7 tips til at dominere de sociale medier med BufferApp – Specielt #5 kan have en kæmpe effekt

Føler du også, at du bruger en masse tid på sociale medier og alligevel kan sidde tilbage med følelsen af, at du burde deltage endnu mere end du gør? Så er der hjælp at hente her.

Men det rette værktøj (BufferApp) og lidt planlægning (kommer jeg tilbage til om lidt), så vil du kunne effektivisere din deltagelse på sociale medier som Twitter, Facebook, Google+ og LinkedIN.

Bufferapp Sharing Options

Hvorfor er BufferApp så effektivt?

Kort fortalt, så er BufferApp en scheduler (planlægger) der giver dig mulighed for at forberede alle dine sociale indlæg på forhånd og derefter sendt ud på forudbestemte tidspunkter og til forudbestemte sociale profiler.

Du kan faktisk planlægge en hel uge frem hvis du vil.

BufferApp er helt gratis at bruge og er i mange tilfælde rigeligt til mindre behov. Betalingsversionen ($10/md) har dog nogle interessante features som jeg vender tilbage til lidt senere i indlægget.

Du kan altså sidde mandag morgen (eller søndag aften) og planlægge hvad du vil dele alle ugens dage på dine sociale profiler. Når det er sat op, så sker resten helt automatisk og du behøver ikke at røre en finger mere før næste uge.

OBS !! – Det kan være en god ide at holde øje med om dine fans/følgere interagerer med dine delinger. Det er dårlig stil ikke at svare tilbage hvis man bliver spurgt om noget.

Det betyder altså, at du kan frigive en masse tid og fjerne en masse frustration i løbet af ugen når du nu ikke længere skal tænke over hvad og hvornår du skal poste en masse godt indhold på de sociale medier for at virke aktiv.

Planlæg din sociale deltagelse på forhånd

Med den gratis version af BufferApp er det ”kun” muligt at oprette 10 planlagte udsendelser pr. dag. For mange vil dette være mere end rigeligt.

Eksempelvis har jeg kun sendt knap 5 tweets ud pr. dag over de sidste par år (du kan se det ved hjælp af tjenesten www.tweetails.com).

tweetails

Hvis du vil have mulighed for ubegrænset antal planlagte udsendelser, så kræver det at du opgraderer til betalingsversionen.

Jeg kunne desværre ikke lige finde kilden, men jeg har på et tidspunkt læst en undersøgelse af hvor stor en effekt det kan have på antallet af followers/fans at man bliver mere aktiv på de sociale medier. Jo mere aktivitet, desto flere ser dig og dermed desto flere følgere.

Derfor vil jeg klart anbefale at man stræber efter at udnytte de 10 udsendelser man har pr. dag og evt. også overvejer at opgradere så man har mulighed for endnu flere.

For mange (inkl. mig selv) kan det godt virke overvældende at skulle planlægge 50-70 indlæg om uge, for det skal gerne være noget som giver værdi til followers/fans. Så der skal bruges lidt forberedelse på det.

Derfor vil jeg gerne give dig 7 tips med på vejen som du måske ville kunne bruge i din egen plan:

1. Brug de artikler du har gemt i Evernote (eller lignende service)

Personligt har jeg gemt små 400 artikler i min Evernote som jeg har fundet værdi nok i, til at jeg ville gemme dem til senere. Ikke nok med at jeg ved de har værdi uden at jeg behøver at læse dem udførligt igen, så har jeg dem også delt op i kategorier så jeg vil kunne dele dem og bruge relevante #hashtags.

Med 400 artikler, så ville de alene kunne holde mig gående i 6-8 uger hvis jeg valgte ikke at gøre brug af andet end den liste.

2. Favoritter gemt i Twitter

Jeg har ikke fundet en nem måde at tælle hvor mange indlæg jeg har gemt i mine Favorites på Twitter, men det er i hvert fald langt over 100. Nogle af dem er måske gengangere fra listen i Evernote, men mange er ikke da jeg bruger mine Favorites som en ”husk at læse senere”.

Jeg kunne ved samme lejlighed få ryddet op i favoritterne ved at læse mig igennem dem. De gode bliver gemt i Evernote og resten bliver slettet.

3. Forslag som BufferApp selv kommer med

Indenfor de sidste 6 måneder har BufferApp fundet på en masse nye tiltag. Et af dem er at forslå nye spændende indlæg du kan vælge at dele.

Fordi de har så meget data, så kan de finde ud af hvad andre personer indenfor din niche (followers) har delt og klikket på. Så i mange tilfælde vil deres forslag være meget relevante for dine followers.

bufferapp suggestions

4. Services i stil med Inbound.org

For dem af os der synes at SEO, sociale medier, markedsføring og lignende emner er spændende, der er hjemmesiden www.Inbound.org en fantastisk ressource til ny inspiration.

Indlæg bliver stemt op og ned, så du kan være sikker på at indlæg der ligger i toppen med mange stemmer er noget som mange finder har værdi (eller også har vedkommende være ekstra god til sin markedsføring).

Jeg vil stadig anbefale at du læser indlæggene inden du deler dem med dine followers/fans, men skulle du gøre en undtagelse, så kunne du godt slippe af sted med at bruge de mest populære indlæg fra Inbound.org.

inbound hot

5. Delinger af andres indlæg

Det er ikke fordi dette punkt ikke er vigtigt, at det er placeret som nummer 5. Det er helt tilfældigt og skulle jeg vælge, så vil dette nok være et af de vigtigste punkter når det kommer til at øge dit antal followers/fans + forøge dit personlige netværk betydeligt.

Folk sætter (bevidst og ubevidst) pris på at andre synes om dem, synes om det de har lavet og når andre vælger at dele det med deres followers. Du får altså plusser i karma-bogen.

Om vi tænker over det eller ej, så er vi styret af ”reciprocity”. Hvis nogen gør noget for dig, så føler du dig et eller andet sted forpligtet til at gøre noget tilbage så der igen kan være balance i regnskabet.

retweet

Det betyder altså også, at hvis du vælger at dele andres indlæg, så vil de på et eller andet tidspunkt nok vælge at dele et af dine indlæg. På den måde spredes dit navn og dine indlæg ud til mange flere nye potentielle følgere end du selv ville kunne nå.

Er du lidt smart, så kigger du tilbage på ugen der gik og ser hvem der havde noget godt at byde på. Lav en liste og få dem med som en del af de -50-70 delinger du fordeler ud over den kommende uge.

VIGTIGT: Husk at nævne vedkommende så de med sikkerhed opdager at du har nævnt dem.

På både Twitter, Facebook, Google+ og LinkedIN får man besked når man bliver nævnt af andre (og det virker ubeskriveligt godt).

Se eksempelvis ovenstående billede. Jeg har valgt at retweet Michael Aagaards tweet, hvilket gør at Michael fik et ping med mit navn. Efterfølgende har Ossian Engmark valgt at retweete mit reweeet og ikke nok med at Ossian dukker op på min radar, så dukker han samtidig op på Michaels. Ret smart ikke?

6. Del dine egne indlæg

Nu har jeg skrevet en masse omkring hvordan du kan dele andres indhold, men du må endelig ikke glemme at dele dit eget også. Så sørg endelig for at du som minimum får delt en artikel, video eller podcast pr. dag som du selv har produceret.

Det er helt i orden at dykke ned i arkiverne og finde gamle ting frem hvis de stadig har relevans.

Eksempelvis elsker jeg at dele det podcast vi lavede med The Industrious Geeks hvor vi taler omkring vigtigheden af at holde fokus.

Du kan også vælge at dele gæsteindlæg du har skrevet hos andre. Når du gør det så husk igen at nævne ejeren af siden så han/hun bliver opmærksom på at du hjælper med at markedsføre deres side.

7. Del samme ting flere gange

Mange tror at de ikke kan/bør dele de samme ting flere gange. Har man én gang skrevet det på Twitter eller Facebook, så skal man ikke skrive det igen.

Det er forkert!

BufferApp viser her tydeligt http://blog.bufferapp.com/the-case-for-reposting-content hvordan det kan betale sig at dele de samme ting flere gange.

bufferapp multiple sharing

Fordi vi ikke alle er online på alle sociale medier 24 timer i døgnet, så vil der være rigtig mange ting vi aldrig kommer til at se. Jo flere personer vi følger desto mere information kommer i vores retning og jo mindre ser vi.

Så hold dig endelig ikke tilbage med at dele de samme ting flere gange.

Et godt trick kan være at ændre lidt i teksterne og bruger du billeder, så kan det også være en god ide at skifte dem ud så det ser lidt nyt ud.

Vær opmærksom på, at Twitter ikke tillader at du udsender 100% identiske tweets indenfor den samme uge.

De ekstra features i BufferApp Awesome pakken

Jeg lovede dig i starten at fortælle lidt mere om hvad du får med hvis du vælger at investere $10/md i Awesome pakken som BufferApp tilbyder.

1. Flere sociale profiler

I den gratis version af BufferApp har du desværre kun mulighed for at tilknytte 1 social profil pr. sociale medie. Dvs. én Facebook profil eller side, én Twitter profil og én LinkedIN konto.

Så har du flere Twitter profiler (fx din personlige og din forretning) så bliver du nødt til at have en betalt version af BufferApp. Det samme gør sig gældende hvis du har flere sider på Facebook og på Google+.

2. Planlæg mere end 10 indlæg pr. dag

Som nævnt tidligere, så kan man max planlægge 10 indlæg pr. dag i den gratis version. Men betalingsversionen kan du planlægge et ubegrænset antal. Dog er der et max på Facebook på 25 stk. hvilket er noget Facebook har bestemt.

3. Variation i udsendelsestidspunkter

I den gratis plan kan du selv bestemme de 10 tidspunkter der udsendes på, men de er ens fra dag til dag. I betalingsversionen vil du kunne styre tidspunkterne for de individuelle dage, således at du kan tilpasse det bedst muligt til den rytme du ved dine følgere har.

4. Få hjælp fra andre

Når man skal rulle den store sociale medieplan ud, så kan det tage ret meget tid. Specielt hvis du ikke vil ”nøjes” med 50-70 udsendelser om ugen.

I betalingsversionen har du mulighed for at tilknytte to andre personer til din konto. Det betyder altså at du vil kunne hyre andre til at klare dele eller hele opgaven for dig.

Deler du meget på engelsk, så ville det være oplagt at lave en proces og plan for den del og så outsource det til fx Filippinerne til en billig penge. Det ville kunne spare dig for rigtig meget tid.

Hvis du ikke kan få nok

I min research til denne artikel har jeg været vidt omkring, men der er et par steder jeg er vendt tilbage til igen og igen. Så har du lyst til at blive endnu klogere på BufferApp, så vil jeg anbefale dig at læse de følgende 3 steder:

God fornøjelse med at give den en skalle på de sociale medier.