Derfor skal du flytte ud af dit hjemmekontor – Og sådan gør du
Jeg har tænkt mig at fortælle dig en historie om, hvor farligt et hjemmekontor er. Først opdagede Morten Vadskær faren og fortalte mig om den (jeg lyttede ikke), og så erkendte jeg den selv ud af ren og skær frustration og nød.
Du skal ikke igennem den lidelsesvandring, så det her er min hjælpende hånd til dig på dit hjemmekontor.
Tror du, jeg kommer til at fortælle dig, at de største farer ved at arbejde på hjemmekontor er, at du ikke kan koncentrere dig, at du ikke får arbejdet nok, og at privatliv og arbejde mixes ubehageligt sammen, tager du fejl.
De ting er ægte problemer, men det er (til min overraskelse) noget helt andet, som er det mest farlige ved hjemmekontoret. Og det er afgørende for din forretnings succes, at du opdager hvad det er.
Sådan endte jeg på hjemmekontor
Da jeg stadig boede i Danmark, arbejdede jeg som lønslave og dermed ikke på hjemmekontor. Nærmest det modsatte. Jeg var afdelingschef i et stort kundecenter og sad i åbent kontorlandskab med 3-400 mennesker.
Jeg fik først hjemmekontor, da jeg i 2006 rejste til Grækenland for at flytte sammen med min kommende hustru, Maria. Som nygræker tænkte jeg, at et hjemmekontor med danske kunder var vejen frem – fremfor at være en af dem, der skulle feje gaderne.
Som en opstart fra nul kunder, var hjemmekontoret også en komfortabel idé. Dengang havde vi heller ikke børn eller al den travlhed, som følger med, når du i en familie.
Der var relativt fredeligt på mit hjemmekontor, og det lave udgiftsniveau føltes praktisk i opstarten.
Der kom børn til – og derfor flyttede jeg ikke kontoret ud
Vi fik et barn i 2007, et mere i 2010 og så igen i 2012. Mark, Poul og Dina er jordens sødeste børn med jordens sødeste mor, og farmand Anders valgte at beholde sit hjemmekontor for at være der, for at opleve det og for at være tæt på sine børn og Maria i de kostbare år, hvor de små vokser op.
På mange måder har det været et godt valg, men havde jeg vidst hvad jeg ved nu, havde jeg valgt anderledes og fået det hele med alligevel.
Problemet med børn
Ja, udfordringen med børn og en børnefamilie er nok let at gennemskue. Børn larmer, vil gerne ind til far og lige sige noget, spørge om noget eller klage over noget. De kan ikke overbevises om, at far ikke bør forstyrres, uden at du går effektivt til værks, og giver dem en mindre ridse i sjælen, er min fornemmelse.
Du kan lukke døren i stedet, men det er ikke let at tale med kunder eller at skrive manuskript til en infografik, mens der står en bomstærk treårig og hamrer på døren, mens han brøler, at det er urimeligt, at du ikke forstår uopsætteligheden i hans næste store spørgsmål til dig.
Driver du en større børnefamilie med din ægtefælle, er det i sig selv også så stor en opgave, at der skal løbende koordinering af opgaver til – præcis som i generalstaben under en krig. Altså kan du regne med at du og ægtefællen lige kalder på hinanden og stikker hovederne sammen rigtigt mange gange i løbet af arbejdsdagen – og ikke på planlagte tidspunkter.
Min erkendelse, som fik mig til at flytte ud af hjemmekontoret
I foråret 2013 fik jeg mere og mere travlt med kundeopgaverne med Content Marketing, og flokken af unger var nået op på tre, så lad mig bare sige, at tingene nåede et naturligt punkt, hvor jeg pludselig var helt sikker på at et kontor ude i byen ville være en fordel for forretningen.
Min tanke var, at jeg kunne nå meget mere på kortere tid, hvis jeg havde mere arbejdsro. Det viste sig at være rigtigt gættet.
Der var andre og større fordele ved at flytte ud, som jeg slet ikke havde forestillet mig. Mere om dem om lidt.
Erkendelsen, som fik mig til at flytte ud, var faktisk ikke, at jeg havde brug for det. Erkendelsen var, at det kunne lade sig gøre på en let måde.
Det kom til mig som et lyn fra en klar himmel en dag: Jeg kan vel bare finde et kontor lige her i nabolaget. Måske indenfor 50 meters afstand.
Simpelt idé, jeg ved det, men jeg var ikke kløgtig nok til at have tænkt den tidligere. Og den ændrede alt.
For hvis jeg kunne finde et nær-kontor helt tæt på vores hjem, kunne jeg vinde fordelene ved ude-kontor og beholde alle fordelene ved hjemmekontor.
Nærkontorets fordele:
- Ro og fokus som på alle udekontorer
- Nær nok hjemmet til at kunne hjælpe til, gå de større unger i skole og børneren, smutte hjem og spise frokost sammen osv.
- Hurtigt at smutte på kontoret for et par timers arbejde om aftenen eller i weekenden
- En følelse af at arbejde og fritid er adskilt. Du holder mere fri, når du holder fri.
Det betød alt for mig fortsat at kunne prioritere at være med i børnenes opvækst så meget som muligt. Med et kontor lige rundt om hjørnet, kunne jeg stadig deltage, spadsere dem i skole og hente dem igen.
Det virker i praksis. Jeg har ikke tabt noget på nærhedskontoen ved at flytte ud på nærkontor.
Et menneske døde før jeg fik mit nærkontor
Beslutningen om at finde sådan et ultra nært kontor blev truffet, og jeg gik i gang med at tale med nabolaget for at finde en passende lille lejlighed at leje til formålet.
En uge senere stod der en tom kiste på skrå i indgangen af vores ejendom. Sådan viser vi i Grækenland, at nogen er død, og her kan der våges over den døde inden begravelsen dagen efter.
Det var en sød dame i halvfemserne, som var sovet ind. Hun boede i en toværelses lejlighed i samme bygning som vi. Jeg kontaktede et par dage senere ejeren og forhandlede en kontorlejekontrakt.
For en god ordens skyld skal jeg understrege, at jeg intet havde med dødsfaldet at gøre.
Herefter var det bare at ringe til maleren, tage i Ikea og en tur rundt på kontorerne og få tændt for vand, gas og el.
Det kommer altid bag på mig, hvor hurtigt tingene sker, når en beslutning er truffet.
Den største fordel ved at flytte ud på nærkontor
Ja, nu kommer vi til det. Jeg fik alle de fordele, jeg havde forventet, men der var også en overraskelse:
Hele mit mindset ændrede sig, da jeg flyttede ud af hjemmekontoret.
Kender du den vending, at ting som regel tager den tid, der er afsat til dem? Jeg tror der er en lignende sammenhæng med plads og størrelse:
Ting bliver så store, som der er plads til.
Da jeg stod i en kontorlejlighed med to værelser, var der plads til udvidelse, og det fik mine tanker i den retning. Muligheden for udvidelse af forretningen havde været der hele tiden, men det var først, da jeg så den ledige plads, at jeg rykkede på det.
Den danske ambassade og netværk af danskere blev kontaktet for at undersøge om der skulle være oplagte danske medarbejdere i området. Det var der. Nu er vi 4 på kontoret.
På samme måde blev det oplagt – på grund af det nye mindset – at finde lokale underleverandører i stedet for at bruge folk på Philippinerne til grafik, kodning, animation osv.
Det at have et rigtigt kontor gjorde det naturligt at holde møder, indgå samarbejder og udvide forretningen på alle mulige måder.
Faktisk har jeg oplevet noget lignende en gang tidligere i mit liv. Jeg startede i et nyt job som afdelingschef i et kundecenter, og min chef viste mig centeret. Det var et nyrenoveret kontor på 2.500 kvadratmeter, og der sad kun 14 mennesker ved en række borde nede i det ene hjørne. Min chef sagde til mig, ”Anders, du skal bygge det her op og fylde rummet med arbejdspladser og medarbejdere”.
Jeg har aldrig været så motiveret i hele mit liv, som den dag.
Erkendelsen er fin, men har jeg lært noget? Gør jeg det igen?
Ja, jeg har besluttet mig for at gøre det en gang til. Nu ligger jeg i forhandlinger om at leje en tre gange så stor kontorlejlighed – stadig i samme bygning og med samme havudsigt.
Vi fire på kontoret har ikke brug for den ekstra plads, men jeg drømmer om at konkurrere på det amerikanske marked også, og jeg tror på at hvis pladsen er der, får vi den fyldt op.
Den første amerikanske medarbejder er startet i oplæring. Deres ambassade er kontaktet og jeg har fået kontakter nok til lige så meget udvidelse, som jeg kunne drømme om. Wish me luck.
Gode råd til dig, inden du flytter ud af dit hjemmekontor
Her til sidst skal du lige have en række råd, du kan tage med dig, når du går i gang med dit projekt:
- Lad være med at sætte dig for dyrt i leje, men sørg for at der er plads til udvidelse.
- Regn ud hvor mange timer ekstra, du skal kunne fakturere på en måned for at betale alle udgifterne til kontoret. Det er ikke mange, og du når det let.
- Udstyr er ikke vigtigt i starten. Dit kontor behøver ikke at lige en million for at virke.
- Når du udvider, så start med at ansætte freelancere eller ansæt faste medarbejdere via et vikarbureau, så du ikke selv har binding eller administration.
- Hvis du flytter i et kontorfællesskab, så pas på ikke at spilde tiden med networking og kaffe. Det føles rigtigt rart, men du ender måske med at bruge dine dage på at finde på spændende idéer i stedet for at udføre noget. Du skal producere.
- Overvej hvor det perfekte (nær)kontor skulle ligge. Undersøg så på alle mulige måder om det ikke for pokker kan lade sig gøre at ligge det netop der.
Hvad er dine erfaringer?
Jeg er spændt på at læse hvad du tænker om det her, hvor du står kontormæssigt og hvor du måske er på vej hen. Skriv en kommentar herunder.
Alt det bedste til dig og udvidelsen af din forretning!
Opdatering maj 2016
Flere har spurgt mig, om jeg så har gjort det igen. Om jeg har skiftet det lille kontor ud med et større.
Svaret er ja! I sommeren 2015, flyttede vi til et dejligt nyt og meget større kontor (stadig med havudsigt).
Her er plads til mange flere medarbejdere. Mindst 15 arbejdspladser (så 15 medarbejdere, hvis vi kører i et-holdsskift)
Jeg er på vej mod den første amerikanske kunde, og den første tyske kunde og medarbejder er i fuld sving.
Glæder mig til fremtiden!
Tusind tak for dette indspark. Din historie giver virkelig stof til eftertanke.
Tanken om at kunne sidde hjemme og arbejde lokkede også mig. Jeg har været offentlig ansat i mange år, hvor jeg hver dag skulle ud af huset.
Da jeg i september 2013 gik 100% selvstændig, glædede jeg mig vildt til at kunne blive hjemme, nyde morgenkaffen, gå lidt til og fra min computer, og så kunne jeg jo også lige klare vasketøjet imens 🙂
Jeg har ingen børn hjemme længere, så det er ikke det der forstyrrer 🙂
Jeg sidder stadig hjemme og arbejder ved computeren, og tænker mere og mere over om en kontorplads kunne være en god ide, da det ind imellem er svært at kunne holde rigtig fri, sålænge computeren står og drager.
Jeg har dog taget det første skridt, nemlig at leje mig ind så jeg har mine coachingsessioner et andet sted end hjemme, og det er jeg super glad for – hvilket også (synes jeg) har en signalværdi i sig selv.
Tak for din kommentar, Helene. Ja, måske skulle du tage skridtet fuldt ud – og måske endda leje et sted med plads til udvidelse? Hvad holder dig tilbage?
Hej Anders
Gode og sunde betragtninger! Jeg er i den situation, at jeg ikke har børn – og det ændrer altså billedet ganske meget. Jeg er temmelig disciplineret, når jeg møder klokken 8 om morgenen på mit hjemmekontor, der i øvrigt er indrettet 100% som netop et kontor. Intet privat fnidder i lokalet 🙂
Jeg fungerer godt, når jeg ca hver anden time tager en pause på 10 minutters tid – og i den pause kan jeg passende sætte vasketøj over. Det er også godt for fysikken at foretage andre bevægelser end dem, der kræves af et tastatur og en mus.
Havde jeg børn, ville jeg ikke være et øjeblik i tvivl: Jeg ville gøre, som du har gjort!
Hej Thomas
Ja, der er bestemt en stor forskel på at have børn rendende og ikke. Spekulerer alligevel på om ikke du ville ende med at opbygge et stort kontor så snart du flyttede ud? Det var jo, hvad der skete dengang i Danmark for dig også. (med de udfordringer der fulgte med)
Anders,
Du er spot-on med dine argumenter for et udekontor….!
Jeg er nu selv “flyttet ud” af hjemmekontoret, og ind i kontorfællesskabet Republikken – og har ikke fortrudt et sekund.
Som de fleste andre i samme situation, virkede hjemmekontoret som den helt rigtigt måde at komme i gang på. Lave omkostninger, mulighed for at arbejde når man har lyst eller tid, og kaffe, sutsko og alt andet inden for rækkevidde. Der går et stykke tid, før det går op for én, at det er netop disse ting, der efter et stykke tid (kan) bliver et fripas til overspringshandlinger, som tager fokus fra effektiviteten… Men hyggeligt er det 🙂
Sjovt nok, blev det ikke disse ting der fik mig til at indse at et udekontor var en bedre løsning – men noget helt andet! Min kære hustru, kunne se det længe inden jeg selv – nemlig at jeg manglede selskab med andre mennesker!
I starten – de første 5 år – slog jeg det hen som det rene vrøvl. Jeg så og talte jo med kunder dagligt, og havde rigelig interaktion med andre mennesker, så hvad talte hun om??! Det tog som nævnt 5 år, før det gik op for mig at en kunderelation for 99% vedkommende, kun handler om at “give”. Dvs. at jeg stille og roligt, blev drænet for energi, entusiasme og lyst til at udføre mit arbejde, udelukkende fordi jeg gav mere end jeg modtog. Det kunne jo ikke være anderledes – det var jo det naturlige i en kunderelation…! Men jeg fik ikke noget igen, som kunne lade mine egne batterier op – og løb derfor tør for drive.
Så udekontor kan give MEGET mere end arbejdsro, expansion samt sætte en stopper for de overspringshandlinger, som ligger lige for når man befinder sig i hjemmet. Det kan give en bunke energi som høstes fra samværet med andre mennesker – branchemæssigt ligestillet eller ej. Det giver relationer, netværk, dialog og meget meget andet som ikke kan måles på andet end velvære, energi og lyst til sit arbejde. Priceless…. 🙂
Hej Henrik og tak for kommentaren!
Spændende vinkel, som jeg ikke selv kan genkende så meget, men den er helt sikkert relevant for mange mennesker.
Nu går der ikke for meget kaffe og positive relationer i den på kontorfælleskabet, vel? 🙂
Nej, det ved jeg at der ikke gør – har jo haft fornøjelsen af at arbejde sammen med dig på et projekt, at ved hvor super produktiv, du er!
Hej Anders,
Der er heldigvis meget (god) kaffe, fredagsbar og mange fede relationer derinde 🙂 Men også meget samarbejde, sparring, lærdom og viden. Så hvordan det hele skal fordeles, er op til en selv!
Som Thomas nævnte, så er det nok disciplinen der er nøglen – men det gælder vel alle selvstændige 🙂
Lige nu er det nødvendigt med lave omkostninger. Det giver dog rigtig god mening det Henrik skriver vedr. at det på et tidspunkt kan blive ensomt.Udvidelse? 🙂 Dertil er jeg ikke kommet, ikke engang i tankerne, men hvem ved, måske en dag…
Bare sørg for at der er en ledig plads ved siden af dig. Så sker det af sig selv 🙂
Tak – det vil jeg huske 🙂
Jeg har selv gået med overvejelser om at leje mig ind i et kontor, men sidste år blev det klart for mig at min parfumeallergi er blevet så slem, at det kun ville kunne blive en drøm. Jeg var dog alligevel ikke forelsket i tanken, så for mig er det altså arbejdsdag hjemme, der er svaret.
For mig, er der også store udfordringer i at dele arbejdsliv og privatliv op. Især hvis jeg er i gang med at “større projekt”, da jeg så er som en terrier, der har bidt sig fast i det og har enormt svært ved at “holde fri”. Hvis der er for mange små og for små bliver jeg tærret, så det har jeg fundet ud af jeg undgå for meget af.
Jeg har ikke børn som dig, men mine nevøer har da vist mig at de ikke kan ignoreres for længe ad gangen – så der forstår jeg godt dine tanker 🙂
Hej Gita og tak for kommentaren 🙂
Uha, det er ikke let med sådan en energi, men husk at hvis du lejer dit helt eget kontor, er det dig, der sætter parfumereglerne – også for dine medarbejdere 🙂
Jeg har ikke de store problemer med hjemmekontor. Jeg arbejder dog også sammen med min bedre halvdel, og vi vil helt sikkert ikke ansætte medarbejdere, så det er en lidt anden situation. Vi har god tid til børnene om morgenen, vi holder fri, når de kommer hjem, og så arbejder vi evt. lidt om aftenen, når de er lagt i seng.
Der var dog én ting, som gjorde en stor forskel, og det var, da vi byggede førstesal på huset, hvor vi så har kontor. Det gjorde mentalt en stor forskel, da vi så er på arbejde, når vi er gået op ad trappen.
Til gengæld har vi heller ikke brug for fysiske møder, da 99 % af vores omsætning ikke er fra danske virksomheder, så vi har ikke brug for mødelokale, og det gør ikke noget, at privaten roder.
Vi må så til gengæld lægge øre til, når børnenes venner spørger “Har I aldrig haft et rigtigt arbejde?” 🙂
Haha ja, jeg lagde også mærke til at nabolagets gamle mænd, mine svigerforældre og mange andre først rigtigt forstod, at jeg faktisk driver en rigtig og succesfuld virksomhed, da jeg flytte ud af hjemmekontoret, Det blev først virkeligt for dem, da det skete, tror jeg 🙂
Hej igen Anders
Muligvis – men det er det sidste, jeg ønsker i denne verden. De sidste snart fem år af mit liv har handlet om at downsize, så jeg ønsker bestemt ikke hverken flere medarbejdere eller mere arbejde.
Kan nok synes mærkeligt for en “iværksætter” at sige sådan, men det er altså så’n, det er 🙂
Yes, jeg er helt med, Thomas. Og det er dig vel ondt! 🙂
En rigtig god pointe.
Da jeg startede for tre år siden. Nyuddannet, nybagt far og arbejdsløs med en idé til et liv som selvstændig, så vidste keg også at hjemmekontorets var en umulighed.
Så jeg tog på biblioteket hver dag. Der var altid ryddeligt, masser af pladser i “stillezonen” og muligheden for at tage et opkald lidt derfra.
Det var en god og udgiftsneutral løsning i starten. Kan klart anbefales, hvis du bare skal ud af hjemmet i første omgang.
Da der var kunder fandt keg et fast kontor. Men desværre valgte jeg en alt for dyr løsning, fordi jeg ikke havde researcher nok og ikke kendte mine ret simple behov godt nok.
Men sådan er det nok af og til. En gang imellem vælger vi rigtigt første gang. Andre gange skal vi begå fejlene selv.
Super tip med biblioteket, Mark!
Uha, hvor er det godt ramt.
Med en dreng på 5 år og nuværende kontorplads i stuen i vores 90 kvm. lejlighed i midten af Hillerød kender jeg problemerne du omtaler alt for godt. Og det er virkelig ikke en god fornemmelse konstant at være nødsaget til at tage til- og fravalg. Indtjeningen fra det man sidder og laver er en nødvendighed, men samtidig vil man jo også gerne være en god og opmærksom forælder der lytter og forstår alle ungernes problemer, sejre og nye viden om hvordan man betjener Youtube på iPhone 🙂
Jeg er så heldig at have opbygget en indtjening som betyder at jeg endelig kan afsætte et lille beløb til et mindre kontorlokale, og jeg har besluttet at det bliver få minutter på cykel fra hvor vi bor, og til lavest mulige husleje. Det er første kæmpestore skridt mod en tilværelse som iværksætter, og jeg glæder mig til at tage det – mest for igen at kunne holde 100% fri når jeg er HJEMME og give den max gas når jeg er på ARBEJDE 🙂
Hvor ER det fedt at høre, Thomas! Tillykke med den plan! Hvor meget er sådan en lav husleje i Hillerød?
Tak Anders 🙂
En “lav” husleje starter på ca. 2000 kr. uden forbrug og internet, men så har man til gengæld også eget kontorlokale og egen indgang. Det synes jeg er et plus, fordi jeg ikke gider sidde i et åbent kontorlandskab. Jeg skal udelukkende have kontor så jeg kan koncentrere mig om at arbejde og få produceret mere på kortere tid.
Jeg regner dog med at starte lidt billigere end 2000 kr., og måske vil jeg i starten gøre brug af det bibliotek der ligger 2 min. fra hvor jeg bor. Problemet i Hillerød er at kommer man bare nogenlunde tæt på centrum, hvor vi bor, så stiger priserne hvis blot man kommer i nærheden af Frederiksborg Slot, og har man udsigt til blot en lille del af det, så er det udelukkende advokater og lægeklinikker der har råd til at leje sig ind i lokalerne.
Så jeg kommer til at arbejde lidt for at finde det rette lokale 🙂 Men det er det værd tror jeg!
Ja, 2000 kroner lyder da yderst rimeligt for et kontor i Danmark. Og det gælder netop om at sætte nogle liner ud og vente på at den rigtige mulighed opstår.
Hej Anders & alle jer andre
Jeg er helt med på din historie Anders 🙂
For ca. 9 år siden tog jeg beslutningen om at jeg skulle være iværksætter, og jeg begyndte at ligge planer, budgetter etc, for så at finde ud af fruen var gravid 🙂
Det gjorde at jeg udsatte min iværksætter plan, til fordel for mit faste arbejde på et reklamebureau. 3 år senere var drengen så stor at nu var det tid til den iværksætterplan, og jeg sagde mit job op og stiftede Conseo, blot for at finde ud af at fruen atter var gravid… denne gang med tvillinger (Eller duplicate content som vi kalder det). Men jeg startede som de fleste andre med hjemmekontor, og det fungerede fint i starten, indtil fruen kom hjem og gå på barsel. Det var for det meste hyggeligt at være hjemme begge to, men kvinder på barsel har stort samtale behov, som jeg ikke altid havde tid og overskud til.
Senere da tvillingerne kom til verden, var det praktisk og en stor hjælp at jeg var hjemme, men fred og ro, var der ikke meget af, og alle telefonmøder skulle times, så det passede med at børnene sov til middag.
Så da børnene blev et halvt års tid, fandt jeg et kontor ude i byen, og her sidder jeg stadig. Det er ikke et kæmpe kontor, men jeg har to arbejdspladser, hvilket har gjort at jeg har kunne tage praktikanter og freelancere ind i perioder.
Med hensyn til økonomien, så gjorde jeg det op ved at kigge tilbage på hvor meget tid jeg havde brugt ud af huset de sidste 3 måneder! Det er ikke altid praktisk at invitere kunder hjem i “privaten” til møder, og slet ikke med en kvinde og 2 små børn i huset. Det betød at jeg brugte forholdsvis mange timer på at køre ud til kundemøder.
Da jeg flyttede kontoret ud, kunne jeg bare sige til kunderne at de er velkommen til at kigge forbi til en kop kaffe, og så sparer jeg måske 2 timer på landevejen.
Ja, din historie er virkelig jævnsides, Lars! Var det også Vadskær, som først prikkede til dig, eller var du i virkeligheden bagmanden for hans originale idé? 🙂
Hej Anders! Her i kontorfællesskabet Kirstinelund i Århus har mange virksomheder valgt at skifte hjemmekontoret ud med et kontor, hvor der er gode kolleger og faciliteter, som gør det lettere at drive virksomhed, fordi man kan fokusere på sine kernekompetencer i professionelle omgivelser. Hør 3 virksomheder fortælle, hvorfor de valgte et kontorfællesskab: https://www.youtube.com/watch?v=HCC9ixWhVmE&feature=share. Hvis I har brug for ganske uforpligtende at teste en kontorplads gratis i en uge, fordi der ikke er noget der slår din personlige erfaring, så kontakt mig på sf@officelab.dk
Super godt indspark du kommer med her Anders og havde jeg ikke kontor som jeg har og børn der ikke er hjemme i dagstimerne så ville jeg være 100% enig.
Vi kører begge vores webshops hjemmefra og arbejder som Thomas Rosenstand siger meget disciplineret fra 8-15 hver dag. Selvfølgelig sker det at vi tager en længere pause eller arbejde lidt længere, men det ville det sikkert også gøre på nærkontoret.
For mig giver det mig frihed til at få klaret diverse ting i løbet af dagen i mine pauser. Har jeg dage hvor jeg ikke har så meget at lave kan jeg hurtigt og smidigt disponere tiden efter behov.
En ting jeg dog giver dig 100% ret i og også det du opdagede som det ikke indlysende er muligheden for udvidelsen. Vi har allerede besluttet at vi ikke vil have nogle siddende i vores hjem. Omvendt har vi også besluttet at vi ikke vil være større end at vi selv kan klare det.
Det er et valg man træffer. Ændre det sig vil vi nok flytte lager og logistik ud af huset og finde noget mindre at bo i 🙂
Hej Lennart
Ja, det giver god mening. 🙂
Godt nok har jeg hverken kone eller børn, men til gengæld er jeg temmelig nem at distrahere 🙂
Da jeg startede som selvstændig, var det i de første 6 måneder hjemmefra. Men det gik simpelthen bare ikke. Så kunne man da lige sove 20 minutter længere, lige ordne vasketøj, lige handle ind, lige lave noget go’ frokost, osv. osv. osv. Og inden man får set sig om, så er dagen bare forduftet.
Heldigvis havde jeg nogle kammerater, der også var ved at starte som selvstændige. Så vi fandt ud af at leje os ind i en bygning et sted og dele lokalerne til en rigtig fornuftig pris.
Produktiviteten steg HELT enormt. For jeg får altså først lavet noget, hvis jeg sætter mig hen et sted, hvor der ikke er andet at lave end at arbejde.
Godt at du nåede erkendelsen hurtigt, Søren. Ellers var der bare gået hjemmehygge i det hele, kan jeg læse! 🙂
Da jeg solgte min gamle virksomhed for halvandet år siden for at være konsulent rykkede jeg mit kontor hjem. Selvom jeg også har børn, synes jeg det har været en stor befrielse at have kontoret hjemme. Det har gjort at jeg har kunne designe min arbejdsdag præcis som jeg ønskede. Og når jeg har savnet at være ude, så har jeg sat mig på et bibliotek, en cafe, en samarbejdspartner eller hos en kunde.
Nu er vores ældste blevet så stor at det er slut med SFO. Det gør at hans tid ikke længere er i institutionskasser, han tager selv hjem fra skole/klub, nogle gange tidligt og nogle gange med venner. Hvilket han selvfølgelig skal have lov til.
Så jeg er også på vej ud i verden igen. Om det skal være et sted hvor jeg kan lukke min dør eller “flyverpladser” er jeg stadig ved at teste af.
Mon ikke du bliver glad for at komme ud på kontor igen trods alt? 🙂
Tjoe. Det kommer nok an på hvor mange kompromiser jeg skal indgå. 🙂
Noget af det bedste ved hjemmekontoret er, at der ikke er transport. Jeg kunne godt bruge det lokale kontorhus i byen (her har jeg i øvrigt været), men det mangler noget energi.
Skal jeg mod Roskilde eller Greve, så kommer der pludselig 30-60 minutters transport på hver dag. Spildtid jeg ikke føler jeg kan bruge til noget.
Jeg er blevet rigtig glad for at dyrke motion hvilket jeg typisk gør i dagtimerne. Det kan jeg selvfølgelig også andre steder, men så stiller det pludselig krav om badefaciliteter.
Det jeg prøver at sige er, at jeg synes jeg har det som blommen i et æg nu.
Forleden læste jeg en guide af Nikolaj Astrup om at arbejde remote. Den gav mig lige et par ekstra muligheder. Guiden er endnu ikke udgivet endnu, men den skulle komme på http://betastof.dk/ meget snart.
Super spændende emne, selvom det på overfladen virker tørt :-). Personligt er det eneste der måske kunne få mig til at flytte ud af privaten børn.
Jeg elsker at arbejde hjemme bl.a. fordi:
-Når jeg skal have 10 minutters pause kan jeg f.eks. lige gå ud i min lille have og vande planterne.
-Når min kone laver mad kan jeg dufte det og glæde mig til at spise (stor fornøjelse).
-Arbejde altid er tæt på, og jeg synes det er nemt at skille arbejde og fritid, selvom det foregår i samme hus.
Koncentreret arbejde er i øvrigt en selvfølge selvom jeg arbejder hjemme, og ofte føles arbejdet slet ikke som arbejde, men lige så meget som en spændende hobby, måske bl.a. på grund af “hjemme-stemningen”.
Fordelene ved nærkontor er for mig næsten ikke-eksisterende, men jeg kan sagtens forstå at folk med børn, eller mål om udvidelse af medarbejdere tæt på kan have gigantisk fordel af et nærkontor.
Ja, det er netop de to vigtigste argumenter for mig, Thomas: Ro fra børnene og muligheden for at udvide butikken med lokale medarbejdere.
Kan sagtens forstå at du nyder din indonesiske hjemmearbejdsplads, når de to ting ikke er relevante for dig pt.
Super god artikel. Mere af den slags … tak!
Takker, Kaare! Jeg har en artikel på vej som noget af det næste om hvordan jeg bedst undgår overspringshandlinger, Kan være den falder i din smag også.
Smuk artikel. Mine erfaringer, hulter til bulter:
* Jeg har aldrig haft så svært ved at arbejde i et hus med børn og kæledyr. Bare jeg har siddet på en anden etage. Måske er en etages afstand nok? Derudover skriver og programmere jeg – aktiviteter, der kan foregå både morgen og aften.
* Jeg har praktikanter, samarbejdspartnere og kunder på besøg/overnatning. De kan se, at der er rodet og kaotisk. Det giver mig sympati. Jeg er jo bare et almindeligt menneske.
* Jeg synes at kontorer, mødetider og møder spilder meget tid og påkalder Hr. Branson som sandhedsvidne http://www.virgin.com/richard-branson/give-people-the-freedom-of-where-to-work
Nuvel. For en nærmere beskrivelse af hjemmekontoridyllen:
En længere artikel om hjemmearbejde
“Fjernarbejde er herligt! Du kan også få et hus på 400 m og udsigt til bakker, dale og marker.”
http://vertikal.dk/a181
Og en om kontorindretning
“Den lille fremadstormende IT-virksomhed Vertikal har atter en gang vist vejen for udviklingen af moderne erhvervsvirksomheder. De er nu ved at blive toneangivende på indretningen af arbejdspladsen.”
http://vertikal.dk/a159
Tak, Steven!
Det er en vigtig pointe, at der er forskel på hvordan man har det med at holde møder i privaten. For mig er det sådan, at jeg elsker at åbne privaten for besøg, kaffe, middage osv. – men arbejdsmøder og den slags har jeg ikke lyst til at lægge der af forskellige grunde.
Så har du både pladsen og lysten til at have samarbejdspartnere og medarbejdere i privaten, er det jo en oplagt løsning.
God pointe med etagen – og en aflåst gitterport for trappeopgangen sikkert 🙂
Tak for et godt indspark. Jeg har selv hjemmekontor og syntes nu godt om det. Jeg kan planlægge dagen som jeg ønsker, Jeg har ikke hjemmeboende børn. Jeg kommer tit ud af kontoret, specielt når jeg skal undervise.
Jeg har flere gang snakket og kigget efter et kontor. Mit kontor er installeret med det udstyr jeg har, ikke noget fancy men det er godt stabilt.
Døren kan lukkes og der er ro når min kæreste render rundt i lejligheden.
Jeg er meget tilfreds med mit hjemme kontor, specielt efter vi flyttede og jeg fik eget rum, tidligere sad jeg i stuen og arbejde, det var meget forstyrrende.
Jeg kigger dog stadig efter et passende kontor til den rette penge, det har ikke nøde at være et nærkontor.
Hej Brian
Hvorfor vil du gerne ud af dit hjemmekontor egentlig?
Hej Anders,
Det er med henblik på udvidelse af virksomheden. Lidt svært at sidde flere her på 10m2.
Meget enig.
Startede selv med hjemmekontor marts sidste år, men har hurtigt fandt ud af, at det ikke duede.
4 måneder efter havde jeg et kontor med 4 arbejdspladser. Nu 1 år efter er kontoret for lille og søger efter en større lokale.
Hej Rodien
Super god historie at høre. Giv den gas med udvidelsen! 🙂
Super godt indlæg, har virkelig sat tankerne i gang.
Står selv til at skal være far om 47 dage +/- 🙂
Det som det betyder, er at vi ikke har plads til både børneværelse + kontor, hvilket vil sige at mit kontor nu allerede er 50% børne værelse, og bliver med garanti nød til at opgive min plads, når barnet bliver et halvt til helt helt år.
Så står selv med tankerne lige nu: Skal jeg tilegne mig et hjørne i stuen, eller forsøge mig med et kontor?
Til at starte med, ville jeg have det fint med et “Hjørne”, men efter at have læst det her blog indlæg, er jeg mere opsat på at finde en lille kontor plads tæt på 🙂
Tak for et godt blog indlæg.
Tak og tillykke med den kommende familieforøgelse, Matias! Fedt hvis den også betyder, at du kommer ud på dit eget kontor og måske endda får ekstra fut under forretningen. (pengene får hurtigt ben at gå på i forbindelse med tilkomsten af småfolk jo 🙂 )
Rigtig god læsning og egentligt sjovt som man bliver nogle helt andre erfaringer rigere, ved at flytte til eget konto åbnede du op for nogle nye fokus områder i din tankegang.
Jeg sad før 5 dage på hjemmekontor og kan tydeligt huske hvor frustereret jeg var over at jeg ofte kom for sent igang pga. jeg hyggede med familien om morgen, jeg sluttede for tidigt for når damen kom hjem fra job tidligt så begyndte hun på alle mulige ting og da børne kom kl. 15 blev det rigtig svært at fortsætte arbejdet.
Nu sidder jeg dog kun 1 dag hjemme og 4 dage ude som konsulent, men skulle jeg kaste mig ud i fuldtids job igen med min webshop som eneste erhverv så ville jeg helt klart gøre det i et ude kontor.
Jeg kan kun se alle fordelene 🙂
Rigtig god artikel Anders. Mere af den slags … tak!