Oprettelse af partnerprogram som annoncør – Annoncør webinar 005

Oprettelse af partnerprogram som annoncør – Annoncør webinar 005

Annoncør webinar 005: Oprettelse af partnerprogram som annoncør

Det første skridt til at komme godt i gang med affiliate marketing som webshop er, at man får sat sit program rigtigt og informativt op.

I annoncør webinar 005 gennemgår Ken Schultz fra Partner-ads hvordan du navigerer rundt i systemet og hvilke felter der er vigtige at udfylde og hvorfor.

Alle detaljer bliver vendt og forklaret i dybden.

Se også:
Annoncør webinar 001: Lav det perfekte produktfeed til dine affiliates
Annoncør webinar 002: Find nye dygtige affiliates
Annoncør webinar 003: Optimering af affiliates
Annoncør webinar 004: De 3 faldgruber i affiliate marketing

Webinaret i tekstformat:

Denne artikel handler om noget ret basalt men samtidig også vigtigt…

Nemlig hvordan man opretter et partnerprogram som annoncør på vores samarbejdspartners hjemmeside, altså hos affiliatenetværket Partner-ads.

Vi skal se på, både hvilken proces man som ny annoncør skal igennem for at oprette et program, men også hvordan man egentlig kommer i gang med et program, når man er annoncør, der allerede er tilmeldt.

Kom i gang som annoncør

Nederst på hjemmesiden klikker du på ”Gå til annoncørsiden”.

Når du er på annoncørsiden, så klikker du på ”Bliv annoncør” for at lave en tilmelding som annoncør.

Man udfylder bare den formular, der kommer frem, for at tilmelde sig som annoncør. Det er en forholdsvis simpel formular.

Så trykker man ”Tilmeld”, og derefter har man så et annoncørlogin. Det bruger man til at logge ind.

Der er en lille funktion, som kan hjælpe dig med at hente nogle data fra cvr-registret, så det går endnu hurtigere.

Opret partnerprogram

Når man har sit login, så logger man ind ved at trykke på knappen ”Annoncørlogin”i toppen af siden.

Der er et par beskeder i toppen, det skal man ikke kigge så meget på. Dog er det, hvis du er helt ny annoncør og ikke har oprettet noget endnu, en god idé at whiteliste nogle email-adresser fra os, således at vi er sikre på, at diverse automails kommer frem.

Mailadresserne står i det blå felt øverst på siden.

Men ellers er det knappen med ”Opret partnerprogram”, man trykker på.

Det er der, man starter, når man opretter et partnerprogram.  Oprettelsen af partnerprogrammet foregår i 3 steps.

Først er der basisoplysninger, længere nede har man betingelser, og til sidst har man input og idéer, så det er delt op på en naturlig måde.

Under ”Basisoplysninger” starter man selvfølgelig med et navn på sit website fx test.dk.

Dernæst skriver du din url. Husk at få hele linket med, uanset om det er http eller https.

Næste felt ”Beskrivelse af dit website” er en beskrivelse af dit program.

Det, der er vigtigt ved den her beskrivelse, det er, at man som annoncør skal forestille sig, at man skal ud at markedsføre sig overfor de folk, som kan hjælpe en med at skaffe nogle salg eller nogle leads.

Det vil sige, at den beskrivelse, som man laver, skal være sådan, at affiliates kan forstå, hvad handler dit website om. Hvad handler dit program om, og hvad er det, du gerne vil have affiliates til at gøre for dig.

Du kan skrive ”hjælp mig med at sælge flere sko”. Det var bare en lille tekst, men det handler om at angive noget, som affiliates kan forholde sig til.

Beskriv din forretning

Forklar hvad det er, denne butik handler om.

I vores eksempel kunne vi skrive ”Butikken sælger sko til kvinder”.

Det vil sige, at så ved man som affiliate, at denne her butik eller det her website, det handler om at sælge sko til kvinder, og jeg har som annoncør brug for hjælp til at sælge nogle flere sko.

Så kan man ellers fylde på med en beskrivelse, men der er en begrænsning på 255 tegn p.t., for det gælder om at holde det så kort og præcist som muligt, samtidig med at man prøver at få mange gode ting med.

Man har også mulighed for længere nede i formularen at komme med en masse andre værdifulde oplysninger til affiliatepartneren.

Vælg kategori

I bunden af siden kan du vælge den kategori, der passer bedst til siden.

Hvis det er sko, jamen så vælger man tøj og accesories. Man kan kun vælge én kategori, og man skal vælge den kategori, der passer bedst.

Det er simpelthen et spørgsmål om, at hvis man kunne vælge 10 kategorier, så ville det være uoverskueligt for affiliatepartnerne at finde frem til programmet, fordi der ville være så mange i hver kategori, så derfor vælger man bare den primære kategori.

Der er også en søgemaskine, som man kan bruge som affiliate, hvis man gerne vil reklamere for sko af et bestemt mærke, så kan man søge i søgemaskinen og se, hvilke annoncører bredt hen over kategorierne, der har denne her slags sko.

De muligheder, man har for at søge, det er, at man både kan søge i selve programmet, det vil sige i selve beskrivelsen, der er lavet og ligeledes kan man søge i vores interne Google søgemaskine, som har indekseret alle siderne på en shop.

Fx kan man, når man søger, finde ud af, hvem har sko fra Nike, Adidas eller lignende.

Her kan man lave forskellige søgninger, og så præsenterer Google sådan set resultaterne fra de her annoncører, så man kan se, hvilke annoncører hos Partner-ads, der har de produkter, som man gerne vil skrive om, eller som man gerne vil have med i en form for oversigt eller guide.

Aflønning af affiliates

Så kommer vi til noget lidt mere kompliceret, for nu skal vi vælge mellem to ting i virkeligheden.

Du kan vælge mellem ”Indtast provisionsprocent i %” og ”Indtast fast beløb pr. salg/lead I DKK”.

Når man har en online butik, så er det rimelig simpelt, fordi man giver typisk en procentdel, og hvis man har et program, hvor man betaler for at få leads, det kan fx være tilmeldinger eller registrering af en eller anden form, så er det typisk et fast beløb, man giver.

Vi har enkelte onlinebutikker, der giver et fast beløb også.

Det giver mening i nogle tilfælde, men i de fleste tilfælde er en procent det, der er at foretrække, også for affiliates, for det er nemmere for dem at finde ud af, og det er nemmere for dem at sammenligne.

Nu skal vi lige holde tungen lige i munden. Hvis det er en leadpris, og jeg vil have folk til at tilmelde sig mit salgsnyhedsbrev, så ville jeg skrive 100 kr. under leadprisen.

Det er excl. moms, som der står nedenunder. Hvis du giver en procent, så skriver du det under indtast provisionsprocent fx 10. Så giver du 10 % i kommission til de affiliates, som kan skaffe dig salg.

Du skal ikke skrive procenttegn blot 10.

Hvordan virker det med momsen, tænker du måske? Momsen er egentlig ligegyldig, når man snakker affiliate, for er du momsregistreret, så får du momsen igen, men det giver det samme.

Sælger du noget for 1000 kr. incl moms til 10 %, så er det 100 kr. incl. moms, hvilket er 80 kr. excl. moms.

Sælger du noget til 800 kr. excl. moms, som er det samme, så giver det stadigvæk 80 kr. excl. moms. Så det skal man ikke tænke på her.

Så skal vi lige have hele beregningen med. Der er sikkert nogen, der sidder derude, som har en webshop, og som kunne tænke sig at oprette sådan et partnerprogram og give 10% eller 5% i kommission.

Lad os sige det er 10%, hvad kommer der oveni der?

Partner-ads beregner en provision på 25% af det, du giver til affiliates.

Det vil sige, at hvis du giver 10%, så er den samlede udgift 12,5%, det vil sige, at der bliver lagt 2,5% oveni.

Giver du fx et beløb pr. lead fx 100 kr., så er den samlede udgift 125 kr., så det er hele tiden 25%, som man lægger oven i det beløb, som du tilbyder til affiliates.

Hvis programmet bliver godkendt som eliteannoncørprogram hos Marketers, så kommer der 1% oveni.

Det vil sige, at vores medlemmer hos Marketers, de skal have 11% i stedet for 10%. De salg, der bliver registreret med de 11%, dem skal der selvfølgelig også lægges 25% oveni til Partner-ads.

Lad os sige, at vi giver 10% i vores eksempel, og så klikker vi videre til næste trin, der gemmer den det, man har indtastet, og så går man ned til trin 2, der hedder ”Betingelser”.

Betingelser

Det der er ved betingelser, det er, at man egentlig fortæller affiliates, hvad det er de må og ikke må i forbindelse med det her partnerprogram.

Der er fx et spørgsmål om, om du må linke direkte til annoncøren, må du bruge Google Adwords, Bing adds osv. Her kan du svare ja eller nej.

Vi plejer at foreslå, at hvis man selv bruger noget af det her, så bør man sige nej. Hvis man ikke gør, så giv affiliates lov til at gøre det, fordi de kan hjælpe dig med at komme ud nogle steder, hvor du ikke selv kommer ud. Kører du selv fx Google Adwords, Bing Adds osv. måske igennem et bureau, så sig nej til det.

I det her eksempel siger vi nej. Man kan altid lave det om senere, hvis der er brug for det.

Man kan også skrive ja, men man kan skrive, at det skal godkendes, så man får en dialog med folk om, om de gør det på den måde, som man gerne vil have det.

Annoncer på sociale medier

Under ”Restriktioner” kan man skrive, at annoncer skal godkendes. Det er også en mulighed.

Næste punkt er ”Facebook ads og lignende annoncer på sociale medier”.

Efterhånden er det alle sociale medier, der har en eller anden form for annoncer. Der er det vigtigt for butikken/annoncøren at tage stilling til, hvad gør vi selv, og hvordan vil vi tillade andre at gøre det på vores vegne.

Der er mange, der siger, at det må du gerne, men du må ikke udgive dig for at være annoncøren.

Du skal gøre det på egne vegne, for ellers risikerer man, at der er en, der har skrevet en annonce, og så står det som om, det er butikken, der har lavet annoncen, men det er det reelt set ikke, det er en affiliate.

Derfor er det godt at have sådan en restriktion med. Hvis det er noget, man bruger rigtig meget selv, så sig nej til det.

Hvis det ikke er noget, man bruger så meget selv, så sig ja til det, men evt. med nogle restriktioner på.

En enkelt ting som lige skal slås fast.

Det her handler udelukkende om, hvorvidt en affiliate må lede trafik direkte til annoncøren gennem sit affiliatelink, så hvis man siger nej her, så er det ikke det samme som, at en affiliate ikke må sende EPC og social medietrafik til sit eget affiliatesite og derfra videre til annoncøren.

Det her handler kun om, hvorvidt man bruger affiliate links i de forskellige annoncer eller i en form for redirect, hvor brugeren ikke besøger en website.

Så længe det er trafik til ens eget affiliate website, så må man gøre det, men med den lille krølle, at en annoncør godt kan bede om, at man ikke bruger fx deres brand, når man leder trafik til sit eget website, men det er meget få, der benytter sig af den mulighed.

Det er primært lavet i forhold til direkte trafik, men det har igen noget at gøre med, at hvis du laver en side, der kun omhandler denne her annoncør på dit affiliatewebsite og begynder at køre brandtrafik ind på Google Adwords, så vil det kunne konflikte med noget af det, som annoncøren selv laver, men det er ikke noget, vi støder på.

Det er meget sjældent, at der er nogen, der arbejder på den måde.

Almindelig trafik, som du vil købe i form af annoncer til dit eget website, det er der ingen problemer med overhovedet.

Vi snakker altså om, at det er en skobutik i testopsætningen. Lad os kalde det Ullas Skobutik.

En affiliate har en hjemmeside, der hedder danskeskoanmeldelser.dk, hvor affiliaten anmelder sko og linker til forskellige skobutikker, hvor man kan købe de her sko.

Den affiliate må gerne køre alt mulig slags annoncering mod sin egen butik. Fx lave en Facebookannonce, hvor der står klik her og kom ind og se alle anmeldelserne og alle de danske sko til kvinder, men han/hun må ikke sende trafikken direkte videre til Ullas Skobutik, den skal omkring affiliatens egen hjemmeside først.

Må Ullas Skobutik så heller ikke nævnes i annoncen, hvis der ikke er en aftale om det? Det må man som udgangspunkt gerne, men annoncøren kan frabede sig det.

I eksemplet siger vi nej til Facebook ads.

Rabat og tilskyndelse til køb

Så kommer vi til ”cashback, point og tilskyndelse må bruges i forbindelse med køb”.

For det meste vil jeg anbefale, at man siger ja til det. Det skal man, for det er en måde at komme ud og få nogle nye salg, som man måske ikke ville have fået.

Der findes nogle rimelig store cashback sites mest i udlandet, men også sådan nogle som fx Dubli og lignende services, som også er aktive i Danmark.

Der har man mulighed for at få nogle salg den vej igennem. Jeg vil kun anbefale et nej i de tilfælde, hvor man ikke bryder sig om selve konceptet, eller man fx synes, at mine kunder ikke skal komme ind og få en form for rabat for at købe.

I langt de fleste tilfælde bør man sige ja til den trafik.

Nedenunder kommer der det der hedder ”rabatkodesite og rabatsites må deltage i mit program”.

Her skal man igen vurdere, om man som annoncør arbejder aktivt med rabatkoder, så bør man sige ja til det her. Hvis man ikke arbejder med rabatkoder, så skal man sige nej.

Det er for at undgå, at rabatkodesites ikke begynder at skrive en masse om fri fragt og andet, medmindre man gerne vil have det med selvfølgelig.

Det skal helst kun skrive om rabatter og rabatkoder, så hvis du ikke arbejder med det, så sig nej.

Arbejder du aktivt med rabatkoder, så sig ja. Det er Ken Schultz fra Partner-ads anbefaling.

Hvad gælder for affiliatepartneren

Derefter kommer der et felt med ”egne andre partnerprogrambetingelser”.

Vi har nogle almindelige betingelser, som gælder for alle affiliatepartnere, og dem er der også linket til lige neden under boksen.

Her kan man se, hvad det er for nogle almindelige betingelser, der gælder for affiliatepartnere. Hvis man har nogle ting, der skal gælde udover det. Så kan man anføre det hernede. Det kan også være, at man siger, at hvis der er brugt en rabatkode i forbindelse med ordren, så bliver salget annulleret her.

Det er der nogle annoncører der gør, hvis de fx ikke ønsker at betale dobbelt, altså både en provision og en rabat på et salg.

Det kan også være, at man har nogle specielle betingelser omkring det, man kalder sidste klik. Det kan være, at man siger, at jeg ikke vil have, at sidste klik skal komme både fra Partner-ads og Google Adwords, så man ikke betaler dobbelt for det.

Man kan sætte nogle betingelser op herinde omkring det. Men det er noget vi kan snakke mere om en anden gang, for det er noget, man kan bruge lang tid på at gå igennem.

Men man kan altid spørge Ken Schultz fra Partner-ads, hvis man har nogle spørgsmål om, hvad man kan skrive i det her felt.

Hjælp til din affiliate

Så går vi videre ved at klikke på ”Næste trin”. Nu har man angivet nogle basisoplysninger, og man har sat betingelser op, og så kommer man til trin 3, som er ”Input og idéer”.

Her kan man komme med nogle andre input og idéer til affiliates. Det anbefales helt klart, at man skal udfylde så meget som overhovedet muligt på denne side.

Hvis man ikke har nogen rabatkoder, så skal man selvfølgelig ikke skrive noget i det første felt, som er rabatkoder.

I de næste felter, som hedder sæson, bestseller og fritekst til andre input. Der kan du prøve at udfylde alt, hvad du overhovedet kan.

Fx ”sæson”, har du forskellige sæsoner, der er ingen tvivl om, at der er forskellige sæsoner.

Hvad bliver der solgt om foråret, hvad bliver solgt om sommeren, efteråret og vinteren? Har du Black Friday, jul eller nogle andre events, hvornår har butikken fødselsdag osv.

Det er et fritekstfelt, så du kan bare fylde på med tekst, der er ingen begrænsninger. Jo mere jo bedre, for det giver affiliates noget at arbejde videre med.

Det samme gælder under feltet ”bestseller produkt”. Skriv så meget som du overhovedet kan om, hvad der er bestsellere og evt. med et link, hvis du har en side hos dig selv, som linker fx til dine top 10 eller top 20 produkter.

Placer et link til den, for så har man et link, der hele tiden er opdateret, så du er fri for at rette herinde, men ellers så sæt nogle navne og links ind på nogle bestsellere.

Du kan også sige, at det er den her kategori eller brand, der sælger bedst. Så er der også noget for affiliates at arbejde videre med.

Det sidste felt ”andre input”, der er det kun din fantasi, der sætter grænser for, hvad du kan putte ind her.

Det gælder om at skrive noget, som affiliates kan bruge til noget. Vi har fx flere der skriver, at hvis man har behov for specielle bannerreklamer eller andet tekst, eller vil du gerne i en yderligere dialog, så tag kontakt til mig med mailadresse og tlf. som en ekstra information der. Det kan man sagtens. Du kan også skrive, at vi har tilbud, som vi normalt samler på denne her side.

Du kan skrive mange ting, som affiliatepartneren kan bruge som inspiration eller som en god information, når de skal ud at markedsføre dit program.

Det er det, det gælder om, når du opretter det her afsnit. Fyld på med oplysninger, som du synes kan være relevante for affiliatepartnere. Når det er gjort, så trykker du ”Gem partnerprogram”.

Husk trackingkode

Så kommer du til en vigtig side ”Installer trackingkoden til dit program test.dk”.

Dit program er nu oprettet, og du har fået en trackingkode. Det allervigtigste for, at din affiliatemarkedsføring kan fungere, er, at der bliver lagt en trackingkode ind på din shop.

Den er angivet i feltet Trackingkode for salgsprovision. Hvis man sætter den ind manuelt, så er det en lang url.

De fleste sætter ikke tingene manuelt ind, de bruger i stedet en af de shopløsninger, som der er nævnt lige nedenunder.

Der er fx Dandomain, Magento, Prestoshop, Shoporama, Woocommerce osv. Hvis man har en af de shopløsninger, så kan man kigge på den specifikke vejledning.

Lægger man koden ind manuelt, så er der under listen af shopløsninger en vejledning til, hvordan man skal gøre.

Hvis man giver et fast beløb pr. salg eller et beløb for leads, tilmeldinger osv., så ser siden lidt anderledes ud.

Det er vigtigt, at man kontakter os, når man har lagt trackingkoden ind, for vi kan ikke se det automatisk.

Vi skal have ok fra annoncøren, og så bliver trackingkoden testet, så vi ved, at alt fungerer.

Nederst på siden klikker du på ”Ok det har jeg forstået”. Så kommer du frem til din annoncørside.

Dit dashboard, som du møder, når du logger ind. Der kan man se i det grønne felt, at der står noget om opstart af partnerprogrammet.

Her kan du se, hvad der er udestående inden programopstart. Man skal have indlagt en trackingkode, nogle bannere og tekstlinks, et produktfeed (hvis man har det), og så skal man bestille et beløb til annoncering. Det foregår på den måde, at Partner-ads kører med det, der hedder optankning.

Det vil sige, at man sætter et beløb ind på sin annoncørkonto, og når salg og leads så bliver bogført, så trækker vi derfra. Når saldoen bliver lav, så sender de en ny faktura, så man kan tanke op igen, ligesom man kender det fra taletid.

Reklamer

Lad os gå over til de forskellige menupunkter under ”Udestår inden programopstart”. De står i det grønne område.

Første punkt er trackingen. Nu går vi ud fra, at man har fået informationen omkring trackingen, så man skal enten selv sætte det op, eller man har en til at hjælpe med at sætte det op. Så det er sat i gang.

Dernæst kommer reklamer. Klik på linket ”reklamer” i venstre side.

Her kan du lægge nogle reklamer ind. Her kan du se, hvad de mest populære bannerstørrelser er, hvilke formater Partner-ads understøtter og husk at lave nogle tekstlinks.

For det meste laver affiliatepartnerne selv artikler, indhold og tekstlinks dertil, men det, der er en god idé ved at lave tekstlinks selv, er, at man laver inspiration til partnerne.

Det gør det også endnu nemmere for dem. Man kan også overveje at lægge et mobilbanner ind.

Vi har nogle samarbejdspartnere (Imaginess og Surfpartner), der kan hjælpe med at lave en bannerpakke. Vi har også en enkelt, der kan lave vittighedstegninger. Der er en enkelt annoncør, der benytter sig af det, men det er en mulighed. Det kan give noget mere eksponering.

I toppen af siden skal du vælge det partnerprogram, hvor du vil oprette reklamer. Her klikker du på din side.

Når du opretter, kan du vælge at indlægge en bannerreklame ved at trykke på ”Opret bannerreklame”.

Her skal du som nr. 1 angive en størrelse fx 300×250.

Derefter angiver man, hvor banneret ligger henne. Du skriver blot url’en. Typisk har man i de fleste shopløsninger, hvis man ikke har en selvstændig mappe på sit webhotel et sted shopløsningen, hvor man kan lægge de her bannere. Her kan man uploade grafisk materiale, som man kan bruge rundt omkring i forbindelse med indholdet, man laver på shoppen.

Der kan man uploade sine bannere.

I næste felt angiver man, hvor brugeren skal sendes hen. Den er forudfyldt med programmets hjemmesideadresse, men den kan ændres, hvis man har uploadet et banner, som man gerne vil bruge på et specifikt brand.

I det her felt kan man angive en side, hvor brugeren skal sendes over, når de klikker på banneret. Derefter oprettes banneret.

Det vil blive vist under ”oprettede reklamer”, så man hele tiden kan se de bannere, man har oprettet. Man kan oprette flere.

Vil du oprette et tekstlink, så er det selvfølgelig det, man klikker på til at starte med.

Der skriver man en tekst til tekstlinket, og derefter hvad url brugeren skal sendes til. Til sidst trykkes på ”Klik her for at oprette reklamen”. Så er den oprettet og ligger nederst på siden med reklamer for partnerprogrammet.

På den måde har man hele tiden overblik over de reklamer, som man har oprettet.

Under reklamerne står der statistik. Når programmet kommer i gang, og der begynder at komme data ind, så kan man se, hvor mange klik der har været, og hvor mange konverteringer der har været samt konverteringsprocenten.

Det vil sige, hvor stor en andel af klikkene er blevet til en konvertering. Det kan man se. Partner-ads nulstiller de data hvert år den 1. januar, så man kan følge udviklingen i løbet af året.

Ellers bliver det et svært akkumuleret tal, som man ikke kan forholde sig til. Derfor nulstilles den.

Man skal være opmærksom på, at affiliates godt kan gå ind og ændre teksten på et tekstlink, og alligevel tæller den med, som om det var det samme tekstlink.

Det er fordi, de her tekstlink er til inspiration. Man kan oprette nogle tekstlinks, som man mener, kunne være godt at bruge for affiliatepartneren, og så laver Partner-ads også centralt et link til fx at deeplinke.

Det vil sige, at det link som affiliatepartneren får adgang til, det er et produktlink eller et deeplink, som Partner-ads laver inde i systemet, og som affiliaten bruger, hvis de vil linke direkte til et produkt, kategori eller en søgning.

Den får så også sin egen statistik, så man kan se, hvor mange der egentlig bruger fx deeplink. Det gælder også, hvis man opretter et feed. Mere om det lige om lidt. Den vil også stå under reklameoversigten.

Her vil man også kunne se, hvad der har været af klik og konverteringer på det link, som bliver brugt i forbindelse med produktfeeds.

På den måde kan man se, hvordan de forskellige reklamer performer i forhold til hinanden. Det kan man også bruge til at optimere sine reklamer, men det er ikke noget, man skal bruge rigtig lang tid på. Det er bedre at se på, hvordan man kan gøre indholdet i programmet bedre.

Produktfeed til affiliates

Det næste punkt man har i menuen i venstre side er produktfeed. Det er lavet sådan, at der er en fast opbygning af et produktfeed.

For dem der ikke ved, hvad et produktfeed er, så er det en oversigt over ens produkter i form af en slags katalog – en liste.

Det kan typisk indeholde en kategori, navn, brand, produktid, ean, produktnavn, beskrivelse, pris, gammel pris (før pris/eller normal pris), billede, url til både billede og varen, lagerantal, fragtomkostninger, størrelse og farve. Køn og leveringstid bliver også en mulighed på et tidspunkt.

Hvis man overvejer, at lave et produktfeed, så er den en god idé at se marketers annoncørwebinar nr. 001, som handler om det perfekte produktfeed.

Steen fra Katoni hjælper med forståelsen af, hvad et produktfeed er, og hvorfor det er vigtigt, at det er bygget fornuftigt op for affiliates samt hvilke ting, man som shop skal sørge for at have med, så man kan skabe flest mulige salg med det her produktfeed.

Gå ind på marketes.dk/blog og find annoncørwebinar nr. 1, så får du et godt overblik over, hvad der er vigtigt med hensyn til produktfeed.

Det er klart, at jo bedre dit feed er, jo større chance er der for at få flere affiliates til at bruge det. Affiliates har ligesom andre forskellige krav til, hvad de gerne vil have af reklamemateriale.

Nogle bruger den meget simple version af et feed, mens andre gerne vil have flere detaljer fx farve og størrelse.

Det gør, at de kan gøre det bedre på deres website. Det er således, at når man bruger forskellige shopløsninger fx Magento og Woocommerce, der er der links til nogle moduler, som man kan bruge.

Ellers findes der også forskellige services fx Wake up data eller Avecdo, hvor man kan få den første kanal gratis. Det kunne selvfølgelig være et Partner-ads feed.

Fordelene ved de forskellige services er, at de har lavet feeds, der er dedikeret til fx Partner-ads, Google Shopping eller Facebook.

Der er ingen tvivl om, at hvis man har et feed, der er dedikeret til fx Partner-ads, så er det nemmere at arbejde med, også for affiliates.

Derudover er der sådan nogle som Dandomain og Shoporama, de har indbygget feedmulighed til Partner-ads. Det er en del af det, man har, når man som shopejer godt vil med på Partner-ads.

Når man har lavet sit feed, så sender man et link direkte til Partner-ads supportmail support@partner-ads.dk.

Så kigger de på feedet og får det lagt ind. Du bestemmer selv, hvad du kalder dine tags, det kan Partner-ads godt finde ud af at ”mappe”, så det kommer over på nogle standardtags, som Partner-ads bruger, så affiliates, når de henter 10 forskellige feeds ud, så hedder felterne det samme.

Ansøgninger fra kommende affiliates

Det sidste punkt i venstre side af menuen hedder Ansøgninger.

Det handler om, at når et program er sat i gang, og det er markedsført over for affiliates, så er det affiliates, der har initiativet.

Det betyder, at de ansøger om at deltage i programmet. Under ansøgninger kan man sætte op, hvordan man håndterer de ansøgninger, der kommer.

Som default står den til, at alle partnere automatisk bliver godkendt. Det kan man ændre til manuelt eller lave det kategoribaseret, således at affiliates, der tilhører bestemte kategorier, automatisk bliver godkendt, mens andre skal behandles manuelt.

Du skal også klikke af, om du vil have en mail eller ej, når der kommer nye ansøgninger.

Det er måden man kan styre det på, så man har en føling med de ansøgninger, der kommer.

Det vi plejer at anbefale, når man er i tvivl om, hvilken indstilling man skal vælge det er, at starte med at sætte den til manuel godkendelse, for så får du en besked for hver enkelt affiliate, som er interesseret.

Det kan godt være, at det er 30 emails, som du får i løbet af de første par uger, men så kan du tage en dialog med de enkelte affiliates om, hvad er det for hjemmesider, som de vil bruge til at promovere det omtalte program og på den måde få lidt følelse med det.

Man kan altid senere ændre det til en mere automatisk godkendelse, hvis man vurderer, at det ikke er god brug af ens tid.

Der er utrolig stor forskel på annoncører på dette område. Nogle er næsten ligeglade med, hvor de ligger, og hvilken trafik de får, så længe det fører til salg, mens andre er meget opmærksomme på, hvor deres brand bliver brugt, og hvem de samarbejder med.

Det er en bred skala. Det er meget individuelt og op til en selv at finde ud af, hvad der er det rigtige. Man kan selvfølgelig få sparring hos Ken Schultz.

En enkelt ting, der er super vigtig at huske på, hvis man vælger den manuelle løsning, det er løbende, og specielt hvis man ikke har bedt om at få en mail hver gang, der kommer en ansøgning, at tjekke om der er kommet en ny ansøgning.

Hvis man sidder som affiliate og har ansøgt til et program, så er det fordi, man vil noget nu og ikke om 3, 7 eller 10 dage, eller hvornår man som annoncør får tid til at kigge på det.

Så risikerer man potentielt at miste en rigtig dygtig affiliate. Ved manuel godkendelse så er det dag til dag godkendelse, afvisning eller indledende dialog.

Der bliver rykket en gang om ugen, men det er ikke optimalt. I starten skal man tjekke hver eneste dag, når man lige har oprettet et program. Det er vigtigt.

Så er du klar

Når det hele er sat op, så kan man løbende følge med i hvad status er på Dashboardet.

Der kan være forsinkelse i statusopdatering, da det gøres manuelt p.t. Men du kan følge med i her, hvor du er henne. Når det hele er sat op, og alting er testet, så bliver programmet sat i gang.

Når du logger ind som annoncør og programmet er i gang, så ser du konverteringer og forbrug på forsiden.

I sit dashbord har man nu, i stedet for program under opstart osv., så får man overblikket over sit program, som nu er live.

På den måde kan man se, når programmet er live, hvis man har overset mailen fra Partner-ads om, at programmet er live.