Hvad er affiliate marketing? Den store guide om affiliate markedsføring

Hvad er affiliate marketing? Den store guide om affiliate markedsføring

hvad er affiliate marketing

Hvad er Affiliate marketing?

Affiliate marketing er markedsføring med performance baseret afregning. Annoncører (webshops) betaler kun publishers (affiliates) når deres marketingarbejde resulterer i et salg, en kundehenvendelse eller et klik.

Publishers kan tjene penge (kommission) på deres webside ved at reklamere for en annoncørs produkter. Annoncører kan få solgt flere produkter til potentielle kunder gennem deres affiliateprogram.

Der er 4 spillere indenfor affiliate markedsføring:

  1. Annoncøren (kaldet ”merchant” eller “vendor” på engelsk) – Dette er en webshop eller en anden form for forretning der ønsker at få solgt flere produkter, få flere kundehenvendelser eller få flere besøg til sin hjemmeside.
  2. Netværket – Et affiliate netværk er en forretning der forbinder annoncører med publishers. Deres opgaver består i at tracke besøg og salg, vises disse data for begge parter og udbetale de optjente kommissioner. Et affiliate netværk er ikke et krævet element for at få publishers til at promovere dine produkter. De har dog den fordel, at de er en upartisk 3. part som ofte aflønnes med en andel af den omsætning der skabes af publishers.
  3. Publisher – Kaldes også gerne for en affiliate. Kan være en enkelt person eller en større virksomhed. Eksempelvis var firmaet Momondo en kæmpe affiliate der tjente penge på de flybilletter der blev solgt gennem deres service.
  4. Kunden – I sidste ende skal der være en kunde eller en besøgende som klikker på et link, udfylder en form eller køber et produkt. I mange tilfælde ved kunden ikke at publisheren tjener penge på at sende dem videre i systemet.

Udover de nævnte 4 spillere, så er der begyndt at komme flere spillere på markedet.

Fordi affiliate marketing vokser så hastig, så har affiliate management bureauer og andre specialister meldt sig på banen for at sælge deres viden og ekspertise.

affiliate marketing er i hastig vækst

Generelt kan man sige, at affiliate marketing er meget tæt relateret til (og overlapper ofte) med online marketing. Publishers gør nemlig brug af alle de ”normale” online markedsførings taktikker og teknikker.

Forskellen ligger i, at de aflønnes ud fra de resultater de skaber og ikke ved et fast beløb (som mange bureauer bliver).

De metoder som publishers bruger inkluderer søgemaskineoptimering (SEO), Pay Per Click (PPC) kampagner, e-mail markedsføring, sociale medier, content marketing og alle de andre metoder der findes.

Læser man på Wikipedia omkring affiliate marketing, så står der blandt andet:

“Affiliate marketing is commonly confused with referral marketing, as both forms of marketing use third parties to drive sales to the retailer. However, both are distinct forms of marketing and the main difference between them is that affiliate marketing relies purely on financial motivations to drive sales while referral marketing relies on trust and personal relationships to drive sales.”

Det mener jeg er en fejlagtig anskuelse. Begge parter er motiverede af penge (da begge parter får penge og/eller produkter for deres arbejde).

Metoderne der benyttes er de samme som nævnt ovenfor, så forskellen mellem affiliate marketing og referral marketing (henvisningsmarkedsføring) er i min optik uvæsentlig.

Selvom affiliate marketing ikke længere er en ”lille ting”, så er det stadig helt eller delvist overset af langt de fleste annoncører.

På trods af dette udbetales der i USA omkring $5 millarder til publishers. Vi taler alstå IKKE den omsætning publishers skaber, men udelukkende de penge der udbetales for det udførte marketingarbejde.

I England står affiliate marketing for ca. 1% af landets samlede BNP. Det er altså mere end hvad landbruget står for samlet set.

For de annoncører der har indset dette, er der en ”first mover” mulighed for at komme langt foran konkurrenterne.

Andre navne for affiliate marketing

Affiliate marketing går under flere andre navne:

  • Performance marketing
  • Referral marketing
  • Influencer marketing

Nogen vil sikkert påstå, at der er forskelle på dem. Som jeg ser det, så har vi en publisher på den ene side som bliver aflønnet for den markedsføring vedkommende udfører.

I langt de fleste tilfælde vil aflønningen være baseret på det resultat (performance) der skabes.

I nogle tilfælde indgås der andre aftaler og aflønningen kan være mere fast eller udgøres af produkter i stedet for penge.

hvad er affiliate links

Hvad er affiliate links? (hvad er det, hvordan laver man dem og hvordan virker de)

Et affiliate link er et link fra en publishers til en annoncør. Linket indeholder gerne en unik trackingkode eller ID som gør det tydeligt, at det er den pågældende affiliate der har sendt den besøgende til annoncøren.

Ofte vil et affiliate link gå gennem affiliate netværket. På den måde sikres det, at trackingen af trafikken er så korrekt som muligt, samt at der bliver placeret en cookie på den besøgendes computer (eller tablet/mobil).

Et eksempel på et affiliate link kunne være dette:

 
eksempel på affiliate link

Ovenstående link er fra det danske affiliate netværk Partner-ads. Ved andre affiliate netværk kan links se meget anderledes ud. Fælles er dog, at de stort set altid inkluderer et publisher ID og et annoncør ID.

Ad 1) Den første del af affiliate linket viser at brugeren bliver sendt ”gennem” et link til Partner-ads. Det er ikke noget personen opdager, da det med det samme bliver 301-viderestillet til webshoppens hjemmeside.

Det sikrer blot, at Partner-ads har mulighed for at registrere handlingen og tilskrive den til den pågældende publisher. Samtidig bliver der placeret en cookie på den besøgendes computer eller enhed (se senere beskrivelse af hvad cookies gør når det kommer til affiliate marketing).

Ad 2) Den næste del af linket inkluderer et unik ”partner ID” (publisher ID). Det unikke ID fortæller Partner-ads præcis hvilken publisher der har sendt den besøgende videre til webshoppen.

Ad 3) Den tredje del af linket inkluderer et ”banner iD”. Dette ID henviser til den specifikke annoncør (webshop). En annoncør kan have ét eller flere baner ID’er afhængigt af antallet af kampagner de har valgt at opsætte.

Ad 4) Nogle gange er det ønsker en publisher at sende den besøgende direkte til en produktside eller kategoriside hos annoncøren. Det kan hos Partner-ads gøres ved at tilføje den pågældende URL i slutningen af linket. Hos andre affiliate netværk kan metoden være lidt anderledes, men resultatet vil være det samme.

Hvad er en affiliate hjemmeside?

En affiliate hjemmeside kan være mange forskellige ting. Fælles er dog, at hjemmesiden indeholder links til en annoncør der betaler en kommission ved en (eller flere) specifikke handlinger.

Eksempler på affiliate hjemmesider:

  • http://www.pricerunner.dk/ er et eksempel på en hjemmeside der tjener penge via affiliate marketing. Siden hjælper besøgende med at finde den billigste pris på et udvalgt produkt. Mange andre affiliate hjemmesider benytter ”prissammenligning” for at tilføre værdi til den besøgende.
  • http://www.isabellas.dk/ er et eksempel på en affiliate hjemmeside med informationer (ofte af den lette slags). Den besøgende kommer for at få inspiration til produkter, ydelser eller andre ting indenfor en bestemt niche. Hvis journalisten/skribenten taler om produkter der kan resultere i en affiliate kommission, så vil magasinet kunne tjene penge på, at have sendt den besøgende videre til en webshop.
  • http://www.rabatkoder.com/ er et eksempel på en ”rabatkode hjemmeside”. Princippet er lidt det samme som hos Pricerunner. Nemlig at den besøgende skal finde en så god pris på et produkt som muligt. Forskellen er, at her kommer det gennem brug af en enten offentlig eller unik rabatkode (på denne side kaldes det ”eksklusiv”).
  • https://www.katoni.dk/ er designet som en webshop og er et eksempel på en affiliate hjemmeside, der samler produkter fra en stor mængde annoncører. Normalt har en webshop måske 5.000 forskellige produkter, men på Katoni har de over 500.000. På den måde fungerer hjemmesiden som et slags ’stormagasin’, hvor den besøgende via kategorier og sorteringsmuligheder hurtigt kan finde frem til et stort udvalg af det ønskede produkt. Det giver den besøgende et godt overblik over priser, tilbud, farver, størrelser osv. Klikker den besøgende på en vare, sendes hun videre til den pågældende annoncør, hvor produktet kan købes.

hvad er affiliate markedsføring

Hvad er affiliate markedsføring?

Affiliate markedsføring beskrives bedst ved at se på det fra ”begge sider af bordet”.

På den ene side har vi en publisher (også kaldet en affiliate) og på den anden side har vi en annoncør (også kendt som en webshop).

Affiliate marketing set fra publisher-siden

Taler man om affiliate markedsføring og er en publisher, så handler det om at markedsføre andres produkter eller services.

For denne marketingindsats (hvis den giver resultater), får man en kommission udbetalt.

De produkter og services der markedsføres kan varierer meget og i princippet er der ikke grænser for, hvad der kan udføres marketing for.

Det kan være alt fra mobiltelefoner til nye kundehenvendelser til den lokale tømrer.

Aflønningen kan også variere meget. Ofte vil den dog være en af de tre følgende metoder:

  1. Annoncøren udbetaler en kommission der er en % af den omsætning der skabes.
  2. Annoncøren udbetaler en fast kommission (kr.) hver gang der skabes et salg.
  3. Annoncøren udbetaler en pris (kr.) pr. besøgende publisheren sender videre.

Affiliate marketing set fra annoncør-siden:

Taler man om affiliate markedsføring og en annoncør, så hander det om, at få publishers til at markedsføre de produkter eller services man sælger.

Jo flere publishers man kan få til at markedsføre sine produkter og desto bedre de gør det arbejde (sælger mere), desto mere omsætning får man i sin forretning.

Det lyder let, men der ligger meget arbejde i både at få en masse publishers til at finde ens annoncørprogram attraktivt, men også i at inspirere, motivere og uddanne publishers til at kunne sælge mere.

Hvis du kunne tænke dig at få sparring, så overvej at tilmelde dig Elite Annoncør programmet her.

Hvad er et affiliate netværk?

Et affiliate netværk er en virksomhed der hjælper annoncører og publishers (affiliates) med at arbejde sammen. Et netværks primære formål er:

  • at sikre en korrekt og fyldestgørende tracking (måling) af den trafik og de salg/leads der skabes mellem publisher på den ene side og annoncør på den anden
  • at udbetale optjente kommissioner til publishers (og kræve penge ind fra annoncører)
  • at agere som uvildig 3. part mellem annoncør og publishers
  • at skabe en ”markedsplads” så publishers og annoncører lettere kan finde hinanden
  • evt. hosting af bannermateriale og levering af feed fra annoncøren
  • evt. uddanne publishers og annoncører

Et affiliate netværk tjener sine penge ved at få en andel af den omsætning der skabes eller de leads der genereres. Ofte bliver det beregnet som en procentdel af den kommission der bliver udbetalt til en publisher.

I Danmark er der en lille række affiliate netværk. Eksempelvis: Partner-ads, Webgains, TradeTracker, Adtraction, Health Trader og EuroAds.

Derudover er der flere af de større danske virksomheder der har opsat deres egne affiliate programmer og som derfor ikke gør brug af et affiliate netværk som “mellemmand”.

hvad er et affiliateprogram

Hvad er et affiliate program?

Et affiliate program er betegnelsen for den mulighed en annoncør giver en publisher for at kunne markedsføre annoncørens produkter eller services.

Et affiliate netværk indeholder mange affiliate programmer, da mange annoncører har meldt sig til det pågældende netværk.

Hvad er en affiliate aftale?

En affiliate aftale er de ting der ”står med småt”. Kort sagt er det reglerne der skal følges for at en publisher må markedsføre for en annoncør.

Eksempelvis er der flere annoncører der ikke vil have en publisher det at markedsføre via PPC (Adwords, Bing Ads osv.). Andre annoncører ønsker ikke at blive markedsført via rabatsider, på pornosider eller på sider omkring casino og spil.

De enkelte detaljer i en affiliate aftale kan varierer meget og kan i mange tilfælde være individuel mellem den enkelte annoncør og den enkelte publisher.

Jo dygtigere man er som publisher (altså man skaber en masse omsætning eller kundehenvendelser), desto friere rammer får man gerne.

Hvad er en affiliate konkurrence?

Når en annoncør arbejder aktivt med sit affiliate program og konstant forsøger at motivere og inspirere sine publishers, så kan en konkurrence være en effektiv ide.

Der er mange måder at gribe en affiliate konkurrence an på. Der er ikke noget rigtigt eller forkert.

Det vigtige er at huske på, at reglerne og strukturen skal tilrettelægges så det ønskede resultat opnås med stort mulig sandsynlighed.

Følgende områder er vigtige at tænke over for at lancere en succesfuld affiliate konkurrence:

  • Løbetiden på konkurrencen
  • Præmiernes størrelse og beskaffenhed (ting og/eller penge)
  • Hvad det kræves for at man kan deltage
  • Skal der være én eller flere vindere
  • Hvordan afgøres det hvem der vinder hvad og hvornår (skal være objektivt)
  • Hvilke regler skal der være for deltagelse (er der noget man ikke må gøre)
  • Hvordan motiveres konkurrencedeltagerne løbende
  • Hvilke tiltag skal der gøres for at tiltrække flest mulige deltagere til konkurrencen

Hvis du vil lære mere om hvordan virksomheden DuGlemmerDetAldrig.dk fik succes med deres affiliate konkurrence, så kan du høre det i denne optagelse.

kan man leve af affiliate marketing

Kan man leve af affiliate marketing?

For rigtig mange mennesker er affiliate marketing en kilde til en ekstra indtægt.

Måske tjener man 500 kr. hver måned, måske 5.000 kr. og for nogen er det mere end det.

Men til spørgsmålet om hvorvidt man kan leve af affiliate marketing, så er svaret et rungende ”ja”.

Hvis du er dygtig nok til at markedsføre en annoncørs produkter eller ydelser, så kan din udbetalte kommission være høj nok til, at du kan leve af det.

Der findes en del danske publishers der tjener både 50.000 kr., 75.000 kr., 100.000 kr. eller mere… Pr. måned!

Om det er nok til at leve af, vil naturligvis afhænge af ens private forbrug og hvor mange penge man skal bruge for at drive sin affiliate virksomhed.

Skal man betale skat af dine affiliate indtægter?

Det kan siges meget tydeligt: JA det skal du.

De penge du tjener på din affiliatevirksomhed skal beskattes efter normale danske regler.

Du skal dog først momsregistreres når du når over et vist beløb. Du kan læse mere her.

Eksempler på personer der tjener penge på affiliate marketing

I Danmark er vi lidt ramt af Janteloven, så det er ikke ofte vi ser offentlige historier om hvad folk tjener. Der skal man ofte kende folk godt, for at høre hvor meget de egentlig tjener på deres affiliate forretninger.

Går vi til udlandet, så er der til gengæld tonsvis af historier.

Eksempelvis denne om en affiliate der tjener +$20.000 pr. måned ved at reklamere for produkter på Amazon: http://nichehacks.com/successful-affiliate-thisiswhyimbroke/

Eller denne tidligere arkitekt der nu er blevet en online marketing guru og henter over $2.000.000 ind om året (primært via affiliate): https://www.smartpassiveincome.com/income-reports/

Hvad er affiliate marketing for webshops?

Har du læst alt det ovenstående, så har du nok allerede et godt indblik i hvad affiliate marketing for webshops er.

Hvis ikke, så er den korte forklaring, at en webshop får publishers (affiliates) til at markedsføre sine produkter eller ydelser mod at betale en kommission når de ønskede resultater opnås.

Nogle webshops vil gerne have solgt sine varer, nogen vil gerne have flere kundehenvendelser (navne, e-mails, telefonnumre) og nogen vil gerne bare have mere trafik.

De rigtige publishers kan levere alle disse ting og hvordan det skal foregå og afregnes, bliver specificeret i en affiliate aftale.

Men derudover er der et ekstra vigtigt element for at få succes med affiliate marketing som webshop…

Nemlig at man er aktiv og arbejder målrettet mod at hjælpe sine publishers med at promovere de ønskede produkter og ydelser.

Det kan eksempelvis ske via løbende information om nye produkter, trends og tiltag webshoppen foretager sig.

Men det kan også være et hav af andre ting.

Eksempelvis:

  • at der bliver stillet gode produktbilleder og produktvideoer til rådighed
  • at der leveres et godt produktfeed med så mange informationer som muligt
  • at en publisher kan ringe til support og få hurtigt svar på spørgsmål
  • at der deles ud af data (hvad virker og hvad virker ikke)
  • at der løbende bliver sendt inspiration, ideer og ros

Generelt set handler det om, at markedsføre sit affiliate program for publishers og når samarbejdet er i gang, at behandle dem så godt som muligt.

Det er i alle interesse, at en publisher tjener flest mulige penge.

data og statistik om affiliate marketing i Danmark og udlandet

Affiliate statistikker for Danmark og udlandet

Det er desværre meget begrænset med offentligt tilgængelig data indenfor affiliate marketing i Danmark.

Det bedste man kan gøre er, at forsøge at stykke lidt sammen fra de forskellige affiliate netværk og blogs omkring affiliate.

Eksempelvis kan man læse på Partner-ads side, at der er mere end 2200 publishers tilmeldt. Link

Dertil kommer alle de andre danske netværks publishers. Mit personlige gæt er, at der er mellem 5-10.000 personer eller virksomheder der har indtægt via affiliate marketing i en eller anden form.

Men når det kommer til udlandet, så er det en helt anden snak.

Eksempelvis havde Amazon hele 2 millioner publishers tilbage i 2008 (link). Mit gæt er, at dette tal er endnu højere i dag.

Men det er langt fra alle der promoverer Amazon, så tallet er langt højere.

I min resarch fandt jeg nedenstående infografik og online publikation som giver et endnu mere detaljeret indblik i hvor stort affiliate marketing er på verdensplan.

Affiliate infografik

affiliate marketing infografik

Nyere statistik omkring affiliate marketing

På siden http://affstat.com/ fandt jeg et link til en publikation med data fra 2016.

affiliate marketing data og statistik

Hvad er deduplikering i affiliate marketing?

En af de store udfordringer for webshops der ønsker at arbejde med affiliate marketing er, at man kan risikere, at komme til at betale for det samme salg flere gange.

Hvis man kun benytter et enkelt affiliate netværk, så er deduplikering ikke et problem man behøver at spekulere på.

Benytter man flere forskellige affiliate netværk, så kan man risikere, at betale for det samme affiliate salg flere gange.

Forestil dig engang, at Henriette besøger Pouls ”Affiliate Website 1” og klikker på Pouls affiliate link, så der placeres en cookie på hendes computer.

Efterfølgende søger Henriette videre og besøger nu Sørens ”Affiliate Website 2”.

Her klikker hun også på et affiliate link, men Søren linket gennem et andet affiliate netværk og derfor placeres der nu endnu en cookie på Henriettes computer.

Havde Søren og Poul benyttet samme affiliate netværk, så havde den ene cookie erstattet den anden og der ville kun blive registreret kommission på ”det sidste klik” Henriette lavede.

Men hvordi der er tale om 2 forskellige affiliate netværk, så opstår der deduplikering og to forskellige affiliates (Poul og Søren) bliver krediteret for salget.

Som webshop er det ikke hensigtsmæssigt (koster for mange penge), så det skal der gøres noget ved.

Ønsker man at bruge flere forskellige affiliate netværk (kan nogle gange være en fordel), så skal man have styr på, hvordan man undgår deduplikering.

Det bliver lidt teknisk hvordan denne udfordring kan løses, men jeg vil varmt anbefale, at læse dette indlæg fra Morten Kusk der forklarer processen rigtig godt.

Deduplikering må ikke forveksles med attributions

En anden problemstilling som mange webshops kan have er, at en ny kunde kommer til siden gennem et hav af forskellige kanaler.

Det er ikke unormalt at en kunde i en webshop agerer på følgende måde:

  1. Foretager en søgning på Google, havner på en affiliate side og klikker på et link
  2. Går tilbage til Google og klikker på en Adwords annonce
  3. Besøger Facebook og klikker på et betalt opslag
  4. Indtaster webshoppens URL direkte og køber et produkt

Det er ikke unormalt at din Google Analytics vil se sådan ud.

attribution og deduplikering i affiliate marketing

Så nu er spørgsmålet så… Skal en affiliate have en kommission for sit arbejde?

Google slipper du ikke for at betale selvom de ikke leverede det sidste klik.

Facebook slipper du ikke for at betale selvom de ikke leverede det sidste klik.
Så er det rimeligt ikke at betale din affiliate?

Min klare holdning er: Nej det er det ikke.

Du kan ikke vide om kunden havde fortsat sin færd uden det indledende besøg på en affiliate side.

Uanset rækkefølgen for kunden fra den indledende tankte og til det endelige salg, så hænger det hele sammen og alle fortjener at blive betalt for deres del i processen.

Om det så betyder, at du bliver nødt til at betale en lavere affiliate kommission og lavere klikpriser på Facebook og Adwords, vil være op til dine interne beregninger.

Har du affiliate spørgsmål?

Har du spørgsmål eller kommentarer omkring affiliate marketing, så skriv dem gerne herunder. Jeg skal gøre mit bedste for at besvare dem.