De 8 bedste eksempler på linkbuilding blandt 50 eksperter

8examples
Jeg har et yndlingsspørgsmål, og jeg bruger det både, når jeg skal ansætte designere, kodere og når jeg skal vurdere linkbuildere:

Hvad har du lavet, som du er mest stolt af?

Svaret på det spørgsmål er spændende. Du finder ud af, hvad personen kan, og hvad hun har præsteret (hvor du normalt finder ud af, hvad hun er god til, eller hvem hun har arbejdet for, hvis du stiller mere almindelige spørgsmål i sådan en situation).

I dag skal det handle om linkbuilding, og faktisk er jeg selv ophavsmand til, at netop dét spørgsmål stilles som en del af den årligt tilbagevendende danske artikel, 13 spørgsmål om Link Building.

wizzitop10_2014_marLinkkarati udgav i sidste måned en artikel på engelsk, hvor 50 eksperter i linkbuilding svarede på spørgsmålet:

“What’s a successful link building story you can share from 2013?”

Du kan se Cory Collins artikel hér.

Da jeg så den artikel, var jeg helt sikker på, at jeg måtte læse dens 14.000 ord og finde inspiration i de bedste af de bedste eksempler.

Artiklen er læst, og nu får du serveret de allermest imponerende historier her.

Advarsel: Jeg er ikke vild med linkbuildinghistorier fra Online Marketing-nichen.

Når jeg læser cases, sorterer jeg typisk de (mange) linkbuildinghistorier fra, som handler om, hvordan personer har linkbuildet succesfuldt til deres egen blog om SEO eller anden online marketing.

Grunden er, at vores egen niche simpelthen er helt forskellig at linkbuilde i – set i forhold til almindelige nicher. Der skal typisk nogle andre ting til for at skabe links til almindelige nicher. En længere artikel om de forskelle kommer en dag, men for nu siger jeg det bare: Jeg kan bedst lide at se eksempler fra ”den virkelige verden”, når det kommer til links.

Godt, lad os komme i gang:

Broken linkbuilding til et have-website via udløbne offentlige hjemmesider (.gov)

Eksempel 1: Broken linkbuilding til et have-website via udløbne offentlige hjemmesider (.gov)

Indsendt af Todd McDonald|New Brew MediaEngelske indlæg

Todd’s kunde er et have-website med masser af godt og linkværdigt indhold, men i dette tilfælde skabte de nyt indhold for at sikre sig links:

Først identificerede de noget indhold om vanding, som var blevet taget ned fra et par offentlige hjemmesider (.gov).

Med Wayback Machine fandt de frem til de tidligere versioner af indholdet. De omskrev, forbedrede og udgav så selv indholdet på en sektion af deres havesite, som de dedikerede til ”Vigtige have-informationer fra nettet, som er forsvundet, men som de synes er værd at beholde. ”

Læg lige mærke til dén del. Virkeligt godt tænkt at sætte sådan en ramme om indholdets nye placering.

Herefter brugte Todd forskellige backlink-checkere, fx OSE, Majestic og Ahrefs, til at finde ud af, hvem der linkede til de forsvundne artikler på de offentlige hjemmesider.
(Marketers har særtilbud til medlemmerne på Ahrefs og Majestic.)

Det viste sig, at en lang række blogs, non-profits, virksomheder og offentlige hjemmesider kunne kontaktes, fordi de linkede til det gamle forsvundne indhold.

De sider, som linkede til de nu forsvundne artikler fik besked om, at de havde døde links, og at indholdet var genfødt (og behørigt krediteret) på den nye adresse.

Resultat: Nye forbindelser og adskillige links fra relevante .gov-hjemmesider, blogs, gartner-websites og andre hjemmesider til deres nye indhold.
De nye forbindelser gav også muligheder inden for gæsteblogging af høj kvalitet.

 

100 års rock som interaktiv grafik med musikEksempel 2: 100 års rock som interaktiv grafik med musik

Indsendt af Paddy Moogan|DistilledEngelske indlæg

Paddy fremhæver dette mesterværk af en grafik, som Distilled fremstillede og promoverede i 2013. Det er rockens historie fortalt som interaktiv grafik med lydklip af alle stilarterne. Fantastisk godt tænkt og udført. Se det selv.

Kunden er ConcertHotels.com, som formidler hotelbookings, når du skal til koncerter. Læg mærke til, hvordan Distilled her vælger at lave indhold til glæde for kundens kunder i stedet for at lave indhold om kunden (”Sådan booker du et hotel”).

Resultat: Over 400 nye linkende domæner til ConcertHotels. Mange links er opstået uden direkte henvendelse til website-redaktionerne.

Bonus: Distilled lavede også denne imponerende iPod-visualisering for kunden. Resultatet var 25.000 likes, 2.500 tweets og 197 nye linkende domæner.

 

Guitar-blog får hjælp fra 24 pedal-eksperterEksempel 3: Guitar-blog får hjælp fra 24 pedal-eksperter

Indsendt af Dan Kern|seOverflowEngelske indlæg

Dan brugte en populær taktik til at skabe interessant indhold, masser af omtale på sociale medier og links: Han interviewede 24 eksperter (guitar-pedal-fabrikanter) og stillede dem 2 spørgsmål om den bedste pedal. Det ene spørgsmål handlede om deres egne pedaler og det andet om den bedste blandt andre pedaler.

Det krævede et stort arbejde med outreach at få svarene ind (3 emails til 60 modtagere for at få de 24 svar ind).

Det smarte ved at spørge eksperterne er dels, at deres svar er spændende læsning, som ”kan gå viralt”, og dels at de samme eksperter vil være tilbøjelige til at hjælpe med at promovere indholdet.

Resultat: Masser af sociale delinger, trafik og også links.

 

Forsvarsadvokat i narkosager laver link-tiltrækkende ressourceEksempel 4: Forsvarsadvokat i narkosager laver link-tiltrækkende ressource

Indsendt af Matthew Green|Ethical SEO ConsultingEngelske indlæg

Matthew fortæller om en kunde, som selv har skabt en ressource, der tiltrækker imponerende links. Det er en forsvarsadvokat i New York med speciale i narkosager, som har skabt en god ressource om narkolovgivningen i staten og på føderalt niveau.

Artiklen er søgemaskineoptimeret til at ranke godt på søgninger om emnerne, så den bliver fundet af journalister og andre i deres research.

Resultat: Links fra medier, som skriver artikler om relevante emner for advokaten. Fx dette link fra Vice.

 

Udgav en ny blogpost i stedet for at kommentere.Eksempel 5: Udgav en ny blogpost i stedet for at kommentere.

Indsendt af Anthony D. Nelsen|Northside SEOEngelske indlæg

Anthony fik ideen om at svare på et blogindlæg på en ny måde. Du ved, hvordan mange bloggere slutter deres indlæg af med at stille et spørgsmål til læserne, som de gerne vil have besvaret i kommentarerne.

I stedet valgte Fargo-bureauet at oprette et helt nyt og grundigt blogindlæg på kundens blog. Et blogindlæg med svaret på spørgsmålet.

De gjorde opmærksomme på besvarelsen med en kommentar og et tweet til den oprindelige blogger.

Resultat: Bloggeren blev lykkelig, linkede og delte kundens indlæg på sociale medier.

Investerede 25 dollars i en undersøgelse med 1000 deltagere og fik presse.Eksempel 6: Investerede 25 dollars i en undersøgelse med 1.000 deltagere og fik presse.

Indsendt af Stacey Cavanagh|TecmarkEngelske indlæg

Stacey slipper afsted med at blive nævnt her, selvom sagen handler om hendes blog om online markedsføring. Det kan du tage til udtryk for, hvor smart taktikken hun brugte var – og også at den kan kopieres til almindelige nicher.

Det, hun gjorde, var at købe en survey hos Google, hvor 1.000 amerikanere blev bedt om at nævne en britisk by (ikke London). I top 10-besvarelserne optrådte både Wales og Paris.

Det giver næsten sig selv, at det er en perfekt, lille og morsom historie til medierne og til sociale netværk.

De 1.000 besvarelser kostede kun 25 dollars på grund af en rabatkode. Den fulde pris ville have været overkommelige 100 dollars uden rabatten.

Tænk engang over, hvor let de fleste danske forretninger kunne kopiere denne tilgang og skabe en spøjs lille nyhed om, hvad amerikanerne mener om et eller andet. Der er mange muligheder.

Resultat: Hundrede tusinder af visninger og dækning på mange mediers hjemmesider.

Tosset produktinnovation giver links til webshopsEksempel 7: Tosset produktinnovation giver links til webshops

Indsendt af Peter van der Graaf|Search SpecialistEngelske indlæg

Peter har opdaget, at produktinnovation giver links, og han gør det igen og igen med sine kunder.

Alt, som kan 3D-printes, er nyhedsværdigt. Også det personlige massageapparat, som hans kunde kunne tilbyde i en 3D-printet version efter kundens mål og ønsker.

Eller hvad med en helt ekstrem dyr version af dit produkt? Hvorfor ikke tilbyde en version af dit produkt, hvor der følger en tjener eller 50 bodyguards eller en ekstrem forsikring med?

En kunde, som sælger iPhone covers, lavede en historie ud af at tilbyde et guldbelagt cover med indlejrede diamanter. Det endte endda med, at et enkelt cover blev bestilt, produceret og solgt til en sultan med fin fortjeneste.

Så kan du tilbyde en 3D-printet version af dit produkt? En version med ekstrem luksus og tilbehør eller noget helt andet? Der er links og omtale i det.

Resultat: Links fra medier, brancheblogs og –nyhedssites.

Universitetslinks skabt ved at spørge førstEksempel 8: Universitetslinks skabt ved at spørge først

Indsendt af Joel Chudleigh|Deep FootprintsEngelske indlæg

Joel har tænkt over, hvad der egentlig skal til for at få links fra statslige hjemmesider, store institutioner mv, og han er nået frem til, at nøglen til det ligger i, at du skal forstå deres mål og hjælpe dem med at opnå dem.

Universiteter har som en stor opgave at klargøre de studerende til arbejdslivet. Derfor kontaktede Joel på vegne af sin kunde 110 universiteter for at spørge, om de ønskede, at kunden skrev en guide til deres studerende om, hvordan man bedst skaber sig en karriere i kundens branche – ud fra kundens arbejdsgiver-synspunkt.

20 universiteter takkede ja, og kunden skabte guiden til dem.

Resultat: Universiteterne delte guiden med de studerende på flere forskellige måder, og 7 universiteter lagde dem på hjemmesiden og linkede tilbage til kunden.

Nu er det din tur

Jeg håber, at du har haft lige så stor fornøjelse af at læse linkbuildernes røverhistorier, som jeg har. 🙂

En vigtig prås, der sikkert er gået op for dig, er, at der faktisk ikke er noget af det her, som er umuligt svært at gennemføre. Det er klart, at der er eksempler på halvdyre ting, men der er også masser af eksempler på ting, du selv kan lave hjemme i garagen.

Effektivt linktiltrækkende indhold behøver ikke at koste spidsen af en jetjager. Der er kreative muligheder derude, som venter på, at du udnytter dem.

Gå i krig med dem!

Mvh Anders Saugstrup

PS.  Er det spændende med linkbuilding, skabelsen af linkværdigt indhold og promoveringen af det, kan du roligt glæde dig til den dag, du får dig meldt ind i Marketers! Vi har 9 specialiserede webinars liggende klar til dig (en times varighed hver) om alle aspekterne af moderne linkbuilding.

PPS. Skriv lige en kommentar her, hvis du har noget at sige, og del gerne indlægget, hvis du synes, det er noget værd 🙂