Sådan fik jeg links fra pressen under stormen

Sådan fik jeg links fra pressen under stormen
Indlægget her er forfremmet til den offentlige Marketers blog fra Medlemmernes Blog. Det sker, når vi vurderer, at kvaliteten er tilstrækkelig høj, og når medlemmerne internt har givet indlægget en flot modtagelse. Forfatteren står selv på mål for indlægget, og det er ikke nødvendigvis et udtryk for Marketers.dk’s holdninger.

link-storm

Nogle af de links, som dufter rigtig godt i en marketers næse, og som er kræs, når vi snakker linkbuilding, er links fra pressen. Hvis du kan få dig et aktivt link fra en af de store aviser eller medier herhjemme, eller i udlandet sågar, så er det helt klart et af de bedre links, du kan få dig. Og du har alt ret til at fejre det, hvis det på et tidspunkt skulle lade sig gøre for dig.

Hvis du er en af de personer, der allerede har prøvet at få et link fra nogle af de store medier, så kan du sikkert huske den første gang, det skete. Den første gang er noget særligt – også indenfor sjove links – og ofte er det noget, du kan huske i lang tid fremover. Så inden du læser videre, så prøv lige at tænke tilbage på dengang, du fik dit første store link, og giv lige dig selv et klap på skulderen for det, hvis du skulle have forsømt det.

Ingen ekspert – blot en succeshistorie

Først og fremmest skal det siges, at det er første og eneste gang, jeg har haft hænderne nede i link-godteposen, så jeg er på ingen måde ekspert på området. Jeg har været på jagt efter det næste store link, men det er ikke kommet – endnu.

Men lad os nu komme til det mere interessante – nemlig det link som jeg fik hevet i land, og som du også kan få til dine egne sider fremover, hvis du er lidt rap på fingrene. Det link, som jeg har fået ind til min personlige blog, er inde fra DR nyhederne, og det er fra den følgende artikel:

links fra pressen

Mens stormen ’Bodil’ raserede landet i starten af december 2013, var der gang i den på Twitter, hvor rigtig mange mennesker tilbød en kop kaffe, et tag over hovedet eller en sofa du kunne overnatte på, hvis du var blevet fanget i Bodils store, grumme kløer.

Jeg sad den aften og fulgte lidt med på Twitter og i nyhederne, og jeg kunne læse hvordan den store dame brutalt rullede sig indover landet. Flere og flere begyndte at bruge hashtagget #husly til at tilbyde deres hjem til de ramte, og på et tidspunkt var der en gut, der skrev, at den første til at lave et kort over de her tilbudte hjem rundt om i landet, sikkert vil kunne hive noget PR ud af historien.

Ikke programmør? Gå alternativt til værks

Jeg sad og tænkte i et par minutter, og så besluttede jeg mig så for at give det et forsøg, inden en anden sikkert gjorde det. Og da jeg ikke er programmør, så måtte jeg gå til opgaven på den mere alternative måde. Så jeg åbnede simpelthen op for Google Maps, og så sad jeg manuelt og pinnede alle de her byer ind på et danmarkskort, hvor der var Twitter-folk, der tilbød husly.

Der kom hele tiden nye folk til på Twitter, som tilbød sofaer og overnatningsmuligheder igennem hashtagget, så jeg løb ikke tør for byer, jeg kunne plotte ind på kortet. Når du klikkede på en af de her røde pinde,  kom der en boks op, hvor du kunne klikke dig ind til den pågældende Twitter profil, som ville lægge hus til. På den måde kunne du nemt komme i kontakt med vedkommende over Twitter.

sådan fik jeg links fra pressen

Efter jeg havde oprettet kortet, lavede jeg en ny side på min personlige blog, hvor jeg smed embed linket ind til kortet. På den måde kunne jeg hive folk over på mit website i stedet for bare at pege dem direkte ind på kortet, og så ville folk også linke til min side, hvis de ville dele det med nogen.

Alt dette tog små 20-25 minutter, og jeg brugte nu et par minutter på at smide et par tweets ind med hashtagget #husly, så der kunne komme noget opmærksomhed på kortet.

links med god kvalitet

Og her stoppede mit arbejde sådan cirka. Jeg kunne selvfølgelig ikke lade være med at sidde og følge med i, om folk retweetede, eller om den fik anden opmærksomhed. Men det var jo ikke direkte arbejde.

Efter kort tid fik jeg en besked fra en fyr om, at jeg havde fået omtale på Jyllands-Postens hjemmeside, hvilket jo var fantastisk. Dog var der ikke noget link med, så det var kun omtale af mit navn og min twitterprofil, som du kan se på billedet herunder.links fra jp

Lidt ærgret over at jeg ikke havde fået et link, håbede jeg bare på, at der var nogle andre store sider, som ville få øje på mit fancy kort. Og kort efter tikkede dette tweet så ind:

kontat fra dr

Og inden få minutter kom der så en besked fra den samme person, der havde tippet mig om JP artiklen:

få links fra dr

Det var linket til den føromtalte DR nyhedsartikel, hvor jeg ganske rigtigt havde fået mig et meget fint link samt en god omtale, som du kan se herunder.

aktivt link fra dr

Resten af aftenen kom der desværre ikke flere flotte links, selvom jeg inderligt sad og håbede på, at jeg i kunne hive et enkelt eller to mere ud af det kreative kort. Jeg skal da heller ikke lægge skjul på, at jeg også havde TV2 News kørende i baggrunden i et godt stykke tid, for det kunne jo være, at linket kunne komme med i deres twitter-stream, som de havde kørende på skærmen. Dog uden held.

Men det er basalt set hashjacking, så vidt jeg har kunne læse mig til. Hvis det er noget, som du gerne vil læse mere om, så kan jeg helt klart anbefale dig at læse dette indlæg på Morten Vadskærs blog. Der kan du blandt andet læse om et par andre cases, hvor hashjacking er blevet brugt med succes.

Hashjacking er især essentielt at drage nytte af under breaking news, ligesom hele episoden med stormen. Der var voldsomt travlt på de sociale medier, hvilket også betød, at mange øjne var rettet mod nyt guf hele den aften, fordi det blev ret kedeligt at sidde og høre de samme nyhedsindslag hele tiden.

Kom med noget interessant og indkasser ved kasse et

Så hvis du kan bidrage med noget interessant eller en skæv vinkel under sådan en begivenhed så prøv lykken. I værste fald spilder du en halv times arbejde og dine tweets forsvinder i mængden. Men hvis du får succes med det, så kan det i bedste fald give besøgende, opmærksomhed, fantastiske links eller måske noget helt fjerde.

Tænk kreativt og anderledes og find ud af hvilket medie der passer bedst til det. Det kan være Twitter, som jeg brugte, men det kan også sagtens være Facebook, hvis det er derinde, der er gang i den. Nu var det bare Twitter, der blev brugt i det her tilfælde, men ofte er det jo også set, at der kan være godt gang i delinger, opdateringer og opmærksomhed under begivenheder inde på Facebook.

No experience needed

Sidder du derude, og har du ikke nogen erfaring med avanceret linkbuilding eller stærke links, så kast dig ud i hashjacking eller newsjacking, da der ofte er rigtig gode links at få der. Jeg havde ikke anden erfaring med linkbuilding end forumsvar og blogkommentarer på daværende tidspunkt. Så du skal altså ikke have dig en lang trackrecord af knivskarpe links, før de store gider lege med dig.

Jeg håber, at det er noget, som kan inspirere dig lidt til at gå efter nogle lidt sjovere links i fremtiden. Det er ikke links, som dine konkurrenter bare lige kan gå ud og kopiere. Så hav det i hovedet næste gang, der sker en eller anden form for breakings news og følg eventuelt med på Twitter, hvor du måske kan få nogle gode ideer til skæve vinkler, som du kan bruge.

Og følg eventuelt med i hashtags der udvikler sig hurtigt og massivt på sådan en aften. Der er mange øjne, der kigger med der. Både almindelige dødelige som os, men også journalister. Og det er deres opmærksomhed, der er interessant at få.