vil gerne bruge penge på det rigtige system og sikre integrationer og sporing spiller fra starten af.

Jeg tror fremtidens vindershops er dem, der prioriterer og automatiserer e-mail marketing. Lige enu er det bonus at gøre det – snart bliver det en nødvendighed for at følge med i takt med at alle marketing-kanaler bare bliver dyrere og dyrere.

Hvor mange penge ville du bruge på offline markedsføring?

0 kroner.

Offline marketing er ikke dødt. Jeg har mange gode cases både fra mine tidligere virksomheder og for Obsidians kunder, hvor offline marketing har skabt stor værdi.

Men e-commerce er ikke det typiske eksempel og særligt ikke, hvis der er tale om en ny shop.

Hvor mange penge ville du bruge på andre områder?

5.000 kroner.

Jeg vil også gerne sætte penge af til Pricerunner. Med lave priser er det en stærk salgskanal.

Christina Cordes Andersen

Christina Cordes AndersenIndehaver af Væksteriet.dk, der har specialiseret sig i indholdsbåret SEO og content marketing i form af især højkvalitetswebtekster til alle formål. Christina har 10 års erfaring indenfor online markedsføring og driver derudover affiliatesitet 100hjerter.dk.

Hvor mange penge ville du bruge på design af shoppen?

Jeg ville til enhver tid bruge færrest mulige kroner på et unikt design. Jeg mener slet ikke det er dér, en webshop distancerer sig til sine konkurrenter. Det er derimod gennem helt andre ting som brugervenlighed, kundeservice og gode varepræsentationer, der gør forskellen for brugerne. Sidstnævnte vil i langt de fleste tilfælde slet ikke opdage, at der er tale om en standardwebshop til få hundrede kroner.

Jeg har set templatebaserede designs til 99 dollars af fremragende kvalitet, så jeg ville sige maksimalt 1000 kroner.

Hvor mange penge ville du bruge på designimplementering, designtilpasning og konfiguration af webshopplatform?

Som i det foregående spørgsmål, er det for mig overordnet set blot vigtigt, at webshoppen fremstår flot, nem at bruge for både kunder og mig som webshopejer – samt troværdig. Det behøver man ikke en masse udviklingstimer for at opnå, så nogle timer hos en grafiker, der kan tilpasse farveskalaer og skrifttyper samt en håndfuld udviklingstimer til at opsætte eventuelle konfigurationsmuligheder i forhold til eksempelvis mål, størrelser og farver – alt efter hvad webshoppen sælger.

Samlet ville jeg afsætte 15.000 til processen – dog med respekt for, at mængden af arbejdet med konfigurationer kan være mere eller mindre omfattende i forhold til templaten og varekortet.

Hvor mange penge ville du bruge på indhold, og hvilken type indhold vil du skabe?

Jeg er af den holdning, at indhold er et af de absolut vigtigste elementer på en webshop. Og her taler jeg ikke blot om produkter – men alt det, der befinder sig omkring produkterne. Det er indholdet, der skal sælge produkterne bedre end konkurrenterne gør det. Det er indholdet der fortæller søgemaskinerne, hvad din webshop forhandler og dermed danner rygraden for al efterfølgende SEO. Og så er det indholdet, der fortæller dine kunder, at du er eksperten på netop dette felt og det giver dig troværdighed.

Derudover nytter det ikke noget at trække besøgende ind til din webshop, hverken gennem SEO eller annoncering, hvis ikke de bliver taget godt imod af netop indhold.

Jeg ville derfor prioritere dette punkt meget højt og bruge 25.000 kroner herpå. Men jeg ville vælge et tekstbureau med erfaring indenfor SEO, så jeg slog 2 fluer med ét smæk. Jeg ville dog ikke sætte arbejdet i gang, før der var udarbejdet en søgeordsanalyse, som beskrevet i næste punkt. På den måde ved tekstbureauet, hvilke ord der skal inkluderes i teksterne.

Hvor mange penge ville du bruge på SEO, og hvilke SEO discipliner ville du primært arbejde med?

I kraft af den store investering i indhold, er der allerede skabt et godt skelet for SEO i dén sammenhæng. Det harmonerer meget godt med min egen overbevisning om at god SEO kommer af godt indhold og at al anden SEO ikke kan bestå uden.

Det er dog virkelig vigtigt, at den tekniske SEO også er på plads, så indekseringsmulighederne er optimale fra start. Derfor ville jeg også kaste nogle timer efter et teknisk SEO-tjek, der afdækker om strukturen er i orden, hastigheden er god og at al kode er udført på den mest hensigtsmæssige måde.

Og så ville jeg også lige dobbelttjekke, at noindex er fjernet fra siden, når den launches. Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, jeg har mødt re-designede og ny-lancerede shops, der slet ikke kan crawles af søgemaskinerne.

Derudover ville jeg også bruge penge på en grundig søgeordanalyse, der afdækker hvilke ord, mine potentielle kunder søger efter, så hele strukturen på webshoppen kan opbygges omkring netop det, kunderne selv kalder mine varer. Analysen skulle munde ud i såkaldte titles til alle mine kategorisider, som minimum.

Jeg ville ikke betale for traditionel linkbuilding, i opstartsfasen. Der mener jeg oprigtigt, at der er andre elementer, der er vigtigere. I stedet ville jeg selv skrive rundt til relevante online medier med en god vinkling af min opstart som webshopejer og på den måde arbejde med såkaldte earned links i stedet. Noget alle i princippet kan gøre selv.

Samlet set ville jeg bruge 25.000 kroner på SEO.

Hvor mange penge ville du bruge på Google Adwords, Bing Ads og anden PPC-annoncering?

Jeg ville ikke som udgangspunkt bruge penge på PPC-annoncering, medmindre jeg havde akut brug for kunder fra dag 1. Det skyldes, at jeg ikke ser annoncering på Google Adwords som en langsigtet investering, men et quick-fix. Det er det naturligvis ikke, men med en nystartet webshop mener jeg pengene er langt bedre brugt på sigt, ved at investere i indhold, SEO og eksponering på de sociale medier.

Hvor mange penge ville du bruge på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?

Det er naturligvis ret afhængigt af det produkt man sælger, hvordan man griber de sociale medier an. I en B2C-webshop ville jeg dog opprioritere især Facebook – og til dels Instagram, hvis min målgruppe passede til.

Jeg ville sigte mod at varetage arbejdet selv, i hvert fald til at begynde med. På den måde er der også mulighed for at bygge en mere personlig relation op til sine kunder. Jeg ville dog bruge 10.000 kroner på et kursus i, hvordan man bruger de sociale medier på den bedst mulige måde. Det mener jeg ville være en rigtig god investering i både min webshop og mig selv.

Hvor mange penge ville du bruge på annoncering på de samme sociale medier?

Jeg tror jeg ville annoncere lidt utraditionelt gennem forskellige samarbejdsaftaler med forskellige bloggere, instagrammere og lignende for på den måde at få eksponering lige midt i målgruppen. Det ville jeg bruge 10.000 kroner på, fordelt over et par uger. Jeg ville ikke annoncere direkte for at få trafik til min side. Det er min erfaring det bliver for bredt, og ikke skaber salg, medmindre man har et virkelig godt tilbud.

På sigt ville jeg dog uden tvivl bruge nogle penge på remarketing, men på en intelligent måde, så mine potentielle kunder får vist præcis de varer, de ikke købte eller relaterede varer til de varer, de rent faktisk købte. Der er ikke noget mere dumt end at vise sine tidligere kunder de samme løbesko, som de købte, men nu med rabat! De skal i stedet præsenteres for et ekstra par løbesokker til en god pris eller en pulsmåler.

Hvor mange penge ville du bruge på Email-marketing – herunder automation og opbygning af modtagerliste og kampagner?

En email-liste er det eneste indenfor online markedsføring, der ikke kan tages fra en. Man kan miste sine placeringer i Google, man kan løbe tør for annonceringskroner eller få blokeret sin Facebookside. Men en modtagerliste i forbindelse med et nyhedsbrev vil bestå uanset hvad. Den kan derfor danne baggrund for rigtig mange salg, hvis alt andet glipper og bør derfor opprioriteres.

Det ville jeg derfor bruge de sidste 14.000 kroner på – selvom det slet ikke ville være nok!

Hvor mange penge ville du bruge på offline markedsføring?

Jeg ville overhovedet ikke benytte mig af offline markedsføring af min webshop i en opstartsfase som et middel til flere kunder.

Hvor mange penge ville du bruge på andre områder?

Jeg ville ikke bruge penge på andre områder end de nævnte – men på sigt ville jeg bruge mange flere penge på især e-mail-markedsføring. Bare det at få lavet en række faste mails, der kan udsendes i et fast rul over en given periode, kan medføre mange salg løbende.

Jeg mener også, der er masser af potentiale i samarbejde med bloggere og instagrammere på den lange bane. Det giver sjældent salg her og nu, men det kan generere følgere på de sociale medier eller sign-ups til dit nyhedsbrev, som du kan påvirke efterfølgende.

Generelt er mit tip, at man skal se alting som en investering, der giver pengene igen på ét eller andet tidspunkt. Ikke nødvendigvis i morgen, men så om et år.  Man skal ikke sidde og tænke 25.000 kroner er dyrt for SEO – man skal tænke på, hvad de 25.000 kan give én igen i omsætning. Det er dér mange bliver uhensigtsmæssigt sparsommelige. Det skal man passe på med. Enhver krone, der er brugt fornuftigt vil kunne indtjenes igen mange gange.

Henrik Bondtofte

Henrik BondtofteMit navn er Henrik Bondtofte, jeg har over 10 års professionel erfaring med online markedsføring. Jeg driver til dagligt online marketing bureauet Bondtofte & Co.

Jeg driver også en dansk Linkbuilding Klub, ved navn Linkklubben og har herudover, en række webshops, her i blandt BellaBellacci.dk, der sælger naturlige skønhedsplejeprodukter på det danske marked.

Hvor mange penge ville du bruge på design af shoppen?

Med et så begrænset budget, ville jeg gå efter at finde et rigtig godt tema, med en kommerciel forbrugslicens. Det kan godt være, at man ikke får verdens mest unikke website, men det er muligt at finde rigtig flotte og brugbare designs, hvor der er tænkt både UX, readability og SEO ind i fra start af. Her kan der spares rigtig mange penge, versus at gå ud og få udarbejdet et specielt.

Jeg ville derfor ikke sætte mere end 2500 kroner af til denne del.

Hvor mange penge ville du bruge på designimplementering, designtilpasning og konfiguration af webshopplatform?

Igen ville jeg her holde udgiften nede, hvis det ikke er muligt med egne egenskaber, at tilpasse og justere det pågældende tema, kan der oftest findes billig assistance til denne slags. Freelancere fremfor bureauer er her vejen at gå. Find en person uden alt for megen erfaring og derfor med lavere timepriser, det er ikke raketvidenskab at tilpasse. Umiddelbart ville jeg bruge maksimalt 5000 kr. på denne del.

Hvor mange penge ville du bruge på indhold, og hvilken type indhold vil du skabe?

Eftersom at shoppen består af få produkter og få kategorier, ville jeg lægge en stor indsats i at få skrevet produkttekster og kategoritekster. Det er vigtigt, at alle sider på websitet, kan stå alene som en landingsside og fungere uafhængigt af andre sider på websitet, så der er størst chance for en konvertering. Jeg ville sikre mig, at indholdet besvarede alle spørgsmål, potentielle kunder måtte have i forbindelse med overvejelser om et køb. Jeg ville sætte 7.500 kr. af til tekstudarbejdelse.

Hvor mange penge ville du bruge på SEO, og hvilke SEO discipliner ville du primært arbejde med?

Hvis vi tager udgangspunkt i, at websitet er ordentligt tilpasset og implementeret og der derfor også er taget højde, for SEO-tekniske problematikker, ville jeg vælge at arbejde med links, for at skabe større autoritet og mere synlighed i de organiske søgeresultater. Jeg ville afsætte 30.000 kr. af budgettet til dette og jeg ville gå efter, at få ca. 20 stærke og relevante, indgående links.

Hvor mange penge ville du bruge på Google Adwords, Bing Ads og anden PPC-annoncering?

I denne situation, hvor vi har at gøre med få produkter, med lav konkurrence, ville jeg gøre brug af især Bing annoncering, til at skaffe billige målrettede besøgende. Bing annoncering er væsentligt billigere end Google annoncering, det kræver dog, at målgruppen er til stede på Bing. Herudover ville jeg sætte målrettede kampagner op i Adwords og være meget specifik i mine søgeord og søgefraser. Jeg ville udelukkende annoncere på direkte søgninger, på de konkrete produkter der sælges og undgå at byde ind på store generiske søgetermer, hvor kliks bliver dyre og besøgende er mindre målrettet.

Igennem annoncering er det muligt, fra dag et at komme i gang med at omsætte varer, en omsætning der kan bruges til at skabe overskud og dermed større budget til markedsføring efter genindkøb af varer.

Jeg ville som udgangspunkt allokerede ca. 40.000 kr. til betalt annoncering igennem søgemaskiner.

Hvor mange penge ville du bruge på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?

Eftersom at budgettet er så begrænset som det er, er det for meget at gå i gang med annoncering på så mange medier på en gang. Det er billigere og mere rentabelt at købe trafik fra søgemaskiner, da der er tale om pull marketing, frem for push marketing. Skulle jeg gøre brug af en af ovenstående medier ville det være Facebook og her ville jeg udelukkende gøre mig brug af deres retargeting funktion og prøve at få brugere der har udvist interesse for specifikke produkter tilbage til shoppen.

Jeg ville maksimalt sætte 10.000 kr. af i det hele til dette, opsætning af retargeting kan sagtens indkøbes til omkring 3.000 kr.

Hvor mange penge ville du bruge på annoncering på de samme sociale medier?

Her ville jeg bruge de resterende 7.000 kr. ud af de 10.000 kr. jeg har sat af til de sociale medier.

Hvor mange penge ville du bruge på Email-marketing  – herunder automation og opbygning af modtagerliste og kampagner?

Jeg ville ikke bruge nogen penge på opbygning af automatiseringsmail indledende. Med et begrænset budget er det vigtigt, at vi placerer pengene der, hvor vi får mest for dem. For at automatiseringsmails skal være nyttige og bidrage til omsætningen, kræver det at vi har nogle lister med tilmeldte. Derfor ville jeg i stedet have fokus på at få indsamlet en masse mailadresser, dette kan gøres med et gratis værktøj eller Sleeknote.io for eksempel.

Hvor mange penge ville du bruge på offline markedsføring?

Ikke overraskende, mener jeg som online marketing rådgiver, at der ikke er penge til offline markedsføring, i forhold til det pågældende budget.

Hvor mange penge ville du bruge på andre områder?

Jeg ville bruge det resterende af beløbet på at tilmelde shoppen til sådan noget som e-mærket eller en anden instans, der indgyder troværdighed i folks øjne. Som nystartet webshop skal du overbevise folk om, at det er sikkert at handle i din shop. Det bliver først rigtig sjovt at have en webshop, den dag du har mange faste kunder. Jeg ville også bruge lidt penge på den helt rigtige indpakning, der gav kunderne en fantastisk oplevelse, når de modtog pakken. Den optimale levering af en pakke, føles for modtageren som modtagelsen af en gave.

Mikael Rieck

Mikael RieckSiden 2003 har jeg drevet en webshop, solgt en webshop, bygget danske og udenlandske affiliate sider, tjent en mindre formue på Adsense og rådgivet flere danske webshops omkring online markedsføring på det praktiske og strategiske plan.

I de sidste 5 år har jeg drevet Danmarks største professionelle online marketing forum Marketers.dk.

Mine svar herunder bygger på de mange erfaringer jeg har gjort mig på både egen krop, samt ud fra de danske webshops jeg har arbejdet sammen med igennem årene.

Inden du læser mine svar, så lad mig lige slå følgende antagelser fast:

  1. Du har styr på indkøb af varer til en konkurrencedygtig pris (god margin)
  2. Du har udført en markedsanalyse og ved med sikkerhed, at dine produkter er efterspurgte

Hvis ikke disse to forudsætninger er på plads, så vil jeg anbefale, at du starter der og først derefter læser nedenstående råd.

Hvor mange penge ville du bruge på design af shoppen?

Skal jeg være hudløst ærlig, så er 100.000 kr. ikke ret mange penge når man først går i gang.

Derfor er det også super vigtigt, at pengene bliver prioriteret optimalt, når vi arbejder med begrænsningen på 100K.

Inden du kommer til at designe shoppen og konfigurere den, så er det essentielt, at du vælger den rigtige platform/motor til din webshop.

Du skal altså tage stilling til, om du skal have en ScanNet, Shopify, Magento, Shoporama, WooCommerce eller lignende shopløsning.

Mit råd er, at du bruger en del tid på at undersøge og tale med de enkelte shopudbydere. Gerne ad flere omgange.

Og brug også tid på at tale med nogle af deres kunder. Meget gerne nogen som har en shop i stil med det du gerne vil bygge (undlad at fortælle, at du bliver en konkurrent).

Når du har truffet dit valg, så kan vi begynde at tale omkring design. Ikke før!

Min tilgang til at drive en online forretning er: ”Du skal tjene penge hurtigst muligt”.

Så når jeg bliver spurgt om hvor mange penge du skal bruge på design i den indledende fase, så vil mit svar være: ”meget lidt”!

Jeg vil gå så langt som til at anbefale, at du benytter et standard design som webshopudbyderen allerede har og starter der. Du kan altid lavet designet om, når du begynder at tjene penge.

Det eneste jeg synes du skal bruge lidt penge på, er et logo. Det giver et seriøst look når en ny kunde besøger din butik.

Min anbefaling er, at gå på Fiverr.com og bestille 3-5 forskellige logoer og vælge det pæneste. Det bør koste dig omkring 200 kroner (max).

Du kan altid få lavet et nyt logo senere, når du tjener penge og du alligevel skal have lavet et nyt og unikt design.

Omkostning: 200 kroner

Hvor mange penge ville du bruge på designimplementering, designtilpasning og konfiguration af webshopplatform?

Dette spørgsmål er relativt let, for da jeg ikke mener, at du skal have et specielt design til at starte med, så er der hverken implementering eller tilpasning.

At indsætte dit logo skulle meget gerne være så let, at du kan gøre det selv (hvilket gør det gratis).

Konfigurationen af webshoppen bør som udgangspunkt heller ikke tage ret lang tid. Har du valgt et godt system, så bør det meste være sat optimalt op på forhånd.

Kræver systemet alt for mange rettelser for at kunne fungere, så har du valgt det forkerte system.

Et godt webshopsystem bør også have enten gratis support og/eller gode guides der forklarer dig hvordan du opsætter kategorier, produktsider, kvitteringssider osv. osv.

En ting som ER vigtig, er selve strukturen på din webshop.

Altså hvordan du skal sætte det op med kategorier og underkategorier + produktsider og diverse informationssider + evt. en blog.

Til det formål vil jeg anbefale to ting:

  • Brug tid på at læse artikler på nettet om emnet. Der findes flere gode derude.
    Se fx. her og her.
  • Hyr en webshopkonsulent 1-2 timer for at få input på den løsning du selv er kommet frem til (inden den implementeres).

I dette tænkte eksempel har du kun 10 produkter på hylderne. På sigt kommer du til at have mange flere (håber jeg) og derfor skal du tænke fremtiden ind i din struktur også.

Du skal altså forestille dig, hvordan din shop kommer til at tage sig ud om 2, 3 eller 5 år.

Prisen for en konsulent vil nok ligge omkring 1.000 kroner i timen, så i alt vil det koste omkring 2.000 kroner.

Omkostning: 2.000 kroner

Hvor mange penge ville du bruge på indhold, og hvilken type indhold vil du skabe?

Også her vil jeg anbefale, at du undlader at bruge penge, men i stedet investerer din tid.

Du kender dine produkter bedre end nogen anden, så DU bør selv skrive dine tekster.

Her til at starte med er der tale om 10 produkter, så omfanget er meget begrænset.

Dertil kommer måske en eller to kategorisider og lidt forskelligt kontakt, om os, betingelser osv. sider.

Altså en overkommelig opgave som du kan og bør klare selv (her til at starte med).

Når din forretning kører, du tjener penge og der kommer flere produkter på hylderne, så kan du overveje at hyre hjælp til at skrive teksterne.

Så i forhold til ”indholdstype”, så er min anbefaling, at starte med at få gode, lange og informative produkttekster på din side.

Ligeledes skal kategorisiderne være gode og hjælpe læseren til at foretage den rigtige beslutning/køb.

Tidligere nævnte jeg muligheden for en blog. Det er IKKE der jeg vil anbefale du starter, da du har rigeligt andet at give dig til. Men du skal have muligheden senere… det kan nemlig på sigt generere rigtig mange salg.

Omkostning: 0 kroner

Hvor mange penge ville du bruge på SEO, og hvilke SEO discipliner ville du primært arbejde med?

En af forudsætningerne for at komme til at tjene penge på din webshop er, at du får besøgende til at komme forbi din side og se dine produkter.

Kommer der ingen forbi, så sælger du med garanti heller ikke noget og tjener ingen penge.

Søgemaskineoptimering (SEO) er ikke et ”quick fix” og rettelser du foretager i dag, vil først kommer til at slå igennem 1, 3 eller måske 6 måneder senere.

Der er heller ikke nogen ”facitliste”, så meget vil bygge på erfaring og mavefornemmelse.

Den erfaring og mavefornemmelse kan du af gode grunde ikke have selv på dag 1.

Den kommer med tiden og det er noget du bør bruge tid på selv at blive dygtigere til. Om ikke andet så fordi, det vil påvirke hvordan du skriver tekster og du vil lettere kunne spotte de ”dårlige SEO eksperter” derude.

Da vi i et af punkterne ovenfor fik lagt et godt fundament for sidens struktur, så vil de næste to discipliner handle om hhv. ”on-site” og ”off-site” optimering.

On-site er: teksten, strukturen, hastigheden og andre tekniske aspekter på din webshop.

Off-site er: linkbuilding, Google My Business og andre former for omtale og PR.

On-site:

Med kun 10 produkter i shoppen er opgaven relativt enkel. Det vil dog alligevel give mening, at få en SEO ekspert med på råd.

Jeg forudsætter igen, at du har fået valgt en god shopløsning og at dine muligheder for at definere titler, meta beskrivelser, url-struktur, diverse markup osv. er relativt lige til.

Et gæt vil derfor være, at du kommer ret langt for 10.000 kroner.

MEN hvis din shopløsning er dårlig, så kan det hurtigt blive dyrere.

Denne indledende opsætning og hjælp fra en SEO ekspert, vil kunne genbruges til yderligere produkter du tilføjer til shoppen, uden at det bør kræve ret meget ekstra hjælp.

Off-site:

Som jeg nævnte tidligere, så er SEO noget der tager tid. En investering i dag, vil først give et afkast et stykke ned ad vejen.

Men det betyder ikke, at du skal gemme det til senere. Det betyder kun, at du skal sætte de væsentligste ting i gang i dag og så kan du skrue op senere.

Min anbefaling vil her være, at du køber hjælp til at få et par indledende gode links og at du enten selv eller med hjælp, for opsat din Google My Business side.

Også her vil jeg mene, at du kan komme ret langt for 10.000 kroner eller noget i den stil.

OBS: der er mange som bygger ”dårlige” links, så vær meget på vagt omkring hvem du hyrer til at hjælpe dig.

Omkostning: 20.000 kroner

Hvor mange penge ville du bruge på Google Adwords, Bing Ads og anden PPC-annoncering?

Som jeg nævnte tidligere, så kræver det besøgende til din side for at komme til at sælge noget og dermed tjene penge som kan geninvesteres.

Google Adwords er nok den hurtigste måde, at få relevante trafik til din side.

Det gode er, at tallene hurtigt fortæller, hvad der virker og hvad der ikke virker.

MEN igen kræver det, at du har en dygtig Adwords ekspert til at hjælpe dig og som forstår, at dit mål er, at tjene penge hurtigt.

Ikke alle Adwords eksperter er lige gode og kan du finde en som har erfaring med netop de produkter du sælger, så vil det kunne spare dig for en del konsulenttimer.

I de ovenstående punkter har jeg i alt anbefalet at investere 22.200 kroner. Det betyder altså, at der er 77.800 kroner tilbage.

Nedenfor er der et punkt omkring e-mail markedsføring og der vil jeg også gerne bruge lidt penge.

Derfor vil jeg her anbefale, at du investerer de 70.000 kroner. Det er vigtigt, at du finder en konsulent som kan hjælpe dig på få timer, så der bliver flest mulige penge til at kaste efter Google annoncerne.

Omkostning: 70.000 kroner

Hvor mange penge ville du bruge på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?

Til at starte med ville jeg ikke bruge penge på de sociale medier. Hverken på opsætning eller annoncering.

Afhængigt af din målgruppe, så bør du sikkert kun starte med et enkelt socialt medie (mest sandsynligt er det Facebook).

Opsætning af en firma Facebook side er nemt og der findes talrige guides på nettet til hvordan man gør. Du kan fx. finde en stor guide her.

Min anbefaling er derfor, at det er noget du gør selv og så engang overvejer, at få hjælp til at gøre det bedre. Det bør ikke være en prioritet fra dag 1.

Igen… fokus er på at tjene penge. Ikke at ”se godt ud” 🙂

Omkostning: 0 kroner

Hvor mange penge ville du bruge på annoncering på de samme sociale medier?

Som nævnt vil jeg ikke bruge penge her som udgangspunkt.

Der kan være undtagelser hvor annoncering på Sociale Medier vil være en bedre investering end Adwords, men i dette tænkte eksempel, så vil jeg anbefale Adwords som den primære kilde.

Omkostning: 0 kroner

Hvor mange penge ville du bruge på Email-marketing  – herunder automation og opbygning af modtagerliste og kampagner?

De fleste besøgende der kommer forbi din nye webshop vil ikke komme til at købe noget!

Overrasket??

Du skal nok regne med, at de 98-99% kigger på din side og forsvinder igen.

Umiddelbart er det super ærgerligt og derfor er det vigtigt, at se om ikke du kan ”fange” dem på anden vis. Altså få dem til at lægge deres e-mail, så du selv kan kontakte dem igen og igen og igen…

De sidste penge op til de 100.000 kroner (hvilket er 7.800 kroner) vil jeg gerne bruge på, at få opsat et system til at opsamle e-mails + til at udsende e-mails.

Der findes utallige gratis og betalte guides derude omkring hvordan man optimalt laver e-mail markedsføring for webshops. Så brug noget tid på at læse og lære.

To blogs jeg kan anbefale dig at følge og læse med på er:

Begge har en masse gode indlæg om ecommerce emner og e-mail marketing.

Du har måske hørt om MailChimp?

De første 2000 på din nyhedsbrevesliste er gratis, så det er et oplagt sted at starte.

Hvilken popup eller slidein skal du vælge?

Tal med din webshopleverandør og hør hvad andre bruger på deres løsning.

…og tal så med ”de andre”. Hør deres erfaringer – Gode som dårlige! Og derefter kan du træffe dit valg.

Omkostning: 7.800 kroner

Hvor mange penge ville du bruge på offline markedsføring?

Til at starte med ville jeg ikke bruge penge på offline markedsføring.

På sigt er det noget der bør undersøges nærmere og meget vil afhænge af hvilke produkter du sælger.

Omkostning: 0 kroner

Hvor mange penge ville du bruge på andre områder?

Alle pengene er brugt på de ovenstående punkter, så der er ikke mere tilbage at investere.

Skulle jeg alligevel komme med et område, hvor du kan overveje at investere nogle penge, så er det på et medlemsskab til Marketers.dk.

Det siger jeg ikke fordi det er min egen forretning, men udelukkende fordi, det er svært at drive en profitabel webshop. Specielt når man starter som helt ny og ikke ved noget som helst.

Marketers.dk forummet består af hundredevis af dygtige online marketing folk. Både webshopejere, konsulenter, affiliates og lignende. Alle med stort kendskab til at tjene penge på nettet.

Og er du først medlem, så kan du stille alle de spørgsmål du vil ganske gratis. Du skal altså ikke sidde med alle spørgsmålene og tvivlen selv.

Brug for anbefalinger af et shopsystem? – Det kan du få.

Brug for anbefalinger af gode konsulenter? – Det kan du få.

Brug og input til webshop, produkter, logo og lignende? – Det kan du få.

Brug for et los bagi? – Jeg vil i hvert fald gøre mit for at hjælpe 🙂

Kort sagt, så kan du spørge om ALT og forvente at få et eller flere kompetente svar retur (hurtigt).

Håber du kunne bruge ovenstående og har du spørgsmål, så fang mig på Twitter: @mikaelrieck.

Casper Blom

Casper BlomMit navn er Casper Blom. Jeg er 24 år gammel (eller ung?) og startede min første webshop som 12-årig. Her solgte jeg billige brugte golfbolde. Dengang havde jeg ingen penge at bruge (mine forældre arbejder i banker, så de ville ikke låne mig noget), så derfor er det jo et mega privilegium hvis man havde 100.000 kr. Jeg vil dog lige tilføje, at det langtfra kræver 100.000 kr. for at komme i gang!

Jeg lever i dag af at sælge antivirus igennem chilisecurity.dk.

Hvor mange penge ville du bruge på andre områder?

Hvis jeg havde 100.000 kr. Så ville jeg uden tvivl starte med at finde en webshop der var til salg. Der bliver solgt rigtig mange webshops, og fælles for dem alle er at de er alt for billige. Jeg mener at det er fuldstændig misforstået at alle starter webshops fra bunden. Der ligger rigtig meget værdi i gamle webshops – nyhedsbrevstilmelding, facebook side, kundekreds, SEO-værdi på ens domæne mv.

Derfor ville jeg uden tvivl starte med at undersøge markedet på eksempelvis Saxis.dk, for at se om der var en billig shop til salg. Jeg ville finde en webshop i prisklassen 50.000 kr. I den prisklasse kan du typisk få en shop med en lille omsætning og et mindre varelager. Alle børnesygdomme er rettet og de har måske allerede gjort sig nogle dyre erfaringer som du kan få ’gratis’. Når jeg så overtog webshoppen ville jeg bruge penge på følgende:

Hvor mange penge ville du bruge på design af shoppen?

Det kommer meget an på hvordan shoppen man overtager ser ud. Jeg ville være lidt kynisk og se på to ting;

  1. Er den mobilvenlig? Hvis nej, så brug de penge det kræver. Den SKAL virke på mobil.
  2. Er checkout-flowet nogenlunde overskueligt? Kig på konkurrenterne og vurder om dit er mindst ligeså godt.

Hvor mange penge ville du bruge på designimplementering, designtilpasning og konfiguration af webshopplatform?

Jeg ville bruge de penge det krævede på at få ovenstående implementeret, typisk 5-10.000 kr.

Hvor mange penge ville du bruge på indhold, og hvilken type indhold vil du skabe?

Jeg ville bruge 5-10.000 kr. Med 100% fokus på at skabe relevant indhold til søgemaskinerne. Jeg ville sørge for at alle kategorier og produkter havde nogle gode forklarende tekster.

Hvor mange penge ville du bruge på SEO, og hvilke SEO discipliner ville du primært arbejde med?

Det kommer meget an på hvordan shoppen teknisk set var skruet sammen. Jeg ville bruge 7-10.000 kr. Hos et af SEO bureauerne på en teknisk gennemgang, og derefter få rettet de væsentlige fejl. Derefter ville jeg lave linkbuilding fra de ressourcer jeg selv havde adgang til og eventuelt krydre det med køb af nogle gode links fra nogle relevante steder.

Hvor mange penge ville du bruge på Google Adwords, Bing Ads og anden PPC-annoncering?

Jeg ville teste det af med 3.000 kr. Hvis det virkede, så ville jeg skrue op. Jeg ville i starten kun teste Adwords, da den største volumen klart er at hente her.

Hvis man er i et homogent marked hvor der ofte sammenligne priser ville jeg også anbefale mig alle prissamenligningstjenesterne som Pricerunner, Kelkoo mv.

Hvor mange penge ville du bruge på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?

Jeg ville ikke bruge nogle penge på at være tilstede på disse platforme. Jeg ville skabe content, men ikke bruge penge på det.

Hvor mange penge ville du bruge på annoncering på de samme sociale medier?

Jeg ville teste det af med 3.000 kr. Hvis det virkede, så ville jeg skrue op.

Hvor mange penge ville du bruge på Email-marketing  – herunder automation og opbygning af modtagerliste og kampagner?

Jeg ville bruge 3-5.000 kr. På at få sat den sejeste automation kampagne op samt få lavet de første 4 nyhedsbreve til eksisterende modtagere. Derefter ville jeg analysere på alle kampagnerne og se på resultaterne om det kan betale sig at køre videre med dette.

I starten ville jeg sørge for at få aktiveret så mange som muligt fra den gamle database (hvis du har overtaget en webshop) og eventuelt sælge ud af varelageret, hvis der er nogle varer du gerne vil af med. Det kan være yderst værdifuldt at beholde disse kunder. Det er ofte her at guldet ligger!

Hvor mange penge ville du bruge på offline markedsføring?

0 kr.

Benny Christen Grandahl

Benny Christen GrandahlMedstifter og partner i webtextshop, uddannet Cand. Comm og har arbejdet professionelt med tekst i snart 30 år. De seneste 10 år har jeg primært arbejdet med digitale udgivelser, e-learning, online marketing, SEO og udvikling af content marketing og webtekster.

Har bl.a. stået for content marketing-strategi, koncept for produkt- og kategoritekster m.v. for en række danske webshops.

Hvor mange penge ville du bruge på design af shoppen?

Det er nemt at brænde alle pengene af på design og designimplementering og konverteringsoptimering alene. Det er forholdsvist dyrt, hvis det skal laves på dansk grund. Men det er nødvendigt, hvis det skal passe til danske forhold.

Skulle der spares nogle penge på de to poster, må det blive designet. Det tør jeg godt lægge ud i verden. Men i stedet for at gå efter en billig inder eller filippiner, ville jeg gå efter en spansk designer. Her kan du få et virkelig flot, lækkert, moderne og meget lig dansk webdesign til omkring 20 til 40 %, hvad det koster herhjemme. Fordi vi begge er europæere, slipper vi for de der kulturelt betingede ”fejl” og mærkelige farvevalg, som du får, hvis du f.eks. vælger en indisk løsning.

Er du ikke til at kommunikere på engelsk, vil jeg vælge et af de mindre danske designbureauer til opgaven, der har bred erfaring med de forskellige webshopsystemer. Her får du også rigtig meget design for pengene.

Hvor mange penge ville du bruge på designimplementering, designtilpasning og konfiguration af webshopplatform?

Designimplementeringen kan også godt lægges hos de spanske ressourcer. Men når det kommer til konverteringsoptimering, designtilpasning og konfiguration af især betalingsprocessen, vil jeg ikke gå på kompromis med noget. Her skal der danske ressourcer til, fordi de af helt naturlige grunde har et bedre kendskab til dansk mentalitet og tankegang – og det er vigtigt, når der skal skabes det mest flydende flow i kunderejsen og gennem check-out.

Samlet set ville jeg nok kaste omkring en femtedel af pengene – altså 20.000 – efter design, implementering og konfiguration. Så jeg er godt klar over, at det ikke bliver det vildt avancerede, jeg får for de penge.

Hvor mange penge ville du bruge på indhold, og hvilken type indhold vil du skabe?

Til gengæld vil jeg satse boksen på indholdet. Naturligvis nok fordi, det er det, jeg har mest forstand på, selv om jeg rent faktisk har datalogi som mit andet ben af min Cand. Comm. og derfor også kender en god del til teknikken bag webshoppen.

Men det skyldes så sandelig også, at jeg har set, hvor stor effekt godt indhold har på en webshop. Det gælder hele vejen fra kategori- og produkttekster over blogindlæg, indkøbsguider og artikler og til det indhold, der anvendes til linkbuilding fra andre hjemmesider, blogs og online medier.

Alt for mange webshop-ejere negligerer værdien af en god og relevant produkttekst, der kan italesætte fordelene og imødegå de mest udbredte indvendinger. Vi køber med følelserne, ikke på grund af produktegenskaberne. Samtidig kan teksten være med til at give dine produkter bedre placeringer i søgeresultaterne.

Med indhold mener jeg både tekst, billeder, infografikker, videoer, explainers og eventuelt også en serie podcasts. For tekst gør det ikke alene. En webshop skal ses som et online magasin, hvor kategorisiderne virker som en indkøbsguide for produkterne i kategorien og produktteksterne både fortæller om fordelene ved produkterne og giver tips og tricks til brugen – eller linker til artikler, som gør det. Det kræver ikke kun tekst, men også gode videoer, billeder og andet indhold.

Alt i alt ville jeg nok brænde omkring 35-50.000 kroner af på indholdet på og omkring webshoppen, samt godt kvalitetsindhold til linkbuildingformål på gode og respekterede online medier. Men ja, jeg er naturligvis miljøskadet.

Hvor mange penge ville du bruge på SEO, og hvilke SEO discipliner ville du primært arbejde med?

Gennemtænkt og velstruktureret SEO er en vigtig parameter for at dine produkter dukker op i søgeresultaterne. Med gode produkttekster og godt indhold, gør du livet lidt nemmere for SEO-folkene, men stadig kan du hurtigt brænde 10-20.000 kroner af på det.

Hvor mange penge ville du bruge på Google Adwords, Bing Ads og anden PPC-annoncering?

Gode produkttekster giver dig en besparelse på dine AdWords, fordi du oftest kan vinde budrunderne med et lavere bud end konkurrenterne. Det skyldes, at godt indhold på den side din annonce linker til, giver dig en højere quality score, når Google skal beregne, hvem der får en af de fire annoncepladser.

Til gengæld mener jeg ikke, at AdWords i dag er nær så vigtige, som Facebook-annoncer er. Det kommer naturligvis an på hvilken branche, du sælger varer inden for. Sælger du f.eks. erotisk legetøj og anden ”sin stock”, er Facebook jo ikke en mulighed, når du skal markedsføre din shop.

Hvor mange penge ville du bruge på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?

Uanset hvad du sælger i din webshop, er det vigtigt med en stærk tilstedeværelse på Facebook og eventuelt nogle af de ”unge sociale netværk”, hvis du sælger mere kreative eller mode-produkter. Det kræver en stærk og veltilrettelagt indholdsplan, der er lagt med ind i budgettet for indhold til webshoppen.

Hvor mange penge ville du bruge på annoncering på de samme sociale medier?

Skal jeg annoncere online, skal det være på Facebook – også selv om jeg sælger B2B-produkter. For dels har folk det samme hoved på, når du tjekker deres Facebook-opdatering og dels kan du nemmere tilpasse dine annoncer til meget snævre målgrupper og derved nøjes med et lavere annoncebudget, hvis du ikke har så mange penge at annoncere for i starten.

Samtidig giver Facebook-pixlen og brugen af retargeting på Facebook dig mulighed for at bygge nogle målrettede serier af annoncer, der bedst kan sammenlignes med den autoresponder, du har til at køre din e-mail marketing. Det kræver blot en række gode artikler, der bringer folk målrettet videre på deres kunderejse, hvis de ikke er helt klar til at købe af dig endnu.

Så på den måde kan du gå målrettet efter bestemte målgrupper og få dem til at komme tilbage til din webshop igen og igen, uden at de skal tilmelde sig jeres mailingliste eller noget som helst andet. De skal bare reagere på de annoncer eller sponserede poster, du viser dem, alt efter hvilke sider de har besøgt på f.eks. webshoppens blog.

Og vil du have folk til at tilmelde sig jeres nyhedsbrev, er det væsentlig nemmere at gøre med lead ads på Facebook, hvor de bare skal klikke på en enkelt knap, frem for at udfylde en formular på webshoppen. Brug eventuelt retargeting til at fange de besøgende, når de kommer ind på Facebook næste gang.

Tror jeg til at starte med vil sætte en 5.-10.000 kroner af til Facebook-annoncering og så satse på, at der kommer omsætning i butikken til et løbende budget fremover.

Hvor mange penge ville du bruge på Email-marketing  – herunder automation og opbygning af modtagerliste og kampagner?

Alt for mange webshopejere bruger kun deres mailingliste til at sende tilbud ud med. Det giver nok noget salg, men hvorfor ikke få skrevet en stærk og engagerende serie automatiske e-mails til din autoresponder. Rigtigt komponeret kan det give endnu mere salg og mersalg.

Udviklingen af indhold til autoresponderen er med i content-budgettet og opsætningen af f.eks MailChimp og tilpasning af mailtemplate er med i designbudgettet.

Hvor mange penge ville du bruge på offline markedsføring?

Lad mig sige det kort: Ikke en krone.

Hvor mange penge ville du bruge på andre områder?

Jeg tror ikke jeg har flere penge tilbage, så det må vente, til min webshop har tjent nogle penge.

Andreas Lolk

Andreas LolkJeg har arbejdet med PPC annoncering siden 2009 i både Skandinavien og USA. I 2017 startede jeg et nyt bureau fokuseret på at hjælpe ehandelsvirksomheder til at vækste igennem skalerbare AdWords kampagner. Vi hjælper danske webshops igennem PPC Profit, og har bl.a. udgivet et hammerpopulært indlæg omkring de største fejl webshops begår med AdWords.

Hvor mange penge ville du bruge på design af shoppen?

25.000 kr.

For mig er designet på min webshop alfa og omega. Du får kun ét forsøg til at overbevise brugeren om, at du er det rigtige valg og det skal gøres igennem det rigtige førstegangsindtryk. Alt andet kan være lige meget. SEO, AdWords, udvikling, osv. er ligegyldigt, hvis du sender brugerne til en webshop, der ikke hjælper dem på sin vej.

En god designer, der kender til brugeradfærd på webshops koster penge. Selv 25.000 kr. vil ikke få dig særlig langt, og hvis jeg havde behov for det ville jeg tage penge fra Facebook (7.500 kr.) og yderligere 7.500 kr. fra Google AdWords, så budgettet til designet ville komme op på 35.000 kr.

Hvor mange penge ville du bruge på designimplementering, designtilpasning og konfiguration af webshopplatform?

10.000 kr.

Jeg ville vælge en super enkel platform (fx Shopify), som jeg kunne få en freelancer til at ”udvikle” for mig. Jeg kan leve med, at shoppen bliver lavet med skrabet kode i første omgang. Den skal stadig være hurtig, men da vi bygger shoppen på en platform, der allerede har et godt fundament og designet bare skal skrues sammen, burde det være lige til.

Hvor mange penge ville du bruge på indhold, og hvilken type indhold vil du skabe?

Jeg kender mine produkter bedst selv, da jeg har startet en webshop jeg ved noget om. Jeg vil derfor skrive mine egne produkttekster og andet indhold.

Jeg vil dog bruge 15.000 kr. på at få en copywriter til at optimere mine vigtigste tekster (fx forside), og generelt få budskabet til at spille 100%. Dette er et lige så vigtigt område, som designet. Designet kan være ligegyldigt, hvis jeg bare fylder den forkerte tekst ind i designet. At få en erfaren, kompetent copywriter ind over kan få dit budskab til at lyde 10 gange mere professionelt end du nogensinde kan få det til at være selv.

Hvor mange penge ville du bruge på SEO, og hvilke SEO discipliner ville du primært arbejde med?

10.000 kr. fordelt primært på søgeordsanalyse og titel/beskrivelsesskrivning. Jeg skal have min forside, produktsider, kategorisider, mv. til at være fokuseret mod de rette søgeord fra start. Dette kan et kompetent SEO-bureau hjælpe mig med. Jeg kunne til dels bare vente på at jeg får data ind fra mine AdWords kampagner, men mine AdWords kampagner vil ikke fortælle mig noget om

Da det er en mindre shop og jeg ville vælge en starter-pakke fra et mindre bureau tror jeg, at jeg ville komme langt nok for 10.000 kr. Det kan dog være for lidt, og jeg ville være bekymret for om jeg ville ende hos en ”dyr amatør”.

Hvor mange penge ville du bruge på Google AdWords, Bing Ads og anden PPC-annoncering?

25.000 kr.

Givet, at jeg har produkter, som brugerne generelt leder efter selv og hvor jeg ikke skal bygge kendskab til produktet, ville jeg bruge størstedelen af mine annonceringskroner på Google AdWords. Hvis jeg ikke har produkter, som folk allerede søger efter (ville jeg starte om igen). Spøg til side, men jeg ville alle pengene i Facebook og indkøb af email-lister i stedet.

Min webshop er designet flot. Budskabet er lige i skabet. AdWords kan nu sørge for, at min shop bliver vist foran forbrugere, der aktivt leder efter mine produkter.

Med kun 10 produkter vil de 25.000 kr. være mere end rigeligt, og jeg ville kunne være profitabel rigtig hurtigt.

Det er værd at bemærke, at jeg kunne ville bruge penge på almindelige søgeannoncering, samt Shopping.

Hvor mange penge ville du bruge på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?

2.500 kr. på professional grafik til cover photos mv. til Facebook og Instagram. Jeg ville selv sætte siderne op, da der er adskillige guides derude, men jeg ville ikke kunne designe flotte covers og generel grafik til at bruge i Facebook opslag mm.

Jeg ville ikke bruge tid på LinkedIn, da det er B2B.

Hvor mange penge ville du bruge på annoncering på de samme sociale medier?

7.500 kr. hovedsageligt fokuseret på dynamisk produktannoncering (remarketing), resten vil gå på at bygge mails.

Hvor mange penge ville du bruge på Email-marketing  – herunder automation og opbygning af modtagerliste og kampagner?

0,-

Dette er lidt problematisk, men jeg ville faktisk ikke gøre noget her til at starte med. Jeg ville bruge 100% af mine penge på områder, hvor jeg kan skabe omsætning. Med den nyskabte omsætning vil jeg derfra kunne investere i områder, som email markedsføring, som jeg mener er alfa og omega for webshops.

Email markedsføring er dog fokuseret på at få mere ud af de emails du har opfanget (nyhedsbrevstilmeldinger og kunder). Da vi ikke har nogle email-adresser fra start, og den mængde emails vi vil få i de første par uger/måneder vil være minimal synes jeg ikke, at det er værd at gøre noget her til at starte med.

Hvor mange penge ville du bruge på offline markedsføring?

0,-

Spild af penge, hvis du kun har 100.000 kr.

Hvor mange penge ville du bruge på andre områder?

5.000 kr. på brugertests (potentielt klippekort, jeg husker ikke de specifikke priser). Dette ville jeg potentielt bruge tidligt i forløbet, og sammen med min copywriter. Det er vigtigt at forstå hvordan brugerne bevæger sig på på shoppen, hvordan de reagerer til dine produkter, dine tekster osv. Brug brugertests til tidligt at finde ud af hvad du skal ændre.

Henrik Andersen

Henrik AndersenPartner hos Confero.dk gennem 10 år. Confero leverer Magento webshops i både B2B og B2C branchen samt TYPO3-installationer til alle typer virksomheder og foreninger. Derudover indehaver af gaveinspiration.dk og en række andre affiliatesites.

Hvor mange penge ville du bruge på design af shoppen?

Jeg ville uden tvivl basere mit design på en gennemarbejdet standard template, som mange andre allerede har succes med.

Så det vil sige ca. 1000 kr. Efter min mening er der mange webshopejere der bruger alt for meget krudt her. Det er slet ikke nødvendigt.

Hvor mange penge ville du bruge på designimplementering, designtilpasning og konfiguration af webshopplatform?

19.000 kr. Det vigtigste er at få et pænt design og en standard konfiguration hurtigst og billigst muligt, så jeg kan fokusere på indhold,  markedsføring, samt arbejde hen i mod en hurtig lancering.

Jeg ville (naturligvis) vælge en Magento løsning, med en rigtig god template og lade en grafiker bruge et par timer på at arbejde med farver, skrifttyper, call to actions osv., så shoppen kommer til at blive pæn, indbydende og funktionel hurtigst muligt.

På denne måde får jeg en shop, der ser ud af meget mere, end den har kostet, og som virker bedre fra dag 1 end de fleste nydesignede løsninger. I hvert fald hvis jeg vælger den rigtige template, som i forvejen er købt af tusindvis af shopejere verden over, har et stort community der vedligeholdes og hvor der er langt 10.000-vis af udviklings- og designtimer i.

Hvis du vælger at lave et unikt design, så starter du stort set fra nul, og du ender med at bruge mange penge på noget der ikke engang bliver halvt så godt som de bedste standardløsninger.

Med den helt rigtige standard løsning og hosting, ved jeg også at det tekniske grundlag for succes med synlighed er på plads. Det vil sige at templaten er kodet helt rigtigt, shoppen er sat rigtigt op i forhold til at undgå Duplicate Content og at webshoppen loader lynhurtigt.

Magento er i en standard opsætning ret håbløs i forhold til SEO, men jeg kender et webbureau der har en god standard løsning der er klar til de danske marked og hvor de gængse fejl i forhold til succes med synlighed er ryddet af vejen. 😉

Hvor mange penge ville du bruge på indhold, og hvilken type indhold vil du skabe?

20.000 kr. Jeg ville hyre en dygtig tekstforfatter, med styr på SEO, til at skrive mine produkttekster og vigtigste kategoritekster, sådan så denne del tager sig godt ud, virker sælgende og ikke indeholder fejl.

Skribenten skulle også udforme title tags og meta description til de udvalgte kategori- og produktsider.

Gode og fejlfri tekster er vigtige både i forhold til brugere og søgemaskiner, og her er der mange der sparer på pengene efter min mening.

Det gør jeg faktisk også selv i dette scenarie, men det er fordi de andre områder bestemt også er vigtige, og det hele hænger sammen for at opnå succes.

Der er dog ingen tvivl om jeg ville bruge endnu flere penge på godt indhold, hvis budgettet var til det. Jeg ville bruge flere penge på at besvare brugernes spørgsmål i artikler, samt lave dybdegående artikler inden for min niche.

Hvor mange penge ville du bruge på SEO, og hvilke SEO discipliner ville du primært arbejde med?

Jeg ville selv lave en søgeordsanalyse, så jeg kunne finde alle de vigtigste søgeord og sætninger for min webshop.

Det er ekstremt vigtigt at der er styr på teknisk SEO, samt at shoppen er lynhurtig. Denne del er der dog styr på allerede fra starten ved at vælge en god standard løsning.

Derfor ville jeg bruge 15.000 kr. på kvalitetslinkbuilding i den første periode. Du kan komme rigtig langt med onpage SEO, men der skal også links til.

Derfor ville jeg lave alle de gode links jeg selv er i stand til at skaffe selv i starten, men også hyre en dygtig linkbuilder til at lave nogle gode links til min shop i den første periode.

Hvor mange penge ville du bruge på Google Adwords, Bing Ads og anden PPC-annoncering?

0 kr. Dermed ikke sagt at Adwords og Bing annoncering ikke er vigtigt. Min opfattelse er blot, at du skal have et langt højere budget for at få succes med Adwords annoncering.

Da jeg ikke selv er dygtig nok til Google Adwords, og mener at budgettet er for lille til at det giver mening at hyre en konsulent til at sætte det op, mener jeg at pengene er bedre brugt på andre områder i begyndelsen. Derudover er kampen og de gode annonceplaceringer på Google.dk benhård og de giver høje klikpriser.

Jeg tror at det giver mere mening at annoncere på Facebook i begyndelsen.

Hvor mange penge ville du bruge på sociale medier som Facebook, Instagram og LinkedIn?

10.000 kr. Jeg ville starte med Facebook som det eneste sociale medie og bruge pengene på opsætning af profil og udformning at de første opslag – evt. så der er noget til den første periode.

Hvor mange penge ville du bruge på annoncering på de samme sociale medier?

10.000 kr. Her ville jeg først og fremmest satse på retargeting med integration til shopplatformen, men også et par opstartannoncer, hvis der også er budget til det.

I forhold til Google AdWords er der på Facebook knap så stor konkurrence og dermed kan du måske få mere ud af dine annoncekroner som nystartet.

Jeg ville i hvert starte her, og så først overveje Google Adwords senere i forløbet.

Hvor mange penge ville du bruge på Email-marketing  – herunder automation og opbygning af modtagerliste og kampagner?

15.000 kr. Jeg ville bruge pengene på at udvikle en god metode til at øge modtagerlisten. Derudover ville jeg få det tekniske setup til automatiske emails til at spille, samt kæle for indholdet i disse emails. Her tænker jeg f.eks. den der har forladt en indkøbskurv en serie af emails, der forsøger at få dem til at gennemføre købet.

Er der flere penge i budgettet, ville jeg få lavet de første kampagner. Det kunne f.eks. være nyhedsbreve med gaveideer til højtider, nyhedsbreve der spiller på aktualitet osv.

Hvor mange penge ville du bruge på offline markedsføring?

0 kr. Jeg skal mestre alle online markedsføringskanaler før jeg overhovedet tænker på offline markedsføring af en webshop.

Hvor mange penge ville du bruge på andre områder?

Jeg ville bruge 10.000 kr. på at komme i gang med affiliate marketing som salgskanal via netværket partner-ads.com og evt. også benytte mig af Pricerunner. Får du opsat et XML produkt feed kan det både benyttes af Pricerunner, Partner-ads og senere også Google Shopping og andre services.

Jeg antager at jeg kan give mine sælgere (affiliates) 10% i provision og stadig tjene penge på mine produkter. Affiliate er en fantastisk måde at skabe relevant trafik på – og du skal kun udbetale provision til dine sælgere når de rent faktisk har solgt noget.

Derudover er der ingen tvivl om at budgettet for dette scenarie er utrolig stramt, og der skal over tid puttes endnu flere penge i markedsføring af webshoppen hvis den skal blive en succes.

Hvis jeg pludselig fik 200.000 mere at gøre godt med, ville jeg bruge flere penge på nogle af de områder hvor jeg allerede er i gang – og en god portion til at få startet op på Google Adwords. Det er min erfaring at der skal postes ret mange penge i Adwords før det bliver en succes. Først til en dygtig Adwords konsulent og løbende gerne væsentligt mere end 5000 kr. i måneden til selve annonceringen.

Derudover ville jeg primært bruge flere penge på linkbuilding, indhold og Facebook annoncering. Det vigtigste for en ny webshop er synlighed. Det er der mange webshopejere der slet ikke forstår (hurtigt nok), og de prioriterer derfor ofte helt forkert.

Det nytter jo ikke noget, at du åbner en flot webshop som ingen besøger. Det svarer til at åbne en fysisk butik midt ude på den grønlandske indlandsis.

Derudover vil jeg også sørge for at komme i luften med min webshop hurtigst muligt. Strukturen skal være på plads, sådan så jeg er sikker på at mine URL’er ikke ændrer sig, men derefter gælder det om at lancere hurtigst muligt, så din side indexeres af søgemaskinerne og du kan begynde at sælge.

Det dur ikke at du bruger måneder på kæle for detaljerne, når du kunne have solgt dine produkter i al den tid og arbejdet yderligere med din synlighed.

Desuden er finpudsningen inden lancering af en webshop ofte baseret på gætterier og shopejerens eller webbureauets holdninger, hvilket faktisk er ret tåbeligt, da det jo er brugernes mening der tæller. Og deres mening har du ikke en chance for at lære om, før du lancerer din webshop og kan begynde at dykke ned i data fra Google Analytics og lignende.

Til sidst vil gerne sige tak fordi du læste med. Imponerende at du nåede helt til slutningen. 🙂

Jeg håber at du fik noget ud af det og har lyst til at bidrage i kommentarfeltet. Hvis du har gode tips, kommentarer til det skrevne eller spørgsmål til nogle af eksperterne, så skriv en kommentar herunder.