Sådan udvælger du, hvilke webshops du skal lave affiliate marketing for

Vælg den rigtige shop at blive affiliate for

Indlægget her er forfremmet til den offentlige Marketers blog fra Medlemmernes Blog. Det sker, når vi vurderer, at kvaliteten er tilstrækkelig høj, og når medlemmerne internt har givet indlægget en flot modtagelse. Forfatteren står selv på mål for indlægget, og det er ikke nødvendigvis et udtryk for Marketers.dk’s holdninger.

I dette indlæg gennemgår jeg forskellige metoder til, at udvælge gode webshops at bygge et affiliate website op omkring. For hvad hjælper det, at du bygger et website, optimerer det, får det til ranke og dermed driver tonsvis af trafik hen til en webshop, som ikke formår at konvertere dit hårde arbejde til salg.

I forbindelse med affiliate marketing, er det af stor vigtighed, at den webshop du vælger at videresende dine besøgende til, simpelthen er gearet til få salgene i hus. I sig selv er det en faktor, der bør vægtes langt højere end kommissionsprocenter.

Men modsat kommissionsprocenter, der er direkte sammenlignelige, så kræver dette et større detektivarbejde og en dybere indsigt og forståelse for, hvad der konvertere besøgende til kunder. Jeg har herunder opridset en række generelle punkter, du kan bruge i din betragtning, og som jeg selv har brugt med stor succes.

Der skal være harmoni mellem udbud og efterspørgsel

I praksis vil det sige, at der først og fremmest skal være sammenhæng mellem det brugeren leder efter, og det webshoppen tilbyder. Søger brugeren efter en sneskovl, og du sender brugeren videre til en vinbutik, så har du minimeret sandsynligheden for at få skabt et salg. Det er for de fleste indlysende, men der skal også være harmoni mellem det segment, du tiltrækker, og det segment som webshoppen henvender sig til.

Webshoppens anatomi skal være i orden

Det næste, du bør kigge på, er om webshoppen virker sund og rask. Hvordan klarer de sig på trustpilot og de sociale medier? Kan de tage imod de gængse betalingskort? Og hvordan ser det ud i forhold til det forbrugersegment, du regner med at kanalisere ind? Det handler i bund og grund om, at stikke en tommelfinger i jorden og mærke efter.

Du kan i særlig grad se på antallet af trustpilot anmeldelser. Jo flere de har jo bedre (og de behøver langt fra alle være gode). Har webshoppen over 250 anmeldelser begynder det at se rigtigt fornuftigt ud.

Er de konkurrencedygtige på prisen

Du bør sammenligne priserne på de produkter, du ønsker at sælge. Sammenligningen skal også inkludere webshops uden et affiliate program. Er webshoppen konkurrencedygtige på prisen?

De behøver ikke nødvendigvis være billigst, men det er omvendt vigtigt, de heller ikke er markant dyre end konkurrenterne.

Specielt ikke på produkter der er pristransparente som eksempelvis iPhones og spillemaskiner.

Sæt dig i forbrugerens sted

Du bør generelt anskue webshoppen som en sulten forbruger ville gøre. Resultatet af dine kritiske øjne skulle gerne være, at den webshop du vil markedsføre et produkt for, også ville være dit førstevalg, hvis du selv skulle ud og indkøbe det givne produkt. Og der kan vitterligt være mange stopparameter at tage højde for.

Hvis vi tager udgangspunkt i sneskovlen, så er det jo en relativ uhåndterlig vare fra en logistikmæssig betragtning. Selvom webshoppen gør det fantastisk indenfor mange produktgrupper, så er det ikke ensbetydende med, at det de eksempelvis fragtmæssigt er attraktive i forbindelse med salget af en sneskovl.

Det kan være, at den beregnede fragt er så høj, så den vil afskærme de fleste besøgende for at gennemføre et køb, og efterlade dig med kun de største sneskovlsentusiaster – og dem er der altså ikke særlig mange af.

Købsproceduren

Derfor skal du gå købsproceduren igennem, for det produkt du ønsker at sælge. Desuden bør du være opmærksom på, hvorvidt produktet sælges som en lagervare, er på fjernlager, eller om det tit er udsolgt (kig eventuelt på om der generelt er mange andre udsolgte produkter på kategorisiderne).

Mange webshops skilter ikke særlig tydligt med lagerstatus, så dyk gerne ned i produkt over et par uger. Det siger sig selv, at produktet skal være tilgængeligt, for at få salget i hus.

Hvordan afregnes i forhold til andre annonceringskilder?

Normalt er der en cookielevetid på cirka 30 dage, for hver besøgende du sender videre. Det betyder, at selvom brugeren du har sendt over ikke gennemfører salget samme dag, så vil du stadigvæk bliver afregnet, så længe salget bare gennemføres indenfor cookiens levetid. Sådan er hensigten i hvert fald. I praksis kan den besøgende hurtigt komme fra en anden annonceringskilde.

Vi antager, at den besøgende søger efter webshoppen, og klikker på webshoppens Google Adwords reklame. For de fleste vedkommende betyder det, at salget ikke tilskrives dig, men den nye annonceringskilde – også selvom det er indenfor cookies levetid.

Dette kan have stor indflydelse på din indtjening, da overraskende mange salg er baseret på cookies. Herunder er et uddrag fra et affiliate website, som jeg har solgt:

affiliate site der er solgt

Som det kan ses har der været 29 salg baseret på cookies alene.

Google Adwords o.lign.

Er webshoppen repræsenteret på Google Adwords for de produkter du ønsker at sælge? Dette er et udmærket sundhedstegn for, at de faktisk kan konvertere den trafik de får ind. Men det kan det også betyde, at de bare har dårlig indsigt i Google Adwords, og derfor markedsføre uden styr på indtægter og udgifter, eller har lagt en strategi der ikke behøver resultere i en positiv ROI.

Skriv og spørg

Det er næsten den nemmeste af den alle. Skriv til webshoppen og forklar hvad du vil lave, og om de synes det er en god ide. Om de eventuelt kan give dig nogle fiduser eller tricks i forhold til de varegrupper du ønsker at markedsføre for dem.

Inden opstarten med netværkskabel.dk var jeg i tvivl om, jeg skulle satse på netværkskabler eller måske på en af deres andre produktgrupper. Jeg åbnede gmail og nedfældede mine tanker. Det fik jeg følgende yderst brugbare svar ud af:

Tak for din mail.

Netværkskabler er helt klart en kategori jeg ville gå efter, konverteringen er kanon og gns. ordrer kan være ret store, hvis du rammer den rigtige målgruppe. Vi har ofte kunder som skal bruge over 100 netværkskabler, når man taler HDMI-, USB og antennekabler, så skal folk typisk kun bruge et par stykker.

Netværkskabler har rigtig mange navne, f.eks. internet kabel, netkabel, patch kabel, pds kabel, ethernet kabel osv, så der skulle være rigeligt at tage fat på.

Så kort og godt, min anbefaling vil være at du kører videre med netværkskabler og forsøger at finde de kunder som smider store ordrer

gyngene eller karrusellerne

Gyngerne og karrusellerne

Jeg har flere gange prøvet at ”drukne” i min egen succes. Mange købmænd sælger deres produkter efter princippet med gyngerne og karrusellerne. Det betyder, at de taber lidt på nogle produkter, men det opvejes af indtægten fra andre – typisk gennem mersalg.

En signatur- eller mærkevare computer kan strategisk sælges med en lille avance, men hvor mersalget af tilbehør udgør det egentlige fortjeneste, Computeren fungerer nærmere som reklamesøjle på prisportaler som EDBpriser og Pricerunner, men er selvfølgelig et reelt, salgsklart produkt.

Problemet opstår, hvis du vælger at kanalisere brugere hen til de tabsgivende gynger, og udmærket ved de nok aldrig kommer forbi karrusellen. Nogle e-købmænd vil opfatte det som en dårlig forretning, da den trafik du skaber er målbart tabsgivende og, de vil så hellere undvære samarbejdet og de salg du kan levere.

Dette katalyseres yderligere af, at den spinkle avance ædes af den kommissionsprocent, der gives til affiliate marketing. De fleste webshopsystemer har en yderst simpel algoritme i forhold til beregning af kommissionssats. Typisk beregnes den på baggrund af gennemsnitsavancen.

Det vil langt hen af vejen kunne løses, hvis der i diverse shopsystemer blev implementeret en mulighed for at beregne individuelle kommissionssatser for produkter og varegrupper.

I sidste ende er det op til e-købmanden at vurdere, om det virker som en god forretning. Jeg har selv fået lukket et par aftaler grundet dette, og andre gange har jeg fået justeret min kommissionssats væsentligt ned.

Der kan også være, at metoden og strategien for dit affiliate website, ikke harmonerer med det ejeren ønsker. Se eksempelvis nedenstående e-mail uddrag:

Tak for din mail.

Vi har været alle vores samarbejdspartnere igennem – idet vi gerne ville se, hvordan der blev skaffet kunder til vores site og efterfølgende har vi desværre været nødt til at sige farvel til nogle af jer.

Som vi skriver i mailen, har vi været inde og kigge på den evt. værditilførsel samarbejdet skaber for os, og den tilsvarende udgift som vi har i den forbindelse og nogle steder har vi vurderet, at det ikke er rentabelt når vi samler alle fakta.

Løbende overvågning

Det er derfor en god ide løbende at regne på, hvor mange af de brugere, du videresender til de enkelte webshops, der faktisk bliver konverteret til salg, ligesom du bør regne på din gennemsnitlige indtægt. Du bør selvfølgelig også holde øje med andre webshops, også selvom de tilsyneladende ikke har et affiliate program tilknyttet.

Det er mange gange nemmere, at forhandle en god aftale, når du har skabt et salgsproducerende setup. Det er ligelees nemmere at få koblet andre webshops på, når først stenene er begyndt at rulle.

Den store generalisering

Hvis alt dette skal koges ned til en generalisering, så vil det I grove trækbetyde, at det vil være mere givtigt at arbejde med større, etablerede og professionelle webshops. Det kan eksempelvis være MyTrendyPhone og NiceHair..

Herunder er et par konkrete eksempler fra min egen hånd: netværkskabler.dk og absint.dk

Netværkskabler.dk

Absint.dk