Incentive Marketing – Giv kunden det lille ekstra skub

Incentive Marketing – Giv kunden det lille ekstra skub

Incentive Marketing

Dagens emne handler i princippet om konverteringsoptimering på en helt særlig måde. Nemlig ved at bruge Incentive Marketing, hvor du ved hjælp af forskellige metoder sikrer, at kunden får det lille ekstra skub, der gør, at de træffer en beslutning om at købe hos dig og/eller udføre en særlig handling. I episoden kommer Anders og Mikael omkring minimum 6 forskellige vinkler på Incentive Marketing.

Maskintransskriberet version:
(Der tages forbehold for fejl)

Godmorgen Mikael godmorgen Anders. Så er det igen tid til Marketers Morgen, og i dag skal vi tale om et emne, som du har sat dig lidt ind i. Mikael Rieck du så en spændende artikel om.

[00:00:28.170]
Det handlede om incentive marketing, altså den del af marketing, som handler om opmuntring, tilskyndelse, incitament. Der er både nogle interessante eksempler på, hvordan man kan hvad skal man sige tilskynde folk til at købe eller blive loyale kunder, og der er også en del statistik, som er meget interessant. Kan du påtage sig gennem mit helbred?

[00:00:52.010]
Når du har læst om absolut man kan sige, er det bare en artikel, jeg har læst mange artikler om, og det står i mange marketingbøger, fordi det her med at give folk en grund til at træffe en beslutning. Det virker bare rigtig, rigtig godt, hvis du sørger for, at den gulerod, man stiller op, den er spændende nok, så man kan sige, at det hedder, eller de kalder det influent til mange ting.

[00:01:16.320]
Men ellers er det også noget med at de er konverteringer og optimering, altså at få folk til at køre kortet igennem eller i hvert fald foretage den handling, man gerne vil have dem til. Det skal de sige med det samme, også noget de kan komme til at tale om. Der er nogle særlige regler i Danmark i forhold til, hvordan man markedsfører sig. Når man læser amerikanske artikler, så er grænserne lidt længere ude for, hvad man må, og hvad man ikke må, og derfor kan det være noget, vi kommer ind på her.

[00:01:44.840]
Selv om det virker rigtig godt, så kan det godt være, at det ikke er okay at gøre. I Danmark. Men det kan også være der noget andet, man bare ikke klar over om, hvorvidt man må eller ej. Så det skal man bare lige have i mente. Men noget af det som vi også har talt om i andre podcasts, det er jo helt det her. Gamification.

[00:02:09.570]
De handlinger folk foretager, da de handler gerne være folk til at foretage. De bliver belønnet på en anden måde, og det kan jo være noget så enkelt som point. Vi har masser af Kundeklubber har hjemme, hvor man kan opsamle bringer, og vi har, når du nu flyver, men ikke så meget. Måske i de gode tider. Men ellers hvad er det? frequent flyer miles? Det er jo sådan en gimmick.

[00:02:38.060]
Gamification, hvor du optjener nogle point, der så kan bruges til et eller andet. Gamification kan også være, at du kan vinde nogle præmier ved at gøre nogle ting nok gange. Der er måske ikke så meget gamification, men jeg tror, der er mange, der erkender, at det kan være hos frisøren eller massøren eller på pizzariaet eller et eller andet, at der får man sådan et lille kort. Der holdes kafferisteriet, når kaffebaren Starbucks, men du får også en lille kort, hvor hver gang du så køber et eller andet, så får du et stempel, og når du så har fået et antal stempler, jamen så er der noget, der er gratis.

[00:03:19.410]
Det er også incentive marketing. Altså at du prøver at få folk til at handle hos dig igen og igen, mod at du giver dem et eller andet for det. Og det er klart, at hvis du skal vælge mellem kaffebar eller kaffebar to, og du har fire stempler på de kort hos Kaffebar, jamen så går du hen og kaffebar igen, så du kan få de næste stempler. Det gør man oftest i hvert fald gå hen til den.

[00:03:46.820]
Man kan få næste stempel, som man kan få sin gratis kaffe på et eller andet tidspunkt. Jeg tænker det. Det kender vi formentlig alle sammen og oplever det jævnligt. Jeg tror ikke, jeg måske er der mange, der ikke tænker over, hvor ofte dette her egentlig bliver brugt, og hvordan det påvirker vores beslutninger. Det er dem der seks ting, som vi taler om, eller de måder, man kan bruge. De overlapper hinanden. Den første det her med loyalitetsprogram, og det er jo lidt.

[00:04:18.080]
Ja, at flyer miles kort, der skal stemple så sådan noget. Altså hvor det er det, du får ud af. Det gør, at du bliver hos Brand. Du flyver med det flyselskab, du bruger den kaffebar eller den tøjbutik, eller hvad det nu måtte være. Der er nogen, der havde lavet nogle undersøgelser, og den undersøgelse, jeg fandt den, siger, at der spurgte en masse mennesker, og der er 69 procent.

[00:04:42.210]
Det vil sige næsten 7 ud af 10 siger, at et eksisterende loyalitetsprogram påvirker deres beslutningsprocesser. De siger ikke, at et loyalitetsprogram gør, at de altid handler at de er, men de siger, at de kan godt mærke på sig selv, at hvis der er et sted, hvor du kan få noget ud af det, jamen så er du mere tilbøjelig til at vælge den løsning i stedet for få noget andet, hvor du ikke får noget ud af det.

[00:05:08.220]
Jeg kan kun sige for mig selv. Ja, men sådan har jeg det da også. Hvis jeg mener, man der køber det samme produkt og et sted, der følger noget ekstra at de er en art, jamen så vil jeg da være tilbøjelig til at gå derhen, og han vil selvfølgelig være det. 2 handler om og med henvisning bonusser eller hvad vi skal kalde det, og det er i hvert fald ved der kan vi godt være lidt på kant med den danske lovgivning og spamlovgivning.

[00:05:33.740]
Vi snakker om en masse tidligere podcasts med det her med, at du anbefaler noget til andre, for så selv at få en anden gevinst ved det. Der er nogle eksempler, som Dropbox gør det rigtig, rigtig godt, dengang de startede det. De gør det nok stadig, men at for hver ven eller veninde, du fik til at signe op til Dropbox, så fik du 260 megabyte ekstra plads i skyen eller et eller andet i den stil.

[00:06:02.930]
Trello Er du også med Uber i Danmark? De eksisterer ikke mere. Det husker man. Men der kunne man også optjene kørsel ved at henvise nye kunder, og det var der nogen, der satte så meget system, så de fik en rigtig stor konto ud af. Hos Trello så får man tre måneders premium medlemskab af den person, du henvist, der melder sig til man kan sige. Det behøver ikke være.

[00:06:33.140]
Det bør ikke være en god ting. Det behøver ikke være penge. Det kan også være adgang eller andre fordele, man kan få ud af det. Og det er en statistik også. Næsten 7 ud af 10 altså 68 procent har sagt. Men når de læser en anbefaling online, så påvirker de deres beslutningsproces. Og jo mere de stoler på den? Hvis den fremmede har en vis effekt, men hvis det er en, de stoler på, en de kender, har det selvfølgelig en endnu større effekt.

[00:07:08.070]
Så derfor så henvisningsmarkedsføring af, hvad vi kalder det. Det virker bare rigtig, rigtig godt, men det er på kant med den danske lovgivning, så derfor skal man måske lige tænke over, hvad man gør, inden man gør det. Nummer tre er hvad den skal kalde Premium Memberships, altså med medlemskaber, hvor du via dit medlemskab får nogle ting får adgang til nogle ting. Det kan være nogle features. Det kan være nogle andre fordele.

[00:07:39.570]
Det kan være, hvis du tager et godt eksempel. Amazon Prime. Men altså du betaler for at være med som Amazon Prim medlem, og det gør så, at du har ret megen erfaring, men altså gratis fragt og måske hurtigere levering og invitation til nogle events og nogle ting.

[00:08:01.000]
Og så var det med gratis fragt og levering af en del af det. I de lande, hvor ligesom er dækket, og så får man automatisk adgang til hele prime.

[00:08:19.590]
Man kan jo gøre det samme med, hvis man har en virksomhed at sige. Hvordan kan vi få nogen til at betale for at få noget adgang? Det kunne også være at være kommet foran i køen til support eller have direkte adgang til en account manager eller hvad ved jeg. Men nu kunne finde på, sådan som nogle ville synes havde en værdi og havde en værdi, der var større end den pris, de skulle betale for det.

[00:08:43.480]
Jamen, det er jo så også lidt et incitament til at blive kunde dér og blive at de er, og det er det, vi i bund og grund gerne vil have som virksomhed. Nummer 4, det handler om, og om at give specielle priser, og der findes masser af steder herhjemme og i udlandet, hvor man bliver medlem, og så kan man pludselig købe alting til en reduceret pris. Om det så er det parfumer eller vin, eller hvad det er sådan der er, der findes, er et koncept derude.

[00:09:12.990]
Jamen, så er det en grund til at eller. Det er en metode til at få folk til at blive hos dig og købe hos dig og endda betale penge for at være hos dig, fordi du giver dem nogle prismæssige fordele. Nummer 5 handler om at få tidlig adgang eller early access, og der bliver ofte jamen, det kan være nyhedsbrev, så lister. Dem kan man have i forskellige afskygninger. Man kan også forskellige kun lister, fordi de gode kunder, de får måske lov at tilgå rabatter tidligere eller udvalget tidligere eller får lov at komme ind på et lagersalg dagen før alle andre.

[00:09:56.460]
Jeg ved også, at nogle af dem måske early access, men Mikkeller øl. Så får du lov at købe nogle øl, som ikke bliver solgt nogen andre steder i butikkerne. Det vi kan kalde det fejlbryg. Der er mange, der synes er super fedt, at man pludselig kan købe nogle øl, som ingen andre kan få lov at købe.

[00:10:17.290]
Eller er det ikke alle andre end dem, der er på den pågældende liste? Og det giver dem også en loyal fanbase. Og den sidste, der er på listen, det handler om at bruge konkurrencer, er at deltage i en konkurrence. Det er jo også et incitament til at lægge sine e-mail. Måske omtalte for andre. Man kan godt kombinere de forskellige metoder, som vil føre marketing og konkurrencer. Det må du ikke. Men man kan gøre det, og det virker rigtig godt i USA.

[00:10:47.100]
Der er masser af eksempler på, hvad man har gjort det, og hvordan man så kan få antal deltagere i en konkurrence til at eksplodere helt. Men altså, man kan også bare lave en konkurrence, hvor der ikke er noget, for det vil jeg anbefale andre til konkurrencen. Men bottom line er, at de har forskellige ting og alle mulige varianter af det. Hvis ikke det er noget, man bruger, så er det noget, man bør overveje.

[00:11:05.940]
Læg mærke til hvad er det, du allerede bliver påvirket af i dag, og hvordan kunne du eventuelt i din virksomhed som du kan få folk til at få det sidste skub, der gør, at de så konverterer til, vil du gerne have dem til?