Lav det perfekte produkt feed til din webshops affiliates

Lav det perfekte produkt feed til din webshops affiliates

Når du som butik vil samarbejde med en handelsplatform eller et affiliate netværk er det en god ide at få lavet et produkt feed.

Et ”produkt feed” indeholder dine produkter og kan som regel bruges af både handelsplatforme og Affiliate Netværk. Så har du et godt feed, kan du blive vist på platforme som fx Google Merchant, Pricerunner, Kelkoo, Miinto, Katoni, Edbpriser og Newz. Det kan samtidig bruges hos diverse Affiliate Netværk som fx PartnerAds og Tradedoubler.

Det er ekstremt vigtigt, at dit feed har den rigtige opbygning og information. Vi har derfor lavet et webinar om emnet sammen med Steen Christensen, der er CEO for handelsplatformen Katoni. Han forklarer, hvordan du bedst muligt opbygger dit feed, og vi har, ud fra webinaret, lavet et blogindlæg med den vigtigste information.

Du kan se webinaret her:

Produkt feed type

Et produkt feed laves som regel i CSV eller XML format. Har du mulighed for at vælge, skal du lave dit feed i XML, da det klart har flest fordele:

XML feed

De fleste handelsplatforme og affiliate netværk kan bruge et XML feed. Det er nemt at blande data og derfor rigtig godt til produkter, der har forskellige specifikationer.

Et XML feed ser eksempelvis sådan her ud:

XML produkt feed

CSV

Det er ikke alle handelsplatforme eller affiliate netværk, der kan bruge en CSV fil.
CSV er bedst til feeds med ensartede produkter og er ved den slags indhold hurtige at læse ind.

Et produkt feed skal kunne hentes fra en URL: ditdomæne.dk/feed. Hvis du har en aftale med et affiliate netværk, vil de sørge for det.

Indhold af feed – de 8 vigtigste felter

Indholdet af dit feed afhænger af branche, men der er 8 felter, der generelt altid er vigtige:

  1. ProduktID – Unikt ID der aldrig må ændres.
  2. ProduktNavn – Navn på produktet.
  3. ProduktPris – Pris på produktet.
  4. ProduktKategori – Hvilken kategori tilhører produktet (Tøj|Jakker|Vinterjakker).
  5. Mærke – Hvilket mærke er produktet.
  6. ProduktLink – Direkte link til produktet.
  7. ProduktFørPris – Hvis produktet er på tilbud, hvad kostede det så før.
  8. BilledeURL – URL til et stort billede af produktet.

De 8 felter er i princippet nok til at blive vist i de fleste brancher. Det er dog en stor hjælp og giver ofte en meget højere omsætning at have flere med.

Anden nyttigt indhold

Er du i tøjbranchen og har du både tøj til mænd, kvinder og børn er det meget vigtigt at få feltet ’køn’ med, så dine partnere kan se, om produktet er til mænd, kvinder, drenge eller piger. Har du ikke denne information kan dit feed ikke bruges.

Størrelse og farve er ligeledes vigtige felter, men de er som regel ikke et krav. Jo mere data dit feed indeholder, jo bedre kan dine partnere præsentere dine produkter. Du skal overveje, hvilke data der er vigtige, da det selvfølgelig er forskelligt alt efter branche.

Kigger vi igen på tøjbranchen, ville det være fint at have dem her med:

  • Produktfunktion – Ved fx sportsbutikker er produktet til løb, tennis, fitness osv.
  • Produktbeskrivelse – Beskrivelse af produktet. Kan bruges til søgning og eventuelt ved visning af produktet. Tag kun dette felt med, hvis teksten er forskellig fra den, du har på din egen side. Eller hvis de partnere, du samarbejder med, ikke viser den til søgemaskinerne.
  • Flere billedeURL’er – URL’er til andre billeder af produktet.
  • Leveringstid – Hvor lang er leveringstiden.
  • Salg – Hvor godt sælger produktet på din hjemmeside.
  • Oprettelsesdato – Hvornår blev produktet oprettet hos dig.
  • Materiale – Hvad er produktet lavet af: læder, nylon, osv.
  • Længde – Hvor langt er produktet.
  • Fit – Slim fit, Regular fit, Loose fit.
  • Mønster – Er produktet stribet, ternet, med blomster osv.

Sælger du golfudstyr kunne det være relevant, om golfkøllen er til højre- eller venstrehåndede. Er det EDB udstyr kunne det være MHZ på processor, ram på grafikkort osv.

Lad os sige, at du sælger tøj, men kun har taget de 8 vigtigste felter samt køn med. Så bliver dine produkter ikke vist på de forskellige platforme hver gang, en bruger har valgt en størrelse eller en farve. Det betyder helt naturligt en mindre omsætning.

Data i feed

Det er ikke nok blot at have det rigtige indhold, du skal også sørge for, at dine data er gode og ikke mindst korrekte.

Det glæder især feltet ProduktKategori, der er ekstrem vigtig for din omsætning. Du skal forsøge at lave helt specifikke kategorier.

Har du fx dunjakker, vinterjakker, læderjakker og parkajakker, må du aldrig sætte dem sammen til en enkelt kategori fx jakker. Det betyder ikke noget, at du kun har 2 produkter i hver kategori.

Hvis du samler dine produkter i en enkelt kategori, bliver dine produkter som regel lagt i en diverse kategori eller sorteret fra. Nogle handelsplatforme sorterer deres diverse kategorier løbende, andre gør ikke.

Problemet er, at diverse kategorier får meget lidt trafik og du derfor mister en stor del af den omsætning, du kunne have haft ved at sprede dig over flere kategorier. Hvis vi tager et kig på Katonis vinterjakker til kvinder:

Katoni's vinterjakker til kvinder

Så bliver du kun vist i denne kategori, hvis Katoni vælger at sortere dine varer fra kategorien ”diverse jakker”.

Det betyder, at alle de brugere der gerne vil købe en vinterjakke, dunjakke, læderjakker eller parkajakke, som du jo har på lager, finder den et andet sted. Jo flere kategorier du bliver vist i, jo mere trafik får du.

En anden vigtig ting er, at de data, du sætter ind, er korrekte. Det går altså ikke at have en kategori, der hedder ’dunjakker’, hvis den også indeholder læderjakker. Eller hvis produkter, der er udsolgt, ikke bliver fjernet fra feedet, hvis størrelser på produkter ikke er korrekte osv.

Portalerne lever som alle andre af glade og tilfredse kunder, så har du ikke styr på dine data, bliver du smidt af.

Brug et unikt tegn til at separere indhold. Et godt tegn er ”pipe”, som ser sådan her ud ”|”.  Dit ”ProduktKategori” felt kunne se således ud: ”tøj|jakker|vinterjakker” og størrelser kunne stå som ”XL|L|S”, hvis du samler alle størrelser til et produkt.

Vælger du at vise et produkt pr. størrelse så husk at lave et unikt ID, der fortæller, at det er samme produkt.

Mangler et produkt et billede så lad din ”BilledeURL” være tom. Du skal altså ikke indsætte en URL til et ”billede kommer snart”. Det gør det nemmere for din partner at sortere dem fra.

Opdateringsfrekvens

Da priser, størrelser osv. skifter tit, skal dit feed helst opdateres minimum 4 gange dagligt.

Det bedste er ”livefeeds”, altså feeds, der bliver genereret ud fra din hjemmeside hver gang, det bliver hentet.