Case: Vækst dit affiliateprogram med en konkurrence

Sådan lærer du SEO fra begyndelsen – 8 indsigter, du skal kende

Som annoncør har du et naturligt ønske om at skabe engagement og vækst blandt dine affiliates, men hvordan? Selvom de tekniske detaljer er på plads, konsulenten hos affiliatenetværket virker ambitiøs og du har en masse affiliatepartnere, så er det desværre ikke altid nok. Det måtte vi erkende hos DuGlemmerDetAldrig.dk.

Derfor var vi nødsaget til at lægge hovederne i blød for at finde ud af, hvordan vores affiliateprogram blev mere interessant og værd at arbejde med.

Løsningen: En affiliatekonkurrence!

Vi har netop afsluttet en konkurrence med stor succes. Vi har fået

  • En lang række nye affiliatepartnere
  • En masse spændende nye dialoger
  • Og ej at forglemme: Omsætningen fra affiliates i december 2016 steg med 92,5% sammenlignet med december 2015

Vi deler omsætningstallene længere nede.

Vil du vide, hvordan vi gjorde?

I denne case deler vi ud af vores erfaringer med affiliatekonkurrencen. Vi deler tal, tips og viden. Alt sammen noget, der kan hjælpe dig med at få markant mere ud af dit affiliateprogram. Læs med her og knæk koden til at få større succes som annoncør.

Start med at forstå din branche og din rolle

Inden du giver dig i kast med forskellige tiltag, så er det vigtigt, at du forstår din branche – og ikke mindst din rolle som annoncør. Herunder har vi nævnt en række spørgsmål. Spørgsmål, som vi havde stor succes med at svare på, inden vi gik i gang med planlægningen af konkrete tiltag.

Hvad virker godt for de dygtigste partnere?

Kan du se en rød tråd i, hvordan dine dygtigste partnere arbejder med programmet? Find ud af, hvad der virker godt for dem. Denne viden er god at have. Især når nye og uerfarne partnere spørger om din hjælp til at komme i gang. Derudover kan den viden give dig værdifulde inputs til din egen markedsføring. Og måske vigtigst af alt, så giver det en viden om, hvad der er normen for affiliate marketers i din branche. Den viden giver dig afsættet til at kunne tænke nyt og udvikle en god konkurrence og på sigt et mere strømlinet program. 

Er vores EPC stærk nok?

Har du som annoncør en dårlig EPC, kan det være svært at udløse affiliateprogrammets potentiale. Affiliates vælger tit og ofte programmer på baggrund af EPC. En dårlig EPC vil have svært ved at tiltrække nye og dygtige affiliates.

Dårlig EPC: Brug ressourcer på at forbedre den. Måske har du en affiliatepartner, der sender en masse dårlig trafik og derfor skal underrettes/ekskluderes? Trænger shoppens konverteringsrate til at blive forbedret? Har du det rigtige sortiment? Find svaghederne og optimer dem, så de dygtige affiliates ikke vælger dig fra.

God EPC: Har du en god EPC, skal du som annoncør ”blære dig med den”. EPC er nemlig et vigtigt pejlemærke for, hvor værdifuldt et program kan være at arbejde med. Så hold dig ikke tilbage!

Hvad er en dårlig/god EPC? Det er et spørgsmål, der er svært at svare præcist på, da det i høj grad afhænger af branche, produkt, omverdensforhold og lignende. Spørger du mig personligt (som affiliate), så foretrækker jeg programmer, der har en EPC på den gode side af 2 kr.

Hvad forventer partnerne af dig som annoncør?

Skal du dele dine USP’er med dine affiliates? Bør du gøre billeder tilgængelige? Skal du være åben for at indgå i dialoger? Skal du starte en konkurrence?

Find ud af, hvad dine affiliatepartnere forventer af dig som annoncør. Den indsigt er guld værd,  og du kan bruge den til at skræddersy og tilpasse dit program. Hvordan finder du så ud af, hvad der forventes af dig som annoncør? Det er nemt. Du spørger bare den enkelte affiliate!

Brug dine indsigter til handlingsforslag

Når du har fået svar på ovenstående spørgsmål, er du beriget med en masse viden. Den viden kan du – i langt de fleste tilfælde – direkte omsætte til handlingsforslag. Forslag som gør dit affiliateprogram markant mere interessant og værdifuldt.

Vores indsigter kickstartede affiliatekonkurrencen

Efter at have set nærmere på branchen for ”oplevelsesaffiliates” og vores rolle som annoncør, stod det hurtigt klart for os, at efterspørgslen efter en konkurrence var stor. Derfor var det ikke svært for os at sige: Vi skal have startet en konkurrence!

Vi havde to overordnede mål med denne konkurrence:

Det primære mål: At skabe en betydelig større omsætning med affiliate marketing.

Det sekundære mål: At motivere affiliates til at bruge flere arbejdstimer på vores program samt at forstærke det overordnede partnerengagement.

Sådan sammensatte vi konkurrencen

Vores affiliatekonkurrence blev sammensat på baggrund af de erfaringer og indsigter, vi havde gjort os forud. Derudover havde vi et ønske om at få flere dialoger i gang med de forskellige affiliates. I den forbindelse gjorde vi meget ud af at kommunikere (før, under og efter konkurrencen), at vi altid var til rådighed, hvis du som affiliate havde spørgsmål, kommentarer eller på anden måde ønskede sparring.

Oplevelsesaffiliate.dk dannede rammerne

For at gøre det hele mere professionelt lavede vi hjemmesiden Oplevelsesaffiliate.dk. Hjemmesiden dannede rammerne for konkurrencen, og det var her, at du kunne tilmelde dig og læse om præmier, regler, konkurrencens varighed osv.

Oplevelsesaffiliate.dk er i dag blevet et website, der har til formål at præsentere vores affiliateprogram, skabe rum for læring og vidensdeling og ikke mindst agere ”vært” for kommende konkurrencer.

Månedlige opdateringer

Hver måned sendte vi et nyhedsbrev til alle deltagerne, hvor de kunne læse status på konkurrencen: Hvem klarede sig godt, hvad vi anbefalede dem at sætte fokus på osv. Hertil trak vi hver måned lod om en oplevelse. Årsagen hertil er simpel. En ting er at starte en konkurrence, noget andet er at holde interessen oppe. Derfor delte vi også en kortere version af nyhedsbrevet i en tråd på Marketers.dk, så ikke-deltagende kunne følge lidt med.

Et format der tilgodeså alle

Vi ønskede at lave en konkurrence, der tilgodeså gamle såvel som nye affiliates plus noget ”gentænkning”.

Eksisterende partnere: Det var vigtigt for os at sammensætte en konkurrence, der gav vores allerede dedikerede partnere incitament til at være med. En betydelig præmiesum fik skabt incitament.

Erhverve nye partnere: Vi ville også gerne udvide antallet af partnere, så vi opstillede en mindre præmiesum målrettet dem.

Gentænkning: Vi havde en ide om, at det kunne være sjovt at skubbe lidt til rammerne for, hvordan det typiske oplevelsesaffiliate-site skal se ud. Derfor opstillede vi en præmie, der kunne vindes, hvis en deltager udviste en innovativ og effektiv anvendelse af automatiseringer – for eksempel brug af produktfeeds, prissammenligning og lignende.

Gentænkning-præmien viste sig at være for ambitiøs og måske for upræcis. Der var ingen deltagere som bød ind på præmien. Derfor vi valgte at omdanne den til fem gavekort, der blev trukket lod om blandt alle deltagere. Hvor der fejles der læres der nyt!

Præmierne skal være attraktive

Der er ingen tvivl om, at præmierne skal være attraktive, hvis du vil have de helt store spillere med på vognen. Store præmier er investeringen værd. Det var den i hvert fald for os. Den merværdi, som affiliatekonkurrencen har givet os, overstiger det investerede beløb mange gange.

Resultatet

Vi kan ligeså godt være ærlige: Nu kommer vi til det sjoveste. Nemlig resultatet af det hele og ikke mindst: TALLENE!

Tal og vækst

Affiliatekonkurrencen har uden tvivl bidraget til en markant vækst i omsætningen fra affiliates. Se bare på nedenstående tal, hvor vi har set nærmere på de to måneder december og januar, der henholdsvis er den bedste og dårligste måned at sælge oplevelser i.

affiliatemarketing

Hvad har konkurrencens top 3-størst omsætning tjent?

Hvis du læser med her som affiliate og har været tvivlende overfor, om det kunne betale sig at være oplevelsesaffiliate, så tjek lige hvad konkurrencens top 3 har tjent i perioden 1. september til 31. januar.

1 = 55.985 kr.

2 = 46.267 kr.

3 = 44.662 kr.

Værd at nævne: I december formåede to deltagere at tjene over 26.000 kr.

Hvervning af nye og STÆRKE affiliates

Ud over nogle vilde tal, så gav konkurrencen en masse nye og stærke affiliates til DuGlemmerDetAldrig.dk. Der var især én og forholdsvis ny affiliate, som dedikerede en masse tid til programmet, hvilket betød, at han kom i top 3-størst omsætning. Vildt imponerende – og et godt tegn på, at du som ny affiliate sagtens kan blande dig i toppen, hvis du arbejder fokuseret nok.

Derudover kom vi i dialog med en masse potentielle affiliates, der aldrig havde prøvet programmet før, men havde et relevant website. Flere af dem er begyndt at sende trafik til os, hvilket er en fornøjelse at se.

Tip til hvervning af nye affiliates: Gå på Google og søg efter emner, områder, produkter og lignende, der er relevante for dig og din shop. Notér alle mulige affiliatepartnere du støder på og kontakt dem efterfølgende, hvor du gør opmærksom på dig selv og dit program. Det er effektivt! 

Lærdom og sparring

Konkurrencen lærte os også en masse om, hvad vi kan og bør gøre bedre som annoncør. Vi har især fået indsigter i, hvad der gør os attraktive i forhold til konkurrenterne – og hvad vi skal blive ved med at gøre.

Denne lærdom og sparring, konkurrencen har givet os, er uvurderlig i forhold til den fremtidige planlægning af affiliateprogrammet. Jo bedre vi kender vores affiliates, jo bedre et program kan vi lave. Det er tankegangen vi følger her hos DuGlemmerDetAldrig.dk!

Hvem er DuGlemmerDetAldrig.dk?

DuGlemmerDetAldrig.dk er en oplevelsesplatform, hvor du kan købe oplevelser og oplevelsesgaver. Vores mission er at skabe en ramme, hvor mennesker mødes for at finde, dele og skabe oplevelser til dem selv eller til andre.

Vi startede i 2012 og har stort set fra virksomhedens start benyttet os af affiliate marketing. Det er dog først i 2016, at der for alvor kom gang i omsætningskanalen, hvilket i høj grad skyldtes affiliatekonkurrencen. Du kan læse mere om vores affiliateprogram og kommende tiltag på Oplevelsesaffiliate.dk.

Om forfatterne

Denne case er skrevet af Jakob og Simon fra DuGlemmerDetAldrig.dk. Jakob arbejder med branding, forretningsudvikling og er affiliate marketing-ansvarlig. Simon arbejder med affiliate marketing, SEO og AdWords.

Du er velkommen til at connecte med os på LinkedIn.

Husk at lytte til podcastet ”Sådan afholder du en affiliatekonkurrence med succes” på Antphilosophy.com.