De bedste gratis online marketing tips – 37 eksperter deler deres bedste ideer

De bedste gratis online marketing tips – 37 eksperter deler deres bedste ideer

gratis online marketing

Hvordan kan man markedsføre sin forretning eller hjemmeside, hvis man ikke har penge på lommen?

Jeg har spurgt de førende 37 eksperter i Danmark indenfor online marketing og deres råd er uvurderlige.

De fik alle samme spørgsmål:

Hvad er dit bedste online marketing tip, hvis du ikke må bruge penge?

Nedenfor finder du de mange råd (enkelte gav mere end ét råd).

Du finder også links til den pågældende eksperts hjemmeside og sociale profil.

Jeg vil varmt anbefale, at du følger dem (hvis du ikke gør det allerede).

Fælles for mange af de gode råd er, at hvis du ikke har penge, så kræver det, at du investerer din tid.

Lad os komme i gang…

Anders Bagnegaard Kristensen


Twitter: https://twitter.com/@Bagnegaard
Web: https://bagnegaard.dk/

Jeg har skrevet en kort e-bog, der er lavet til vores kunder og generelt mac-interessrede.

Det tog en uge at blive færdig med første udgave, som er danmarks største samling af gode råd til hovedsageligt Mac og lidt iPhone og iPad.

Det er alt fra must-have programmer, tastaturgenveje m.m. Generelt råd til at gøre dig til en mac-super-bruger. Jeg laver ca. en opdateret udgave hver 2. måned.

Jeg gjorde det fordi de nyhedsbrevstilmeldinger vi fik før (fra fx. Facebook) var ikke relevante og vi havde for få.

Man kan altid give en iPad væk til sine nyhedsbrevstilmeldinger, men det er ikke dine fremtidige kunder som tilmelder sig til sådan noget.

Bogen gør det let at bygge en mail liste op med helt relevante kunder.

Når du har bogen skrevet, er du klar til at få gratis tilmeldninger til nyhedsbrevet på fx. Facebook, LinkedIn, i en popup og exitpopup på din side.

Senere kan du bruge leadannoncer på Facebook for at få endnu flere.

Hvis du giver dine besøgende noget godt, køber de med høj sandsynlighed fra dig i fremtiden.

Vi har i hvert fald oplevet at få ekstrem loyale kunder p.g.a. bogen hvor selv mac-super-brugere, som måske kun har lært en enkelt ting i hele bogen, er blevet kunder.

Dem har vi normalt svært ved at nå, fordi de selv køber i enten kina eller USA.

Du kan se min bog her i nyeste, 1 uge gamle, udgave: https://itunes.apple.com/dk/book/f%C3%A5-mest-ud-af-din-mac-iphone-og-ipad-v3-0/id1264293941?l=da&mt=11

Et andet, lidt lettere svar, er studierabat. Vi har også pensionistrabat.

Det virker fint og skaber både trafik og salg. Der er massere af blogs, studieguides, kommuner m.m., der vil skrive om din side p.g.a en rabat som den 🙂

Anton Hoelstad


Twitter: https://twitter.com/@AntonHoelstad
Web: https://antonhoelstad.dk/

Normalt er det min primære kompetence at være kreativ når det drejer sig om at bruge penge på digital markedsføring.

Så jeg har været udfordret med dette spørgsmål ift. at skulle finde mit bedste gratis tip!

Mit tip er ikke revolutionerende, men måske blot en bekræftelse af en teori du allerede kender til.

Men ikke desto mindre er det yderst vigtig lærdom. Det er i hvert fald en ting jeg har fået bekræftet gang på gang siden jeg startede som selvstændig konsulent.

At lave et yderligere salg til en eksisterende kunde er mange gange nemmere og hurtigere, end at lave et nyt salg til en helt ny kunde.

Om du kalder det mersalg, krydssalg, “opsalg” eller hvordan du end definerer det betyder ikke noget.

Det essentielle er, at processen er langt kortere og ikke mindst nemmere. Og derudover er den ikke blot billigere, men kan sagtens gøres helt gratis.

Om du er konsulent, ejer af en webshop eller noget helt tredje bør ikke gøre en forskel.

Det kræver selvfølgelig at du sælger noget af værdi, og dine kunder er glade for at være eller at have været dine kunder.

Det siger sig selv. Sælger du noget som ikke virker, og som kunderne hader og er utilfredse med, har du gjort det svært for dig selv.

Ikke kun ift. at lave yderligere salg, men dit liv som selvstændig vil kun blive sværere med tiden.

Er dine kunder glade for det du laver for dem, og sælger til dem, så er der en overhængende sandsynlighed for, at de selv spørger til et yderligere salg.

Et helt naturligt kundeflow for mig selv som konsulent er, at en kunde starter med at købe hjælp til fx Google AdWords, og efter en måneds tid eller to når resultaterne begynder at kunne mærkes, og den gode relation er skabt, så spørger de selv til hvad “næste skridt” er.

Og her leder de efter et yderligere produkt, som kan være Facebook, Bing, SEO eller noget andet. Noget som kan supplere dem med mere relevant kvalitetstrafik.

Husk du ikke behøver at vente til kunderne selv spørger om de må købe yderligere produkter/services.

Har du en webshop, så vis relevante relaterede produkter til dine besøgende, tilføj funktionen med “dem som købte denne vare købte også følgende” og lignende tiltag.

Send dine kunder nyhedsbreve løbende med komplementærprodukter når de kommer på tilbud, når der er opgraderinger, eller helt nye introduktioner på markedet.

Vær kreativ, sæt dig i kundens sted og spørger dig selv: “Hvis det var mig der var den glade og tilfredse kunde, hvad kunne jeg så ellers være interesseret i at købe?”.

Astrid Haug


Twitter: https://twitter.com/@astridhaug
Web: http://astridhaug.dk/

Lav noget indhold, som skaber engagement, dvs. likes, kommentarer og delinger, så indholdet spreder sig gennem brugernes netværk og dermed giver dig gratis synlighed.

Hvad skaber så engagement?

Det kan være alt fra et humoristisk billede eller video til stærke holdninger.

Det kan også være indhold, der lægger mere direkte op til brugerinvolvering, som fx en quiz (med svarmuligheder som A,B,C eller emojis), eller en test i stil med “hvilken type er du?”.

Brian Brandt


Twitter: https://twitter.com/@brianbrandt
Web: http://clickstarter.dk/

Nedenstående råd er primært henvendt til konsulenter eller andre service-erhverv.

Jeg ville starte en blog. Det var min måde at skabe mig en iværksætter-tilværelse på for 10 år siden.

Blogging er desværre for rigtig mange gået hen og blevet meget overset – hvilket betyder, at der nu er et marked for dig at indtage.

Dem der kan starte en blog op i dag, og være vedholdende med at udgive indlæg et par gange i ugen, de vil have noget som næsten ingen andre har – aktivitet på sit eget medie.

Tag for eksempel Seth Godin – han har skrevet et indlæg på sin blog, hver eneste dag – hver freaking evigste dag siden 2002. Det er over 5.500 indlæg på hans hjemmeside.

Det har givet ham en kæmpe følgerskare på sin blog – et medie han selv ejer og bestemmer over.

Det har betydet at han kan sælge 10.000 eksemplarer på dag 1 af hans nyeste bog – hver eneste gang han udgiver.

Folk har tralvt med at skaffe flere følgere på Facebook, LinkedIn, Snapchat, Twitter, Instagram, Ekko (!) og andre sociale medier.

De medier er flygtige og stemningen kan hurtigt vende, og så står du tilbage med 100.000 in-aktive følgere på Twitter.

Det vigtigste med din blog er at du finder din egen stemme. Er du god til at vejlede, så lav gennemarbejdede og ultimative guides.

Er du skarp på strategi, så kom med perspektiver på gode strategier, ledelse og lignede.

Blogging er en langsigtet strategi – men tro mig, er du vedholdende, så kommer trafikken og dermed også kunderne.

En afsluttende note – husk at få koblet det nyhedsbrev sammen med bloggen fra dag 1. Det vil du takke mig for resten af din fantastiske karriere.

Eric Ziengs


Twitter: https://twitter.com/ericziengs
Web: https://helpmarketingbogen.dk/

Sælg flere gange til den samme kunde.

Når du læser bloggen hos Marketers.dk, så ved du meget om det marketingtekniske.

Så jeg vil i stedet udfordre dig til at forstå dine kunders behov. Det har du sikkert hørt før.

Derfor får du en ekstra udfordring: Forstå dine kunders behov i den rigtige rækkefølge.

Normalt køber man først en mobiltelefon og først derefter et cover, mikrofoner og høretelefoner til den.

Normalt køber man først pejsen og derefter opstår behov for brænde og brændeskuret. Mit råd til dig er at kortlægge rækkefølgen af behovene, som dine kunder og kundegrupper har.

Tag en brainstorm med kolleger. Ring til udvalgte kunder og spørg om deres hverdag og behov. Lav online undersøgelser.

Når du kender rækkefølgen og har kvalificeret den, skal du lave marketingflows, der guider kunden fra første behov til næste behov til næste behov.

Brug relativt mange ressourcer på at trække leads ind på det første produkt – for så kan du sælge mange flere produkter til kunden.

Det er billigere at sælge noget til en kunde end til et (koldt) lead. Du skaber samtidig en relation, som har stor økonomisk værdi.

Hvis dine produkter leverer hver gang, kan du også få skabt ambassadører, der kan tiltrække nye kunder.

Af sted til whiteboardet!

Halfdan Timm


Twitter: https://twitter.com/@halfdantimm
Web: https://obsidian.dk/

Med mit kendskab til online marketing – og derved også mine begrænsninger inden for offline marketing, hvor jeg ikke kan sige så meget – vil jeg pege på:

SEO.

Jeg tror ikke på, at arbejde med organisk Facebook-annoncering kan levere værdi, med mindre du allerede har fået 100.000 Likes fra da det var nemmere for år tilbage.

At udsende nyhedsbreve er først tiden værd, hvis du har fået opbygget en stor liste i forvejen – eller har penge til at skyde genvej.

Derfor vil jeg pege på SEO.

SEO koster ikke nødvendigvis penge, men tid. Der er mange gratis ressourcer i form af bøger, blogs, webinarer, lukkede fora m.v., hvor du gratis kan opsamle enormt meget viden om SEO.

At udføre SEO er lidt af et grind, for du skal:

  • Rette sidetitler
  • Skrive tekster
  • Bygge links

Og andre opgaver, hvor det er tidskrævende, men ikke nødvendigvis koster dig penge.

Samtidigt med dette er tiden brugt på SEO godt investeret, for du skal nok tjene den hjem igen med tiden på dine førstepladser, hvis du udfører det ordentligt.

Udover SEO-arbejdet kan jeg komme i tanke om bl.a.:

  • Organisk arbejde med sociale medier (men jeg tilskriver det en meget lille værdi)
  • Organisk opbygning af en e-mailliste
  • Opbygning af relationer ved deltagelse af gratis messer, arrangementer m.v.

Henrik Bondtofte


Twitter: https://twitter.com/@HenrikBondtofte
Web: https://www.henrik-bondtofte.dk/

En af de mest omkostningseffektive former for online markedsføring der findes, er uden tvivl arbejdet med de organiske søgeplaceringer (de ikke betalte resultater, i søgeresultaterne).

Der er masser af arbejdsopgaver, som stort set alle vil kunne finde ud af at løse.

Mit tip er derfor opdelt i tre arbejdsområder, som jeg mener at stort set alle vil være i stand til at løfte.

1) Research

Start med at udføre en undersøgelse af, hvad dine kunder og potentielle kunder bruger af søgeord og søgetermer, når de leder efter de produkter/services som du tilbyder.

Til dette formål kan du drage inspiration i Google søgeordsværktøj. Indtast dine forskellige søgeord og få flere idéer til fraser og andre søgeord.

Du kan bruge feltet konkurrence, til overordnet set, at vurdere om der er konkurrence på søgeordet.

Konkurrencefeltet er egentlig udelukkende et udtryk for konkurrence i de betalte resultater, men disse hænger naturligt sammen med konkurrenceniveauet i de organiske søgeresultater.

Derfor kan du bruge dem som overordnet tommelfingerregel, til at vurdere om det er et ord/sætning/frase, du bør og vil sætte fokus på.

Herefter, bør du løbe selvsamme søgeord igennem i søgeresultaterne og se nærmere på de resultater, der kommer frem i de organiske resultater.

Notér dig hvem der gør det godt og overvej hvorfor. Hvad er årsagen til, at de er placeret der?

Lad dig inspirere af dem der gør det godt, og overvej om du kan arbejde på noget, der minder om det, måske bare endnu bedre!

2) Indhold

Efter du har draget dig dine konklusioner, ladet dig inspirere og udvalgt dine søgeord, er det på tide at komme i gang med at udarbejde indhold, der matcher de søgeforespørgsler, som du har udvalgt i din research.

Det betyder ikke, at du slavisk skal bruge alle ord og betegnelser, du har fundet interessante i Adwords.

Du dog skal dække hele området, for at sikre dig en god oplevelse for brugerne og for at sikre, at der et match mellem det de søger svar på (eksempelvis at foretage en transaktion) og det du har på din landingsside.

3) Links

Google og andre søgemaskiner, bruger og forstår eksterne links, der peger ind på dit website, som anbefalinger, i hvert fald, når det er fra relevante sider, der ikke er notorisk kendt for at spamme eller sælge links i stor stil.

Grundreglen er derfor, at links ikke bare er gode, men helt essentielle for synlighed i søgemaskiner.

Generelt set, bør du gå efter at få relevante links.

Kontakt webmastere der har lavet artikler og guides eller andet indhold, inden for det du prøver at rangere på, men som ikke selv, erhverver sig igennem dette.

Det er naturligvis ikke den bedste idé, at kontakte dine konkurrenter og bede om et link. Det får du i hvert fald med stor sandsynlighed ikke meget ud af.

Hvad du til gengæld kan bruge dine konkurrenter til, er at lade dig inspirere af deres linkprofiler.

Undersøg hvilke sider, de har fået links fra og udarbejd derigennem en liste over sider du med fordel kan kontakte.

Du kan bruge værktøjer som Ahrefs.com til formålet, som er en af de billigste løsninger på markedet, der kan klare opgaven tilfredsstillende.

Ovenstående bør du kombinere med tilmeldinger til kataloger og oversigtssider, der henviser til andre typer af websites, inden for dit felt.

Denne type links, er de nemmeste at skaffe og de er derfor i sagens natur også den dårligste form for links man kan få, men mindre gode links, er meget bedre end slet ingen links!

Dit arbejde med linkbuilding, bør være en af dine vigtigste daglige arbejdsopgaver, når først indhold og den tekniske platform er på plads, er det links, der gør forskellen i søgeresultaterne.

Henrik Andersen


Twitter: https://twitter.com/henrik_andersen
Web: https://pilanto.dk/

Jeg mener ikke der findes ret mange hurtige og nemme løsninger på at opnå succes online. Der var en gang, men i dag gælder det om at gøre tingene ordentligt, hvis du vil opnå succes.

Endnu sværere bliver det hvis du ikke må bruge penge. Men du må gerne bruge tid – og det er der i den grad også behov for hvis du vil være succesfuld.

Jeg arbejder selv ud fra 4 nøgleord, når jeg arbejder med affiliate projekter som f.eks. ting-til-hjemmet.dk og klassiske-børnebøger.dk eller for kunder i mit webbureau:

  • Viden
  • Kvalitet
  • Fokus
  • Vedholdenhed

Min erfaring er at ovenstående nøgleord giver dig succes hvis du efterlever dem alle på én gang. Lad mig lige uddybe hvad jeg mener med disse 4 ord.

Viden

Online marketing er et meget bredt emne, så det gælder om at udvælge nogle få områder du vil satse på at dygtiggøre dig i.

Det kan f.eks. være at skrive tekster, onsite SEO, Facebook annoncering, email marketing, videoproduktion osv.

Indhold (især tekst) er det centrale element i næsten alt online marketing, så hvis du har de mindste evner her, så kan du komme langt med at udvikle dem.

Selv er jeg helt vildt misundelig på dem der både er dygtige og hurtige til at skrive en god og fejlfri tekst.

Der findes ingen mennesker der er dygtige til alle online marketing discipliner. Det kommer du heller ikke til at blive, så du bør vælge nogle få ud og satse på at blive dygtig til dem.

Viden er vigtigt for at efterleve resten af punkterne. Du kan dygtiggøre dig ved at prøve dig frem, følge eksperterne på området og læse alt hvad de deler og deltage i netværk (online og offline) med eksperter og ligesindede.

Marketers.dk er også et sted du bør være medlem.

Den store fordel ved at du ved meget om et emne er også at du bliver bedre til at finde leverandører til de områder du ikke selv ønsker at håndtere.

Altså når du en dag har muligheden for at bruge penge på at outsource det du ikke selv kan.

Så det er altså en god ide at have viden om de områder du ikke selv ønsker at være ekspert i også.

Inden for online marketing har jeg selv valgt at fokusere på 2 ting som det primære. Onsite SEO og at blive bedre til at skrive.

I de seneste 10 år er jeg gradvist blevet bedre ved at arbejde med det. Jeg har lært alt hvad jeg ved om SEO, ved at arbejde med det og ved at læse alt hvad danske eksperter har delt om emnet.

Jeg er ikke SEO ekspert, men jeg ved meget om det. Nok til at få succes med at tiltrække masser af trafik til mine projekter og tjene penge på det.

Jeg er absolut heller ikke en gudsbenådet skribent, men jeg har skrevet teksten til mine projekter selv. Det har givet resultater og jeg er meget bedre til at skrive i dag end jeg var for 10 år siden.

Det er primært de 2 ting der har givet mig succes som affiliate marketer og som gør mig troværdig som webudvikler i mit webbureau.

Kvalitet

For at komme ud med et budskab eller blive synlig på det folk søger efter, skal dit indhold være relevant, fejlfrit, sælgende og konverterende.

Det er altså ikke nemt. Det er både svært og tidskrævende. Men det er vigtigt at dit indhold og dit øvrige arbejde er af høj kvalitet, hvis du skal have succes.

Fokus

Hvis du skal have et projekt til at lykkes, så er det vigtigt at fokusere på det.

Det siger næsten sig selv, men de fleste af os har konstant gang i alt for mange projekter. Jeg selv er ingen undtagelse.

Et projekt bliver ikke en succes før du kan fokusere på det 100%. Som minimum i en længere periode.

Vedholdenhed

Vedholdenhed er måske det vigtigste, da mange online marketing discipliner kræver det.

Nogle mere end andre, men for de fleste emner inden for online marketing gælder det, at resultaterne ikke kommer fra den ene dag til den anden.

Selvom det er svært og resultaterne udebliver i en lang periode, selvom du bruger mange timer på det, så betaler det sig ofte af være vedholdende.

Ovenstående er ikke konkrete tips til online marketing, men måske mere et mindset og det er noget jeg selv forsøger at efterleve, når jeg arbejder med mine projekter. Og det virker for mig.

Erkend at du ikke kan alt

Du kan ikke lave alt selv hvis du vil være succesfuld. Online marketing er et gigantisk emne og der er ingen der mestrer det hele.

Det er vigtigt at du erkender at du ikke selv kan alt. Det er umuligt. Derfor bør du gå efter at vide en smule om det hele og meget om få emner.

Når du en dag har penge til at outsource, så gør det. Jo før jo bedre. Det giver resultater langt hurtigere. Og du kan bruge din tid der hvor det giver mest mening.

Har du spørgsmål så skriv en kommentar målrettet til mig, så skal jeg nok svare. Ønsker du at connecte med mig på sociale medier, så find mig på henrikandersen.dk.

Henrik Brændgaard


Twitter: https://twitter.com/@h_braendgaard
Web: http://videofabrikken.dk/

Gå på YouTube jagt

Find relevante videoer for din virksomhed og embed dem på dit website, direkte fra YouTube, og hæve ”time on site”, brugeroplevelsen og ikke mindst konverteringen.

YouTube er proppet med how to, guides og produkt-videoer. Tjek om ikke alle dine leverandører har videoer liggende på YouTube du allerede nu kan embedde på dine kategori- eller produktsider.

TIP #1: Få et hurtigt overblik ved at skrive ”allintitle: SØGEORD” i søgefeltet på YouTube. (se eksempel)

TIP #2: Når du henter embedkoden fra en video på YouTube, så sørg for at der ikke ”vises foreslåede videoer, når videoen er færdig”

TIP #3: Tag kontakt til dine leverandører og spørg om du ikke må få tilsendt, og lov til at bruge deres videoer til direkte opslag på din egen Facebook side.

Henrik Hillestrøm


Twitter: https://twitter.com/@henrikhpoulsen
Web: http://bro-kommunikation.dk/

Vær gavmild

  • Giv din viden væk: Lav e-bøger, onlineworkshops, blogindlæg, podcasts. Fyr løs via sociale medier.
  • Hvorfor det hårde arbejde? For at opbygge troværdighed, autoritet og langvarige relationer.
  • Den nødvendige mellemregning: Vær konsistent. Bliv ved med at give.

Ib Potter


Twitter: https://twitter.com/@ibpotter
Web: http://www.potter.dk/

Langt de fleste af de besøgende Google sender til dit website, har søgt på dit brand. Altså navnet på din virksomhed.

Så – side 1 på Google, når du søger på dit virksomhedsnavn, er det første indtryk nye eller eksisterende kunder får at din virksomhed.

Derfor skal du sørge for at eje eller kontrollere de 10 første resultater i en Googlesøgning på dit virksomhedsnavn.

Den vigtigste er også den nemmeste. Det lyder næsten for nemt. Og det er det også 😉

Det er den mega ”annonce” der dukker op i højre side i en Brand søgning. Og den tager ejerskab af din ved at gå ind under https://www.google.dk/business/

Log ind med samme brugernavn og kode som du bruger til din Google Analytics konto. Det er vildt vigtigt.

En klassisk fejl er de virksomheder der har både 2, 3 og 4 forskellige profiler på samme virksomhed. Der skal kun være en!

Optimer din virksomhedsprofil. Udfyld alle felter – og sørg for at det er samme informationer som du finder når du kigger på dit CVR.

Hvis det er en ny profil, vil Google gerne have den verificeret. Hvis du er heldig ringer de til det telefonnummer du har opgivet.

Er du uheldig, sj, så sender de dig et postkort. Og det tager nemt et par uger.

Et vigtigt tip: det billede du gerne vil have som det billede der ses i en Google søgning, er det billede du skal smide smides under fanen ”Forsidebillede”.

Og tag så et kig på den nye funktion ”Indlæg”. Det bliver vildt spændende at følge.

Jacob Kildebogaard


Twitter: https://twitter.com/@webanalytiker
Web: https://www.webanalytiker.dk/

Der er ingen tvivl om hvor jeg ville sætte ind, hvis jeg ikke har penge, men ”kun” tid til rådighed.

Jeg ville fokusere 100% på godt indhold, der giver trafik på søgninger fra de rette brugere.

Godt indhold kan give dig værdifuld trafik i årevis. Jeg har fx et blogindlæg fra 2009, der stadig får godt med trafik, og det skyldes at arbejdet var gjort godt fra start af.

Så hvordan ville jeg gribe det an? Du kan gå efter at lave indhold på de primære søgninger, hvis det fx er en webshop, så direkte gå efter at lave godt indhold på de produkter du sælger.

Det giver god mening. Men der er ofte langt mindre konkurrence, hvis du bevæger dig i søgefraser, hvor brugerne viser et behov, som dine produkter kan dække.

Et eksempel: Sælger du friluft udstyr, vandrestøvler osv, så ville jeg lave pakkeliste til at bestige Kilimanjaro, ”Fem gode trek ruter i Danmark” og andre vinkler på brugbart indhold for målgruppen.

Skulle du være for sent eller tidligt ude i brugerens proces ift. køb af produkter, så har du som minimum vist at du har styr på din faglighed inden for dit produktområde, og du kan pushe nyhedsbrevstilmelding så du efterfølgende har mulighed for ”dialog” med brugeren.

Så lav en søgeordsanalyse, tænk ud af boksen, struktur hvilket indhold du skal lave, og så skal du ellers bare i gang med gode evergreens, som vil skabe værdi i mange år fremover – uden at du har brugt en krone!

Jacob Worsøe


Twitter: https://twitter.com/@jacobworsoe
Web: http://www.jacobworsoe.dk/
Arbejde: http://ecapacity.dk/

Dette tip er ikke helt gratis, da det forudsætter at du allerede bruger penge på retargeting.

Men hvis du allerede kører retargeting, så får du her et tip til at spare penge på retargeting, samtidig med at du fastholder din omsætning.

Tænk på det her: Hvis du har en konverteringsrate på 2% så er 98% af din trafik spild af penge. Det er lidt sat på spidsen, for det kan jo være de kommer tilbage og køber senere, så lad os bare sige at 80% af trafikken aldrig køber.

Hvad hvis du kunne forudsige hvem der vil købe og hvem der aldrig vil købe og lade være med at bruge penge på at trække dem der aldrig køber ind på dit website?

Målret din retargeting mod brugere der forventes at købe

Måske kører du allerede retargeting og måske har du lavet segmenter, så du fx stopper remarketing når nogen har købt eller lignende?

Men segmenter kan meget mere end det!

Du kan målrette din retargeting mod brugere der har haft en adfærd på sitet, som indikerer at de ender med at købe.

Dvs. du skal ind og grave i dine Analytics tal og finde ud af hvad der kendetegner de brugere som i højere grad konverterer end andre.

  • Måske kommer de fra en bestemt landsdel?
  • Måske bruger de en bestemt browser?
  • Måske ser de nogle bestemte sider?
  • Måske ser de IKKE nogle bestemte sider?
  • Kommer de på et bestemt tidspunkt på døgnet?
  • Bruger de chat funktionen?
  • Søger de?
  • Læser de “Om os”-siden?
  • Læser den nogle bestemt guides/artikler på sitet?
  • Ser de produktsider eller ej?

Eller en kombination af alt ovenstående? Fx brugere fra Firefox som kommer fra Fyn og besøger sitet om aftenen?

Konverterer de markant bedre eller dårligere end dem der sidder i Nordjylland og bruger chat funktionen?

Du kan bruge https://www.paveai.com/ til at crunche alle dine data og krydse dem på kryds og tværs for at finde interessante mønstre.

Dermed kan du finde segmenter som har højere sandsynlighed for at konvertere end andre. Og fokusér på at trække dem tilbage på sitet og ikke alle de andre.

Kører du fx retargeting mod alle dem som har bouncet lige nu?

Joakim Ditlev


Twitter: https://twitter.com/@jditlev
Web: http://www.contentmarketing.dk/

Hvis du har budget, men ikke tid. Så annoncér.

Hvis du har tid, men intet budget. Så udgiv indhold.

Så er du i den sidste situation, er mit råd: Udgiv indhold regelmæssigt på et medie du har styr på, og som din målgruppe færdes på.

Lad os sige du sælger møbler.

På YouTube kunne du udgive praktiske videoer med eksempler på, hvordan man vedligeholde møblerne.

På Pinterest kunne du vise indretningstips og trends inden for møbeldesign.

På en blog kunne du forklare om fordelene ved den ene træsort frem for den anden.

Men vælg én af delene og gør det gerne på en måde, så du viser din viden og kompetencer på området. På den måde bygger du over tid tillid til de personer i den anden ende, som du håber at se som kunder en dag.

Jonathan Lindahl


Twitter: https://twitter.com/@JonathanLindahl
Web: http://www.jonathanlindahl.dk/

Mit navn er Jonathan. Udover at dukke op til forelæsninger på mit studie én gang i mellem, bruges størstedelen af min tid på affiliate marketing.

Er bl.a. ejer af Lavegenblog.dk.

Derudover er jeg i gang med at opstarte Adfinder.dk, som skal gøre det langt nemmere for affiliate marketers at finde affiliate programmer.

Størstedelen er mine hjemmesider er baseret på trafik fra søgemaskinerne. Derfor er mit tip også om, hvordan du kan forbedre dine placeringer i søgeresultaterne.

I dette tilfælde er det et tip om, hvordan du kan få stærke links til din hjemmeside (hvilket har stor betydning for din placering i søgeresultaterne).

Min mest effektive måde at få links på er outreach linkbuilding. Dvs. ganske enkelt kontakte andre hjemmesideejere for at høre, om de vil linke til ens hjemmeside.

Men i stedet for at køre den klassiske:

”Hej. Fed side. Tænkte på, om du gerne vil linke til mit fantastiske indlæg?”.

Så findes der forskellige måder, hvorpå du kan øge sandsynligheden for at få et link.

En af de metoder er broken outreach linkbuilding. Dvs. finde døde links på den hjemmeside, som du ønsker link fra og gør ejeren opmærksom på det.

Ved at gøre en tjeneste for ejeren som det første, er der væsentlig større sandsynlighed for, at ejeren bagefter vil gøre dig en tjeneste og tilføje et link til din side.

Processen for teknikken er således:

1. Find alle de sider på din hjemmeside som du mener, at det er realistisk, at du kan få et link til.

2. Find derefter alle de hjemmesider, hvor du mener det er realistisk, at du kan få et link fra til dine specifikke sider.

Et godt tip er at søge på det søgeord, som du gerne vil ranke på og gå ned på side 3-10 i Google. Nede på de sider kan du ofte finde hjemmesider, hvorfra det er realistisk (og ikke mindste relevant) at få et link fra.

Jeg plejer at opstille det i et Excel ark, hvor jeg har min egen side øverst og siderne jeg ønsker link fra nedenunder. Mens jeg har to kolonner om, hvorvidt jeg har kontaktet dem og om jeg har fået linket.

Det gør hele processen væsentlig mere overskuelig.

3. Kontakt dernæst alle de forskellige hjemmesideejere og gør dem opmærksom på et tilfældigt dødt link på deres hjemmeside. Brug fx Brokenlinkcheck.com til at finde de døde links.

Kan du ikke finde et dødt link på en given hjemmeside, kan du naturligvis ikke bruge denne metode. Her må du i stedet spørge om linket som det første eller finde en anden måde, hvorpå du kan gøre hjemmesideejeren en tjeneste, inden du spørger om linket.

Jeg bruger ofte en skabelon á la denne:

Et godt tip er dog altid at gøre din mail så personlig som mulig (så det ikke virker for skabelon-artigt).

4. Derefter vil du ofte modtage et svar, hvor hjemmesideejeren takker dig for at gøre vedkommende opmærksom på det.

Her kan du så prøve at lokke hjemmesideejeren til at linke til din side. Jeg plejer at skrive noget á la:

Du får langt fra links hver gang. Men sandsynligheden for at få et links er væsentlig højere ift., hvis du blot beder om linket første gang.

Sidst jeg brugte denne strategi var min succesrate ~21 pct. Dvs. ved hver tiende jeg skrev til, fik jeg ca. 2 links. Det er en ganske udmærket succesrate, når det kommer til outreach linkbuilding.

Julian Christmas


Twitter: https://twitter.com/@ChristmasJulian/
Web: https://novosight.dk

Mit bedste tip, hvis man ikke må bruge penge, er helt klar elektronisk word-of-mouth.

Word-of-mouth er en af de ældste former for marketing og den virker stadig.

Ved at skabe omtale af dit brand, kan du ikke blot øge mængden af organiske trafik men også konverteringer.

En af de største hæmsko ved e-commerce er at vi ikke har tilstedeværelsen af menneskelige og sociale elementer i transaktionen.

Denne manglende sociale interaktion er det nogen mener er med til at bremse den globale vækst indenfor e-commerce(1) en smule. Det må vi så prøve at opveje ved at opfordre til eksempelvis elektronisk word-of-mouth.

Word-of-mouth kan give dit brand autoritet og trust

Den besøgende på din hjemmeside er mere villig til at overdrage enten deres kreditkortoplysninger eller e-mail adresse, hvis de kan se at andre har gjort det samme.

Denne effekt er ekstra stor hvis det er nogen de kender direkte eller kan identificere sig med.

Den nemmeste måde at opnå elektronisk word-of-mouth er ved at opfordre tidligere kunder til at dele deres oplevelse.

Opret en automatisk e-mail der 10 dage efter en transaktion på din side beder kunden komme med en tilbagemelding.

Når vi sender denne type e-mails ud for vores kunder ser vi en gennemsnitlige responsrate på 16,5%. Tricket er at gøre e-mailen mere personlig end den generiske mange udsender via eksempelvis Trustpilot.

Du kan enten indsamle tilbagemeldinger fra dine kunder direkte på e-mail (og derefter manuelt indsætte dem på din side) eller opfordre dem til at anmelde din hjemmeside/virksomhed på sociale medier.

Et større hollandsk studie(2), viste at effekten af word-of-mouth var særlig stor for mindre kendte brands – det er derfor et rigtig godt sted at bruge sin marketing energi hvis man ikke er et stort etableret brand.

Et lille ekstra tip: Husk, at når du indsætter anmeldelser på din side, så skal de mærkes op med struktureret data (Schema.org) for at du får maksimal effekt i SERP.

(1) Lu, B., Fan, W. and Zhou, M., 2016. Social presence, trust, and social commerce purchase intention: an empirical research. Computers in Human Behavior, 56, pp.225-237.

(2) Vermeulen, I.E. and Seegers, D., 2009. Tried and tested: The impact of online hotel reviews on consumer consideration. Tourism management, 30(1), pp.123-127.

Kristian Scharling


Twitter: https://twitter.com/@schariing
Web: https://somera.dk/

Såfremt jeg absolut ingen penge måtte bruge, ville jeg gøre alt for at få samlet en stak mailadresser og få lavet et godt nyhedsbrev.

Udarbejd et godt white paper, der er så interessant, at folk vil hente og dele det.

Dernæst ville jeg lægge en masser energi i at lave en god mailserie, der kører automatisk.

MEN eftersom det er de færreste steder, man kan opsætte automation flows, ville jeg gøre det manuelt, indtil at budgettet tillader, at man kan betale for det.

Som en slutnote ville jeg være til stede alle de steder, hvor mine kunder befinder sig.

Hjælpe og gøre opmærksom på sig selv – det er gratis og effektivt.

Lars Østergaard


Twitter: https://twitter.com/@LarsJ3
Web: http://ambivalent.dk/

Mit bedste – og gratis tip (hvis man ikke tæller timerne, som man jo ikke gør som selvstændig 😉 ), så er det helt simpelt at levere en uovertruffen kundeservice.

Humlen er at levere en service over den forventning som kunden har. Hvis kunden får mere end hun/han forventer, vil du og din virksomhed sætte et aftryk i kundens bevidsthed.

Det kan få kunden til at tale om, og anbefale, din virksomhed til venner og bekendte, som derved også vil få et godt billede af din virksomhed.

Det er med til at skabe en relation til kunden, som kan konverteres til at være ambassadør og i sidste ende sprede budskabet mere end du selv ville kunne.

Det kan både være via mundtlige anbefalinger, men det kan også kaste anmeldelser af sig, aktive links fra sites, anbefalinger i kommentarspor på Facebook og meget, meget mere.

Derudover vil kunden selvfølgelig også handle hos dig næste gang – også selvom du er 10 kroner dyrere end konkurrenten.

Så: Giv kunden en service over forventning, hver personlig og skab en relation – det får kunden til at tale positivt om din forretning til venner og netværk.

Lasse Baungaard


LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/lasse-baungaard-75936430/
Web: https://digitypes.dk/

Det er et spørgsmål vi ofte får, både af kunder og når vi netværker. I de sidste par år har vores svar på det spørgsmål været content marketing.

Lav indhold som er relevant og skaber værdi for dine kunder/brugere, og som ikke bare handler om at sælge.

Content marketing er selvfølgelig meget bredt, men det betyder heldigvis også der under begrebet er mange former for indhold, som de fleste vil kunne producere selv, uden at have den store viden om online markedsføring.

Helt konkret anbefaler vi alle der har det spørgsmål i 2017, og ikke føler at de selv kan skrive en blog, lave infografikker o.l. at give sig i kast med videoer.

For hvor man tidligere kun tog de professionelt producerede videoer seriøst, er vi i dag blevet vant til at se mobilvideoer og er mere interesseret i indholdet end produktionsværdien.

Og så er det også noget de fleste af os gerne deler på de sociale medier. Så frem med telefonen eller kameraet og begynd at optage, så koster det dig kun den tid du bruger på det.

Leif Carlsen


Twitter: https://twitter.com/100kmguy
Web: http://www.socialsellingcompany.dk/

Skriv og bliv fundet af dine kommende kunder

Der er ufattelig mange muligheder når det gælder online marketing – også selv om du ikke må bruge penge.

Jeg kunne derfor foreslå alt fra målrettede og engagerende statusopdateringer over til Facebook Live videoer.

Det kunne også være billeder fra seminarer eller en video af dig, der tegner og fortæller ved en tavle for at udstille din ekspertise.

Eller det kunne være brugen af beskeder i LinkedIn til at komme i dialog med potentielle nye kunder.

Ikke desto mindre vælger jeg noget, som nogle måske vil opfatte som kedeligt og tidskrævende. Mit bedste online marketing tip handler om at blogge.

At skrive artikler om de problemer og udfordringer, som dine kunder kæmper med, og som du har en klar holdning til, hvordan de kan løse – vel at mærke uden at du begynder at fortælle dem, at hvis de bare vælger dit produkt, så kommer de i himlen 🙂

Derfor skal du gøre som jeg foreslår

Lad mig fortælle, hvorfor at jeg synes at du skal begynde at blogge. Først og fremmest tager jeg udgangspunkt i, at den moderne beslutningstager er digital superbruger.

Han eller hun bruger de digitale platforme og sociale medier til først og fremmest at blive klædt på til at vælge det rigtige produkt og den rigtige leverandør.

Takket være Google er det blevet en forholdsvis nem øvelse – i hvert fald sammenlignet med tiden før internettet og Google.

Her skulle vi ofte besvære os med at besøge indtil flere fysiske butikker for at sammenligne produkter, og vi kunne slet ikke i samme omfang som nu høre andres erfaringer og meninger om et givent produkt.

Undersøgelser fra blandt andet den amerikanske analysevirksomhed Forrester Research viser, at den moderne beslutningstager nu om dage tager i snit 60 procent af købsprocessen selv.

Og jo mere den vare, som du sælger, er en ”commodity”, altså noget der egner sig til at smide i en indkøbskurv i webshoppen, desto mere tager kunden selv af købsprocessen.

Rejse- og hotelbranchen er for en stor dels vedkommende oppe på at kunderne tager 100 procent af købsprocessen selv. Første gang at kunden overhovedet møder virksomheden fysisk, er når han eller hun tjekker ind i lufthavnen eller hotellet.

Ergo gælder det for dig om, at du skal sørge for at blive fundet på Google.

Det handler om, at du skal have en klar og synlig tilstedeværelse på Google for at fremtidens kunder kan finde frem til dig – også selv om du ikke må bruge penge på AdWords.

Derfor vil jeg have dig til at tænke i at blogge. For det koster trods alt kun din tid. Nuvel, det kan tage noget tid at lave det super gode blogindlæg, men nu forudsætter jeg at du har den fornødne tid.

Til gengæld kan rigtig gode blogindlæg have en enorm indvirkning på din forretning i forhold til at lade kunderne finde frem til dig via organiske Google søgninger.

Skriv og bliv fundet

Mit bedste råd er derfor, at du allerede i dag skal begynde at blogge. Du bør skrive indlæg på minimum 300 ord.

Ellers fanger det ganske enkelt ikke Googles interesse. Faktisk skal du helst skrive meget længere blogindlæg.

Gerne 1.000, 1.500 eller 2.500 ord. Det handler om at du skal skrive ”nok” til at du rent faktisk får lavet et reelt ekspertindlæg.

Belys gerne problemstillinger, som du ved at dine kunder har, og kom samtidigt med dit bud på, hvordan det kan løses.

Du skal helst ikke tale om dine produkter eller være sælgende i dine blogindlæg. Det drejer sig om at inspirere, hjælpe og udstille din ekspertise – intet andet! Så kan folk altid finde dine konkrete produkter på dit website eller i din webshop.

Har du ikke nogen blog, kan du alligevel blogge

Hvis du ikke har en blog på dit website (endnu), så kan du sagtens komme i gang med at blogge alligevel.

Du kan nemlig helt gratis skrive blogindlæg eller såkaldte artikler på LinkedIn, og derigennem nå ud til potentielt set tusindevis af læsere.

Her bør du dog begrænse længden af dine blogindlæg til at være på mellem 300 og op til 6-7-800 ord, da LinkedIn brugernes ”båndbredde” er begrænset når de er på LinkedIn.

Det betyder at læsetiden helst ikke skal være mere end 3-5 minutter.

Kom i gang allerede i dag

Efter min mening skal du komme i gang hurtigst muligt med at blogge. Det tager noget tid at få opbygget ”synlighed” hos Google, og det er ikke nok at skrive et blogindlæg.

Du er nødt til at skrive mange blogindlæg. Der skal ganske enkelt være noget ”content-tonnage” før at du for alvor begynder at fylde i Googles søgeresultater.

Mit råd er at du som minimum skal skrive et par blogindlæg om måneden, og har du tid og energi til mere, så skriv endelig flere.

I starten kan det føles som spild af tid, men min opfordring er, at du skal give det noget tid. Du skal fokusere på målsætningen om mindst et par blogindlæg om måneden.

Find i første omgang glæde og tilfredshed ved at du får lavet nogle gode blogindlæg. Hvis du holder fast og bliver ved med at skrive interessante og relevante blogindlæg, så kommer resultaterne lige pludselig.

Så pøj pøj med at skrive blogindlæg 🙂

PS: Jeg forudsætter selvfølgelig, at det giver mening for dig at skrive blogindlæg i forhold til dine kunders købsproces, og at det er en af måderne som de indsamler information på. Hvis det ikke passer ind i din forretningsmodel, så tænker jeg at der masser af andre gode online marketing tips, der ikke behøver at koste penge 🙂

Lise Halskov


Twitter: https://twitter.com/@Lise_Halskov
Web: https://onlinehaj.dk/

Mit bedste tip til online markedsføring, der ikke skal koste noget, er e-mail marketing, og især det man på amerikansk ofte kalder content upgrades.

Ideen er, at du beriger dine blogindlæg, podcasts, webinarer, osv med en tilhørende freebie, der fås hvis læseren/lytteren/seeren indtaster sin e-mail adresse.

Det skal være en freebie, der ikke er nødvendig for at forstå indholdet, men som ganske enkelt er uimodståelig for den interesserede målgruppe for indholdet.

Det kræver ikke så meget, som man skulle tro, for det kan være ganske enkle freebies, der er tale om.

Hvis du for eksempel arbejder med sund kost, så kan det være at du skriver et blogindlæg om alle fordelene ved at spise mere broccoli.

Din freebie kunne så være 5 suverænt gode opskrifter med Broccoli, som læserne får, hvis de downloader din freebie. Sæt det hele lidt lækkert op i Canva eller bare i Word eller PowerPoint, gem det som en PDF og kobl det sammen med din e-mail liste.

Du har nu et godt og solidt blogindlæg, der hele tiden vil kaste nye læsere af sig. Og da især, hvis du har søgemaskineoptimeret indlægget, så der jævnligt kører trafik ind på det.

Forestil dig så, at du tænker det ind i alle dine næste store og grundige blogindlæg… Så har du en sand e-mail maskine, der vil hjælpe din online markedsføring gevaldigt, fordi du nu har et større publikum, du næsten gratis kan markedsføre dig til.

Majbritt Lund


LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/majbrittlund/
Web: https://www.majbrittlund.dk/

Umiddelbart tænker jeg, at SEO-tekster, inkl. en grundig SEO-analyse er mit bedste markedsføringstip

Imidlertid kræver succes med SEO grundig rådgivning eller kurser, der koster penge. Ved at mange tror, at man kan læse alting gratis på nettet.

Det er ikke mit indtryk, at folk uden viden om markedsføring kan lære at lave effektiv SEO gratis.

Det, som du selv kan gøre gratis, er at skrive gode, informative blogindlæg, hvor du besvarer de spørgsmål, dine kunder og potentielle kunder ofte stiller.

Det kan du gøre uden at tage på kurser i det. Gør dig umage og skriv kun de blogindlæg, du har tid til at gøre dig umage med.

Hvis du har den rette viden om markedsføring og SEO, er mit bedste tip at målrette blogindlæggene efter, hvad kunderne søger efter på Google og sørge for, at de besøgende bliver tilmeldt på nyhedsbrevet, når de besøger siden. Det er meget effektiv leadgenerering.

Maj Wismann


Twitter: https://twitter.com/@majwismann
Web: http://onlinebiz.dk/

Hvis jeg ser på, hvad der lader til at virke absolut bedst i min branche af terapeuter og behandlere, så er det, at man viser, at man er dygtig og blive ved med det.

Potentielle kunder vil som udgangspunkt gerne lære nyt, men de vil lære nyt fra de bedste, og de er opsøgende og leder flere stedet.

Den dygtigste formidler af virkelig godt indhold/hjælp “vinder”. Du kan ikke (længere) regne med, at du er den eneste, der er online i din branche, eller at kunderne ikke leder andre stedet.

Hvad ville du selv gøre i sådan en situation? Præcis. Du ville undersøge markedet. Det nytter altså derfor ikke noget, at du ikke får vist dine potentielle kunder, at du er dygtig.

Du skal turde at stå frem og give din viden fra dig i velanrettede bidder, og vise, at ja, du KAN rent faktisk gøre en stor forskel i menneskers liv.

Det kræver selvfølgelig tid, og tid er penge, men tiden brugt på at vise, at du er dygtig online, kommer igen i form af de potentielle kunders tillid.

Sælger du produkter vil den tillid blive omsat til køb.

Martin Bengaard


Twitter: https://twitter.com/martinbengaard
Web: http://sensemarketing.dk/

Sørg for at levere et godt produkt!

Det lyder banalt men er for mange rigtig svært. Den bedste marketingkanal er dine eksisterende kunder, for de skal være dine ambassadører overfor nye potentielle kunder.

Det er den billigste form for (online) markedsføring. Så sæt kunderne i centrum!

Vær der for dem, hjælp dem, følg op på dem, tal pænt – og få dem til at anbefale dig til andre kunder. Så er du sikker på at du også har kunder fremadrettet.

Michael Kjeldsen


Twitter: https://twitter.com/@kjeldsen
Web: https://michaelkjeldsen.com/

Få styr på dine data

Uanset om det er dine analytics-data eller din forretning (eller for den sags skyld din privatøkonomi), så skyder du dig selv i foden, hvis de tal, du tager beslutninger ud fra, er forkerte.

Kanaleffektivitet, prissætning, konverteringsoptimering – alt sammen kan smadre din forretning, hvis du rapporterer på baggrund af fejlagtige tal.

Automatiserede Adwords-script og budjusteringer kan fejle helt eklatant, hvis din webshop pludselig rapporterer forkerte tal; og Google er altså ligeglade med din fejlopsætning, når regningen for de alt for dyre klik skal betales.

Det betyder også, at en banal standardinstallation af Google Analytics sjældent er nok.

Og husk for guds skyld at sikre, at du ikke blander Classic Analytics og Universal Analytics – de kan sagtens melde hits ind i den samme Google Analytics-visning, men de bruger forskellige

Så sørg for at dine tal er korrekte. Ellers er alt andet ligegyldigt.

Gode værktøjer til at sikre gode data

1. Sund fornuft – Du skal lære dine data at kende.

2. https://taginspector.com/ – Brug den gratis version af Tag Inspector til at foretage realtidsscanninger af script-installationer på dit website.

Via rapporten kan du få overblik over, hvilke script (“tags”) du har på hver side på dit site, hvordan det loades og – måske vigtigst af alt – om der er sider på din hjemmeside, hvor scriptet ikke loades.

Note: I den betalte version kan du opsætte live monitoring, der overvåger dit site løbende og alarmerer dig, hvis der er tags der ikke overholder det regelsæt, du kan opsætte. Det er en top-fed feature, der sikrer mod store dataudfald.

3. https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/ – Screaming Frog kan noget af det samme som Tag Inspector. Dog er programmet ikke specifikt udviklet til netop script-scanning, så du skal benytte nogle af de lidt mere avancerede funktioner deri. Mig bekendt SF heller ikke foretage overvågning af sitet.

4. https://www.ghostery.com/ – Ghostery er egentlig et plugin til at blokere for trackingscripts over en bred kam.

Men lige netop browser-pluginet er også genialt til at overskue, hvad der kører på dit site (og hvad der evt. ikke kører, som burde).

Og vil du gerne betale lidt, så er Ghosterys TrackerMap et fantastisk værktøj til at overvåge dine trackingscripts.

Gode blogs om tracking:

Micky Weis


Twitter: https://twitter.com/mickyweisen
Web: http://www.mickyweis.com/

Do it with passion. Det lyder så banalt, men jeg synes mange glemmer at det er passionen der skaber produktet, ydelsen eller servicen.

Rigtig mange der går i gang med det digitale space i dag, tænker paid marketing first.

Jeg vil altid udfordrer virksomheder til at sige: Hvad er det vigtigste ved dit produkt og hvorfor har du lavet det?

Jeg synes det er interessant at nogle af verdens største brands ikke nødvendigvis har store marketing budgetter.

Det er skabt på baggrund af passion, mund til mund eller via viralitet.

Jeg tror ofte det er fordi man er i gamet for the short term, i stedet for at tænke langsigtet, det tager bare lang tid at bygge et brand op folk kan forholde sig til og kan identificerer sig med.

Skulle jeg starte forfra i dag og undlade at bruge betalt annoncering ville jeg eksempelvis overveje disse 2 principper:

  • Kan jeg skabe noget content der vil være unik for mit produkt? Noget som folk kommer tilbage til, ville dele – det kunne være video guides, blogindlæg, podcasts – Mange youtubere starter på den måde at de blot har en passion for et område som de så vlogger om, siden hen kan de koble produkter på eller få reklameindtægter, men det starter med passionen!
  • Kan jeg bruge invitationer til at multiplerer et sign-up eller et lead? Sociale medier er et godt eksempel. Det ville ikke være fedt at være på de sociale medier hvis vores venner ikke var på. Derfor har de alle sammen integreret en ”invite your friends” funktion – kan du implementerer dette i dit eget produkt?

Hustle hard

Som Gary Vaynerchuck ville sige det: Hustle hard!

Man kan diskuterer om det er et buzzword, men det er blevet så alment at spende før man tjener penge, specielt pga. Hele investeringscirkusset der er kørende i verden pt.

Hvis du virkelig skulle (her snakker vi ”gun to your face”) bygge en virksomhed uden at måtte bruge en krone, hvor meget ville du så gøre?

Ringe til familie og venner og få dem til at dele produktet, du ville SKABE andre marketing kanaler via benhårdt arbejde, netværk.

Vær konsulent ved siden af dit nye start-up, lav co-labs med influencers i branchen, vær i de miljøer dine kunder er i.

Da jeg startede i det digitale space for 8 år siden, anede jeg intet om SEO, SEM, Facebook, DATA – og der var ikke nogen specifik uddannelse indenfor området.

Jeg begyndte at læse alt hvad jeg kunne finde på nettet (gratis – og der er endnu mere materiale den dag i dag).

Jeg gik til foredrag, jeg arbejdede gratis (vitterligt tror jeg at har lagt over 1000 timer gratis arbejde over de sidste 8 år for at opbygge netværk og viden – og jeg gør det stadig i dag).

Det har gjort, at jeg har fået adgang til over 100 forskellige Google Analytics konti og set så meget forskelligt data, at jeg ikke kan undgå at lære hver evig eneste dag.

Som en sjov note sov jeg faktisk på en sofa, på kontoret af flere omgange fordi jeg ikke havde råd til at tage bussen hjem – jeg skulle jo også have råd til mad.

Det gjorde at der ikke var noget alternativ til at arbejde, det var mit must og det lærte jeg utrolig meget af.

Hvis man beholde det mindset tror jeg at uanset om man har økonomi til at drive en forretning eller gør det ”the hustle way” er en af de bedste gaver man kan give sig selv.

Når man starter fra bunden får man ikke tingene foræret, så må man bide i det sure æble og sætte sig selv bag rettet og bestemme vejen.

Der tror jeg Gary Vaynerchuck har ret – arbejd, arbejd og arbejd.

Morten Kristensen


Twitter: https://twitter.com/@mrmotmot
Web: http://zzm.dk/

Jeg vil tillade at komme med to tip, da det hele afhænger lidt af tidshorisonten for markedsføringen.

For skal det skabe salg her og nu, eller er det markedsføring, som skal give effekt over en lang periode?

Skulle jeg skabe omsætning her og nu, ville jeg helt klart kigge på de kunder, som tidligere har købt varer i webshoppen eller services i firmaet.

Da de har købt varer/services tidligere, formoder jeg at de er glade og tilfredse kunder.

Derfor ville jeg sende dem et par mails med tilbud og informationer omkring brugen af de produkter/services, som der sælges.

På den måde vil det være let at hente nogle salg ind, og det er vigtigt at påpege, at enten skal det være hammergode tilbud, som de ikke kan sige nej til, ellers skal det være informative og gode mails med guides og råd til, hvordan og hvorledes kunden får mest muligt ud af produkterne/servicen.

Er det markedsføring og salg på den lidt længere bane, så vil jeg helt klart anbefale content marketing.

Og selvom du sikkert er træt af det hypede buzzword, er det bare en metode, som virker i alle brancher, og som vil kunne skabe en god og stabil omsætning for de fleste shops eller konsulentfirmaer.

Det er dog vigtigt at påpege, at det ikke bare skal være tekst for tekstens skyld.

Det skal være awesome og überklasse artikler, guides mm, som overgår alle eksisterende på markedet. Hvis content marketing skal sparke røv, er det vigtigt at det er bedre, end det eksisterende, som konkurrenterne har.

Start med at tage de lavt hængende frugter, som typisk er simple spørgsmål angående produktet eller servicen, som du sælger.

F.eks kunne det være at besvare følgende spørgsmål dybdegående:

  • Hvordan bruger jeg produktet/servicen?
  • Hvordan skifter jeg xxx?
  • Sådan bruger du produktet/servicen forkert!
  • XX gode råd til vedligeholdelse af produktet/servicen
  • mm

Husk at lave dine artikler/guides informative, let forståelige og præcise. De skal kun omhandle det, som overskriften siger!

Når du har skrevet alle de guides og artikler, som du kan til ovenstående, kan du gå skridtet videre og lave informative artikler og guides, som måske ikke direkte omhandler dit produkt/service, og på den måde score en masse billig trafik.

Og når ovenstående har givet lidt penge på kontoen, kan du tage det hele endnu et skridt videre, hvor du laver eksterne hjemmesider, som omhandler problemstillinger eller udfordringer, som på den ene eller anden måde kan relatere til de produkter/services, som du sælger.

Det hele kan du ligeledes krydre med videoer og fotos, blot for at gøre det hele endnu mere lækkert og brugbart for dine potentielle kunder.

Jeg har bygget to firmaer, Cosmos Co (http://shop.cosmos-co.eu/da) og Not Allowed (http://not-allowed.dk) ud fra ovenstående fremgangsmåde, og det giver stigende besøgende hele tiden, i takt med at alle artiklerne og alle guides stiger i rankings!

Det koster ikke mange penge, det koster kun din tid! Men den er også penge værd, og derfor skal du gøre det ordenligt fra starten af!

Nicolai Lønne


Twitter: https://twitter.com/@nloenne
Web: https://www.theme.dk/

Skab mersalg gennem dine eksisterende kunder!

Særligt webshops er blevet gode til at sende en opfølgende mail ca 7 dage efter en kunde har købt noget.

Desværre, er mange webshops ikke nået videre end den klassiske og irriterende standardmail fra Trustpilot der starter med “Din mening er vigtig for example.com”

Der ligger lavthængende frugter i det pureste guld lige her – og du skal ikke engang bukke dig ned for at samle dem op.

Du skal bare skrive nogle bedre mails til din after sales autoresponder

Naturligvis er der en værdi i, at få positive anmeldelser ind på Trustpilot/Facebook/Google

… men prøv at teste om der ikke er endnu større værdi i, at skrive gode mails som for eksempel:

Modigt spørger “Hvad kunne vi have gjort bedre” og efterfølgende spørger “Hvad skal der til for at DU ville anbefale min webshop, til DINE venner”

Du åbner op for en dialog med dine kunder – og lærer rent faktisk hvad der var lige ved at forhindre deres konvertering i at ske.

Du for mulighed for at give dine kunder en rabatkode som de kan og vil dele med deres venner

Du kan spørge folk, om de vil dele deres (positive) oplevelse på Trustpilot eller hvorend du samler på anmeldelser og derved forhåbentlig have løst eventuelle negative kunder inden de inviteres til at anmelde dig

I en mindre forretning kan du næsten gøre det her selv, manuelt og gratis. Har du en større forretning med mange kunder, så findes der geniale værktøjer som kan automatisere rigtig meget af det.

Skal det holdes inden for “Gratis marketing tip” så nøjes med at bruge ovenstående på fx 10% af dine kunder – og i takt med at det giver overskud, så invester i de rette tools.

Nikolaj Mogensen


Twitter: https://twitter.com/@Nrmogensen
Web: http://quisma.dk/

Mit bedste, gratis online marketing tip…

…er outreach. Outreach er en aktivitet, der kan tilføje din side værdi, autoritet og bedre placeringer i søgeresultaterne.

Det er nemlig stadig et faktum, at linkbulding har høj indflydelse på din rangering i Google.

Tiderne, hvor du kunne manipulere med dine links, er dog for længst ovre. I dag er kvaliteten af links langt vigtigere end kvantitet.

Det betyder, at du skal have links fra relevante kvalitetsssider, der har en høj autoritet.

Links kommer dog sjældent af sig selv – også selvom du har lavet noget godt og delevenligt indhold (eksempelvis en e-bog, guide, infografik, undersøgelse etc.).

I din outreach bør du derfor lokalisere hvilke sider, der er relevante for dig at få et link fra – og hvor dit indhold har så stor værdi, at det fortjener et link.

Husk også at være personlig i din outreach. fortæl hvilken værdi dit indhold bidrager med og følg op efterfølgende – både hvis du får, eller mangler, svar.

Outreach kan give dig værdifulde links, men kræver tid. Jeg anbefaler derfor altid at bruge mindst 1/3 del af tiden på at lave outreach af det indhold, der produceres.

Patrick Hoffmann


Twitter: https://twitter.com/@PatrickH0ffmann
Web: https://patrickhoffmann.dk/

Normalt er mit bedste tip at finde de helt rigtige søgeord med høj volume, og hvor dem, der søger på ordene, er meget købeinteresserede.

Denne gang vil jeg dog slå et slag for, at man forkaster ideen om, at en tekst på 400-600 ord er nok til at få din forside, kategoriside, produktside m.fl. til at rangere på et givent søgeord.

Der findes simpelthen så mange andre hjemmesider, der konkurrerer om placeringerne på de samme søgeord – det handler om at differentiere sig positivt fra konkurrenterne, og det kan du langt hen ad vejen gøre med en lang og informativ tekst.

Her skal du holde i mente, at teksten ikke må være for gentagende, så den hele tiden bringer noget nyt – det er ikke nok, at den blot er fyldig.

Dette råd er muligvis en smule atypisk, i og med at rigtig mange lever efter devisen: “links er altafgørende!”.

Dette er i min verden ikke rigtigt! Links er vigtige, ja, men mine erfaringer siger, at en tekst på 2.000 ord sagtens kan vægtes højere end en tekst på en hjemmeside med eksempelvis 90% flere indgående links.

Hvis du allerde har forsøgt at anskaffe indgående links til din hjemmeside, har du helt sikkert erfaret, at det er en yderst ressourcekrævende disciplin, og sommetider får man ingenting ud af sine anstrengelser.

Netop derfor er jeg stor tilhænger af lange tekster på de respektive landingssider – du har selv 100% hands-on, og ingen andre end dig selv og dine kollegaer skal godkende publiceringen.

2.000 ord som tilsammen også skal give mening er mange gange en ordentlig mundfuld. Det kan sagtens tage 2-3 dage at få en så lang tekst udformet, gennemlæst, redigeret og opstillet med titler og billeder og så videre.

Dog giver anstrengelserne rigtig meget værdi i det lange løb. Er du ligeledes bekendt med ‘Quality Scoren’ i Google AdWords, så er du også bekendt med den positive effekt relevant tekstindhold på landingssiden har på netop denne score.

Desto højere Quality Score en landingsside scorer, jo lavere er priserne på de sjove placeringer.

Philip Løvland


Twitter: https://twitter.com/@ploevland
Web: https://www.linkbuilding.dk/

Jeg er jo en sucker for SEO, og skal man ikke bruge penge går man aldrig galt i byen med et godt gæsteindlæg – og spiller du den rigtigt får du både trafik, brancheautoritet OG bedre placering i Google.

Der er 3 simple steps:

1 – Start med at finde relevante sider du kan skrive indlæg på. Du kan kontakte folk i dit netværk, oprette opslag på fora som Amino, Marketers, facebook-grupper for iværksættere/bloggere etc. eller se hvor dine konkurrenter skriver. Tag kontakt til siderne og forhør dig om muligheden for at skrive et godt gæsteindlæg.

Er de tilbageholdne så sørg for at nævn at du:

  • skriver indlægget på en måde så det giver værdi for deres eksisterende læsere
  • skriver og optimerer indlægget så der kommer nye besøgende fra Google
  • selv vil gøre reklame for indlægget på dine sociale profiler

2 – Når nu du har fået lov til at skrive et indlæg skal du finde de spørgsmål din målgruppe stiller på Google.

Brug Storybase eller et lignende værktøj til at finde nogle gode spørgsmål som der både er søgninger på, og som vil kunne skabe basis for et godt gæsteindlæg.

(Det kunne være artikler som “hvilken cykelhjelm skal jeg vælge”, “hvad er søgemaskineoptimering”, “hvad koster et nyt tag pr m2”, “må man have e-cigaret med i flyet” alt efter hvilken branche du er i.

3 – Nu gælder det bare om at få skrevet indlægget og besvaret spørgsmålet/spørgsmålene.

Skriv et godt langt indlæg og optimer Title, Meta Description, billeder, under-overskrifter osv. mod søgningen, ligesom du ville gøre med ethvert andet søgeord.
Husk at inkluder et link til din egen side.

Udgiv indlægget, og har du skrevet en ordentlig artikel, udgivet på en ordentlig side, vil artiklen snart komme på side 1 på søgningen, og så ender du med en artikel som BÅDE giver linkværdi til din primær-side OG som bliver set af alle dem der leder efter svar på spørgsmålet hvilket giver både brancheautoritet og besøgende.

Sander Grønlund


Twitter: https://twitter.com/@Erzael
Web: http://sanderg.dk/

Mit bedste online marketing tip, hvis jeg ikke må bruge en eneste krone, må være at lave content.

Det har i hvert fald haft en kæmpe stor betydning i min forholdsvis lille forretning, og det er noget, stort set alle kan lave, uden at skulle have kreditkortet op af lommen.

Og kan det have så stor en påvirkning på en lille forretning som min, må det kunne lave mindst 10 x de resultater for en stor forretning.

Et godt eksempel er min blog, Sanderg.dk.

Her har jeg skrevet løst og fast om mit eget lille foretagende, og om mit syn på det at være selvstændig i en ung alder. Jeg har selv skrevet indlæggene,
og det har ikke kostet mig andet end tid.

Udgifter til content på min blog: 0 kroner

Resultater:

1. Den har genereret over 225.000 kroner i rene affiliate indtægter. (Proof vedhæftet)

2. Den har genereret en kunde, der sidenhen har lagt over 200.000 kroner i min forretning. (Proof vedhæftet)

3. Derudover har den givet mig personlig branding og fået mit navn ud til flere hundrede tusinde besøgende.(Proof vedhæftet)

4. Samt en mindre mailing liste på små 2.000 mennesker. (Proof vedhæftet)

Det er ikke sikkert, at en ekstra indtægt på næsten en halv million kroner betyder meget for din virksomhed.

Men for min lille enkeltmands/freelance gesjæft, har det sgu lunet meget godt. Og så endda for 0 kroner.

Sasa Kovacevic


Twitter: https://twitter.com/@SasaKovacevicDK
Web: http://sasa-kovacevic.dk/

Skal du i gang med online marketing for din hjemmeside eller din webshop, kan du faktisk komme et godt stykke vej uden at bruge en eneste krone.

Bruger du gratis trials på de forskellige online-værktøjer og kan du selv udvikle indhold og grafik eller bytte dig til det, kan du holde din online marketing kørende et pænt stykke tid uden et budget.

Online marketing – uha, koster det ikke en masse penge? Jo, det kan det nemt. Men er du villig til selv at smøge ærmerne op, kan du faktisk komme et langt stykke vej uden at bruge penge.

For eksempel er det muligt at få en gratis prøveperiode på mange af de værktøjer, som de professionelle bruger, når de skal planlægge eller eksekvere online marketing for deres kunder. Udnytter du dem, kan du komme langt – især i planlægningsprocessen.

Brug Ahrefs.com til at finde de bedste links

Det gælder f.eks. Ahrefs.com, som du kan bruge til at finde konkurrenternes bedste links.

Samtidig kan du bruge værktøjets Top pages-funktion til at få en ide om, hvilke søgeord konkurrenternes bedst besøgte siger ranker for.

Eller bruge Content Gap-funktionen til at finde ud af, hvilke søgeord du mangler på dine sider, for at komme til at ranke bedre med dem.

Brug Sleeknote til at få de første tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Ingen online marketing uden en mailingliste. Skal du have flest mulige abonnenter til din liste fra starten, kan du udnytte den 7 dages gratis prøveperiode på f.eks. Sleeknote til at bygge nogle iøjnefaldende og konverterende tilmeldings-popups og -sliders.

Lær selv SEO

Skal du gøre noget virkelig godt for din hjemmeside eller webshop fra start af, bør du afsætte noget tid til at lære de mest grundlæggende ting omkring søgemaskineoptimering.

Det findes der masser af gode guider til på nettet. Her kan du både lære den rigtige tankegang og få konkrete tips og tricks til, hvordan du sætter både den tekniske og on page SEO op.

Et godt eksempel er den lange tekst på +3000 ord, som jeg har skrevet om på Obsidian Digitial.

Men husk at holde øje med, hvornår de enkelte guider er udgivet. For SEO flytter sig hele tiden.

Så guiden skal helst være udgivet eller opdateret inden for det seneste halve år.

Ellers kan du komme til at gøre noget, som Google giver dig et rap over fingrene for.

Hav fokus på indholdsproduktionen

Indholdsproduktionen er et af de steder, hvor det virkelig betaler sig at lægge kræfterne, når du skal øge din sides synlighed online – og ikke har en krone på lommen.

Lærer du at skrive nogle gode tekster, der giver både dine besøgende og Google noget kvalitet, de kan bruge til noget, er du godt på vej til at sende din side op i toppen af søgeresultaterne.

Det kræver især, at du husker på, at godt indhold handler om at skrive om dine besøgendes problemer og behov, fremfor hvor fantastisk et firma du har, og hvor skarpe priser I har på jeres produkter.

Tænk på hvordan du ville betjene folk i en rigtig butik og skriv så dine tekster på den samme måde.

Husk også på, at teksten skal give noget semantisk kontekst til Google, så søgemaskinen bedre kan indplacere teksterne i søgeresultaterne.

Du kan finde mange gode guider til både at skrive produkttekster og indhold rundt om hos nogle af de større danske tekst- og SEO-bureauer.

Ræk ud i netværket

Er du ikke verdensmester i alle discipliner inden for online marketing, betaler det sig at række ud i dit netværk efter hjælp – og at hjælpe andre med det, som er din spidskompetence.

Er du god til det tekniske, kan du sikker nemt bytte dig til noget grafisk arbejde, indholdsproduktion eller vise versa.

På den måde kan du nemt komme gratis i gang med online marketing uden at bruge penge. Det var faktisk sådan jeg selv kom i gang. For en 10 år siden kunne jeg intet SEO.

Jeg startede med at række ud til folk, som kunne og tilbød hjælp den anden vej. Dengang tilbød jeg tekstproduktion. Det var sådan jeg kom i gang.

Søren Sprogø


Twitter: https://twitter.com/@SoerenS
Web: http://www.afdeling18.dk/

Mit tip? Det er faktisk helt tilbage fra 2011. Et lille, bitte Google Analytics trick: http://www.afdeling18.dk/blog/2011/6/3/ga-tricks-skaffer-mine-kampagner-nye-eller-gamle-kunder.aspx?

Få smidt over i Analytics, om en ordre kommer fra en ny eller en gammel kunde.

Den lille, bitte information, åbner din (online) markedsføring totalt op.

Pludseligt vil økonomien i dine dyre, dyre AdWords kampagner se helt anderledes ud.

Kampagner, der før lå på vippen til at være rentable, bliver pludseligt guld værd, hvis det viser sig, at de bringer mange nye kunder ind i forretningen.

Kender man samtidig svaret på spørgsmålene: Hvad vil jeg gi’ for en ny kunde? Hvad vil jeg gi’ for en gammel?

Så kan du lave en Calculated Metric i Analytics, der beregner, hvad du maksimalt har lyst til at gi’ for en ordre på en given kanal. “Max CPO”, kalder jeg den.

Et trick, jeg har brugt til, lynende hurtigt at vurdere en (affiliate) partner. Og hvilke prisaftaler, der giver økonomisk mening at lave med dem.

Helt, helt utroligt, hvad man kan med denne relativt simple tilføjelse til Analytics.

Thomas Bigum


Twitter: https://twitter.com/@thomasbigum
Web: https://bigum.co/

Hvis man ingen penge har, så er det typisk tid, der er investeringen.

Den tid ville jeg afsætte til produktion af indhold. Jeg taler her om basisprincipperne i content marketing.

  1. Hvem vil du tiltrække?
  2. Hvilket indhold kan du lave til nettet, som tiltrækker den persona?
  3. producér!

Det er en af nettets naturlove, at hvis man taler, så bliver man fundet.

At skabe indhold er at tale på nettet.

Thomas Rosenstand


Twitter: https://twitter.com/@rosenstand
Web: https://www.concept-i.dk/

Når forudsætningen er, at der ikke må bruges penge – udover hvad et webhotel koster – er der en ting, som alle med en mission kan gøre.

Og med en mission mener jeg: En ydelse eller vare, man gerne vil promovere, og som man brænder for.

SKRIV! Men før du går i gang med at skrive, skal du sikre dig, at du ved mere end de fleste om det, du brænder for.

Research og find vinkler på dit bidrag til verden, som andre ikke har fanget. Skriv på din blog / din hjemmeside – og husk at benytte Facebook, Twitter etc. til at sprede kendskabet til dit indhold.

Svar på de spørgsmål, der endnu ikke er stillede. Når vi er online, er vi alene i et hav af millioner – og ofte er kommunikationen afleveret på tidspunkter, hvor vi ikke kan svare eller have dialog.

Det betyder, at du skal undervise i de problemer, din ydelse/vare løser. Beskrive dem – og beskrive hvordan de løses. Svar på, om din vare kan knække, brække eller ruste. Fortæl om garantier. Fortæl alt – selv det mindste.

Det kan Google lide – og det kan mennesker lide.

Find ud af, hvad folk ikke ved – og lær dem det. Mit klassiske eksempel er stadig: Prøv at google efter: Hvordan borer man i beton? Ikke én eneste hjemmeside på side 1 sælger boremaskiner! Det er da for dumt – hvis man sælger boremaskiner altså.

Prøv at google: Bedste boremaskine til beton. Ikke én på side 1 sælger boremaskiner!

Moralen: Du skal huske, at ret beset sælger du ikke boremaskiner. Du sælger løsninger til at lave huller i noget. Find den vinkel, hjælp de mange, der ikke ved hvordan – og du har produceret indhold, der sælger, er evigt aktuelt. Og så er det gratis!

Du har nok hørt det før… Men ved du hvad? Der er næsten ingen, der tager det op – så mon ikke der er plads i din niche til at være ham eller hende, der render med guldet der?

Tobias Egmose


Twitter: https://twitter.com/@egmose
Web: http://egmose.com/

Mit umiddelbare svar på dit spørgsmål må i min optik derfor være; mit bedste tip er ikke at bruge penge.

Sæt din annoncekonto i karantæne i en måned, og se, om du kan få dine budskaber ud.

Det er svært. Og sværere end nogensinde, nu hvor de sociale mediers algoritmer for alvor har fået dollartegn i øjnene.

Men det er også billige lærepenge – kan du håndværket? Kender du dine brugere? Har du det rigtige take på dit indhold?

Netop fordi du bliver mere afhængig af at kende dit community når boost-knappen er slukket, bliver du også bedre til at variere og time dine budskaber – og som regel også mere åben for at teste nye ting af.

William Atak


William AtakTwitter: https://twitter.com/@williamatak
Web: https://williamatak.dk/

Fire ud af ti søger efter information om virksomheden, før de beslutter sig for, om de vil handle der. Det vil sige, at du allerede kan have skabt interesse med dit produkt/din ydelse, men din usexede tilstedeværelse og måske sågar dit dårlige omdømme kan skræmme kunden væk.

Mit råd er at opbygge et godt omdømme. Det kan gøres på mange måder, men her er tre stærke metoder, der skaber troværdighed, en sexet tilstedeværelse og et godt omdømme:

1. Vær ikke bange for at fortælle om dine stærke sider, værdier og pral gerne (meget)
– Der er absolut intet galt i, at virksomheder praler med dét, de er gode til – tværtimod. Den form for pral-kommunikationen skal ske på tilstedeværelser (online og offline), hvor kunderne finder dig/kan støde på dig. Start med at google dig selv/dit firmanavn. Hvad dukker der op på side 1 (og gerne side 2)? Har du kontrol over disse sider, og hvad siger overskriften/beskrivelsen/landingssiden? Implementer dine stærke sider og værdier.

2. Vær ikke bange for at bede andre om at fortælle om deres gode oplevelser med dig/din virksomhed
– Der er ikke noget rarere end at få andres bekræftelse i, at den besøgendes kommende handling er OK/det rigtige valg. Du vil opleve en mærkbar stigning i dine konverteringer.

3. Anerkendelse fra troværdige kilder
– Presseomtale, medlemskab i brancheorganisationer, samt anerkendte virksomheder som samarbejdspartnere, leverandører, kunder osv. er med til at styrke dit omdømme og din troværdighed over for potentielle kunder.

Et godt omdømme er kernen til en stabil og vækstende forretning. Uden et godt omdømme har man reelt set næsten intet.

Mikael Rieck


Twitter: https://twitter.com/mikaelrieck
Web: http://www.antphilosophy.com/

Det er svært at komme efter SÅ mange gode og gratis online marketing tricks.

Jeg vil alligevel gøre et forsøg.

Gennem tiden har jeg opsamlet et hav af tricks (også dem der ikke koster noget).

Skal jeg vælge ét specifikt ud, så handler det omkring nyhedsbreve.

Men ikke på den måde du tror…

Jeg håber at du allerede på nuværende tidspunkt samler e-mails op og sender løbende salgsmails ud til listen?

Hvis ikke, så skal du helt klart starte der.

Dette trick kan hæve din omsætning med +20%

Men hvis du er i gang, så kommer her et råd som muligvis, vil kunne få en væsentlig betydning på din forretnings bundlinje.

Det handler om, at genudsende dine mails…

HVAD?

Ja du læste rigtigt.

Alt for mange udsender et nyhedsbrev og så krydser de fingre.

Hvis du i stedet sætter det op, så din mail bliver genudsendt til alle ”non-opens” 3 dage senere, så har det en dramatisk effekt.

Jeg har gjort det på alle de mailinglister jeg har arbejdet med og resultatet er altid det samme:

En masse (der ikke tidligere har åbnet mailen) åbner den og begynder at købe.

Jeg har set at det har øget salget fra mailen med helt op til 60% i særlige tilfælde.

Hvor lang tid tager det at genudsende en mail? Måske 2 minutter?

Her er et tilfældigt eksempel på en genudsendelse:

Den originale mail blev åbnet af 1.985 personer (37 klik).

Den genudsendte kopi blev åbnet af yderligere 934 personer (også 37 klik).

Jeg fik altså yderligere 47% til at åbne mailen og yderligere 100% til at klikke på mine links.

Og der var INGEN forskel på den normale afmeldingsfrekvens eller spam-klager.

Så du har ingen grund til ikke at gøre det 🙂


Du er nu kommet til vejs ende og har forhåbentligt fået en masse gode ideer.

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller en god ide som ikke er med på listen, så skriv meget gerne i kommentarerne herunder.

/Mikael