3 faldgruber i affiliate marketing og hvordan du undgår dem – Annoncør webinar 004

3 faldgruber i affiliate marketing og hvordan du undgår dem – Annoncør webinar 004

Annoncør webinar 004: 3 faldgruber i affiliate marketing - og hvordan du undgår dem

Der er 3 store faldgruber i affiliate marketing, som du som webshopejer meget nemt kan falde i.

Her får du et webinar, om hvordan du undgår at falde i en af dem:

Webinaret indgår i vores serie om affiliate-tiltag, du kan lave, så du får mest mulig succes med affiliate marketing som annoncør.

Se også:
Annoncør webinar 001: Lav det perfekte produktfeed til dine affiliates
Annoncør webinar 002: Find nye dygtige affiliates
Annoncør webinar 003: Optimering af affiliates

Noter fra webinaret:

I indlægget her, hvor jeg har de ’negative briller’ på, forklarer jeg, hvad de 3 faldgruber går ud på, og hvordan du undgår at falde i én af dem.

 

Faldgrube 1: ”Affiliate hjemmesider er spam, og internettet er bedre uden dem”

Det er en typisk holdning blandt mange webshopejere at mene, at:

”Affiliate hjemmesider er grimme. Det ville være meget bedre, hvis de sider ikke var der og forplumrede Googles resultater.”

Ja, det er korrekt, sådan har det været – engang.

Der har været rigtig mange dårlige sider, som formåede at ranke højt på Google, og som derfor gav den besøgende et dårligt resultat og en dårlig oplevelse.

Var det et affiliate site, som henviste til din shop, ja, så var det ikke godt at blive sat i forbindelse med det site.

Sådan er det heldigvis ikke mere, fordi Google er blevet meget dygtig til at luge ud i sites, som er grimme, har dårlig tekst, spammer mv.

De ryger langt ned i søgeresultaterne.

I dag er det yderst sjældent, at en besøgende rammer ned i et dårligt affiliate site.

Vælg at godkende dine affiliates selv

Men, vil du som annoncør, dvs. webshop-ejer der bruger affiliate marketing, være helt sikker på at sitet, som fungerer som affiliate for dig, ikke har en dårlig standard, så kan du vælge selv at godkende sites hos affiliate netværket.

I stedet for bare at være åben overfor alle affiliate sites som ansøger til dit program, kan du vælge at selv godkende sites, som lever op til dine kriterier.

Du kan kræve at se hvilke sites, affiliaten har tænkt sig at vise din shop og dens produkter på.

De fleste affiliates arbejder i dag med koncepter, hvor der er meget mindre spam, end der var for blot få år siden.

Derfor bør du selv vælge dine affiliates, så du undgår at blive associeret med dårlige sider, eller sider du ikke bryder dig om.

Der er en fordel ved selv at vælge sine affiliates: Når du gør opmærksom på, at du gerne vil se sitet, gør du samtidigt affiliaten opmærksom på, at du er seriøs omkring jeres samarbejde.

Du har vist, at du gerne vil i dialog med dem, og det er den bedste start på dit samarbejde med dine affiliates.

Følg op på dine affiliates

Nogen gange er det også en god ide at følge op til affiliates sites, som sender rigtig meget trafik eller som sender salg, der er problematiske.

Du kan finde ud af hvad det er for nogen sider de sender trafikken fra – fordi der kan være nogen, som laver et eller andet forkert, og det kan det være godt lige at følge på, om der nu er den kvalitet på hjemmesiden, som du ønsker dig.

Faldgrube 2: ”Du kommer til at betale dobbelt” – De-duplikering

Bruger du mere end et affiliatenetværk gør de-duplikering sig ofte gældende.

Samarbejder du kun med et enkelt affiliate netværk, er det ikke noget problem, fordi så klarer netværket det selv.

Der er 2 situationer, hvor du kan komme til at betale dobbelt kommission:

  1. Du er fx tilmeldt Partner-ads og et andet dansk affiliate netværk.

Du kan risikere, at en bruger har været forbi først det ene affiliate site og har fået placeret en cookie.

Derefter kommer brugeren forbi et andet andet affiliate site og også der har fået placeret en cookie.

I det tilfælde kan du ende med at skulle betale kommission 2 gange. Nemlig for det samme salg, men til 2 forskellige netværk.

  1. En kunde kommer forbi et affiliate site, men køber produktet via en Adwordsannonce:

Du kan også risikere, at en køber kommer forbi et affiliate site, klikker på affiliatelinket, en cookie på affiliate sitet bliver sat, og kunden køber en uge senere.

Kunden taster din webshops navn og modelnr. for produktet han vil købe ind, og så kommer der en Adwordsannonce op fra affiliatesitet.

Det kan ske, at kunden klikker på Adwordsannoncen og køber produktet.

Nogen annoncører finder det problematisk, at de skal betale både en affiliatekommission, fordi han har introduceret kunden til shoppen og samtidigt også for et adwordsklik.

Her har du et valg: du kan acceptere, at sådan er det – eller du kan lave de-duplikering og bestemme, at du vil betale for Adwordsannoncen og ikke affiliatekommissionen.

Det skal du naturligvis gøre opmærksom på i betingelserne for dit program.

3. parts cookies eller tag-manager

En anden måde, du kan undgå at skulle betale dobbelt kommission uden at skulle bruge 3.parts cookies, de-duplikeringssoftware eller tag-manager mv., er at køre en lav cookie-tid hos affiliate netværket.

Det gør fx Amazon. De kører med en ekstrem lav cookietid på kun 24 timer.

Det værner mod duplikering, fordi de fleste kunder kan ikke nå at klikke på flere forskellige netværk (og derved får de ikke sat flere cookies).

De når heller ikke at få klikket på forskellige affiliate sites eller på Adwordsannoncer.

Så det er en nem, men grov, måde at komme rundt om problemet på.

Vælger du at køre med en kort cookietid, skal du være opmærksom på, at affiliates måske ikke synes, at dit program er så attraktivt, at de vil arbejde med det.

Faldgrube 3: ”Alle affiliates snyder”

Der eksisterer en idé om at affiliates – og affiliate netværk – snyder.

Affiliates snyder ikke mere end andre.

Der er også shops og sælgere, som snyder. Så lad os få den myte aflivet hurtigt.

I affiliatebranchen kan du ikke overleve, hvis du ikke opfører dig ordenligt.

Det er en ting, man må forholde sig til, når man arbejder med markedsføring. Der kan være fuskere, som blander sig forretningen.

Men det er klart, du bør holde øje med, om der sker snyderi.

Hvad kan du gøre?

Holde øje med dine affiliates.

  • Kig på dine tal, og se på hvem sender en masse salg, som bare ikke ender med at blive til salg.
  • Hold øje med om der er affiliates, der kun sender kliks men ingen salg.
  • Se efter affiliates, som laver et salg, hvor salget også laves på et andet netværk samtidigt.

Se efter et mønster i dine tal, tegnes der et billede?

Du vil hurtigt kunne se, om (og hvem) der er nogen, som snyder, når du kigger på dine tal.

Det er muligt for dig at se præcist, hvem det er, som snyder, hvornår det sker, og du vil kunne få gjort noget ved det.

Ofte er det sådan, at dem, der snyder, gør det på en måde som er meget synlig:

Fx, hvor der normalt bliver købt 1 vaskemaskine, der køber snyderne 15 maskiner, fordi så går det hurtigt med at få snydekommissionerne ind.

Det vil kunne ses i tallene, og det vil slå tilbage på den affiliate, som snyder.

En lille afsluttende bemærkning om affiliates og affiliate netværk:

Det siges, at affiliates, som driver deres forretning via Partner-Ads, har en mindre tilbøjelighed til at snyde, end affiliates på andre netværk.

Jeg ved, Partner-ads tager snyderi meget seriøst og slår hårdt ned på det. Så affiliates der snyder, smides ud af netværket straks.

Der er uden tvivl også andre netværk, som gør det godt mht. til at undgå snyderi.

Som webshopejer, handler det om at vælge det rigtige netværk.

Og i forlængelse af det, så sørg for, at du selv kan vælge dine affiliates. Står du i udvælgelsesfasen over for en snyder, så vil du ofte kunne gennemskue det med det samme:

Snyderen svarer ikke på dine spørgsmål om ikke på hvilke sites og hvordan, han eller hun vil bruge dit program.